Bukefalos 28 år!

Folk är dumma i huvet.

Sv: Folk är dumma i huvet.

Det är säkert sådana som skulle kunna skicka in det till Americas funniest homevideo för att det är såååååååå roligt.
 
Sv: Folk är dumma i huvet.

Ett problem är dock att hundarna har upptäckt att det är väldigt lätt att sno ungarnas mat. Fast samtidigt går det även åt andra hållet. Av någon anledning så gillar barnen hundarnas torrfoder och brukar sno några kulor ur hundarnas matskål när de äter.

lite OT men vi har samma problem hemma fast med katterna :p
388645_10150399829622544_979911914_n.jpg


Observera det extremt förtvivlade uttrycket på min Schäfertik när katten helt sonika snor hennes mat mitt framför ögonen på henne. Och snäll som hon var satte hon sig fint och tittade på medans katten åt sig mätt :devil: (föreställer typ katten Gustav IRL) Kanske måste säga också att jag (efter att jag fotat :angel:) föste bort katten så hunden fick äta.
 
Sv: Folk är dumma i huvet.

Fast barnet har ju inte gjort något fel. Föräldrarna däremot.......

Jo barnet gör väldigt fel. Och det borde föräldrarna berätta hör honom innan hunden gör det. Barnet är inte medveten om att han gör fel och han är inte ansvarig, men han gör likaväl fel.
 
Sv: Folk är dumma i huvet.

Fast de bryr sig väl inte - man köper ett mjukisdjur som ska vara gulligt och passivt, utan egna tankar, för att det hör till idealbilden av familjelivet att ha ett djur.

Man ser om den viftar på svansen...typ.

Visst är det så, för mig är det dock obegripligt.
 
Sv: Folk är dumma i huvet.

Blir så ledsen när jag ser detta hemska beteende som uppmuntras av föräldrarna, hundstackaren är stressad, det syns klart och tydligt att han bara vill gå därifrån. Frågan är vem som får skulden när hunden en dag får nog och säger ifrån..:(

Att man absolut inte ska utsätta revbenen för den sortens tryck är väl knappast nödvändigt att skriva..:mad:

Min förra tik var fruktansvärt snäll och älskade svägerskans barn, de fick i princip göra vad de ville med henne, klä ut henne, brottas på golvet, kramas och pussar i timmar. Låg helt stilla medans de borstade och fixade hennes "naglar"..;) Men de barnen fick tidigt lära sej att om hon reste sej och gick därifrån, då följer man inte efter. Och vi höll alltid ett öga på dem. Hade hon visat minsta lilla obehag hade lekandet upphört. Nu älskade hon uppmärksamheten och tiggde om den. Bättre barnhund har aldrig funnits..:love:

Mvh Domino_s
 
Sv: Folk är dumma i huvet.

Min hund skulle agera som rottisen, hon låter barn göra vad som helst.
Hon ligger still och väntar på att bli räddad.
Nu ar vi ett barn som är lagom intressserad av hunden, men jag har flera gånger räddat henne från andras barn som är mer gränslösa.

Vi har aldrig varit hårda mot henne, hon är sådan. Man behöver inte ha varit elak eller hård mot hunden för att den ska bete sig så.
 
Sv: Folk är dumma i huvet.

Jo barnet gör väldigt fel. Och det borde föräldrarna berätta hör honom innan hunden gör det. Barnet är inte medveten om att han gör fel och han är inte ansvarig, men han gör likaväl fel.

Någon skrev att föräldrarna och barnet borde få stryk för att de gör så. Men barnet kan inte förstå eller avgöra vad som är fel. Tvärtom barnet tror att det är helt okej. Föräldrarna däremot borde i alla fall förstå att det är mycket obehagligt eller tom gör ont på hunden när någon hoppar på den. Det behöver man ju inte vara någon hundexpert för att förstå. Det kräver bara vanligt sunt förnuft.

Att i detta fallet påstå att man borde ge barnet stryk är lika korkat som det föräldrarna håller på med.
 
Sv: Folk är dumma i huvet.

lite OT men vi har samma problem hemma fast med katterna :p
388645_10150399829622544_979911914_n.jpg


Observera det extremt förtvivlade uttrycket på min Schäfertik när katten helt sonika snor hennes mat mitt framför ögonen på henne. Och snäll som hon var satte hon sig fint och tittade på medans katten åt sig mätt :devil: (föreställer typ katten Gustav IRL) Kanske måste säga också att jag (efter att jag fotat :angel:) föste bort katten så hunden fick äta.

:D :D Men, men det är ju min mat.......
 
Sv: Folk är dumma i huvet.

*kl* Väldigt sorgligt att se sånt här, tyvär tror jag att vi kommer att få se mer av sånt här. Vanligt djurvett verkar mer och mer försvinna och folk har sina hundar (eller andra djur) som associarer, statusprylar eller penisförlängare. Många verkar dessutom anse att alla hundar ska tycka om barn och tåla vad som helst från dem. Barn får aldrig lära sig av föräldrar att djur är djur inte leksaker. Förr var det nog vanligare att man gjorde som ngn skrev förut att om barnen var elaka eller betedde sig dumt så fick de lära sig den hårda vägen när hunden sa ifrån och det var ok. Numera får de göra hur som helst och när hunden till slut får nog så är den farlig och omplaceras eller tas bort. Bakom varje rubrik i kvällstidningarna där hundar (gärna av sk kamphundsras) attackerar barn (eller vuxna) så är jag övertygad om att i 90% av fallen har det förekommit provokation och klantigt beteende av människor innan och hunden har med största sannolikhet visat varning signaler ett flertal gånger. Få hundar är aggressiva av naturen eller anfaller människor oprovocerat. Låter ALDRIG någon ffa inte barn röra min hund utan tillåtelse och när jag har folk hemma poängterar jag att de bara får klappa när jag säger att det är ok. Min hund är snäll men vill ha tid på sig att kolla in läget och vill inte ha barn eller vuxna hängandes runt halsen innan han själv signalerar att det är ok. Då kan han visserligen stå ut med vad som helst men varför ska han behöva det? Jag vill ha ett visst personligt space och vill själv välja hur nära andra får komma, varför skulle en hund inte få lov till det?
 
Sv: Folk är dumma i huvet.

Bara en stilla varning. Way back when hade vi 'Varldens Snallaste' Golden Retriever. Hon alskade barnen och de 'gullade' och lekte hela tiden, hon varnade aldrig eller pa nagot satt sa ifran. Jag mins inte ens att hon gick undan, utan det var nog mest att vi sarade henne fran pojkarna (jag hade ett hus fullt med vilda pojkar:cool:) nar lekarna blev for hogljudda eller vilda. Hon var verkligen varldens snallaste ... anda tills en dag nar en av grabbarna pa vag genom rummet gick fram till henne nar hon lag mitt pa golvet, hon foljde honom med blicken hela vagen fran dorren. Nar han bojde sig ner for att ge henne en klapp och nafsade hon honom i ansiktet.
Det storsta problemet var att jag var inte i rummet, sa jag sag inte sjalv vad som hande utan kom inrusande nar det hant. En femaring med ett skrapsar over ena ogonbrynet och under ogat. Nu var det en hel hog ungar dar, just da satt alla stilla och ritade vid bordet men de sag vad som hande och jag fick samma beskrivning fran dem alla.
Ingen forstod vad som hant, det hande aldrig igen. Det var i en era nar man inte ens funderade pa "hund sprak", men det fick definitivt oss att satta mycket (MYCKET) tydligare regler runt hund och barn.
 
Sv: Folk är dumma i huvet.

Som sagt man kan inte hålla koll på dom jämt och ständigt. Vad jag kan göra är att försöka lära dom att umgås. Sen kan det alltid hända missförstånd. En risk är när hundar börjar bli gamla och ser/hör dåligt eller har ont.
 
Sv: Folk är dumma i huvet.

Jag håller helt med dig. Mina hundar har också rätt att säga ifrån om det blir "för mycket". Jag har inte barn, men likväl syskonbarn som har fått sig ett tjuvnyp vid de tillfällen de har varit för vilda och sprungit för nära, jag vill också att de ska lära sig att respektera djur och utan att bli rädda för den sakens skull! Oftast brukar jag dock släppa in hundarna i ett annat rum när det blir för stojjigt, för att de ska slippa stressen, men som du säger händer det ibland att det går från 0 till 100.
 
Sv: Folk är dumma i huvet.

Ja många tycker att hundarna bara skall gå därifrån och att barnen skall låta bli dom om hunden ligger på sin plats. Men jag tycker faktiskt att hunden har rätt att säga ifrån. Den är ju en familjemedlem lika mycket som barnen.

Om nu hunden ligger utslagen på soffan och vilar och ungarna stör den så måste hon ju få säga till.

Eller om dom busar med hanen och de tar lite väl hårt i honom så måste han ju få säga att det blir för mycket.

Men jag är inte av den uppfattningen att hundarna försöker ta över flocken hela tiden och att allt är en maktkamp och dominansbeteende.

Däremot måste man ha bra koll om det kommer barn på besök. Det är inte säkert att de barnen har respekt för hundarna. Eller så är föräldrarna av den åsikten att hundar minsan skall tåla allt och omedelbart avlivas om den så råkar peta med svansen på deras barn (för deras barn är minsan aaaaalltid snäll mot hundar).

Jag brukar faktiskt för det mesta stänga in hundarna när vi har barnbesök. Inte för barnens skull men för hundarnas.
 
Sv: Folk är dumma i huvet.

Ja många tycker att hundarna bara skall gå därifrån och att barnen skall låta bli dom om hunden ligger på sin plats. Men jag tycker faktiskt att hunden har rätt att säga ifrån. Den är ju en familjemedlem lika mycket som barnen.

Om nu hunden ligger utslagen på soffan och vilar och ungarna stör den så måste hon ju få säga till.

Eller om dom busar med hanen och de tar lite väl hårt i honom så måste han ju få säga att det blir för mycket.

Men jag är inte av den uppfattningen att hundarna försöker ta över flocken hela tiden och att allt är en maktkamp och dominansbeteende.

Däremot måste man ha bra koll om det kommer barn på besök. Det är inte säkert att de barnen har respekt för hundarna. Eller så är föräldrarna av den åsikten att hundar minsan skall tåla allt och omedelbart avlivas om den så råkar peta med svansen på deras barn (för deras barn är minsan aaaaalltid snäll mot hundar).

Jag brukar faktiskt för det mesta stänga in hundarna när vi har barnbesök. Inte för barnens skull men för hundarnas.
Var får du allt ifrån? Har MrsScabtree skrivit att ungar har rätt att störa en hund som ligger utslagen i soffan? Eller att hundar försöker ta över flocken hela tiden o att det är maktkamp o dominansbeteende?
 
Sv: Folk är dumma i huvet.

Var får du allt ifrån? Har MrsScabtree skrivit att ungar har rätt att störa en hund som ligger utslagen i soffan? Eller att hundar försöker ta över flocken hela tiden o att det är maktkamp o dominansbeteende?

Eller sa var det riktat till mig? I sa fall kan jag forsakra att, som jag sa, vi ofta tog undan hunden sa hon inte var mitt i leken da den blev hogljud. Hon var inte gammal eller hade ont nar det hande, hon var helt enkelt pa 'daligt humor' for nagot. Vad jag tankt pa mycket efter att det hande ... tank om det tagit bara lite annorlunda? Da hade en canine suttit i barnets oga.:crazy:

NO WAY att jag lamnar barn och hundar ensamna langre. Jag vill kunna se hunden sa jag vet hur den kanner sig i situationer som uppstar.
 
Sv: Folk är dumma i huvet.

*KL*

Vi har en hund och ett barn hemma hos oss.
Det skiljer 3 månader i ålder på dem, så man kan säga att de verkligen vuxit upp tillsammans. Båda är i dag 4 år gamla.

Jag har aldrig behövt uppfostra varken den ena eller den andra på något sätt, de har skött det helt själva.
Hunden är fantastisk med sonen, verkligen världens snällaste! Och det gäller åt andra hållet också. Naturligtvis har det hänt "olyckor" också. Sonen gav hunden ett "tjuvnyp" över ögat när de var runthalvåret, hunden sa ingenting om det.
Det har nog hänt mer olyckor åt andra hållet, hunden har råkat trampa sonen på foten, "pisksnärtat" honom över ansiktet med en glad svans eller rent av vält omkull honom när hon vänt på sig. Men det har aldrig varit tal om någon "misshandel" från något håll.

Jag har från början förklarat för sonen att även om hunden inte bokstavligt talat pratar med oss, så har hunden ett kroppsspråk som tydligt talar om för oss vad hon vill / inte vill.
Nu för tiden är det sonen som talar om för mig vad jag får säga & göra mot hunden. Jag kan tycka att det är onödigt att hunden står och tigger vid matbordet, så jag kan be henne att gå och lägga sig, och får då ofta kommentaren: Mamma, du får inte vara dum mot henne, hon vill bara smaka. Om du är dum mot henne blir jag arg på dig!!
De är ett väl sammansvetsat team idag, och det är verkligen underbart!

Jag tror att man kommer långt med sunt förnuft, och jag skyddar alltid min hund mot andras barn och även andra vuxna. Många tenderar att komma hem till oss och "bossa" över hunden (vuxna människor alltså) och det tolererar jag inte!
 
Sv: Folk är dumma i huvet.

Var får du allt ifrån? Har MrsScabtree skrivit att ungar har rätt att störa en hund som ligger utslagen i soffan? Eller att hundar försöker ta över flocken hela tiden o att det är maktkamp o dominansbeteende?

Nej, nej det är nog ingen som har skrivit det här. Men tittar man på andra forum tex så kan folk vara väldigt hårda trots att dom är hundägare. Jag kanske var lite otydlig med att jag inte menade någon här. Det var alltså en allmän reflektion. Tyckte det MrsScabtree skrev var bra skrivet.
 
Senast ändrad:
Sv: Folk är dumma i huvet.

Eller sa var det riktat till mig? I sa fall kan jag forsakra att, som jag sa, vi ofta tog undan hunden sa hon inte var mitt i leken da den blev hogljud. Hon var inte gammal eller hade ont nar det hande, hon var helt enkelt pa 'daligt humor' for nagot. Vad jag tankt pa mycket efter att det hande ... tank om det tagit bara lite annorlunda? Da hade en canine suttit i barnets oga.:crazy:

NO WAY att jag lamnar barn och hundar ensamna langre. Jag vill kunna se hunden sa jag vet hur den kanner sig i situationer som uppstar.

Att aldrig lämna hundar och barn utan uppsikt hade ju varit det ultimata men det skulle inte vara möjligt. Då skulle jag bli tokig. Och vad skulle jag göra om den ena pojken gick med den ena hunden och den andra pojken med den andra hunden?

Jag försöker lära dom sunt hundvett så mycket det går men någonstans måste jag släppa taget och lita på att dom klarar sig på egen hand. Sen kan ju olyckor alltid hända. Hur gärna man än vill skydda dom mot allt så går det inte.

Däremot håller jag alltid koll på dom om det kommer andra barn till oss eller om vi går till någon annan som har hund. Men då rör det sig oftast om en begränsad tid och inte varje dag hela dagarna.
 
Sv: Folk är dumma i huvet.

Var får du allt ifrån? Har MrsScabtree skrivit att ungar har rätt att störa en hund som ligger utslagen i soffan? Eller att hundar försöker ta över flocken hela tiden o att det är maktkamp o dominansbeteende?

Kan ha varit riktat lite mot mig :p inte för att jag tror att hundarna provar ta över "flocken" och inte heller att det är maktkamp och dominansbeteende i tid och otid men nog anser jag att barnen har större rätt till soffan än vad hundarna har, i alla lägen, så där skulle jag nog säga att hunden får flytta sig oavsett om dem vill eller inte.

Men vet också att många inte tycker som jag, det var ju trots allt inte så länge sedan jag hörde en kvinna på radion som väntade på att få gå och lägga sig men katten sov i hennes säng så hon var tvungen att vänta på att katten skulle vakna och flytta på sig för hon ville inte störa den när den sov så bra. Klockan var då ca 03'00 :grin:

Kan ju inte säga att det är fel, det är väl snarare jätte fint att folk vill ha den ömsesidiga respekten med sina djur men då får jag väl erkänna att jag är för mycket översittare för de, "hän äh de je som bestäm" :angel: dock ligger både hundarna och katter i soffa och säng än då men på våra villor.
 
Sv: Folk är dumma i huvet.

Kom på att jag skulle förtydliga att jag inte vill ha något barn som stör sovande hundar för skojs skull utan menade mer om barnet vill sitta i soffan. Skulle barnet bara jävlas med hunden skulle saken vara en annan
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
40 216
Senast: Mineur
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 655
Senast: Snurrfian
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 934
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 091

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp