Status
Stängd för vidare inlägg.
Tog lite bilder på grabbarna idag, de har gått under smeknamnen "köttbullen" och "benranglet" hela sommaren. Nu har dock "benranglet" lagt på sig lite, som tur är. Lätt o se vilken som är 100% ponny iaf 😂.
IMG_1496.JPG
 
På tisdag åker Sune på kastrering, så i morgon skall vi ta kort så vi minns hans sista dagar som hingst. Han har blivit riktigt hingstmaffig nu efter betet, och har inte vuxit mycket på höjden så han är rätt stadig för sin ålder. 157 mättes han till nu som 1.5 år gammal (minus en dag) så han är mindre än systern var. Fortfarande helt underbart snäll, men det fungerar inte med vår hästhållning att ha en tvåårshingst hemma.
 
Angående vargtänder följer jag min plan och tar dem till våren när han ska ner och röntgas. Då hinner han både med en eventuell konvalescens för borttagning av benbitar och det ser bra ut i munnen när han åker på utbildning till hösten.

Jag gör precis samma med min; Röntgar och plockar ev. vargtänder i vår så att det är klart inför inridning till hösten. Om jag tömkör eller liknande innan dess använder jag bettlöst alternativ, t.ex en kapson. Tycker det brukar funka bra :)
 
Tack för alla svar. Har bokat in utdragning av vargtänderna på måndag så plånboken får vara tom en månad till (vaccination förra månaden).
I dag lastade vi Elsa igen, det var nog 3 veckor sen sist. Hon gick rakt in, vi åkte en sväng och lastade ur där, sen knallade hon på igen och då öppnade jag inte fronturlastningen alls. Skönt när det går bra! :)
 
Lite nyfiken, ni som skall röntga är det för försäljning eller gör ni det ändå? 😊
Jag har inte sparat nån av mina uppfödningar lika länge som Calle så de är inte röntgade. Med Calle gör jag det dels för att han är så sabla stor och har växt fort, inbillar mig att det lättare kan bli skrammel då, sen är det rätt skönt att veta att han inte har nåt när han rids in. Vet flera som röntgat innan inridning och där man hittat chip som plockats bort.
 
Jag har inte varit inne på evigheter, roligt att läsa ikapp om era fina hästar!
Tage åkte på bete med två jämngamla ston (han kastrarades i april) och eftersom det även finns lösdrift där, så får han gå kvar där 1-1.5 år till. Tycker inte att han vuxit så mkt och lite tunn har han varit trots stödfodring. Förhoppningsvis blir det bättre nu när de får fri tillgång (storbal i hagen).

Lika trevlig är han iaf. Social och lagom kelig. Bifogar bild från i somras.
20180908_182613.jpg
 
Vad fina och välväxta era hästar är! Tycker min fortfarande ser ut som ett föl.
Han har kommit hem från betet nu i veckan, och ska nu gå med samma flock hela vintern :)

Gör ni något speciellt med era?
Jag har honom på en stor anläggning och har ridhus. Lite komiskt för jag har aldrig haft det innan till mina ridhästar ;)

Bild från i veckan
_20181020_212840.JPG
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
194
Senast: Görel
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
697
Senast: Nikan
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
728
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
268

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp