Förvånad.

G

Guatemala

Idag var jag med min hund på ett såkallat "hund bad", ett ställe där alla får ta med sig sina hundar och bada tillsammans med..

Min hund är inte så jätte van med andra hundar ( han umgicks med många andra hundar varje dag förut, både hanhundar och tikar ) men nu är det bara någon enstaka gång an träffar några andrahundar ( tyvärr )

I alla fall.. jag tänkte att jag kunde sätt amig lite ensamt och titta på de andra hundaran och ta ett dopp i sjön och sedan gå. Det var ju självklart jätte spännande för honom och han är inte jätte lydig men ingen jobbig skällig och dragig hund heller.. i alla fall..

Jag blev helt chockad!

Det var jätte många som lät sina hundar springa omkring lösa. Vissa med lite pli men andrahelt utan någon koll alls. Jag märkte att det var någon mer än jag som reagerade på det men en hel del verkade totalt obekymrade, som om det skulle vara på det sättet.
En hund gick och kissade på en annans filt och kom fram till min hund som jag självklart hade i koppel. Han är kanske inte världens mest stabila hund ( jag antar att vissa har invändningar att "hundar som är si och så gör inte si och så". ) De började morra åt varandra och då blev jag ARG på hanhundens ägare som knappt visste var de hade kopplet. Å sa åt dem på Skarpen att de skulle koppla sin hund.. och sen gick jag därifrån illa kvickt!

Jag kom fram till att min hund är aldeles för socialt missanpassad för det där sättet att sällskapa på.
Jag kan tillägga att jag endast haft min 5 åriga bordercollie hanne i cca 1 år då jag tagit över honom från en tjejj som hade mindre möjligheter för honom än vad jag har.

Jag vet alltså inte vad han har varit med om när han var ung, men han haf funkat jätte bra med andra hundara så länge man släppt ihop dem lösa och det inte har varit några specifikt "bråkiga" hundar.

Men om det skulle komma fram en annan lös hund till min hund som är kopplad och min hund skulle bita den hunden, vad skulle gälla då?

*Fundersam*

jag tänkte ju bara att han skulle få se och nosa på lite annat men det där blev ju helkonstigt. JAg vågar aldrig mer gå dit.
 
Är han kastrerad? Min hanhund tycker om vissa andra hanar som han växt upp med, men nya morrar han bara åt, har även hamnat i bråk en gång.
Vet inte riktigt vem som får ta smällen om han biter.. :confused:
 
Men om det skulle komma fram en annan lös hund till min hund som är kopplad och min hund skulle bita den hunden, vad skulle gälla då?

Det är Du som får ta smällen för att Din hund bet en annan hund.
 
Nej han är inte kastrerad. Och alla kan ju inte ta förgivet att alla hundar ska gilla alla hundar. SÅ har man inte kadaverdiciplin på hunden, är min personliga åsikt att den ska vara kopplad när man är på platser som denna.
 
Men är inte det hur sjukt som helst?

Springer den lösa hunden fram till en kopplad så tycker man ju att det är självklart att ägaren till den lösa hunden måste vara den som blir "skyldig" :confused:
 
hela poängen med hundbad är väl jsut det att hundarna får springa omkring hejvilt.

personligen skulle jag ALDRIG ta med ´mina hundar till en hundstrand - just därför!
 
Men är inte det hur sjukt som helst?

Ja, i många situationer så är det en väldigt konstig lag. Men dock en lag där det står att varje hundägare har fullt ansvar för sin hund och även om den andra hunden var lös, så var det din som bet. Så enligt lag så är det alltid den ägare vars hund bet som är skyldig.

Tyvärr.
 
Nä, poängen med ett hundbad är att hundarna ska få bada, inte löpa runt vind för våg. Det är ofta hundförbud på badstränder avsedda för människor.

Jag bryr mig inte om någon släpper sin hund, så länge hunden kommer på inkallning och struntar i övriga hundar.
 
Det tror jag faktirkt inte.. det står i alla fall på informationstavlan att alla hundar inom friluftsområdet SKA vara kopplade.. och till det området hör även hundbadet.

Jag kommer ALDRIG åka dit igen.
 
Det måste betyda att om man har en hund som inte gillar att ha främmande hundar i röven och "på" sig när man är ute och promenerar bör bära munkorg? eller så ska man aldrig vista sig utanför sin inhägnade tomt för att inte riskera något. :crazy:

Ucha.. vart vänder man sig för att driva den frågan i en annan riktning? :confused:
 
min tik gillar inte andra hundar så därför tar inte jag henne till allmänna hundbad. man får nästan räkna med att det kommer lösa hundar som antingen släppts eller tagit sig loss.

ja, om man nu inte har någon hemförsäkring som hjälper till att betala så bör man ha munkorg på en bitsk hund. men har man en hemförsäkring så räcker det med självrisken. men det ska mycket till för att det ska bli skador, min tik har varit i slagsmål ca 10 ggr och det har inte blivit mer än lite småsår och en gång en bruten tand på den andra hunden.
 
Jag håller med Jadiza, så länge folk som släpper sina hundar har koll på dem tycker jag det är okej. Men det betyder ju inte att den får springa fram till andra hundar hur som helst.
Har också varit på detta hundbad (som jag tror det är), min hund gillar alla hundar - har aldrig råkat i bråk och när vi var där hade vi jättetrevligt. Hundarna lekte och badade om vartannat (under vi ägares uppsikt såklart!).
Men om man har en hund som inte riktigt tycker om andra hundar förstår jag såväl, man vill ju kunna bada med sin hund ändå!
 
Han är inte någon bitsk hund egentligen, men tanken slog mig. Han har inte bitit någon ( mer än att han har gruffat lite med någon annan hund, och då är det den andra hunden som hoppat på min först. Inte några stora repor i lacken. )

Han har gått ihop med massor av hundar av alla slag.

Jag var nog trög som inte fattade hur det var på den där hundstranden.. men nu vet jag och jag går inte dit igen!
 
HAn gillar andra hundar men är han kopplad och det kommer fram en okopplad så nära inpå tycker han inte att det är jätte kul. Jag har inte haft honom så länge ( och är inte någon utpräglad hundmänniska sen innan ) så jag vet inte allt man borde veta kanske.

Men somsagt.. jag har lärt mig något i alla fall.. att man inte ska gå på offentliga "hundbad" :smirk:
 
Det är nog samma hundbad som jag varit på..

Jag tycker också det är jobbigt. Alla hundar som var lösa när vi var där verkade ju snälla men jag vill ändå inte att de ska komma fram och hälsa på min hund. Speciellt inte när deras ägare inte ens tittar.
 
Det är klart att ägarna ska ha koll på sina hundar. När vi var där var det flera som undrade om det var okej att hundarna fick hälsa, så det beror nog helt på vilka som är där.
 
Ja, det såklart. De flesta hade koll på sina hundar när vi var där, men några få brydde sig inte alls.
 
När jag var liten och vi hade hund så åkte vi alltid till hundbadstränderna typ kl 6 på lördagsmorgonen, då fick vi så gott som alltid vara ifred och det var jättelugnt och skönt och mysigt att bada! :love:
Det var bara ett tips, för du behöver ju inte sluta helt och hållet med att åka till hundbaden bara för folks skull. Ja du kan säkert åka och nattbada också om du mer är den nattpigga typen, själv är jag mer morgonpigg, men poängen är alltså att välja en tid när ingen annan är där. Då är det så lugnt och skönt så! :)
 
jo det hade jag på ett ungefär tänkt mig.. men kännslan för hundbadet var/ är i alla fall ALDRIG MER.. men somsagt.. det var ju inte badplatsen som var jobbig :)
 
Nä men jag vet att folk med sina hundar ofta är jättejobbiga på såna där ställen - tyvärr! :( Det var därför vi aldrig var där när det var mycket folk. Synd att det ska vara så.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag var med om en händelse i onsdags som jag inte kan släppa riktigt... Jag vill gärna höra era åsikter om vad ni hade gjort i den...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
15 255
Senast: hastflicka
·
Hundträning Hej! Ska väl göra en lång historia ganska kort. Endel kanske vill ha hans historia för att förstå hunden. Tog hem en gnutta jobbig...
Svar
6
· Visningar
6 656
Senast: dpmatte
·
Övr. Hund Jag har en boxertik på 2 år, världens snällaste när det kommer till människor. Älskar allt å alla, precis som en boxer ska vara...
Svar
10
· Visningar
4 779
Senast: Ainon
·
P
Övr. Hund men jag har tyvärr spätt på ryktet om att dom är livsfarliga hundar:( Jag har en liten kille på 6 månader. Dom här senaste dagarna har...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
19 134
Senast: Calazirya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp