• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Narcissa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 213
  • Visningar Visningar 191 939

Bukefalos 30 år!

Här är våran 4 åring Millian som jag och dottern har tillsammans, köpte honom i maj i år och vi har lagt tid på att lära känna honom och han oss. Han var inkörd, och haft sadel på sig som yngre och han var helt trygg med sadeln redan från start. Han är välskött och det märks att hans förra ägare har tagit hand om honom på bästa sätt då han är givmild och litar helt och fullt på att man ser till att han inte råkar illa ut och är helt trygg med människor även om han helst vill känna sina människor som hanterar honom mer än leder honom. Han är nu insutten och har börjat sin resa som ridhäst och vi trodde mest ut i skogen och väldigt lite på banan för att han ska ha framåtbjudning och tycka att det är kul. Han går rida ut själv och med sällskap.

Bifogade filer

• IMG_5081.webp
    IMG_5081.webp
    101,7 KB · Visningar: 87
Visa bifogad fil 154462
Såren har snaaart läkt ihop och jag hoppas att det räcker med max ett bandagebyte till innan hon får gå utan. Hon får vara ute i sjukhage och idag njöt hon lite extra av solen efter att ha tillbringat så mycket tid på box.
Men... Kan hon inte lära sig att hålla koll på benen? :rofl:
Inte konstigt att hon jämt har sårskador när hon inte ens kan äta gräs en stund utan att trassla ihop benen!
Hur går det för er?

Här är våran 4 åring Millian som jag och dottern har tillsammans, köpte honom i maj i år och vi har lagt tid på att lära känna honom och han oss. Han var inkörd, och haft sadel på sig som yngre och han var helt trygg med sadeln redan från start. Han är välskött och det märks att hans förra ägare har tagit hand om honom på bästa sätt då han är givmild och litar helt och fullt på att man ser till att han inte råkar illa ut och är helt trygg med människor även om han helst vill känna sina människor som hanterar honom mer än leder honom. Han är nu insutten och har börjat sin resa som ridhäst och vi trodde mest ut i skogen och väldigt lite på banan för att han ska ha framåtbjudning och tycka att det är kul. Han går rida ut själv och med sällskap.
Grattis! Vad roligt med en så fin och välhanterad unghäst. Jättekul när de är inkörda också, för ingen vet ju om det är något man vill syssla med också, om andan skulle falla på.

Det är inte så vanligt numera att hästar är både inridna och inkörda.

Hur går det med henne nu?
Just nu har hon förlängd semester då hon lyckades få svår mugg, som visade sig vara orsakad av en penicillinresistent bakterie. Hon fick någon månads vila nu under hösten/vintern pga varit duktig i år och matte har varit/är skruttig.

Men innan vilan och bakteriehelvetet har hon varit en duktig flicka och utvecklats fint, om än i lugn takt. Jag har inte bråttom och hon är ju lite "efter" vissa jämnåriga då hon haft sina skador...

Vi har iaf lullat i skogen, åkt och tränat på att springa fint på bortaplan hos tränare, varit på en p&r och gjort en start i LC-dressyr.
Hon har även ridits lite av en tonåring i stallet och hon har startat en p&j och en CR-hoppning. 😊

Lilla gul är fortfarande en helt underbar individ, men kan vara lite busig och ser spöken ibland. När hon är helt läkt och jag mår bättre, ska vi sätta igång och träna med målet att komma ut och rida LB-dressyr framåt vår/sommar.
Hon är plättlätt att ha med sig på tävling iaf! Lastar sig själv, åker bra, står snällt i släpet och är cool på nya platser. 😍

Liknande trådar

• Låna avelssto
  • Leasa häst
  • Akvarietråden VI
  • Betäckning 2025 - föl 2026

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat