Fötterna hamnar Jämnt snett i stigbyglarna!!!

JessicaM

Trådstartare
Blir snart galen på detta!!!

Mina fötter hamnar alltid längst ut på stigbyglarna, även nu när jag har flexride, tror jag de heter. Det är western säkerhets stigbyglar med korg fram.

Känner att jag inte får någon bra balans alls + att ibland så "viker" sig benen bakåt liksom när jag ställer mig upp när vi travar!!

Vad gör jag för fel????
 
Sv: Fötterna hamnar Jämnt snett i stigbyglarna!!!

Är det verkligen ingen som känner igen detta fenomen?? Eller har jag förklarat dåligt ;)

Behöver hjälp med detta juh
 
Sv: Fötterna hamnar Jämnt snett i stigbyglarna!!!

Det enda jag kan tänka mer är att du gör något i din sits - kanske spänner höfter eller knän eller fotleder, jag vet inte någonstans, så att du trycker ut dina fötter?

känn efter i din sits om du spänner dig någonstans - att fötterna flyttar sig kan bli yttringen av att något händer längre upp i benet.

För några år sedan red jag intensivt för en instruktör i centrerad ridning och fick uppleva en riktig aha-stund när jag insåg att mina onda fotleder berodde på att jag var spänd i höfterna:idea:

så ett tips kan vara att medvetandegöra din sits när du rider - eller be någon som är duktig på sådant om hjälp
 
Sv: Fötterna hamnar Jämnt snett i stigbyglarna!!!

Kan inte ha längre för det känns redan nu som om de är för långa, men det är de inte :)
 
Sv: Fötterna hamnar Jämnt snett i stigbyglarna!!!

Ja jag trycker ju ner hälen lite när jag rider men det ska man väl i western(?)
 
Sv: Fötterna hamnar Jämnt snett i stigbyglarna!!!

Ja jag trycker ju ner hälen lite när jag rider men det ska man väl i western(?)

Tittar man på de som tävlar så tycker jag foten verkar ganska vågrätt mot stigbygeln och tittar man på real cowboys så har ju de foten så långt in att stigbygeln sitter mitt under foten, inte under främre delen.

Men jag trycker ner foten lite hur jag än rider, det har jag lärt mig för länge sedan :)
Försökre slappna av så jag inte måste pressa ner den och tvinga mig till det.

Jag kan uppleva att om foten hamnar långt ut ås blir balansen sämre.
Du kan ju försöka överdriva, sätt in foten så långt det går så kanskdet blir rätt tills slut.
Flexride är väl ganska breda oxå......kanske har med det att göra....eller att de är så lätta att de liksom inte tynger ner av sig själva.

Upplever du att du tippar fram och att benen viker sig pga det eller bara att benen viker sig ....?
Är det vid lättridning, nersittning, galopp, skritt ?

Jag köpte en ny sadel till nya hästen för ett par veckor sedan.
Fick höja upp lädren 1 hål för att få en bra sits men höger benet är uppenbarligen längre än det vänstra för jag få alltid trampa ner i den sidan......väldigt iriiterande.
Jag ska fixa nya hål där.

Kan det vara ett sånt preblem du har, att ena sidan inte är riktigt rätt längd och därför får du obalns....
 
Sv: Fötterna hamnar Jämnt snett i stigbyglarna!!!

Snea stigbygelplattor kanske hade vart nått?
 
Sv: Fötterna hamnar Jämnt snett i stigbyglarna!!!

Tror inte att du i första hand ska stirra dig blind på fel i utrustningen, utan ta hjälp av tränare. Då kan du få hjälp att reda ut var felet sitter, få hjälp att hitta korrekt sits & balans, och jobbare vidare därifrån...
 
Sv: Fötterna hamnar Jämnt snett i stigbyglarna!!!

Ja jag trycker ju ner hälen lite när jag rider men det ska man väl i western(?)

Du skall väl göra som i "vanlig" ridning. Sitta rätt och slappna av i benen, inte trycka ner hälen. Om man trycker ner hälenså spänner man höfter och lår, lyfter lite ur sadeln och petar iväg fötterna.
 
Sv: Fötterna hamnar Jämnt snett i stigbyglarna!!!

Ja upplever att benen viker sig när vi travar lätt.. :(


Tror absolut inte att det är fel på utrustningen eftersom jag har haft samma prob med alla sadlar, engelsk som western.. Men när man rider lätt så måste man ju ha ett tryck på stigbygeln när man är påväg upp så att säga..

Tycker jag spänner av rätt bra i sadeln, fast ej som en hösäck hehe
 
Sv: Fötterna hamnar Jämnt snett i stigbyglarna!!!

Låt bli attt rida lätt ett tag och sitt ner i sadeln med ganska långa läder. Det du antaligen gör är att du har lite dålig balans och reser dig för högt och hamnar i hängsits(benen för långt bak) då hamnar fötterna långt ut i byglarna När man rider lätt ská man bara resa sig väldigt lite ur sadeln. Be någon filma dig när du rider så ser du om du har hängsits. Det ska vara en lodrät linje mellan axel,höft och häl.
 
Sv: Fötterna hamnar Jämnt snett i stigbyglarna!!!

Du ska kunna rida lätt utan stigyglar , så testa att rida utan dom och rid lätt. man ska inte använda mycket tryck i stigbygeln
 
Sv: Fötterna hamnar Jämnt snett i stigbyglarna!!!

Jo jag har ju dålig balans för övrigt.. Men längden på lädrena jag ha nu så känns det som om jag måste stå på tå för att komma upp någon cm i sadeln??
 
Sv: Fötterna hamnar Jämnt snett i stigbyglarna!!!

men varför rider du lätt då. träna att sitta ner, gärna utan stigbyglar så du får stadigare sits =) som sagt så ska du kunna rida lätt utan några stigbyglar.Så du gör helt enkelt lite fel. Har du någon tränare?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 408
Senast: __sofia__
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 712
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
20 948
Senast: Zewz
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 138
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp