Bukefalos 28 år!

Förvirrad bilidiot

Mycket sant, men jag har ingenstans att ha bilen och måste fråga min AG om han möjligtvis har plats för den. Plus att min vän är mycket, mycket skör just nu och tja, det här måste tas lite fint. Det är liksom inte bara ekonomiskt och jag vet inte om jag orkar den känslostorm som kommer att komma. Jäklar också vad allt är komplicerat ibland. Det enda jag definitivt vet är att moppe är prio ett, körlektioner två och att det enda jag vill just nu är att komma så billigt och enkelt (känslomässigt) undan den här soppan som möjligt.

Kan du få hit den på något sätt kan den stå här, jag har mycket plats.
 
Mycket sant, men jag har ingenstans att ha bilen och måste fråga min AG om han möjligtvis har plats för den. Plus att min vän är mycket, mycket skör just nu och tja, det här måste tas lite fint. Det är liksom inte bara ekonomiskt och jag vet inte om jag orkar den känslostorm som kommer att komma. Jäklar också vad allt är komplicerat ibland. Det enda jag definitivt vet är att moppe är prio ett, körlektioner två och att det enda jag vill just nu är att komma så billigt och enkelt (känslomässigt) undan den här soppan som möjligt.
Det är inte du som äger problemet om kompisens mående utan denne själv, glöm aldrig bort det. DU kan aldrig äga NÅGON ANNANS problem.
 
Har inget mera råd att komma med än de du redan fått. Ställ av bilen och låt inte din VPN utnyttja dig något mer! Hur snäll du än vill vara.

OT. Den hä tråden påminner mig mycket om varför jag aldrig vill se mig själv i en beroende situation mot någon. Det är så lätt att det skiter sig!
 
Nu ska jag vara krass. Som du beskriver din vän så har h*n mått dåligt länge. Om folk mår dåligt blir det lätt så att man är väldigt snäll och överseende mot dem. Det är viktigt men tillslut riskerar det där klappa på axeln beteendet att cementera det dåliga måendet och sätta personen i en situation där den inte "vill" ta sig ur det. Jag har sett det ganska nyligen. En person som mått dåligt mycket länge som (återigen) fick möjlighet att testa på ett jobb. Allt går bra i några veckor, när nyhetens behag lagt sig så får h*n helt plötsligt återigen gigantiska problem med måendet. Alla (utom chefen för stället) klappade henom medhårs för det är ju så synd om henom. Den människan kommer aldrig ta sig ur sitt fängelse som h*n mevetet eller omedvetet bygger själv.
Du kan inte bära din väns mående. Det kommer slita ut dig helt och nöta ner det som finns kvar av er vänrelation till fin sand. Även om man mår dåligt måste man bära konsekvenserna av sitt handlande och din vän använder sig som dörrmatta. Varför ska du lägga dig platt och ta emot skosulorna i ansiktet?
Jag har mått kasst och min bästa vän klappade på axeln till viss del sen sparkade hon mig i röven och talade om att mitt mående fick jag sköta själv. Vi är fortfarande vänner eftersom hon vägrade bära runt på mig.
 
Mycket sant, men jag har ingenstans att ha bilen och måste fråga min AG om han möjligtvis har plats för den. Plus att min vän är mycket, mycket skör just nu och tja, det här måste tas lite fint. Det är liksom inte bara ekonomiskt och jag vet inte om jag orkar den känslostorm som kommer att komma. Jäklar också vad allt är komplicerat ibland. Det enda jag definitivt vet är att moppe är prio ett, körlektioner två och att det enda jag vill just nu är att komma så billigt och enkelt (känslomässigt) undan den här soppan som möjligt.
Nr 1. Plats att ställa bilen på är en synnerligen enkel fråga. Sådant finns det massor av!! Både bland bukefaliste och andra.

Nr 2. Jag kollade Blocket efter mopeder och det finns bokstavligen massor,. Från ett par tusen och uppåt för kördugliga bra grejor.

Ställer du av bilen får du tillbaka pengar och slipper bensinkostnaden. Bara för bensinen kan du åka taxi åtskilliga gånger.....

Du är så medberoende och du tassar så försiktigt på tå. Tror du att du HJÄLPER din "vän" genom att bete dig som du gör?

Du tar ansvar för dig och hen tar ansvar för sig. Att bete sig ärligt och sjysst verkar inte ingå i din "väns" beteende.
Att du blir rakryggad och ärlig kan inte skada någon. Som du beter dig nu skadar du er båda.
 
Jaha, i the never ending story, min vän är nu så dålig att hon inte kan skjutsa mig alls, inte ens till synundersökningen för att få körkortstillstånd. Men, efter vad hon sagt så har hon regelbundet åkt och köpt mat och saker till sig själv. Samt även skjutsat en granne och dennes SO till Söderhamn. Visserligen betalade de soppan men ändå. Jag talade om att jag ville ställa av bilen och köpa en moppe, och att köpa en moppe var jätttebra men jag skulle inte förhasta mig att ställa av bilen, hon mår snart bättre och då kan vi börja övningsköra lite i sommar, och förresten, var jag verkligen i form att köra tidigare i år? Vilket, verkligen provocerade mig! Hallå lägga över det på mig?

Jag försökte lägga fram det så att hon inte mår bra och jag vill inte pressa henne mer. Men det skiftade mellan passivt-aggressivt, ja du gör som du vill, och, jag är snart bra och då kan vi köra, till att bilen är ändå ingenting värd och kommer inte att gå igenom besiktning (det var hon som övertalade mig att köpa den eftersom den var så felfri och skulle gå igenom så lätt!) Jag nämnde att jag skulle ta en intensiv kurs och eventuellt hitta en person som jag betalar för att övningsköra med mig. Men nä, det behövs inte för hon blir snart bättre. Jag tänker att för 1000kr i månaden (försäkring) så kan jag säkert hitta någon som kan köra med mig några timmar.

Droppen var nog när jag berättade att jag möjligtvis ska byta arbetsplats till en ca 2 mil från var jag bor och att jag måste ha körkort då, ja men det går flera bussar dit. :banghead:

Ja och så kan den inte stå kvar hos henne (såklart) och var skulle jag ställa den. Jag sa att jag nog skulle kunna fixa en plats och nämnde en man, nej! Där kan den verkligen inte stå eftersom hon kände honom. Sa att jag hade vissa kontakter (buke!) och då började hon prata om hur dålig hon var.

Om det är någon som undrar varför jag fortfarande sitter kvar i samma soppa så gjorde jag faktiskt så att jag talade om för hen att jag skulle ställa av bilen och köppa en moppe men då kunde hon plötsligt och det fungerade en kort tid igen.

Som sagt en mycket dyr och ledsam läxa.

Fortsättning följer...
 
Senast ändrad:
Självklart vill hon ju inte att du ska ställa av bilen, hon vill ju fortfarande ha en bil men slippa alla jobbiga kostnader utöver bensinen, men helst slippa göra sin del (skjutsa och övningsköra) så fort du har körkort så är du inte i behov av hennes hjälp och kan ha bilen helt själv = hon måste skaffa sig en egen och det är ju bra mycket billigare för henne såhär ;)

Låter klokt att placera den hos den du känner för och ställa av den, köp dig en moppe som du kan köra vid behov till och från jobb och kontakta närmaste körskolan för att ta körkort och då du har körkortet så ställer du på bilen igen och tutar och kör på egen hand.
 
Ställa av bilen kan du göra på nätet tror jag,så gör det och meddela henne sedan att nu är bilen avställd.
Ja. det kan du göra. Det ska du göra.

Din "vän" utnyttjar dig grovt och fult!! Otroligt fult!

Ställ av bilen idag. Meddela att den är avställd och se till att du får alla nycklar. Du funderade över uppställningsplats. Det problemet är sannolikt extremt lätt löst.

Fy fan vilka beräknande och vidriga människor det finns :rage:
 
Jaha, i the never ending story, min vän är nu så dålig att hon inte kan skjutsa mig alls, inte ens till synundersökningen för att få körkortstillstånd. Men, efter vad hon sagt så har hon regelbundet åkt och köpt mat och saker till sig själv. Samt även skjutsat en granne och dennes SO till Söderhamn. Visserligen betalade de soppan men ändå. Jag talade om att jag ville ställa av bilen och köpa en moppe, och att köpa en moppe var jätttebra men jag skulle inte förhasta mig att ställa av bilen, hon mår snart bättre och då kan vi börja övningsköra lite i sommar, och förresten, var jag verkligen i form att köra tidigare i år? Vilket, verkligen provocerade mig! Hallå lägga över det på mig?

Jag försökte lägga fram det så att hon inte mår bra och jag vill inte pressa henne mer. Men det skiftade mellan passivt-aggressivt, ja du gör som du vill, och, jag är snart bra och då kan vi köra, till att bilen är ändå ingenting värd och kommer inte att gå igenom besiktning (det var hon som övertalade mig att köpa den eftersom den var så felfri och skulle gå igenom så lätt!) Jag nämnde att jag skulle ta en intensiv kurs och eventuellt hitta en person som jag betalar för att övningsköra med mig. Men nä, det behövs inte för hon blir snart bättre. Jag tänker att för 1000kr i månaden (försäkring) så kan jag säkert hitta någon som kan köra med mig några timmar.

Droppen var nog när jag berättade att jag möjligtvis ska byta arbetsplats till en ca 2 mil från var jag bor och att jag måste ha körkort då, ja men det går flera bussar dit. :banghead:

Ja och så kan den inte stå kvar hos henne (såklart) och var skulle jag ställa den. Jag sa att jag nog skulle kunna fixa en plats och nämnde en man, nej! Där kan den verkligen inte stå eftersom hon kände honom. Sa att jag hade vissa kontakter (buke!) och då började hon prata om hur dålig hon var.

Om det är någon som undrar varför jag fortfarande sitter kvar i samma soppa så gjorde jag faktiskt så att jag talade om för hen att jag skulle ställa av bilen och köppa en moppe men då kunde hon plötsligt och det fungerade en kort tid igen.

Som sagt en mycket dyr och ledsam läxa.

Fortsättning följer...

Ställ bilen här. På något vänster ska det kunna gå att få hit den.

Vilken jäkla skithög till människa rent ut sagt. Utnyttja dig och utnyttja att man är sjuk för att få fördelar.

:rage:
 
VA! Du har en bil som din "vän" kör för att hon ska hjälpa dig med körkortet och skjutsning men hon har inte ens hjälpt dig med det första steget i att få körkortstillstånd. Den här historien blir bara värre och värre.
Ställ av bilen ikväll, annars får du betala skatten en månad till. Om den inte är för stor måste det gå att få den flyttad med hjälp av en biltransportkärra som de flesta kan dra. Nu minns jag inte var du bor men är det i närheten av mig så hjälper jag dig gärna både med flytt av bilen och körning till optiker. De pengar du kastar bort på bilen kan du ta ganska många körlektioner för på bilskola.
Din "vän" gör inget annat än utnyttjar dig och använder sin sjukdom som ursäkt. Sätt stopp för det.
 
What? Jag hoppas att vännen gjort något riktigt bra för att förtjäna att du sponsrar denne med en bil, typ räddat livet på dig eller något sådant. Det där låter bara helt absurt.

Vännen agerar privatchaufför. Det är mer än nog. TS kan ju annars ta taxi till och från jobbet.

Jag skulle också förvänta mig rejäl tacksamhet och fri tillgång till bilen alternativt ekonomisk ersättning om jag dagligen körde en person till och från jobbet. Det är ett jäkla omak att agera chaufför.
 
Alltså, hade jag brutit av spolarvätskespaken på en bil jag lånat av en vän, skulle jag betala reparation på märkesverkstad och ersätta denne för eventuella reskostnader under tiden bilen är obrukbar och bett om ursäkt på mina bara knän för min fullständiga klantighet. Förmodligen hade jag bjudit på utemiddag en dag också som kompensation och för att se till att min klantighet inte förstör en bra vänskap i onödan.

Allt kan ju hända (jo, det kan det) - men det är hur man hanterar det som visar vilka som är vänner, vilka som är dumma i huvudet och vilka som är fullständigt egoistiska.
 
Har du ens läst tråden?

Ja, det har jag. Ser fortfarande inte varför vännen ska stå för bil när det är TS som behöver chaufför. Ser heller inte varför vännen är en rövhatt om man ser till den ursprungliga dealen.

Nu när vännen inte vill köra mer är det väl bara att ta tillbaka bilen.
 
@Jadzia
Men det är ju just det "vännen" (rövhatten!!!) motsätter sig! Att hon ska ha tillbaka bilen..
Om du ger mig en bil, betalar skatt och försäkring + bensin är det SJÄLVKLART att jag skjutsar dig till å från jobb i 2 v. Sen slutar jag med det,men du får fortsätta betala bensin JAG gör av med under oöverskådlig framtid. Sen behåller jag bilen. Deal?
 
Ja, det har jag. Ser fortfarande inte varför vännen ska stå för bil när det är TS som behöver chaufför. Ser heller inte varför vännen är en rövhatt om man ser till den ursprungliga dealen.

Nu när vännen inte vill köra mer är det väl bara att ta tillbaka bilen.
Men vännen står ju inte för bilen det är TS som står för den utan att den ursprungliga dealen följs alls. Tycker du att "vännen" är vettig som säger till TS att hon inte orkar skjutsa och sen kräver att TS ska stå för alla bilkostnader inkl. bensin? Tycker du att det är ok att säga till TS att hon inte orkar skjutsa och sen skjutsar hon runt på andra?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp