Status
Stängd för vidare inlägg.
Gör ni något speciellt med era?
Jag har honom på en stor anläggning och har ridhus. Lite komiskt för jag har aldrig haft det innan till mina ridhästar ;)

Jag gör inte så mycket. Har gått på promenad med henne utan sällskap två gånger. Provat att longera en gång (det funkade i skritt), "löshoppat" över bommar en gång. Sen lasttränade vi rätt mycket ett tag.

Planen är väl att börja promenera lite mer och börja tömköra så småningom. Men det kanske blir nästa år :)

Vad gör du med din?
 
Vad fina och välväxta era hästar är! Tycker min fortfarande ser ut som ett föl.
Han har kommit hem från betet nu i veckan, och ska nu gå med samma flock hela vintern :)

Gör ni något speciellt med era?
Jag har honom på en stor anläggning och har ridhus. Lite komiskt för jag har aldrig haft det innan till mina ridhästar ;)

Bild från i veckan
Visa bifogad fil 20697

Har inte gjort jättemycket m dem, gått en sväng ngn gång och de har prövat på att gå m som handhäst, och lite lastträning också, allt funkar liksom på första försöket m dem så det blir inte så mkt mer. De är helt otroligt lätthanterade och med på noterna vad jag än hittat på. 😊
 
En vecka har gått och Sune har inte märkt att han inte är hingst längre... Det kanske dröjer tills han får gå ut med stona innan han märker det :idea:
Eller så märker han aldrig det.

Med Tage har det gått bra, han kastrerades vid 8-9 månaders ålder och har gått med ston i sommar. Stallägaren bor intill hagarna och han har inte rapporterat om att han försökt klättra, så jag tror att det är lugnt.

Min första häst däremot, han kastrerades som 1,5 åring och när han var 4 kom han och en valack till in till några ston. De fick gå så i ett par dagar, men sedan upptäckte stallägaren att min valack var uppe och klättrade på flera av stona. Han fick aldrig mer gå med ston.
 
Vad fina och välväxta era hästar är! Tycker min fortfarande ser ut som ett föl.
Han har kommit hem från betet nu i veckan, och ska nu gå med samma flock hela vintern :)

Gör ni något speciellt med era?
Jag har honom på en stor anläggning och har ridhus. Lite komiskt för jag har aldrig haft det innan till mina ridhästar ;)

Bild från i veckan
Visa bifogad fil 20697

Inte så mkt, han kommer att gå kvar på lösdriften vid sommarbetet hela vintern, tillsammans med sina två kompisar. Han har blivit flyttad mellan hagar några gånger och det har gått bra. Han åkte släp dit i maj och det tog 10 min att lasta, han var jättesnäll. Kanske löshoppar vi dem till våren, vi får se. Vi var ute på promenad ett par gånger innan han åkte på bete och då var han jättesnäll.
 
@L8P8 Ja så kan ert ju bli! Så länge han är kvar här har vi alltid dräktiga ston/ungdjur han kan gå med, men jag tror inte det blir några problem med honom. Nu har hormonerna börjat stilla sig på honom :)
 
Jag har fortfarande inre orkat redigera bilderna vi tog på Sune men kastrationssåret läker fint i alla fall...

DSC_0575~3.JPG
 
20181021_182944.jpg

Min kamel för ett par veckor sedan. Han lever nån form av lyxliv nu för tiden och trivs ypperligt med att bara ha en lekkamrat verkar det som. Jag har fått sålla i hästmaterialet med resultatet att stofölet är såld om hon går igenom besiktningen medan Calle är kvar. Om några månader fyller han 2 år, galet vad tiden går. :)
 
Jag gör inte så mycket. Har gått på promenad med henne utan sällskap två gånger. Provat att longera en gång (det funkade i skritt), "löshoppat" över bommar en gång. Sen lasttränade vi rätt mycket ett tag.

Planen är väl att börja promenera lite mer och börja tömköra så småningom. Men det kanske blir nästa år :)

Vad gör du med din?

Jag gör ingenting med min nu, men tanken är väl att börja ta lite promenader/tömköra och kanske löshoppa ett par gånger i vinter/vår. Hon är så lätt att ha och göra med så känner ingen stress över hantering, plus att hon går ute dygnet runt i en stor och kuperad lösdrift så rörelse för hållbarhet fixar hon på egen hand :)

Skulle förmodligen ha gjort lite mer om jag hade henne hemma, mest för min egen skull/för att det är mysigt.

45089395_259420791424415_3478902000563781632_n.png
 
@Fritidsryttare Skall du behålla Calle och ha själv I alla fall ett tag? Han ser jättefin ut, väldigt välutvecklad för din ålder.
Jo det får väl bli så. Lovade sambon att lägga ut två hästar nu under hästen, men "glömde" nämna att jag körde ett överpris på den här för att slippa sälja.:angel: Tack! Jag har ju lagt extra krut på Calle för att han är en personlig favorit, precis som hans mamma var, så visst vore det kul att behålla, men krasst sett tror jag att han blir alldeles för bra för mina väldigt blygsamma ambitioner i ridningen. :) Men han kan ju bli en fin reklampelare för min avel om inte annat.
 
Han är inget utpräglad skönhet, men han är fantastiskt trevlig att ha att göra med. Blir nog en jättehäftig amatörhäst med många växlar :)
FpuTYLB.jpg

SRHxvx0.jpg

Han är ju jättefin! Trevlig uppsyn :love: En superlyxig amatörhäst är ju i alla fall inte svår att sälja om det är planen :)

——————

Min lilla tös har fått ”löshoppa” idag, mest galopp över bommar med fokus på att vara ensam i ridhuset en stund. Hon tyckte det var lite läbbigt att vara själv (första gången i ridhus dessutom) men skötte sig galant och i slutet var hon faktiskt ganska avslappnad med att vara där inne. Hon har lite nerv (dvs är inte helt ”lobotomerad”) men så fort man leder henne går hon så snällt att man hade kunnat ha sytråd istället för ett grimskaft. Även om det lilla hjärtat bultar så att det hörs har hon hittills aldrig tappat fokus på den som går bredvid eller typ stökat runt/exploderat. Så himla skönt & man kan ju bara hoppas att det håller i sig for ever :cool:
BAA5F171-DF5C-4BB6-B503-7830C1D435D8.jpeg
 
Han är ju jättefin! Trevlig uppsyn :love: En superlyxig amatörhäst är ju i alla fall inte svår att sälja om det är planen :)

——————

Min lilla tös har fått ”löshoppa” idag, mest galopp över bommar med fokus på att vara ensam i ridhuset en stund. Hon tyckte det var lite läbbigt att vara själv (första gången i ridhus dessutom) men skötte sig galant och i slutet var hon faktiskt ganska avslappnad med att vara där inne. Hon har lite nerv (dvs är inte helt ”lobotomerad”) men så fort man leder henne går hon så snällt att man hade kunnat ha sytråd istället för ett grimskaft. Även om det lilla hjärtat bultar så att det hörs har hon hittills aldrig tappat fokus på den som går bredvid eller typ stökat runt/exploderat. Så himla skönt & man kan ju bara hoppas att det håller i sig for ever :cool:Visa bifogad fil 21179

Blev inspirerad så min fick också hoppa bom idag. Tyvärr så räckte inte mitt plastband runt hela ridbanan så det blev en liten mitt.
Sen vart hon trött efter typ fyra varv :p

 
Blev inspirerad så min fick också hoppa bom idag. Tyvärr så räckte inte mitt plastband runt hela ridbanan så det blev en liten mitt.
Sen vart hon trött efter typ fyra varv :p

Älskar skillnaden på dressyrhästarna och hopphästarna, mina dressyrisar hade aldrig tittat åt staketet, medan hoppfölet hade klippt det direkt (hon klippte trästaketet till hagen på 1.10 - exklusive eltråd, häromveckan...). :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
645
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
199
Avel Hej! Hur stora var era föl som 6 mån resp 1 år och sen vuxna? Mitt föl är 5 mån och ca 123, hennes mamma är d ponny o pappa 167. Hoppas...
Svar
13
· Visningar
1 225
Senast: Jaasse
·
Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 337
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp