Bukefalos 28 år!

Förutfattade meningar om hingstar!!!

Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!

Tror du att det är hingstarna andra stallägare egentligen har något emot? :grin:
Nja det är nog olika men jag har märkt i avelsvärden att det ofta är så att hingsten får dåligt rykte om människan inte "sköter sitt"



Vaddå en gång gjort upp så är det så? :eek:
Menar du att du med en 'omgång' kan bryta deras drifter en gång för alla?
Nej jag slår inte mina hästar jag menar bara att man från början måste gå in och mentalt vara "starkare" jag upplever att stona testar "ledarskapet" på ett annat sätt och oftare men som sagt det mesta sker genom kroppsspråk och inställning inte genom en "teknik" man kan lära ut


Fördomar,ja mot hingstägarna..Inte mot hingstarna då ett djur är ett djur är ett djur är ett djur och de drivs av sina instinkter och drifter,en person som driver ett inackorderingsstall får man hoppas har en erfarenhet med sig när man upplåter platser,och har de erfarenheter med inackorderingar så vet de också att hästfolk är hästfolk (ja inkl mig,jag har också mina idéer :D

Det beror nog på varför man har hingst och vad det är för ngt, jag kan också ha fördomar mot vissa hingstägare liksom mot vissa hingstar


Faktum är,om de skriker och blåser upp sig när du går omkring med hingsten,så är du den siste de för tillfället har koll på,har de koll på dig,så har de heller ingen anledning att gå omkring å brösta sig och göra sig redo för att hävda vars dennes revir är. :cool:

Deras beteende handla inte bara om att hävda revir, du har förståss varit med om många betäckningar när hingsten tyst och lugnt går fram till stoet? Och mig veterligen så är det inte bara hingstar som blir lite mer resta på främmande platser. Jag upplever inte att det är ngt problem om min hingst svarar andra hästar eller gnäggar efter stona efterssom han bara gör det en gång och inte "dansar" runt samtidigt, han går lika snällt bredvid för det...
Dessutom måste hingsten göra sig redo innan betäckning och då blåser han upp sig och "pratar" med stoet:angel:
 
Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!

Och hur många gånger när hingsten flörtar med stoet 'vet hingsten' att du står bredvid?
De är ju fullt koncentrerade på just stoet,inte på dig som person,och även om det inte är 'illa ment' så är det deras drift som styr.
De både flörtar med stoet och hävdar sitt revir för andra runt omkring.

Jag tror att jag varit med vid en å annan betäckning och har en viss erfarenhet med både andra hingstägare och hingstar..;)
 
Senast ändrad:
Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!

Och hur många gånger när hingsten flörtar med stoet 'vet hingsten' att du står bredvid?
De är ju fullt koncentrerade på just stoet,inte på dig som person,och även om det inte är 'illa ment' så är det deras drift som styr.
De både flörtar med stoet och hävdar sitt revir för andra runt omkring.

Jag tror att jag varit med vid en å annan betäckning och har en viss erfarenhet med både andra hingstägare och hingstar..;)

PRECIS:D och det måste man planera för och kunna förutse så att man kan förekomma och "tillrättavisa" när det är fel läge Annars kan det ju bli farligt. :grin:Vet en gubbe som fick släpa efter hingsten för att han bundit upp ett sto för betäckning och skulle ta hingsten från hagen till stoet, hingsten visste vad som väntade och gubben var inte beredd men DET var hingsten. Hingsten hade för bråttom upp och han inte bli "klar" så han fick hoppa ner igen och "börja om" inte så bra för ngn kanske:p, tollererar inte flörtning utanför hagar eller när man "jobbar" eller på främmande platser mfl. Jag upplever dock hinstar som lättstyrda med rutiner de lär sig snart att vid det läget när man gör si och så i den ordningen då är det dax annars får man vänta:D Sen tror jag nog att det är skillnad på dem som har hingst i syfte att avla och jobba på ett seriöst och målinriktat plan och de som har det för att det är häftigt...
 
Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!

Sen tror jag nog att det är skillnad på dem som har hingst i syfte att avla och jobba på ett seriöst och målinriktat plan och de som har det för att det är häftigt...

Och då kommer vi till den springande punkten.
Hur många har egentligen en seriös och målinriktad plan för sitt hingstägande mer än just som syfte 'det är häftigt/de har mer power' osv.

En bråkdel av alla hingstar som behålls som hingstar visas på avelsvärderingar.
En bråkdel av alla hingstar som behålls som hingstar behöver den 'extra powern' vid t ex tävling.
 
Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!

Min hingst som jag hade var gudasnäll,även efter att han passerat 2 års-strecket. Han var klapphingst,och jag hade väll mina förhoppningar om att den andra kulan skulle trilla ner så vi kunde göra en "vanlig" kastrering,men strax efter att han fyllt 2 så började han vandra så mycket,och var orolig (gick ston i närheten,och stog brevid ston i stallet),det kom bara över natten sådär,kvällen innan var det inget alls,sen på morgonen vid utsläppet så var han lite gapig när jag tog ut stoet,sen väl i hagen så vandrade han hela förmiddagen längs med staketet,ringde veterinären samma dag,och fick han kastrerad ca en vecka senare,vart dock operation.

Han var gudomligt snäll,och vart ingen skillnad från hingst till vallack,utan han var lugn som en vallack hela tiden. Aldrig elak,eller svårhanterad,han var den snällaste häst jag skådat. Tyvär fick jag lov att sälja han pga ändrade sittuationer,och jag lade hästeriet på hyllan i ett par år helt och hållet. Nu har jag ett sto på foder,och hon är mer jobbig än vad han nånsin var! Hahaha!

Hade aldrig någon tanke på att behålla han som hingst,utan den enda anledning var som sagt att jag hade hoppats att kulan skulle trilla ner. Tycker det är onödigt att göra en "buköppning" i fall man kan undvika det.
 
Senast ändrad:
Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!

Och då kommer vi till den springande punkten.
Hur många har egentligen en seriös och målinriktad plan för sitt hingstägande mer än just som syfte 'det är häftigt/de har mer power' osv.

En bråkdel av alla hingstar som behålls som hingstar visas på avelsvärderingar.
En bråkdel av alla hingstar som behålls som hingstar behöver den 'extra powern' vid t ex tävling.

:bow::bow::bow: för att inte tala om alla stackars korsningsdjur:grin:

Men det är lätt för en annan att säga som hade "turen" att få börja med en äldre välutbildat och avelsgodkänd hingst som jag kände sedan tidigare och som passar mitt mål i den ras jag håller på med:grin: Men jag har avvaktat och avvaktat i tio år innan jag skaffade honom för att jag ville hela tiden lära mig mer och känna mig säker på att klara ut det med allt som hör till. Och helt ärligt Nörd som jag är så har jag inte behövt ångra mig ännu:D Han går fö i en hage på 2 ha med stona i en stor hage bredvid med några meters mellanrum och på vintern får han sällskap av unghästar som han är jätteduktig med men på våren vill han vara själv igen:p

Till TS kan jag bara säga att var säker på vad du ger dig in på om du behåller honom som hingst och kör hårt. och att han är snäll nu säger inte så mycket det är vid 2-3 års ålder när han blir könsmogen som du märker vad du har...
 
Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!

*KL*
jag har inte läst alla inlägg men ville dela med mig av mina erfarenheter. på min gård är avelshingstarna de tryggaste. de är inte lika lynniga som stona när man rider dem. alla hingstar och alla ston är olika individer, men framförallt tror jag att inställningen till hingstar och för dem som har problem med sina och andras hingstar bottnar i att man inte vet hur man behandlar en hingst. man måste ha klart för sig hur flockar i det fria beter sig. dåhar man kommit långt. när en människa ska hand ha en hingst och känner sig då nervös så smittar detta över till hästan och du är inte längre ledaren i flocken. en hingst instingt är att inte lyssna på "lägre stående" i flocken. när jag hanterar mina hingstar så är det jag som bestämmer och bara att jag har den känslan så känner hingsten av att det är jag som är ledaren och jag behöver aldrig vara otrevlig till min hingst. men för att påtala igen att alla hästar är olika individer och har olika bagage med sig när de bytar ägare.
 
Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!

kl
Svårt att säga via nätet att självklart ska TS kastrera eller inte. Eller säga att dom andra inhyrda är knäppa.

Haft åringar med hormoner upp över öronen och en 10åring som man inte vetat att de varit hingstar om man inte sett att kulorna var kvar.

Tror fördomarna frodas när fler skaffar hingst utan att ha förutsättningarna för det. Vet inte om det är fler som skaffat hingst numera eller om man ser de som det inte gott så bra för mer och mer.

Personligen så gillar jag hingstar och ägt/skött många genom åren (hälften kanske var avelshingstar) men de ska kunna gå i flock och ha ett bra hästliv. Kan de inte ha det så åker kulorna direkt. Numera när jag bara har hästar som hobby så ska det väldigt mkt till för att de ska få behålla kulorna
 
Senast ändrad:
Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!

Jag tvekade aldrig att kastrera min vid 1,5 års ålder. Han är snygg och har alltid varit mycket trevlig. Aldrig minsta s.k. "hingstigt" beteende. Dock är han en korsning och avel är uteslutet. Har man inte material för avelsvärde finns det ingen anledning att behålla som hingst. Jag respekterar verkligen mina medmänniskor som är oroliga för hingstar. Som flera här nämner, plötsligt far hormonerna igång och man står inför ett beteende man inte lyckas hantera och då blir det problem...inte sällan med skador som följd.

Är du inne på att behålla för framtida avel måste du nog anpassa din djurhållning för det. Har du tur hittar du ett stall där det finns hingstar och som har hagar och byggnader som är anpassade för det. Annars är det nog bara att skaffa eget och sköta den biten själv efter gällande regler.
 
Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!

Hingsten jag hjälper till med är snällare än mitt ponnysto, leds i vanlig grimma och grimskaft. Visserligen bara fyra år än så länge.
Rids tillsammans med mitt sto i bredd i skogen utan problem, har gnäggat en gång efter en annan häst sedan han kom i februari.

Men han är ordentligt uppfostrad.

Ändå så ser folk honom som ett monster när de hör att han är hingst. Skulle aldrig våga göra något.
Men mitt ponnysto som förra vintern inte hade någon respekt för stallpersonalen (För att de inte sa till henne) är gullig.
 
Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!

Hej!

Jag tror nog inte (som flera andra) att din ett-åring leker för att han är hingst.

Jag tycker inte att det faktum att en häst är hingst, automatiskt betyder att den är besvärlig. Men som många påpekat, är de mer honmonstyrda än valacker, och man behöver vara säker på ledarskapet för att behålla en hingst.

Jag har en treårig islandshingst, som är klapphingst och eftersom kastration av sådan är både besvärligt och dyrt, får han gå som hingst så länge han är trevlig och mår bra.
Han är ganska hård mot en av valackerna i hagen när något av stona hemma brunstar, men i övrigt inte särskilt orolig. Har lugn och ro att äta, springer inte fram och tillbaka och vakar, och mår bra.

Så länge läget är så här, får han vara hingst. Ändrar det sig när han blir äldre och "mer" hormonpåverkad, får jag tänka om.

Jag har egen gård och då är det mitt problem att hålla tillräckliga hagar och ha planeringen av vilka hästar som går i vilken hage bredvid vilka.
Jag har viss förståelse för att det kan finnas tvekan att ta emot hingst på inhyrningsstall då det kräver lite mer av staket, både vad gäller höjd och vad gäller korridorer mellan hagarna.

Sammanfattningsvis: en hingst som mår bra och som kan gå i flock, där man har förutsättningar gällande hagar för att ha det så, får vara hingst. En häst som mår dåligt av att vara hingst, bör man kastrera för att han ska må bättre.
Är man beroende av att stå inhyrd, kan det vara klokt att överväga kastration - eller att köpa egen hästgård.

Lycka till!
 
Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!

Varför är det här en het fråga för dig?
Och även TS undrar jag.

Jag har ockås haft hingstar och det berodde på att jag i skrivandets stund inte hade råd att kastrera dem.. :D
Det gjorde däremot köparen det första de gjorde.

Mina hingstar gick som dina Gullan (?), på lösdrift och tillsammans.
Det var inget problem och jag behövde inte bry mig om vad "andra tyckte".

Däremot så har jag sett många exempel på hingstar både i och ur avel som skulle ha mått mycket, mycket bättre som valacker.
De står ensamma i små hagar pga att det finns inga stora hagar för en ensild häst och ingen kan ha sin häst tillsammans med dem.
På grund av att de betingar ett högt värde som avelshingst ska de av någon anledning stå i en liten hage och mycket inomhus. :crazy:

Stress är en annan faktor. Det är ju en sak om man bor lite för sig självt med egen hage men om det är mycket hästar i omlopp så startar hormonerna och därmed också instinkterna.

Om man själv kan ha hingstar och tycker att det är kul och bra så är väl det helt Ok. Då behöver man inte bry sig om vad andra tycker och tänker.

Du skriver Gullan att hingstar är snyggare. Jag håller med dig. Jag tycker ofta också att det är mer "power" i en hingst. Den "powern" kan vara svår att hantera för någon som känner sig osäker och inte kan/vet bättre.
Så om man delar stall/lösdrift med någon annan kanske man ska respektera andra människors osäkerhet. För i den här "powern" bor det också mycket lekfullhet.

Jag fick flytta min tidigare häst från den hage han gick i (när han var inackordard) pga. att jag inte kunde hämta honom i hagen. Där gick nämligen en tvåårig unghingst som inte släppte in mig i hagen att hämta min valack....(han släppte in mig i hagen men han släppte inte ut min valack.)

Så visst kan det vara problem. Men som sagt var, har man inga problem själv så behöver man väl heller inte reta sig på att andra har det?


Håller helt med dig i allt du skriver.
anledningen till att jag reagerar är nog mest när jag berättar för folk att jag har hingst och de direkt "jaha ska den visas eller är den godkänd för annars ska du väl kastera den, för det är bäst att du gör så fort som möjligt det vet du väl" sånt känner jag mig påhoppad av, jag är nog en sån person som tar åt mig för mycket och har svårt att inte lyssna på andra ÄVEN om det inte verkar så hihi.
Men jag vill gå min egen väg och inte göra som alla andra alltid eller som alla andra säger alltid heller, om det inte är något som jag tycker är bra då.

Jag tycker inte att alla som har ett hingstföl ska behålla det som hingst långt ifrån tänk vilken kalabalik det hade kunnat bli med folk som inte har riktigt koll på sina hingstar och ja, vissa har ju t.o.m problem med sina valacker och då ska de ju absolut inte vara hingstar med om det inte är av någon anledning eller så.

Min anledning är att jag inte känner något behov av att kastrera då jag känner att jag har 110% kontroll över mina hingstar, skulle jag inte ha det eller känna mig osäker/ha problem osv då skulle jag inte ha dem som hingstar för då finns det ingen anledning.
Då tycker jag inte det är hästar värda att visa på bedömning heller för har de inte bra lynne som hingstar så vill man ju inte avla på dem eller hur.

Jag var nog en sån som innan trodde att hingstar var säkert helgalna och valacker är det bästa.
Men jag har ändrat mig sedan jag träffade mina hästar och framförallt min 3årings pappa, Grasteinn fra Grafarkoti, snällare hingst har jag aldrig träffat.
sen har jag även fått rida honom + 2 andra godkända hingstar som heller inte varit några problem med.
De hingstarna däribland Eidfaxi från kvarnbacka, gick med andra hästar och aldrig själva sen kunde man rida honom efter ston även under betäckningssäsongen utan att han försökte något han lyssnade helt enkelt på ryttaren så pass bra.
och ja han var helt okomplicerad.
När jag red Grasteinn så stod stona i stohagen och hängde med huvudet över paddocken när jag susade förib i ökad tölt på honom och aldrig att han skulle fått för sig att tvärnita och börja prata med dem/försöka hoppa över eller liknandne.
han kan de ha lös i den paddocken med och låta han springa medans stona står och glor på, och det är inget elstaket ovanför eller så.

kolla bara denna bilden
grasteinntrav20090425_104433346.jpg
hihi älskar hur stonas uttryck ser ut, hihi de står där nyfiket och spanar in snyggingen som springer förbi:p

27415079.jpg
här är jag och Grase när jag red han, bilden är dock tagen på den långsidan där stona inte stod just då men där går andra hästar.
stona stod på andra långsidan.
Men han var lika koncentrerad på sidan där stona stod.

Och de stona betäcker han ju så han vet ju mycket väl vilka det är.
 
Senast ändrad:
Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!

Och hur många gånger när hingsten flörtar med stoet 'vet hingsten' att du står bredvid?
De är ju fullt koncentrerade på just stoet,inte på dig som person,och även om det inte är 'illa ment' så är det deras drift som styr.
De både flörtar med stoet och hävdar sitt revir för andra runt omkring.

Jag tror att jag varit med vid en å annan betäckning och har en viss erfarenhet med både andra hingstägare och hingstar..;)

Känns lite som att du inte riktigt vet vad du pratar om/har den erfarenheten som du snackar om och/eller inte vet hur du ska hantera hingstar för att de skall förstå att du är ledaren.

För om hingsten åmar sig utan att märka dig brevid så har det gått för långt då skiter den rent ut sagt i dig och skulle när som helst kunna sparka till dig med frambenet och sticka iväg för lite rajtan tajtan.
Så långt får det absolut inte gå, de ska ha full uppmärksamhet på människan även om ett brunstande sto står brevid:grin: det är DU som ledare över hingsten som säger till när det är okej för hingsten att "hoppa" på om det nu är en handbetäckning den ska inte kasta sig ut från stallet och springa fram till stoet med dig hängandes i grimskaftet som en trasa, hur mkt den än vill betäcka.

Men prata och biffa upp sig/steppa lite eller hur man ska säga det tycker jag är okej för det är ju som någon sa en förberedele för hingsten den kan ju inte bara hoppa på från ingenting ja folk fattar nog vad jag menar.
Men den ska inte dra i grimskaftet och försöka gå fram tidigare än den som håller accseppterar.

JA jag är mkt konsekvent och noga med mina hingstar och Ja jag har varit hingsthållare vid handbetäckning och även hållt koll vid fribetäckning.
(inga av mina hingstar gäller detta eftersom jag inte avlar på icke visade/godkända hästar).

När det kommer till hingstar blir det ju inte bara viljan man måste styra över utan även hormonerna, men ingenting är omöjligt.
En ledare kan styra en annan häst till att göra eller inte göra vad som helst.
 
Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!

Det största problemet jag upplevt med hingstar och ägare utan hingsterfarenhet sedan innan är:

Du kan ha en hingst en livstid utan minsta tecken på hingstighet! Förutsatt att den inte kommer i en situation där hormonerna vaknar..

Jag drar ett exempel..
Den finns en godkänd nordsvensk hingst i norrland jag vill inte lämna ut namn, det är världens snällaste häst, han hade alltid gått i samma hage med en till hingst hos ägaren och det gick alldeles utmärkt. Ägaren ställde ut hingsten och fick honom godkänd.. Inga problem...
Ägaren tänkte tävla en lätt körklass med hingsten.. Då gick det snett och hästen ballade ur totalt, släpade sin ägare i gruset, skenade, sprang över åskådare m.m.

Varför??

Han hade aldrig träffat ston... Därför hade han aldrig behövt visa sin hingstiga sida heller..

Bara ett exempel.. Det finns fler..
Många hingstar är superfina, men man bör nog ha hanterat en del hingstar innan man skaffar sig en egen..

Jag har alltid kastrerat om de inte gått till avel, jag tycker hästarna har mer livskvalitet om de kan gå ihop med andra hästar..
 
Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!

Känns lite som att du inte riktigt vet vad du pratar om/har den erfarenheten som du snackar om och/eller inte vet hur du ska hantera hingstar för att de skall förstå att du är ledaren.

:rofl: Förlåt med detta var det roligaste på länge! :rofl:
amkm bedriver ju avel sen urminnes och har en jättefin godkänd hingst, som inte är den första direkt :rofl:

ursäkta men jag fann bara din kommentar så oerhört roande!

skämt åsido:jag förstår inte varför folk med egen hingst och egen gård går igång med några telefonbokslånga försvarstal och ditten och datten för att argumentera för att ha hingst. Det är nog inte en kotte som bryr sig, om man själv vill ha hingst, har egen gård, uppstallning och hanterar sina hingstar själva!
 
Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!

Känns lite som att du inte riktigt vet vad du pratar om/har den erfarenheten som du snackar om och/eller inte vet hur du ska hantera hingstar för att de skall förstå att du är ledaren.

Du får gärna komma och bedömma min erfarenhet,jag har inget att dölja.
Du är varmt välkommen ut i 'min' värld när du vill.. ;)

Däremot så kan jag inte påstå att jag är proffs jag hanterar bara mina egna hingstar och grannstuteriets travarhingstar som kommer och går,men det finns så många fler erfarenheter att ta lärdom utav,för själv har jag kommit upp i den eminenta ålder där jag inte längre tror att världen är svart eller vit,jag har sen länge insett att det finns en oändlig gråzon där emellan och den dagen jag själv börjar tappa respekten för andras känslor och erfarenhet,då är det dags för mig att lägga hatten på hyllan.
För jag kan aldrig 'tvinga på' mina hingstar på ngn annan,jag har valt att ha hingst för att jag har möjlighet till det här hemma,men att tså inackorderad om jag nån gång skulle,då skulle jag förmodligen inte ha hingstarna kvar eftersom jag då förmodligen skulle få välja bort stora delar av det jag anser som ett bra och säkert handhavande gentemot de och deras omgivning,för det räcker med att en person är osäker,och den personen kommer förmodligen förr eller senare råka ut för ngt otäckt eftersom den inte vågar sätta samma gränser som övriga.

Glömde..
En hingst som tappar koncentrationen av att hålla kollen på vart jag är när jag håller 'i snöret' vid handbetäckningarna,han är också riktigt illa ute då han då inte ser de små signalerna från stona och kan bli rejält söndersparkad ifall det 'inte är tid'.
Inte bara frambenen är hotade,utan hela paketet och framförallt bakknäna ligger ruskigt risigt till.
Att ta bort den driften från hingstarna kan vara rent ut sagt farligt för både de,och en själv om man råkar stå för nära.
 
Senast ändrad:
Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!

En del av hingstarna där jag har min häst går tillsammans på lösdrift. Inga problem.
 
Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!

:rofl: Förlåt med detta var det roligaste på länge! :rofl:
amkm bedriver ju avel sen urminnes och har en jättefin godkänd hingst, som inte är den första direkt :rofl:

ursäkta men jag fann bara din kommentar så oerhört roande!

:o :laugh:
 
Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!

Glömde..
En hingst som tappar koncentrationen av att hålla kollen på vart jag är när jag håller 'i snöret' vid handbetäckningarna,han är också riktigt illa ute då han då inte ser de små signalerna från stona och kan bli rejält söndersparkad ifall det 'inte är tid'.
Inte bara frambenen är hotade,utan hela paketet och framförallt bakknäna ligger ruskigt risigt till.
Att ta bort den driften från hingstarna kan vara rent ut sagt farligt för både de,och en själv om man råkar stå för nära.[/QUOTE]


All heder Klockrent:D den vetskapen är skillnaden på att ha hingst i avel och bara ha det för att det är snyggt;):banana::banana:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 544
Senast: Nepenthe
·
Anläggning Hej ville höra lite åsikter. I stallet vi står har dom en egen liten lösdrift med 1års hingst och en 2årig hingst som är på bete där den...
2
Svar
21
· Visningar
2 741
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 809
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 410
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp