Bukefalos 28 år!

Förvirrad....

C

Chough

(Ingen aning om tråden ligger rätt men får väl hoppas på det) :crazy:

Jag vill absolut inte smutskasta några ryttare, länder osv..
Men...

Har haft tre stycken hästar importerade från Holland nu...

Häst nummer 1... 7 år, jättefin, högrest, mkt bra galopp, hoppar trevligt. Dock ingen ärlig form utan gick mycket ihopdraget bakom lod. - Hade spatt som vi upptäckte efter 2 veckor och som sedan visade sig på röntgen.

Häst nummer 2...
Snygg häst, fullblodstyp, sto 6 år, hur snäll som helst, en klippa att rida ut på, men väldigt spänd när man red dressyr. Piskade med svansen och gick inte i en stadig form, slängde med huvudet. - Inga större fel på hästen..

Häst nummer 3... Valack, 10 år, när vi köpte honom hade han knappt några muskler och var allmänt bukig. Troligtvis blivit illa behandlad, öronen bakåt, hugger efter folk när han står i gången (direkt efter "hugget" kastar han sig bakåt, rädd om huvudet, väldigt vaken. Väldigt lydig att rida men dock riden i en helt fel form där han inte har arbetat med bakben och rygg, bakom lod. Röntgad i princip överallt..även rygg. Superfin trav, underbar galopp, gillar att jobba, men som sagt blivit illa behandlad så väldigt osäker i stallet. Vägrar lämna stallplanen om man rider, stegrar sig, backar, (med sällskap går det bra). Inga problem i ridhuset eller på ridbanan, men rida ut fungerar helt enkelt inte eftersom vi inte kommer från stallplanen.... - Ja ni hör ju...


Nu är det helt enkelt så att jag börjar tröttna på dessa "halvtrasiga" hästar.

Har köpt dessa av ett försäljningstall som många vänner till mig har köpt ifrån och varit nöjda. Mycket seriös försäljare, som alltid har ställt upp när det har varit problem.

Nu till min fundering...
Häst nummer 1 & 3 är från Holland, häst nummer 2 är från Tyskland.

Det är ganska uppenbart att alla tre hästarna är väldigt ihopridna, i en felaktig form, kanske med graman.. För övrigt väldigt snygga hästar som verkar trevliga vid första anblicken.. :smirk:

Häst nummer 3 är helt förstörd, en snäll häst innerst inne men så himla osäker och rädd.

Eftersom jag har haft sådan otur med hästarna nere ifrån europa så nu har ju snacket i stallet börjat gått om att jag kanske borde köpa en svensk häst.
"Hästarna i till exempel Holland, när dom inte duger längre, säljs dom antingen som korv eller till Sverige".


Jag börjar verkligen tappa hoppet nu. :(
Kan man inte bara få en hel och trevlig häst från Holland? Måste man betala flera hundra tusen för att få en häst utan problem?
Är det vanligt att folk försöker lura en på det här sättet? (syftar inte på försäljningstallet utan i det här fallet holländarna).

Men ska det vara så himla svårt att hitta en häst??? :confused: :confused:
 
Känns inte som om det är ett problem som är specifikt för Holländska hästar det där. Har själv en svenskfödd häst som också var både felriden (ihopdragen och helt utan rygg och bakdelsmuskler) och felhanterad (väldigt osäker) då jag fick honom. Visserligen var han hyffsat billig men jag vet faktiskt inte om man kommer undan dessa problem genom att köpa en betydligt dyrare häst heller. :crazy:
 
mjo..
Men det måste ju alltid finnas en anledning till varför man säljer sin häst.
Jovisst, en del arbetar heltid med att föda upp och sälja hästar.. Men har funderat lite på det här, varför sälja dom till Sverige? :crazy:
 
1. Man får ofta inte bättre hästar än det man betalar för i synnerhet om hästen säljs professionellt.

2. Alla dessa problem hade kunnat undvikas genom grundligare undersökning/provridninga av hästarna och då syftar jag på normalt förfarande med några provridninger, veterinärundersökning och typ exportröntgen.

Söker du en billig häst med stor kapacitet så bör du ha tur eller så får du andra problem på köpet.
 
Alla tre hästarna har varit veterinärbesiktigade och röntgade...
Första hästen var röntgad i Holland så där var det lite annorlunda än vad vi röntgar i Sverige.

Får väl ge upp det här o köpa en unghäst för 80 000.
Tycker att alla hästar är så dyra nuförtiden också, för några år sen var de väl inte det?
Tittade på en video på en (svenskfödd) 4-åring för 120.000
Hästen gick inte i en ärlig form, bara med ihopdraget huvud, och absolut inte min typ av häst. 120 000 för en 4-åring låter inte klok! :eek:
 
120 000 för en 4-åring låter inte klok!

Känns lite konstigt att de missar spatten vid en röntgen och en veterinärbesiktning kan inte ersätta provridning och att se hästen "live" åtminstone genom ombud, annars är det ju som att köpa grisen i säcken.

Om du tycker det är dyrt så kan du ju själv föda upp :angel:
 
Jo men jag hade provridit hästen. Inga problem då, hoppade, gjorde allt. Röngen var på hovbenet och någonting mer, men när vi röntgade för att hitta spatten så fick vi ta ur alla möjliga vinklar för den var vädligt svår att hitta.

Haha, jo det är säkert dyrt att föda upp, men med tanke på att jag provred en 4 åring igår för 80 000 (vilket jag också tycker är väldigt dyrt för en häst som inte har gjort någonting och bara är hoppad 1 gång i sitt liv).
Den var väldigt fin, finare än den för 120 000..

Så nej, det här med hästköp blir jag bara trött på. Har hållt på i 5 månader nu...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 172
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 025
Senast: Juli0a
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
475
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 338
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp