Status
Stängd för vidare inlägg.
Kamelen ska också ut och åka lite till nästa helg, han ska få åka till ridhus och springa lite. Han är så cool så det lär inte vara några problem, mest matte som tycker det är kul. För skojs skull provade jag ett av stonas täcken på honom igår, 145 sitter som en smäck på honom... Jag hade köpt en grimma i storlek cob men det är bara att byta den för den var alldeles för liten. :cool:
 
Har tömkört ett par gånger den här veckan. Mycket roligare att gå på promenad med tant Sussi än att bli tömkörd i paddocken, tycker Svea. Jag håller helt med henne, men ska vi ut och gå är det skönast att ha sällskap, så det blir inte så jätteofta.
45411333_10156821103797566_1230804869594480640_n.jpg
 
Älskar skillnaden på dressyrhästarna och hopphästarna, mina dressyrisar hade aldrig tittat åt staketet, medan hoppfölet hade klippt det direkt (hon klippte trästaketet till hagen på 1.10 - exklusive eltråd, häromveckan...). :p

Men eller hur! Min gamla häst fick föl för 10 år sen nu. När jag skulle visa henne för spekulanter så ville de se henne hoppa en bom. Så hon kliver över en gång. Sen galopperar hon varv på varv i ridhuset över bommen. Det var verkligen en hopphäst :D

Med Elsa är jag glad att hon inte verkar vara rädd för bommar längre :rofl:
 
Jag tycker min kille är väldigt bukig och "stygg" visst han är ju 1,5 år och inne i en fulålder men gillar inte att magen ser ut som på ett dräktigt sto :confused:

Vad tycker ni?
Han skall vara avmaskad före och efter betet.
20181105_080844.jpg
 
Jag tycker min kille är väldigt bukig och "stygg" visst han är ju 1,5 år och inne i en fulålder men gillar inte att magen ser ut som på ett dräktigt sto :confused:

Vad tycker ni?
Han skall vara avmaskad före och efter betet.
Visa bifogad fil 21392
Svårt att avgöra på bild, men lite bukighet skulle jag inte se som katastrof på en unghäst, så länge foderkvaliteten är bra. Har du koll på hövärdena? Lågt protein/högt energi kan orsaka bukighet. Men om det ser bra ut skulle jag inte vara orolig om det inte håller i sig en längre tid. Höstbete brukar också kunna orsaka sånt, om han gått på det? Ingen direkt näring i gräset, utan bara "bukfylla".
 
Svårt att avgöra på bild, men lite bukighet skulle jag inte se som katastrof på en unghäst, så länge foderkvaliteten är bra. Har du koll på hövärdena? Lågt protein/högt energi kan orsaka bukighet. Men om det ser bra ut skulle jag inte vara orolig om det inte håller i sig en längre tid. Höstbete brukar också kunna orsaka sånt, om han gått på det? Ingen direkt näring i gräset, utan bara "bukfylla".
Har faktiskt ingen aning om vad det är för värden, han går ju kvar hos uppfödaren tills han är kastrerad så jag ser honom bara max 1 gång i veckan.

Hans bukighet började komma under sommarbetet, va ju dåligt med gräs o omgångar på betet och de blev stödutfodrade.

Tänkte jag skulle ta ett träckprov för säkerhetensskull.
 
Har faktiskt ingen aning om vad det är för värden, han går ju kvar hos uppfödaren tills han är kastrerad så jag ser honom bara max 1 gång i veckan.

Hans bukighet började komma under sommarbetet, va ju dåligt med gräs o omgångar på betet och de blev stödutfodrade.

Tänkte jag skulle ta ett träckprov för säkerhetensskull.

Säger som @Hedinn att det ser ut som grovfoderproblem snarare än mask. Just åringar är superkänsliga för foder med hög MJ och låg smrp. För sinnesfriden kan det vara värt med träckprov såklart :)
 
Lille Calle fick stora skälvan i ridhuset idag, det syntes tydligt att han inte är avlad för att hoppa.:grin:Visa bifogad fil 21425

Men vad fin han är! :love: Grattis till en sån liten pärla!

När mamman till min löshoppade första gången var det nog ingen som trodde hon skulle komma levande ur det, hon hade till synes noll talang för hoppning. Efter lite träning skärpte hon till sig och hoppade faktiskt sedan 8-7 på treårs, så det finns hopp (i dubbel bemärkelse) :laugh:. Det är ju inte så konstigt att de blir lite spända & vimsiga i nya situationer när de är så små, även om man tycker att de normalt är ovanligt coola.
 
Men vad fin han är! :love: Grattis till en sån liten pärla!

När mamman till min löshoppade första gången var det nog ingen som trodde hon skulle komma levande ur det, hon hade till synes noll talang för hoppning. Efter lite träning skärpte hon till sig och hoppade faktiskt sedan 8-7 på treårs, så det finns hopp (i dubbel bemärkelse) :laugh:. Det är ju inte så konstigt att de blir lite spända & vimsiga i nya situationer när de är så små, även om man tycker att de normalt är ovanligt coola.
Tack! :) Haha ja, kritiken Calle fick var att han hoppar helt OK när han väl hoppar, det är väl vägen dit som är lite krokig! :D Din tjej ser ju också jättefin ut; vilken härlig inställning!
 
Idag flyttade stoflocken från betet till en lösdrift som ligger ännu längre bort från mig, men i närheten av stallet där jag har min andra häst. Gissa vilken Rödluva som var besvärligast att lasta. 🙄
Första gången hon åkte lastbil och hon tänkte minsann inte klättra upp där! Men sen gjorde hon det plötsligt och stod sen som ett proffs. Tänker att det ska bli lättare att få tid till att pyssla med henne nu, och hoppas kunna hitta några bra vägar för att kunna ta med min andra häst dit och rida ut med Rödluvan som handhäst.
 
Var ute och hälsade på Tage idag. Han har vuxit och blivit lite grövre i benen. Stona han går med är lite högre, men jag oroar mig inte, jag vill ju inte att han ska bli för stor. Det var inte lätt att fotografera, de satt som plåster på mig. Inte ens när jag stod på andra sidan grinden och gårdsägaren lockade på honom slutade han följa efter mig :heart. Därför är bilderna som de är.
20181117_151624.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
645
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
198
Avel Hej! Hur stora var era föl som 6 mån resp 1 år och sen vuxna? Mitt föl är 5 mån och ca 123, hennes mamma är d ponny o pappa 167. Hoppas...
Svar
13
· Visningar
1 225
Senast: Jaasse
·
Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 337
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp