Bukefalos 28 år!

Förvaring för trångbodda

Mirre

Trådstartare
Får smått panik här hemma snart.
Vi har hus, men det är dels rätt märkligt byggt och heller inte så stort, så det blir väldigt trångt.
Gjorde en planritning på nedervåningen lite snabbt :p
planloumlsning_zpsa0b197f0.jpg

Som synes är hallen väldigt smal, ställer man barnvagnen där är det fullt.
Utrymmet under trappen är inte heller speciellt stort, det ser större ut där än det är. Inget av rummen är direkt stora. Står två garderober i hallen och det är i princip den enda förvaringen vi har nere. Förutom köksskåpen då.

Just nu känns det som det alltid är stökigt, grejer överallt och vi springer mest i vägen för varandra (4 pers + katt). Småbarn så är konstant leksaker överallt.
Vi behöver mer och bättre förvaring för allt, leksaker, dataspel osv osv.
Kan inte ha saker för lågt heller för mini river ner allt han får tag i. Så sakerna samlas mer eller mindre på hög.

Under trappen har vi bilstolar står nu, men det blir väldigt dammigt där och svårt och städa. Vagnen står i vardagsrummet framför bokhyllan, annars river mini ner alla böcker. :cool: Tvspel, dvd och allt sådant till tv:n är mini på hela hela tiden. Det måste stuvas undan utom synhåll på nåt vis.

Känns som vi bor i en skokartong, alla är konstant irriterade för att vi är så på varandra hela tiden, ungarna har ingen plats att åka med sina bilar osv.
Vi vill flytta och sälja men det är ju inte gjort bara sådär.
Så, hjälp oss med att göra det bästa av situationen just nu. Hur får vi mer utrymme?

Övervåningen är en hall som är hyfsat rymlig men lite tokigt byggd, två sovrum och en liten toa. Två små klädkammare.
 
Sv: Förvaring för trångbodda

Jag är ett stort fan av elfasystem. Kanske du kan ta en ände av vardagsrummet och sätta bakom skjutväggar och ha ett elfasystem bakom där du ställer alla vardagsrumsrelaterade saker som barnet inte får komma åt? Kanske även TV, stereo och andra prylar kan få plats där, liksom backar med leksaker?

Det är lite svårt att se på bilden du ritade var ingångar till de enskilda rummen finns. Men även i andra rum så kan jag eventuellt se elfa som lösningen på era problem.
 
Sv: Förvaring för trångbodda

Oj vad de börjar klia mina "göra om" tankar...

Ser så mkt andra "roligare" planlösningar på er undervåning än den som finns nu...

1 bygga ut huset så det blir fyrkantigt = nytt förråd/rum

eller och

2 riva väggar i "mitten" och göra mer öppna planlösningar, spec och framförallt kök / vardagsrum / hall (trappan) . Och om man inte öppnar upp ända till matrummet kan matrummet då bli ett nytt rum... Och då kan man avvara datarummet till förråd

Och visst är det ännu jobbigare att bo i en renoveringsfas, men shit va snyggt det blir =)

(renoverar min lgh just nu, nya golv i 4 av 5, nya ytskikt i 5 av 5, rev ut halva köket, inkl alla vitvaror, in med nytt, osv... Nu är pappa och jag småhändiga så vi har gjort allt själva =) )
 
Sv: Förvaring för trångbodda

Förvaring förvaring förvaring är ordet!

Alla möbler behöver ha plats för förvaring och vara praktiska.
Bor själv trångt och här har alla möbler en uppgift mer än att se snygg ut :)

Tex har vår soffa en divan och en schäslong del som man kan lyfta på och under där är det stor förvaring för saker som inte används så ofta.
Soffbordet är också praktiskt med lådor för lite mindre saker.
En rejäl tvbänk med dörrar för slukar också en hel del.
En skänk, stora skåp eller garderober sväljer också massor.

Å när du hittat förvaringsmöbler du gillar och som fungerar i huset passar du på att rensa ut allt onödigt som ni faktiskt inte behöver ;)

Förresten, behöver ni verkligen ett rum till datarum? Kan ni inte göra om det till klädkammare/förråd?
Då skulle ni ju kunna använda er av hyllsystem med den inredning som passar er?
 
Senast ändrad:
Sv: Förvaring för trångbodda

Tex har vår soffa en divan och en schäslong del som man kan lyfta på och under där är det stor förvaring för saker som inte används så ofta.
Soffbordet är också praktiskt med lådor för lite mindre saker.

rensa ut allt onödigt som ni faktiskt inte behöver ;)


Åh, bra tips!! Denna tråden ska jag följa!

Och sista tipset är guld! Har rensat en del på sistone och fan vad mycket skönare det är att komma hem när där är lite utrymme och inte fullt med saker överallt!

TS= Lycka till!


//r
 
Sv: Förvaring för trångbodda

Ska kolla upp det, skulle nog kunna gå och lösa tror jag.

corzette: Bygga ut går inte tyvärr (kedjehus), men invändigt kan man ju kanske ändra om lite.

sylten: Ja skönt och slippa mötas av oreda.
Ska ta en rensadag här snart tror jag .Det kan nog behövas :p
 
Sv: Förvaring för trångbodda

Ja, nåt så fantastiskt skönt!

Förut hade jag mycket mer saker, men sen jag kom på att de bara tar plats har jag slutat köpa massa skit. Bra att påminna sig när man är ute och handlar, att allt man köper tar upp plats där hemma.

//r
 
Sv: Förvaring för trångbodda

Min svärmor med familj är ganska trångbodda och de har som exempel i hallen satt upp hyllor på konsoler högt upp, ovanför dörrar och som löper runt hela väggarna. Om du förstår hur jag menar? :p Kräver kanske extra bra belysning i taket eftersom hyllorna med tillhörande lådor/prylar slukar en del ljus.
 
Sv: Förvaring för trångbodda

Vagnen står i vardagsrummet framför bokhyllan, annars river mini ner alla böcker. :cool: Tvspel, dvd och allt sådant till tv:n är mini på hela hela tiden. Det måste stuvas undan utom synhåll på nåt vis.
Kan man inte bara ha sådana saker högre upp under småbarnsåren så att mini inte kan nå dem? Då slipper ni ju ha vagnen i vardagsrummet också!

IKEA är superbra för inspiration för deras compact living-idéer. Vi har kommit på så mycket bra grejer därigenom att vi har fått massor med bra lösningar som fungerat hemma hos oss. Kolla in deras hemsida så får man massor med tips! Annars är det bara att googla och man hittar massor med bra saker.

201311_colm12a.jpg


201311_colm42a.jpg


normal_sovrum.jpg


snap20101022170346003pr.jpg


1345550002527.jpg


Sen är det ju så att det bästa är att faktiskt rensa ut och slänga det man inte använder.

Men leksakerna tycker jag nog att barnen borde få någon typ av box eller kista till och sen får man helt sonika lägga alla leksaker i boxen innan man går och lägger sig. Man får städa upp det man har använt. Samma sak med er vuxna. Ta 10 minuter varje kväll och städa bort så mycket som möjligt på de minuterna. Ni kommer bli förvånade vad mycket man hinner städa bort på 10 minuter.
 
Sv: Förvaring för trångbodda

Oooh smidiga dubbelhängare, sånna skulle jag behöva! Såg att bilden var från groupon. Var kan man hitta sådana i en normal butik?
 
Sv: Förvaring för trångbodda

Oooh smidiga dubbelhängare, sånna skulle jag behöva! Såg att bilden var från groupon. Var kan man hitta sådana i en normal butik?
Jag tror att de har sådana på Lagerhaus.

Däremot torde det ju funka med helt vanliga snoddar till säkerhetsstigbyglar.
390245_01.jpg
 
Sv: Förvaring för trångbodda

Håller med de andra om att funktionella möbler är nyckeln till ett välorganiserat hem!

Vi har denna sängstommen och den rymmer massor av grejer, som ett exempel.
brimnes-sangstomme-med-forvaring__0171828_PE325992_S4.JPG


Sen är ju frågan då om man måste ha bokhyllor tex, jag har aldrig riktigt fattat det. Läser ni mycket? Eller bokhyllan används till att ställa allsköns prylar i :D För har ni möjlighet så hade jag bytt ut öppna bokhyllorn till skåp istället, de är djupare och rymmer oftast mycket mer. Typ sånt här
hemnes-vitrinskap-med--lador__0104039_PE250689_S4.JPG


Och innan du invänder att det är dyrt att köpa nytt så kika på Blocket, där finns allt:)
 
Sv: Förvaring för trångbodda

En sådan säng skulle vara något.
Mycket snyggare än den vi har nu :d

Ohh var hittade du det skåpet?
Vi är på jakt efter just ett sådant, mycket vi vill ha synligt men som passar bättre i ett skåp. Lådor (gärna låsbara :p ) längst ner är ett måste. Vågar inte ha skåp med glas hela vägen.

Edit: Kollade bildadressen. :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 650
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Hej! Jag skriver väl mest för att dels kanske få råd och sedan höra att det finns fler än jag.. Som rubriken lyder så har jag svårt att...
2
Svar
22
· Visningar
2 912
Senast: Snowball
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 901
Senast: Gunnar
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 787
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp