Bukefalos 30 år!

Efter tretton träningspass är Pål nu redo att introduceras för target. Som jämförelse tog det fyra pass för min förra tvååring…

Pål är väldigt reaktiv och introvert. Vi gick över bommar (med hjälp av belöningspunkter i form av byttor) i löshoppningskorridor i förrgår. Han gjorde det så fint, alldeles avspänd (bild nedan) och sen när vi var klara behövde han bralla av sig alla spänningar på andra långsidan. Så han är helt klart en annan typ av utmaning än jag haft tidigare.

Visa bifogad fil 175595
Reaktiv känner jag igen från Eikar. Förstår vad du menar med annan sorts utmaning.
För mig var det lite väl spännande ett tag i början.

Introvert kan nog en del ha uppfattat Eikar också som, men då han var väldigt tydlig i sin kommunikation om en del saker så såg inte jag honom så.
Däremot var han en triggerstaplareOch just när staplingen började så behövde man känna honom väl för stt förstå att han var på väg att bli riktigt upprörd.

Reaktiv känner jag igen från Eikar. Förstår vad du menar med annan sorts utmaning.
För mig var det lite väl spännande ett tag i början.

Introvert kan nog en del ha uppfattat Eikar också som, men då han var väldigt tydlig i sin kommunikation om en del saker så såg inte jag honom så.
Däremot var han en triggerstaplareOch just när staplingen började så behövde man känna honom väl för stt förstå att han var på väg att bli riktigt upprörd.

Ariel var väldigt reaktiv också (såklart beror det på triggerstapling) men henne lärde jag känna när hon var så mycket mindre, så det var lättare att hantera 200 kg häst som for omkring. Samt att det fanns mer tid att lära sig läsa av. Jag tror egentligen inte att Pål är så mycket knepigare, men det känns så när vi fortfarande är så nya för varandra.

Så jag är inte så bekymrad egentligen, mest fascinerad över hur svårt det är att börja om med en ny häst. Sist jag köpte häst var 2015…

Ariel var väldigt reaktiv också (såklart beror det på triggerstapling) men henne lärde jag känna när hon var så mycket mindre, så det var lättare att hantera 200 kg häst som for omkring. Samt att det fanns mer tid att lära sig läsa av. Jag tror egentligen inte att Pål är så mycket knepigare, men det känns så när vi fortfarande är så nya för varandra.

Så jag är inte så bekymrad egentligen, mest fascinerad över hur svårt det är att börja om med en ny häst. Sist jag köpte häst var 2015…
Nog är det spännande och fascinerande med nya hästar.
Jag har ju haft två "nya" sen 2015 men de var ju vuxna när de kom och tyvärr är ingen av dem kvar idag 🙂.

Y är ju rätt cool men hon är också stor, men det är jag ju van vid sen Eikar.

Kanske inte direkt en uppdatering som passar helt hundra här. Men då det gäller -23:or fölförsäkrade i Agria så skriver jag en blänkare ändå.

Agria har haft ett fel i sitt system.
Fölförsäkringarna (iaf de jag hade, nu kan ju kolla villkoren men tror det gäller alla) upphör normalt att gälla på försäkringens förfallodag det år hästen fyller två år.
Ändå har fakturor för kommande period gått ut och en del har hunnit betala tidigare under året och försäkringen rullat på.

Ingen orsak till panik om du betalt den, din häst är inte oförsäkrad i så fall, de skulle ta sitt ansvar och den gäller i så fall som ridhäst enligt muntlig info.

Försäkringen behöver däremot ändras till ridhäst, men det skadar nog inte att ringa och ändra själv även om de ska skicka ut info.
Detta upptäcktes vad jag förstår av kunder under denna vecka, så det är därför jag har infon före de hunnit skicka ut. Just för att jag ringde dem när jag upptäckt det.

En uppdatering om Y då
Y har ju bytt kompis sedan ca 5v när jag avlivade Eikar.
Hon har nu en liten vit shettiskompis som jag har lånat fram till december när den fjording jag reserverat kan komma.

På gund av att jag opererats har hästarna skötts om i huvudsak av maken och Ystra har därmed fått en vila.
Jag lär nog smyga igång en period med halvfart nu när jag piggat på mig.
Men det lär väl bli lättare saker först då jag nog är lite känslig för bänglighet fortfarande.

Min uppdatering är att jag tyvärr var tvungen att avliva min vackra Sicora i slutet av augusti då hon blev vinglig, vilket visade sig vara pga av en gammal fraktur på halskotpelaren 😕

1000010281.webp

Pål är nu äntligen klar med grundutbildningen i belöningsbaserad träning. :banana:

Så nu ska vi börja jobba med lastträning ett tag framöver, då han flyttar till nytt ställe i slutet på januari.

Idag lekte vi lite på ridbanan dock, han tycker det är så skoj att busa med matte. :love:

Det blev flytt idag istället, tyvärr var det inte hållbart på gamla stället.

Pål var superduktig, kollade in transporten lite och sen raka vägen in. Stod lugnt men var nog lite förvånad när vi var framme efter en halvtimme, de två tidigare resorna han gjort har ju tagit sex timmar…

Han kommer stå på box nattetid, men det är halva dygnet i hage med kompisar och mer begränsad fodergiva, så det fick bli en kompromiss. Tror det blir toppen för honom.

Väldigt skitig på bilden pga fick inte sova i ligghallen på förra stället.

IMG_8269.webp

Kanske inte direkt en uppdatering som passar helt hundra här. Men då det gäller -23:or fölförsäkrade i Agria så skriver jag en blänkare ändå.

Agria har haft ett fel i sitt system.
Fölförsäkringarna (iaf de jag hade, nu kan ju kolla villkoren men tror det gäller alla) upphör normalt att gälla på försäkringens förfallodag det år hästen fyller två år.
Ändå har fakturor för kommande period gått ut och en del har hunnit betala tidigare under året och försäkringen rullat på.

Ingen orsak till panik om du betalt den, din häst är inte oförsäkrad i så fall, de skulle ta sitt ansvar och den gäller i så fall som ridhäst enligt muntlig info.

Försäkringen behöver däremot ändras till ridhäst, men det skadar nog inte att ringa och ändra själv även om de ska skicka ut info.
Detta upptäcktes vad jag förstår av kunder under denna vecka, så det är därför jag har infon före de hunnit skicka ut. Just för att jag ringde dem när jag upptäckt det.
Jag fattar inte riktigt vad du menar med fölförsäkring? Normalt sett behövde du förut teckna om inom 30 dager till en vanlig försäkring men gjorde du det direkt hade du dubbel försäkring under 30 dagar. Sjukt bra för mig som behövt nyttja det ett par gr. Har aldrig hört eller varit med om att fölförsäkringen gällt till de var två och sen behövde ändras?

Jag fattar inte riktigt vad du menar med fölförsäkring? Normalt sett behövde du förut teckna om inom 30 dager till en vanlig försäkring men gjorde du det direkt hade du dubbel försäkring under 30 dagar. Sjukt bra för mig som behövt nyttja det ett par gr. Har aldrig hört eller varit med om att fölförsäkringen gällt till de var två och sen behövde ändras?
Föl veterinärvård. Jag tog över försäkringen från uppfödaren.

Se skärmdump från villkoren nedan. För ytterligare villkor kring den försäkringen har jag länkat Agrias villkor för häst. Denna försäkring hittar du en bit ned, under G.

De skickade ut en ny årsfaktura för ett år till med den försäkring jag hade,ingen info att den skulle upphöra eller behövde ändras.
Folk betalade och då antar väl de flesta att hästen är fortsatt försäkrad.
Jag råkade se det i mina villkor att den upphör vid 2 års ålder om man inte bytt innan.
Agria har erkänt att det var fel i datasystemet. Vad är det du inte förstår?

Du kanske tänker på foster och fölförsäkring eller liknande?

https://www.agria.se/dokument/villkor/hast/hastforsakring/

1000020804.webp

Föl veterinärvård. Jag tog över försäkringen från uppfödaren.

Se skärmdump från villkoren nedan. För ytterligare villkor kring den försäkringen har jag länkat Agrias villkor för häst. Denna försäkring hittar du en bit ned, under G.

De skickade ut en ny årsfaktura för ett år till med den försäkring jag hade,ingen info att den skulle upphöra eller behövde ändras.
Folk betalade och då antar väl de flesta att hästen är fortsatt försäkrad.
Jag råkade se det i mina villkor att den upphör vid 2 års ålder om man inte bytt innan.
Agria har erkänt att det var fel i datasystemet. Vad är det du inte förstår?

Du kanske tänker på foster och fölförsäkring eller liknande?

https://www.agria.se/dokument/villkor/hast/hastforsakring/

Visa bifogad fil 177940
Ja jag pratade om föl och foster försäkringen. Denna går ju ut efter 30 dagar och då tecknar man en ny så att säga. Det har aldrig hetat föl veterinärvård i mina papper när det har gått över så jag blev förvånad av ditt inlägg. Det konstiga är att jag har 5 st -23or. 2 är egna uppfödningar och 3 är köpta som föl och alla fick samma typ av försäkringar och det har under dessa år hetat likadant. Men efter ditt inlägg blev jag nyfiken och loggade in online och döm min förvåning när en av de egna uppfödningarna hade helt plötsligt denna som du skriver om så det var väldigt bra att du skrev ditt inlägg. Förstår du bättre vad jag menar nu?

Ja jag pratade om föl och foster försäkringen. Denna går ju ut efter 30 dagar och då tecknar man en ny så att säga. Det har aldrig hetat föl veterinärvård i mina papper när det har gått över så jag blev förvånad av ditt inlägg. Det konstiga är att jag har 5 st -23or. 2 är egna uppfödningar och 3 är köpta som föl och alla fick samma typ av försäkringar och det har under dessa år hetat likadant. Men efter ditt inlägg blev jag nyfiken och loggade in online och döm min förvåning när en av de egna uppfödningarna hade helt plötsligt denna som du skriver om så det var väldigt bra att du skrev ditt inlägg. Förstår du bättre vad jag menar nu?
Ja, om jag förstår dig rätt så borde ju dina 23:ors försäkring behövt ändras till t.ex. ridhäst veterinärvård på årsförfallodagen i år 2025. Så om den varit och du betalat för kommande år verkar även du drabbad av samma fel.

Är nog bra att kontakta Agria och reda ut. Märkligt att de inte redan skickat ut info till alla drabbade nu faktiskt.

Den här damens åsikter. Hon tycker longering är totalt meningslöst så det har vi hoppat över men tömkörning är superkul (tom lite väl kul på sistonde, bockelibock) och vi kör i skritt och lite trav på vägar och åker både med och utan lösa skaklar. Testade longera idag igen då hon lyssnat så bra på framåtdrivande i tömkörning men hon sa bestämt nej tack skittrist och kickade när jag försökte få fram henne i något snabbare än lååångsam skritt 🙈
Så hängde lite på henne på gårdsplanen istället (underlaget ute är 👎 så vill inte ut på vägarna) och det bekom henne inte alls och då gick hon framåt på minsta smackning. (Hon ska inte ridas in förrän tidigast nästa vinter)

IMG_2592.webp

Liknande trådar

• Föl som inte får dia
  • Tips på hopphingst/ar med snällt humör
  • Släppa ihop sto och föl med 'gamla' flocken?
  • Stoets reaktion efter kastning (sjuk eller sörjer)...

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hönstråden del III

Hästrelaterat

Omröstningar