Bukefalos 28 år!

Förvirrad!?

fettso

Trådstartare
Har några frågor som jag hoppas ni kan reda ut.

Som storhästmänniska får man liksom ingen bra bild av Islandshästridningen allmänt, jag kan på ett sätt förstå många fördomar som finns, givetvis från erat håll också.
Själv är jag någonstans mittemellan, mina kompisar och släktingar som rider Halvblod tycker att jag är helt kocko som rider Islandshäst eftersom jag älskar dressyr och även tävlat lite på min donna och har tänkt fortsätta med det så tycker dom att jag ska satsa på ett Halvblod så att jag kan komma nån vart, medans islandshästmänniskorna jag halvt känner tycker att jag behandlar min häst för mkt som ett Halvblod eller en vanlig ponny.:rofl:

Så till frågorna för jag blir förvirrad alltså.
var på Islandshästens dag igår....
Inte ens i Elit klassen kunde ekipagen hålla avståndet mellan hästarna, många red i rumpan på den framför eller tre jämsides osv.
Är det så alltid när det är många på banan?
Själv hade jag tyckt det var väldigt störande o mkt skaderisk om ngn gjort så när jag red Kaela, förstör man liksom inte för varandra då?Var det bara för att det var en special tävling igår?

Går det ut på att rida alla gångarter så fort som möjligt?Dom flesta red sina hästar i antingen slängtrav eller galopp som gick jättefort.
Någon enstaka häst gick i normaltempo, själv tycker inte jag att man ska rida varv på varv i ökat tempo.
Steget blir förstås större o längre fram om man rider fooort men många hästar tappade bakbenen.
Få hästar gick i skaplig form, dom flesta gick aldrig i form, många hästar gapade och slängde med huvudet alltså accepterade inte ryttarens hand eller bettet.

Sedan undrar jag om vilja är detsamma som okontrollerbar häst?
En häst som springer som ett expresslok/ångvält och inte går att styra ordentligt och knappast sakta ned?
Jag trodde vilja innerbar en pigg och alert häst med mkt motor som gillar att arbeta, MEN går att gör a förhållningar på utan att den går emot bettet/handen, går att göra tempoväxlingar på när man önskar,och göra halt vartsomhelst på ridbanan.

Så snälla ni red ut detta för mig!!
 
Sv: Förvirrad!?

På en sådan tävling ska man visa upp hästen i den gångart/det tempot där den går som flottast.
Man ska synas så mycket som möjligt o.s.v.

Jag själv har tävlat en hel del sådana tävlingar, och på min pojke blir et då ökad tölt som gäller, för det är där han rör sig som bäst och ser häftigast ut.

Eftersom man själv vill synas så mkt som möjligt så är det ju såklart att man inte bryr sig om ifall man rider bredvid/precis framför någon.
Dessa är tävlingar är för det mesta såhär, och på dessa så bedöms inte hästarna på samma sätt som i de vanliga gångartsgrenarna - här vinner den hästen som domaren helst vill ta med sig hem sas :angel:

i gångartsgrenarna så krävs en mer korrekt ridning, med ren takt, en bra form m.m.
 
Senast ändrad:
Sv: Förvirrad!?

Ok då förstår jag !!:bow::)
Rider man en o en i vanliga tävlingar?
 
Sv: Förvirrad!?

Det beror helt på vad du rider för klass.

Om du rider A-klass så är du alltid ensam i uttagningarna.
I B- och c-klass så är man upp till 3 stycken på banan samtidigt (kanske är det upp till 5 i c-klass ? ) samma sak gäller om du rider lättklass.
 
Sv: Förvirrad!?

Det beror helt på vad du rider för klass.

Om du rider A-klass så är du alltid ensam i uttagningarna.
I B- och c-klass så är man upp till 3 stycken på banan samtidigt (kanske är det upp till 5 i c-klass ? ) samma sak gäller om du rider lättklass.

nej, aldrig 5 st i uttagning, högst 3.
 
Sv: Förvirrad!?

Jag tyckte dock att vi hade det väldigt kontrollerat igår på tävlingen om man jämför med andra ställen där det är firmakeppni. Men om du frågar mig, så är det nog det värsta sättet att tävla på. Det kräver ju att hästen pallar med att ha en massa andra hästar runt omkring sig som kan komma i vilken gångart som helst bakom dig. Fördelen är ju att man inte behöver visa en viss gångart vid något speciellt tillfälle.
Men vad det gäller Fipo-tävlingar så kommer ju samtliga att rida tillsammans i öppenklass nu på uttagningarn. Det är bara på typ SM som man kommer att rida själv och kanske någon annan nationell tävling. Men max tre på banan.
 
Sv: Förvirrad!?

Sådär tycker jag det är på alla tävlingar jag varit med på, man ska inte ha hästar som är bakskygga eller skenar om de blir omsprungna för det är full fart, iaf i galoppen.
 
Sv: Förvirrad!?

Ja firmakeppni kan beskrivas som den mest okontrollerade tävlingsformen, det finns väl inget som inte är tillåtet, är din häst snygg i flänggalopp är det de du visar, klart allt blir mer okontrollerat då.

I kombination med att man är många på banan på en liten yta gör också att allt ser lite mer flängit ut.

jag blev igår t.ex. trängd bakifrån av en häst som kom i skengalopp bakifrån och prejade mig, min häst blev självklart rädd och hoppade iväg och jag skitsur såklart men det är väl en del av tävlingsformen ur vägen här kommer jag ungefär , inget för bakskygga hästar helt enkelt.

Eftersom det går ut på att visa sin häst flottast så blir det lätt lite hafsigare och i högre tempo, åk och titta på en "riktig" tävling på lite högre nivå där är ryttarna ofta mycket mer måna om att visa upp sin häst prydligt.
 
Sv: Förvirrad!?

Få hästar gick i skaplig form, dom flesta gick aldrig i form, många hästar gapade och slängde med huvudet alltså accepterade inte ryttarens hand eller bettet.
Det här har jag också funderat mycket på när jag varit och tittat på olika tävlingar. Många, många hästar gapar och har sig, slänger med huvudet osv. Varför?? Så ska det ändå inte behöva vara. Det verkar vara så många man hört och pratat med osv som har problem med just detta att hästen gapar, håller på med tungan, är stark osv. Är det just islänningar? För tydligen verkar detta vara vanliga problem bland just denna ras.
 
Sv: Förvirrad!?

Firmakeppni & Gedingakeppni är just som de andra skrivit "show-tävlingar". Det ska vara fart och fläkt för både publik och tävlande. Der gäller att ha en häst som är stark i psyket och som litar på sin ryttare till 100%. Om det vore så okontrolerat som vissa av er skriver så tycker jag det är konstigt att det är så gott som nollvision på olyckor på islandshästtävlingar.... Kan det vara så att ni inte "läser av" ekipagen rätt och bara uppfattar det som att de inte har kontroll?
Jag undrar om ni som utrycker er om att hästarna inte accepterar bettet osv varit och sett på några "större" islandshäst tävlingar?! Ofta känns det som att om man ska jämföra islandshäst/vanlig häst så jämför man en islandshäst som tävlar lättklass en gr/år på KM med hlb som går i mkt högre klasser. Givetvis finns det många islandshästar som ej går i korrekt form men titta på de "vanliga" hästar som rids mestadels hemma iskogen så är deras form inte heller riktigt bra.
Visst händer det i bland att vissa islandshästar på större tävlingar verkar besvärade av handen som håller i tygeln men jag anser att det även förekommer bland vanliga hästar och det är tråkigt att se oavsett ras.
I den ökade tölten måste vi komma ihåg att även bär- och skjutkraft behövs (inte bara samling & form) för att kunna visa en riktigt bra ökad tölt. Formen måste vara anpassad efter den gångart som hästen ska visa.
 
Sv: Förvirrad!?

Firmakeppni & Gedingakeppni är just som de andra skrivit "show-tävlingar". Det ska vara fart och fläkt för både publik och tävlande.

Inte alls, bägge dessa tävlingsformer går ut på att få fram den bästa ridhästen. Firmakeppni i sig är mer ett reklamjippo där företagare sponsrar tävlande ekipage, genom det omnäms de i någon form under tävlingen och får på så sätt lite gratis reklam. Just den tävlingsformen kan göras på många olika sätt, men slutresultater är att utse den bästa ridhästen i varje gren.
 
Sv: Förvirrad!?

Jag vet att det går ut på att få fram bästa ridhästen men programmet är friare och kräver inte samma precision som i fipo klasserna. Du ska inte heller visa hästen i "bara" samlade gångarter utan mera fart som jag skrev.
 
Sv: Förvirrad!?

Ja det man som domare vill se är bägge delar, i samling samt hur hästen bjuder fram i ökning.
 
Sv: Förvirrad!?

Man visar väl inte någon häst "bara samlat" i någon tävlingsform? även i dressyr med halvbloden gasar man ju på ibland.
 
Sv: Förvirrad!?

Det här har jag också funderat mycket på när jag varit och tittat på olika tävlingar. Många, många hästar gapar och har sig, slänger med huvudet osv. Varför?? Så ska det ändå inte behöva vara. Det verkar vara så många man hört och pratat med osv som har problem med just detta att hästen gapar, håller på med tungan, är stark osv. Är det just islänningar? För tydligen verkar detta vara vanliga problem bland just denna ras.[/QUOTE]

Tyckte MÅNGA red på jätteskarpa bett!Stång med Avhennosgrimma,
Pelham med dubbla tyglar...
 
Sv: Förvirrad!?

Varför anser du det vara skarpare att rida pelhamet med två tyglar än en ?

Jag skulle aldrig få för mig att sätta en deltatygel på mitt pelham för at sen bara använda en tygel.
Jag har två tyglar just för att jag vill kunna släppa "stångtygeln" när jag inte behöver den. Är du med ?
 
Sv: Förvirrad!?

Fast i just firmakeppnin så tittar man helt enkelt inte på hur välriden hästen är utan det är den häst osm domaren helst vill ha med sig hem som vinner.
Så det dresyrryttare kallar för "bra, korrekt, ökning" tar inte många pluspoäng om inte hästen samtidigt visar en stor vilja, utstrålning och maximal gång.

Fipoklaserna fokuserar som sagt mycket mer på takt, tempo och form. Firmakeppning är mer show, mer fart, mer extremt helt enkelt!
 
Sv: Förvirrad!?

Det är svårt nog att sticka ut bland alla ekipage på ett firmakeppni, så att sitta och finlira runt banan tror jag inte går hem. Det gäller att ta plats och flasha runt lite. Finliret tar man fram på Fipotävlingar.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 542
Senast: Juli0a
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 200
Senast: Ullmerkott
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 528
Senast: Nepenthe
·
Ridning Min älskade häst gick bort tidigare i år och var inprincip pensionerad de två sista åren. Började rida på ridskola i april och insåg då...
2
Svar
39
· Visningar
5 644
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp