Folk ringer på annons utan telefonnummer - Utbruten från Vad gör vi nu då? Del XCI

När jag sålde häst senast skrev jag att jag ville ha mailsvar p g a att jag har svårt att tala i telefon under arbetstid. Kommer inte ihåg ifall jag skrev ut mitt tel nr, tror jag gjorde det för att jag tänkte att man kunde messa mig. Trots det fick jag ett meddelande på svararen från en som ringt och som förklarade att p g a dennes arbete hade denne svårt att messa och eftersom hästen påminde om dennes förra häst ville denne inte missa hästen.
Det tyckte jag var helt ok svar och ringde när jag hade möjlighet. Denne personen köpte sedan hästen.
 
Om annonsören tydligt undanber sig telefonsamtal skulle jag respektera det. Annars skulle jag ringa om det passade mig bättre just då. Har man inte hemligt nummer får man väl faktiskt räkna med att telefonen kan ringa då och då, jag tycker att nojan som generellt verkar finnas kring telefonsamtal är märklig. Innan internet ringde man alla om allt, inget konstigt med det.

:bow:
 
God ton står det att telefonkontakt undanbedes och man inte sätter ut telefonnumret så ringer man inte. Då mailar man som det står i annonsen.

Dock finns det telefonnummer ringer jag alltid först. Får jag inte svar lämnar jag ett meddelande/skickar sms och får jag inte svar på det då drar jag iväg ett mail om att jag försökt nå personen. Kan ju ha vänt på siffrorna på telefonnumret.

Aldrig att jag skulle leta reda på numret till en säljare när det står att det undanbedes hur lätt det än är att hitta numret.
 
Grejen är den att jag förstår inte att folk inte fattar att det inte är till gagn för dem. Jag har absolut ingen brådska eller så med att sälja, så för min del blir personen bara ännu mer icke-intressant att sälja till. Personen var redan ointressant när denne prutade i svarsmailet...


Grejen är den att jag förstår inte att folk inte fattar att det inte är till gagn för dem. Jag har absolut ingen brådska eller så med att sälja, så för min del blir personen bara ännu mer icke-intressant att sälja till. Personen var redan ointressant när denne prutade i svarsmailet...

Gissningsvis hade personen bråttom med att få svar och om jag uppfattar det rätt respekterade din önskan om mailsvar först och ringde när reaktionen på mailet uteblev och sen ett SMS.

Det kanske inte är optimalt men en del är hetsiga. Har du svarat personen? Det kanske funkar utmärkt.
 
När jag relativt nyligen sålde häst såg jag det som det var i mitt intresse att vara tillgänglig för köparna, på det vis köparna önskade ta kontakt. Därför lämnade jag ut både e-postadress och telefonnummer. Det hände att någon ringde när jag inte kunde svara, så är det ju. Jag ringde upp senare förstås. Om man inte får kontakt så kan man inte köpa.
 
Jag är ungefär så obekväm som man kan vara med att prata i telefon. Skulle jag lämna ut mitt nummer i en annons och folk skulle ringa ändå skulle jag inte komma ihåg ett ord av vad människan sagt när vi lagt på. Jag förstår ärligt talat inte hur folk kan hålla isär intressenter och information om dessa med bara ett telefonsamtal.
Sålde en attraktiv häst för en tid sen, blev totalt överöst av svar och hade inte haft en chans att sålla och hålla isär folk, nej tacka vet jag att ha det på pränt!
Att sen ha mer kontakt senare i processen är såklart okej, då biter jag ihop 🙄
Behöver jag säga att irritationsnivån når oanade höjder när det står att seriösa köpare ringer i säljes-annonser 😒
 
Jag är ungefär så obekväm som man kan vara med att prata i telefon. Skulle jag lämna ut mitt nummer i en annons och folk skulle ringa ändå skulle jag inte komma ihåg ett ord av vad människan sagt när vi lagt på. Jag förstår ärligt talat inte hur folk kan hålla isär intressenter och information om dessa med bara ett telefonsamtal.
Sålde en attraktiv häst för en tid sen, blev totalt överöst av svar och hade inte haft en chans att sålla och hålla isär folk, nej tacka vet jag att ha det på pränt!
Att sen ha mer kontakt senare i processen är såklart okej, då biter jag ihop 🙄
Behöver jag säga att irritationsnivån når oanade höjder när det står att seriösa köpare ringer i säljes-annonser 😒

Fast hur många sitter inte och mailar för att sedan bara försvinna? Sist jag la ut annons med både mail och telenummer och de som var mest seriösa och ville komma och kika och faktiskt dök upp var de som ringde. Vet inte hur lång tid jag la ner på att svara via mail och hur många som helst som ställer samma fråga igen direkt efter att de fått svar.
Otroligt tidsödande för en annan. 10 min via telefon eller timmar att sitta och knappra vid dator :D

Tur man säljer häst så sällan :D
 
Jag är också en sån som hellre skriver än ringer, i alla fall som första kontakt eftersom jag jobbar så oregelbundna tider och helst inte vaknar av samtal om jag jobbat natt, men tycker de allra flesta föredrar att man ringer. Speciellt nu när jag letat hund så har det extremt ofta stått "för mer info maila eller ring". När jag då skickat ett mail har jag i princip alltid mötts av "vill du veta mer, ring!"
Vill man att folk ska ringa, varför skriver man inte det till att börja med?

Själv skriver jag sällan ut mitt vanliga nr i annonser utan har en extratelefon jag kan skriva ut numret till och som jag vågar ha avstängd när jag sover. Jag föredrar som sagt mail men det är så extremt många som mailar och sen inte svarar så jag har viss förståelse för att folk föredrar telefonkontakt, i alla fall om man inte har hur mycket tid som helst med att bli av med det man säljer.
 
Fast hur många sitter inte och mailar för att sedan bara försvinna? Sist jag la ut annons med både mail och telenummer och de som var mest seriösa och ville komma och kika och faktiskt dök upp var de som ringde. Vet inte hur lång tid jag la ner på att svara via mail och hur många som helst som ställer samma fråga igen direkt efter att de fått svar.
Otroligt tidsödande för en annan. 10 min via telefon eller timmar att sitta och knappra vid dator :D

Tur man säljer häst så sällan :D

Vi tycker helt olika helt enkelt 😊 tycker ju inte det tar längre tid att skriva än att prata och jag har som sagt det väldigt mycket enklare att hålla isär folk på det sättet. Man får ju självklart välja själv hur man väljer att vilja bli kontaktad men då räkna med att bra intressenter faller bort, åt båda håll då kan väl tilläggas. De mest intressanta är ju de som uttryckligen skriver att de inte kollar sin mail, kanske är på sin plats att börja göra det om man vill sälja något i dagens digitala samhälle 🙄
 
Jag är ungefär så obekväm som man kan vara med att prata i telefon. Skulle jag lämna ut mitt nummer i en annons och folk skulle ringa ändå skulle jag inte komma ihåg ett ord av vad människan sagt när vi lagt på. Jag förstår ärligt talat inte hur folk kan hålla isär intressenter och information om dessa med bara ett telefonsamtal.
Sålde en attraktiv häst för en tid sen, blev totalt överöst av svar och hade inte haft en chans att sålla och hålla isär folk, nej tacka vet jag att ha det på pränt!
Att sen ha mer kontakt senare i processen är såklart okej, då biter jag ihop 🙄
Behöver jag säga att irritationsnivån når oanade höjder när det står att seriösa köpare ringer i säljes-annonser 😒
Man antecknar :)

Och likväl som du vill ha svaret skriftligt kan andra föredra dem muntligt. Folk funkar olika
 
Jag skulle nog inte sälja till någon som letade upp mitt nummer om jag inte lämnat ut det. Känns gränslöst att göra på det sättet.

Varför är det gränslöst att leta upp någons telefonnummer? Vill man inte att ens nummer ska gå att hitta kan man ju skriva ett nickname eller ha skyddat nummer. Förr ringde man ju alltid folk när man ville nåt. Nu med SMS, Messenger och liknande så verkar folk tycka att telefonen är privat helt plötsligt. Samtidigt är folks privatliv mer offentliga än någonsin.
 
Jag är ungefär så obekväm som man kan vara med att prata i telefon. Skulle jag lämna ut mitt nummer i en annons och folk skulle ringa ändå skulle jag inte komma ihåg ett ord av vad människan sagt när vi lagt på. Jag förstår ärligt talat inte hur folk kan hålla isär intressenter och information om dessa med bara ett telefonsamtal.
Sålde en attraktiv häst för en tid sen, blev totalt överöst av svar och hade inte haft en chans att sålla och hålla isär folk, nej tacka vet jag att ha det på pränt!
Att sen ha mer kontakt senare i processen är såklart okej, då biter jag ihop 🙄
Behöver jag säga att irritationsnivån når oanade höjder när det står att seriösa köpare ringer i säljes-annonser 😒

Alla är olika. Jag tycker att det är lättare att kommunicera via telefon än via mail. Blir så störigt med många mail fram och tillbaka och det är mycket lättare att missuppfatta varandra via mail.
 
Varför är det gränslöst att leta upp någons telefonnummer? Vill man inte att ens nummer ska gå att hitta kan man ju skriva ett nickname eller ha skyddat nummer. Förr ringde man ju alltid folk när man ville nåt. Nu med SMS, Messenger och liknande så verkar folk tycka att telefonen är privat helt plötsligt. Samtidigt är folks privatliv mer offentliga än någonsin.

Ja, och innan hitta.se och Eniro.se så fanns ju gamla, hederliga telefonkatalogen.

Aina Ainasdotter i Persbol (utgår från att det inte finns någon sådan i verkligheten)...
även innan internet var det ju enkelt att slå i en telefonkatalog och hitta nummer.
Inget nytt fenomen!
 
Varför är det gränslöst att leta upp någons telefonnummer? Vill man inte att ens nummer ska gå att hitta kan man ju skriva ett nickname eller ha skyddat nummer. Förr ringde man ju alltid folk när man ville nåt. Nu med SMS, Messenger och liknande så verkar folk tycka att telefonen är privat helt plötsligt. Samtidigt är folks privatliv mer offentliga än någonsin.
Vill man bli uppringd skriver man ut numret. Konstigare än så är det inte. Och bara för att ett telefonnummer är tillgängligt innebär det ju inte att det är är ok för vem som helst att ringa i vilket ärendet som helst. Mycket självklart.
 
Alla är olika. Jag tycker att det är lättare att kommunicera via telefon än via mail. Blir så störigt med många mail fram och tillbaka och det är mycket lättare att missuppfatta varandra via mail.

Ja och det är ju inte fel att se det så, förstår bara inte det oseriösa att föredra mail? En allmän undran alltså, inte en specifik fråga till dig 😊 som sagt så står det alla fritt att bestämma hur man ska kontakta denne, jag väljer aktivt bort annonser med telefonkrav samtidigt som folk säkert valt bort mina annonser pga avsaknaden av telefonnummer. Men så länge man respekterar önskemålet som står så är ju ingen skada skedd. Att stalka fram ett telefonnummer och ringa ändå anser jag är rätt gränslöst 😐
 
Jag tycker att det är rimligt att respektera annonsörens önskan om kontaktväg, och faktiskt respektlöst att ignorera den, i de fall den framgår.
I de fall ingen sådan önskan uttalats så tycker jag att det är upp till var och en.

Själv är jag noggrann med att inte lämna ut någon information i säljesannonser, som kan kopplas till min person. Inget telefonnummer, namn, eller foton där något identifierbart kring person eller plats framgår. Det bottnar i min erfarenhet av (på alla plan) oseriösa annonsspekulanter. Framför allt gäller det fordonsannonser, de lockar till sig stollar som flugor till en marmeladmacka. Där vill jag kunna göra en egen selektering i mailkorgen och direkt slänga de mail som inte är seriösa.
 
Ja och det är ju inte fel att se det så, förstår bara inte det oseriösa att föredra mail? En allmän undran alltså, inte en specifik fråga till dig 😊 som sagt så står det alla fritt att bestämma hur man ska kontakta denne, jag väljer aktivt bort annonser med telefonkrav samtidigt som folk säkert valt bort mina annonser pga avsaknaden av telefonnummer. Men så länge man respekterar önskemålet som står så är ju ingen skada skedd. Att stalka fram ett telefonnummer och ringa ändå anser jag är rätt gränslöst 😐
Det är väl inget konstigt att ta reda på telefonnummer vid behov, det gör jag titt som tätt oberoende om det finns med eller inte. Det som är att gå över gränsen är att lokalisera telefonnumret och använda det om personen uttryckligen bett om att få kontakt via mail (eller tvärt om). Dröjer man med att svara och den som försöker få kontakt letar rätt på andra kontaktuppgifter får man skylla sig själv. Vad som är rimlig svarstid beror på vad det gäller men att vänta mer än något dygn när en person svarar på en aktuell annons (några dagar till en vecka gammal) är att ta lång tid på sig.
 
Jag tycker att det är rimligt att respektera annonsörens önskan om kontaktväg, och faktiskt respektlöst att ignorera den, i de fall den framgår.
I de fall ingen sådan önskan uttalats så tycker jag att det är upp till var och en.

Själv är jag noggrann med att inte lämna ut någon information i säljesannonser, som kan kopplas till min person. Inget telefonnummer, namn, eller foton där något identifierbart kring person eller plats framgår. Det bottnar i min erfarenhet av (på alla plan) oseriösa annonsspekulanter. Framför allt gäller det fordonsannonser, de lockar till sig stollar som flugor till en marmeladmacka. Där vill jag kunna göra en egen selektering i mailkorgen och direkt slänga de mail som inte är seriösa.

En sån annons skulle jag aldrig svara på (om det gällde en häst).
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 919
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 070
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 575
Senast: kma
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 319
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp