Fölhantering

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Qula
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 035
Q

Qula

Första fölet i år och det är så spännande, men i o m att vi inte vet hur de brukar vara så har vi inget att jämföra med.

Vi upplever själva att vår lilla fölis är väldigt självständig från sin mamma... följer inte alls med som vi trodde hon skulle göra...

Hon är visserligen lite nyfiken på oss men är väldigt skeptisk. Ska man få tag på henne så får man lura henne inne i boxen så att hon inte springer runt. När man tar ut dem så måste vi sätta upp linor mellan stallet och hagen annars drar hon sin väg.

Vill veta allt om hur ni hanterar era föl, allt från första veckan till avvänjningen. Samt när man ska börja ge dem kraftfoder etc.

Hur gammal är eran fölunge nu?
Jag har haft tre föl på mina två ston och det som jag har märkt som är väldigt viktigt den där första tiden för framtida ledbarhet etc är att man verkligen LEDER hästen ut till hagen med mamma. Inte i grimma och grimskaft då, utan håller i fölungen vid bringan och om rumpan och styr stegen. Gärna inom den linkanal som ni redan har satt upp från stallet till hagen.

Det här blir ju inte lika lätt om man inte gör det från första dagen (då hästen inte är stark nog att streta emot särskilt mycket) men om jag vore ni skulle jag försöka ändå.

Sen gäller det att verkligen spendera tid med fölungen och mamman. Både i boxen och i hagen (som ska vara liten, rätt så plan och helst inte med elstaket). Bara VAR där och vänta ut fölisen så kommer nyfikenheten snart ta överhanden.
Det sista ni vill få er nya lilla häst att tänka är att människor är såna där som smyger sig på en och lurar en och sen håller fast en och så händer det läskiga saker. :crazy:
Sitt på huk eller sitt på marken och pyssla med nåt annat. Ta med en bok eller nåt? När fölungen kommer fram mot er så beröm verbalt och prata mjukt med den och när den kommer ända fram så kan ni försiktigt klappa/klia den lite över manken, låta den nosa på handen etc. Snart nog får ni en liten fölunge som tycker att det är rätt mysigt att vara med er. Bra position att sitta vid är mammas höhög. Dit går stoet och då kommer fölet av ren nödvändighet också gå dit.

Kraftfoder behöver inte fölungen förrän omkring månad 4-6. Jag rekommenderar att ni går och lånar böcker om föl på biblioteket och varför inte läsa på om unghästar också redan nu?

Lycka till med er nya fölunge! :)

Led hästen samtidigt med mammam ett par gånger tills man märker att bäbisen förstår, lyft oxå fötterna ett par gånger.
När detta funkar så gör man ingenting utan låter föolet vara häst. När den skiljs av är det viktigt att den får koma till en flock med anda unghästar där den kan fostras och li en trevlig individ. Ju mindre vi männsikor handskas med den innan den är 2 år ju mer lätthanterlig och obufflig blir den som svuxen.

Har motsatt erfarenhet av mitt nu 6-åriga sto. Köpte den gladeligen specifikt för att hon inte var hanterad och hade fått gå i stor flock på stora ytor tills jag dök upp när hon var två.

Trodde det skulle bli en lätt match att lära henne allt nödvändigt, men hon är fortfarande lite bufflig om man jämför med alla andra araber jag har kommit i kontakt med. Visst, det KAN vara ren personlighet, men jag undrar jag..
Mitt äldre sto har blivit mycket hanterad, samtidigt som den fått gå i unghästflock och senare i flock med blandade åldrar, men jag tror nog att hon blivit så lätt att ha med att göra för att man HAR pysslat med henne och haft med henne som handhäst etc under hela uppväxten.

Undrar hur du motiverar att man ska låta den vara häst tills den e två år?!
Jag har haft en del föl och alltid ledit dem i grimma och lina från första dagen, sen e det ju viktigt att pyssla mycket med dem så de blir vana av att man e där och grejjar med dem. Om du rider stoet så e det jätte bra om fölisen kan vara med på kortare turer, hela vintern sk du borsta pyssla lyfta fötter, verka, gosa,leda VARJE dag till hagen m.m
Den dör inte av att du hanterar den. Du gör ju inte dessa saker varje dag så från födelsen till den e ett år så e det ju inte så våldsamt. Jag e noga med att ta av grimman på mina bäbisar, vet många som har den på för det e enklare. Själv tycker jag att man kan lära dem det direkt. Jag lyfter hovar från den dag de är stabila att stå på tre ben och det e ganska tidigt, börja med att röra dem sen tar du upp och håller längre för varje gång.
Vi har ju travare och straxt före ett års ålder åker vi o frysmärker dem så får de ju åka transport med ofta har de ju gjort det när mamma ska till ny beteckning. Vi kör som regel in våra nu på vårkanten före de går ut på bete och sen underhåller vi det under sommaren, då finns det även tid att få vara häst. Jag brukar säga att en ung häst är utlämmnad till den som håller på med den före ettårs ålder, sen börjar den att få sin egna identitet och en egen vilja, har man då klarat av många av dessa saker före den tiden har man ju inte så mycket att bråka om i trotsåldern.
Mina hästar blir mycket tillgivna och litar på mig och det har man stor glädje av framöver.

Att lara folet att sta still nar man tar av och satter pa grimman. Folet ska ocksa kunna ledas ganska sa snabbt. Ingen panik dock, lat det ta den tid det tar.

Lamna inte grimman pa hela tiden, det ar bara bra for folet att hanteras, och aven bra for dej om du ar lite ovan.
Ibland far man fol som ar MYCKET lattare an andra, och ibland har man en riktigt trotsing i stallet. Men det ar det som ar det harliga med avel. :)

Jag brukar lyfta fotter.....eller, det var ju en logn, min sambo (som ar hovslagare) brukar lyfta fotterna ganska snabbt. Verka och sla garna lite med hovkratsen under hovarna och latsas att du skor. Du kommer att fa en hast som ar hur latt som helst att hantera.

Detta snacket med att lata hasten vara ifren tills den ar 2 ar startades nog av nagon som inte riktigt visste vad den pratade om. For vi later ju inte unghastarna vara inne i stallet med oss hela tiden for att hanteras. De maste ju fa lara sej ett socialt umgange med andra hastar ocksa, och det fa de nar de gar i hagen med de andra.

Jag brukar aldrig overbeskydda mina fol. De far ga i en kuperad hage, garna med en och annan storre sten. Det gor att hasten blir saker pa fotterna och lar sej att ta vara pa sej sjalv. Balansen far du gratis nar du sedan vill rida in.

Att ha fol hemma i stallet ar inte sa svart egentligen. Det handlar mycket om sunt fornuft.
Vill man att barn ska ha en grundutbildning i hur man uppfor sej och hur samhallet fungerar, sa vantar man inte med det tills de nastan ar vuxna!!

Det är skillnad på travare och ridhästar :-)
De börjar man hanter amkt tidigare. Generellt menade jag ishästar.
Om man tittar generellt på de hästar som är trädgårdsuppfödda så är det de som oftare senare i livet blir problemhästar, medan de flockuppväxta och odaltade blir
lätthanterliga och trevliga.

Kan tyvärr inte helt hålla med dig. Visst vet jag att många hästar nästan e orörda när man tar dem vid 2års ålder, jag har erfarenhet av det med. Men jag har då ALDRIG varit med om att få olater på mina hästar, varken trav eller ridhästar, bara för att jag håller på med dem tidigt. Jag körde även in mina halvblod, och vet ett par som kör in sina islänningar med.

Tack till er allihopa för era svar, har ni fler tips och ideér så välkomnas de gärna!

Det är ju en travare vi har och hon är snart två månader. Enligt min mening och vad jag förstått så ska de börja hanteras tidigt. Om man inte börjar umgås med dem redan från början så hur ska det då bli när de ska börja köras in redan vid 1,5-års åldern? Problemet som jag upplever det dock är att hon är så självständig och följer inte sin mamma. Dessutom är det svårt att röra vid henne om man inte bestämt "hämtar" henne genom att springa rundor i boxen efter henne och lura henne... men hon börjar bli mer och mer nyfiken av sig så med lite tid och tålamod ska vi nog få henne att komma till oss!

Tack än en gång för tipsen!

"Jag fick" mitt första föl förra året. Sto och föl gick(går) i lösdrift så vi lät i stort sett fölet vara de första dagarna. All kontakt med henne då var på hennes villkor. Modern sköttes dock som vanligt så fölet såg oss o var i närheten. Hon blev nyfiken och när hon var några dagar så vågade hon komma fram om man satt på huk. Under en kort period(en vecka?) hade vi sedan träning med beröring, tryck om magen(krama inget annat), pilla mun, öron och lyfta fötter. Hon fick prova grimma, blev ledd med mamman, gick på transport, lärde sig ha vojlock/filt på ryggen m.m. Sedan släpptes de bägge ut på bete med några andra mammor o föl. Då minskade kontakten med henne och hon fick vara ifred så när som på visitation. Det har aldrig varit några som helst problem med det vi tränade på och hon har aldrig bråkat eller vart svårfångad. Hon började äta lite kraftfoder på hösten och har fått en speciell unghästblandning sedan dess. Hon har hanterats lite till o från under vinterhalvåret(förutom daglig visitation såklart). Hon har självklart haft besök av både veterinärer och hovslagare och de säger alla att hon är väldigt lugn och resonabel. Även om vi hittar på nya saker med henne så reagerar hon bara lite förvånat o så "glömmer hon det". Hon har väldigt trevligt psyke. Vi avskiljde mor o dotter när hon var 10månader och nu så går hon i en blandflock ston, både äldre ,unghästar och fölisar. Hon trivs jättebra och är fortfarande hur snäll som helst. Hon kommer att leva som "vildhäst" tills hon blir 3 1/2 för då tar jag hem henne för att börja markträningen. *längtar*

Eh!? Menar du att man DALTAR med hästen för att den får lära sig "folkvett" redan tidigt i livet?

Och, varför skulle det behöva finnas ett motsatsförhållande mellan att hantera sin unghäst tidigt och att låta den gå i flock med jämnåriga kompisar?

Kan verkligen inte förstå ditt resonemang.

Att unghästar som verkligen blir "daltade" med, får göra som de vill etc blir jobbiga att hantera som äldre, DET är en annan femma...

Fick mitt första föl förra året (han fyller alltså ett här framöver). Han leddes i grimma till o från hagen fr o m dag 4, lyfte hovar ung samtidigt och är dessutom trygg och social i sig själv. Under sin första sommar gick han o hans mamma med ett annat sto med föl, och nu efter avvänjningen när han var 7 ½ månad har han gått i hop med samma hingstunge (har tyvärr inte utrymme för en hel flock). De har gått ute samma tider som de andra hästarna, dvs ca 8 h per dag i vintras, och 12 h nu och fram till betessläpp. Både ungarna leds till o från hagen varje dag, går på promenad ibland, borstas, kratsas och verkas. Dessutom har vi åkt transport ett par ggr utan problem. Båda unghästarna funkar mkt bra att hantera. Min är lite mjukare o "snällare" i sig själv än kompisen, som man något oftare får säga till.

Så här har jag gjort, det har funkat mkt bra och om jag får något mer föl någon gång kommer jag att göra likadant.

Vad det gäller trådskaparens föl som inte följer mamman, så är det inte ovanligt att det tar några dagar eller en vecka innan de har fattat att de ska göra det.

Lycka till m alla fölisar!

Hur fölen blir att hantera har väl ändå med HUR man hanterar, inte hur mycket (eller lite). En häst som hanteras tokigt och sen får vara tills den är 2 år skulle inte jag vilja ha att göra med i fortsättningen, dessutom lär den fortsätta bli tokigt hanterad även då om ägaren inte ändrat stil.

Jag gör det som måste göras. Dvs, jag vill kunna leda fölet och börjar med det andra dan (första dan får fölis bli stöttad ut i solljuset av en människa). Jag vill kunna lyfta fötterna, så det börjar jag med så fort fölis är lite stadig på benen (ett par veckor kanske) och är noga att inte pressa fölet, men ge mycket beröm så fort den tänker rätt. Och så en hel del andra saker.

Jag gör inget "extra" utan det som jag vill kunna göra med hästen utan problem, och det är inte hur mycket man gör som är grejen, utan HUR man gör. Positiv förstärkning och aldrig bråka och tvinga.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 874
Senast: AbCdE
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära... 2
Svar
24
· Visningar
8 822
Senast: Migo
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 420
Senast: Cattis_E
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är... 2
Svar
27
· Visningar
11 170
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka