Folkbokförd där man inte bor

Men ser du inte det problematiska i att de barn som går före i kön för att de "bor nära" har fuskat sig till den närmare adressen och egentligen inte alls bor där?
Skulle du tycka det var lika ok att bli utan plats på en utbildning för att de andra som söker gör det med förfalskade betyg som har högre poäng än vad ditt äkta betyg som du faktiskt har pluggat dig till på ett ärligt vis har?
Men helt ärligt hur många barn tror du att det verkligen kan handla om? För mig känns det som ett icke-problem och det stora problemet i den här frågan är varför skolan inte är likvärdig? Det är väl det som är det stora problemet i hela den här frågan? Det borde inte finnas ett behov av att fuska med var man bor för att man tror att ens barn får bättre förutsättningar.
 
Men helt ärligt hur många barn tror du att det verkligen kan handla om? För mig känns det som ett icke-problem och det stora problemet i den här frågan är varför skolan inte är likvärdig? Det är väl det som är det stora problemet i hela den här frågan? Det borde inte finnas ett behov av att fuska med var man bor för att man tror att ens barn får bättre förutsättningar.
Precis vad jag frågade mig. Det borde ligga i kommunens intresse att ge lika bra utbildning till alla. Och att vid behov blanda barn från olika socialgrupper/boendeformer så att inte alla icke svenskspråkiga hamnar i samma skola etc.
 
Men helt ärligt hur många barn tror du att det verkligen kan handla om? För mig känns det som ett icke-problem och det stora problemet i den här frågan är varför skolan inte är likvärdig? Det är väl det som är det stora problemet i hela den här frågan? Det borde inte finnas ett behov av att fuska med var man bor för att man tror att ens barn får bättre förutsättningar.
Jag ser inte motsättningen i att båda sakerna kan vara problematiska.
Det kan ju vara platsbrist av fler orsaker än att utbildningen inte är likvärdig. Oavsett varför folk söker dit de gör så kommer det alltid bli behov av att göra urval för att preferenserna inte fördelar sig lika som antalet platser på de olika skolorna.
Och då blir det ett samhällsproblem när sådana processer inte kan genomföras på ett sätt som framstår som legitimt.
 
Hahaha! vi överklagade i förvaltningsrätten i vår stad (samma system) och vann... hjälpte inte ett dugg. Kommunen överklagade och det skulle ta så lång tid att det inte var någon vits längre (dvs skolan var en F-4). De som överklagade kommunens överklagan fick rätt och fick sin plats i ett år (en familj) O_o, rättssäkerheten är exakt och komplett noll! mot kommunala beslut.

(runt 15-20 överklaganden bara i vår förskolegrupp, de som inte hade en jurist de kände som kunde skriva den förlorade på teknikaliteter som ordvändningar... de som hade en bra jurist vann, (universitetsutbildning inom något annan område än juridik fungerar inte, och det ska inte vara en dålig jurist heller. Alla som överklagade hade något slags universitetsutbildning misstänker jag.) och blev överklagade trots att kommunen hade lovat att om ni skulle vinna så är det bra så.)

(Så barnet som fick vår plats för att hen skrev sig hos ngn släkting + att kommunen räknade fel (hade endera inte skett skulle vi inte behövt skolskjuts, fick behålla den. Vi var den som skulle kommit in på sista platsen kvar av de 15-20 som överklagade eftersom vi hade 500 meter till skolan och 2,4 km till nästa skola.)

Det har varit en härlig resa att se hur vår kommun marknadsfört systemet till andra kommuner. Först drog det upp i tidningarna i Stockholm som en total katastrof. Året efter exploderade det i Göteborg, en kusin drabbades. Bara att vänta på nästa. Finns inget som våra kommuner älskar så mycket som att plocka upp ett system som inte fungerat i någon annan kommun och sedan behålla det in i väggen.
Jag blir både ledsen och sjukt frustrerad av att läsa ditt inlägg.
Vi har tack och lov fått som vi ville mot kommunen, men det är helt och enbart tack vare envisa föräldrar och bra kontakt med politiker. Tyvärr hjälper inte detta barnen födda - 11, de har inte fått så mycket som en ursäkt ens.

Så sent som idag läser jag om barn som blivit nekat skolskjuts pga att de bor 6m för nära.. Visst att gränser behöver dras, men det känns som helt fel ände att spara pengar i.

För några år sen stångade jag mig blodig om skolskjuts med taxi, då vi har 2000m till närmaste busshållplats. Kommunen nekade med hänvisning till att vi minsann har 700m till ett ställe där bussen kan stanna. Vi har ungefär 1200m till där kommunen hänvisade till att bussen skulle stanna om där stod barn och väntade. Jag ville dock ha underlag på hur de mätt och garanti på att bussen faktiskt stannar även när det är en vikarie som kör. Inget av detta fick jag och tillslut orkade jag liksom inte dividera mer.
Nu när härvan med skolplaceringar kom, tog jag upp frågan om hållplats mm igen, hänvisade till tidigare diskussioner.
Döm av min förvåning när jag får ett foto från en plats belägen helt ovidkommande för vår adress, en ursäkt och beviljad skolskjuts med taxi då vi har 3400m till denna plats :rofl:
Men vad jag vill ha sagt med detta, är att det som grädde på moset verkar råda stor inkompetens hos många som får fatta väldigt avgörande beslut!

Men tänk om det bara kunde ordnas med platser och resurser efter var det finns barn istället. Istället för att fokusera på några delningstal https://m.facebook.com/groups/315330089453844/permalink/329173118069541/.
 
Nej jag anser rent krasst att kommunerna borde bli ifrån tagna ansvaret för skolan helt och hållet eftersom det är många kommuner som visar att de är katastrofer som huvudmän för skolan. Men jag kan också tycka att det är en aning bortskämt att man ska ha gångavstånd till skolan när den beviserligen är full av andra barn som bor minst lika nära. Och visst det kanske är gränsdragningarna som blir tokiga, men samtidigt kommer det att behövas gränser så länge en skola är bättre än någon annan.
Jag fattar att ni har hamnat i en dålig sits men det finns liksom inget som säger att den skulle vara bättre om ni fingranskade alla som bor i er omgivning för att se om det möjligtvis är någon som har skrivit sig på en felaktig adress.
Jag håller med om att kommunerna inte kan ha hand om skolan.

Vi vet att ett barn skrev sig hos släktingar nära skolan för att få en plats, det vet vi bara genom lokaltidningen. Jag skrev inte ursprungsposten och har inte granskat några barns adresser. Hur skolplaceringarna ser ut vet vi enbart genom kommunens presentationer i rättspapper, där kommunen förlorade.

De barn som kom in på skolan före oss bor längre bort från skolan än vi gör, men närmare den skolan vi kom in på än vi gör, på gångavstånd. Det är det som är relativ närhet. De hade inte behövt skolskjuts för att gå på den skolan vi fick. Vi jämfördes aldrig mot den skolan vi fick. Kommunen fick betala en skolskjuts i onödan för alla barn som bodde mellan skola 1 och 2 för att transportera dem till skola 4. De barn som bodde mellan skola 1 och 4 hade alla skola 2 som andrahandsval, vilken låg längre bort för dem än för oss så i jämförelse mellan skola 1 och 2 fick de alla skola 1 och vi kunde gå på skola 2, som vi sedan förlorade mot de som bodde på andra sidan skola 2. Dvs du kan med systemet inte bo mellan två fulla skolor. Bara på utsidan av dem.
 
Senast ändrad:
Är du säker på att folk verkligen folkbokfört sig på fel adress då? Min unge går i skola på helt annat ställe än vi bor. Vi ville inte att hon skulle gå i någon av de två garantiskolor vi fick välja på utan sökte andra. Så fick hon en plats typ 1 mil från där vi bor, vilket är supernära mitt jobb. Vi valde den skolan då den är bra och som sagt nära mitt jobb så det underlättar massor för hämta och lämna.

Lol om folk tror att vi fuskat för att få platsen 🤪 söker man på oss ser man dock att vi är (och senaste sex åren varit) skrivna där vi bor.
Men då fanns det ju plats på den skolan? Det är ju inte den typen av val det handlar om.. Utan val där man kan bli nekad det geografiskt mest naturliga valet och placerad så att barnet hamnar ej självvalt ensam i ny klass, där avstånd till kompisar man lär känna i skolan är såpass att det inte på samma sätt går att träffas efter skoltid osv osv osv ev pga att andra felaktigt skriver sig på adresser de inte bor på
 
Om du läste mitt inlägg så tror jag inte förstår vilken relevans ditt inlägg hade.

Vi ville ha en kommunal skola som ligger nära. Den kom vi uppenbarligen inte in på, inte heller på den näst närmsta. Pga närhetsprincipen (Skolval 1. En annan elev har bättre relativt avstånd (dvs om man jämför mellan hens första och andraval är denna skola relativt närmare för hen (tex pga tillfälligt skriven hos släkting). Stryk skola 1. Skolval 2. Eftersom elev har närmare till skola 1 och rätt att gå där stryks skolval 2 (här tas inte hänsyn till att skola 1 redan strykts). Skolval 3. Ligger långt bort och andra elever har närmare, stryks. Elev har ingen skola att gå på så vi placerar elev på skola 4 och ger skolskjuts.

Att kommunen hade fel har ju rättsinstanserna redan konstaterat.
Vi har också relativ närhetsprincip och det är ett gissel. Det är dessutom obegripligt hur de räknar. Vi har haft massa problem där man ska byta till högstadiet eller till åk 4 för att ens första skola bara går till åk 3 eller 5 och helt plötsligt är ens närmaste skola en F-9 skola som alltså redan har fulla klasser med sina egna elever. Ingen hänsyn tas till att de klasserna redan är fulla och att ens närmaste alternativ därmed inte är något alternativ. Då är ens jämförelsetal helt plötsligt uselt till alla andra skolor.
 
Vi har också relativ närhetsprincip och det är ett gissel. Det är dessutom obegripligt hur de räknar. Vi har haft massa problem där man ska byta till högstadiet eller till åk 4 för att ens första skola bara går till åk 3 eller 5 och helt plötsligt är ens närmaste skola en F-9 skola som alltså redan har fulla klasser med sina egna elever. Ingen hänsyn tas till att de klasserna redan är fulla och att ens närmaste alternativ därmed inte är något alternativ. Då är ens jämförelsetal helt plötsligt uselt till alla andra skolor.
Ja, där hade vi faktiskt lite tur i oturen genom att ha hamnat på den där F-9 skolan som de andra två skolornas elever kanske inte kommer in på eftersom de har väldigt många elever i vår årskurs.
 
Kan kanske finnas andra anledningar till varför barn är skrivna hos släktingar som tex att biologiska föräldrar inte kvar omvårdnaden av sina barn. Borde kunna vara så i vissa fall iaf.
Jo så kan det ju vara. Men det vore ju ett märkligt sammanträffande om det sker med ett barn som är skrivet på en viss plats där det inte bor i två månader runt skolintagningen och sedan åter är skriven hemma igen.
 
Men helt ärligt hur många barn tror du att det verkligen kan handla om? För mig känns det som ett icke-problem och det stora problemet i den här frågan är varför skolan inte är likvärdig? Det är väl det som är det stora problemet i hela den här frågan? Det borde inte finnas ett behov av att fuska med var man bor för att man tror att ens barn får bättre förutsättningar.
Det beror ju på att det inte var just ditt barn som inte kom in kanske? Det var ju snarare just mitt barn som fick åka skolskjuts och inte ha vänner nära osv för att deras barn inte ville gå i den skola som ligger nära dem som vårt barn nu går i. (jag är inte ts utan ett annat fall).

Det är ju egentligen samma sak med uppblåsta betyg. Det är väl inget problem egentligen, lika många kommer ju in på utbildningen, det är bara det att de inte kan lika mycket i förhållande till sina betyg och någon som hade klarat linjen kunde gått där istället. På annat sätt är det ju faktiskt inget problem, säg läkarlinjen, det går ju folk där och människor som inte är läkare är ju också glada och lever och har det bra. Att ha förlorat en plats där till någon med glädjebetyg är ju egentligen ingen fara. Det är egentligen ett totalt löjligt problem jämfört med andra problem man kan ha så just uppblåsta betyg behöver vi nog inte göra något åt (vilket iofs ingen heller gör).

Men självklart borde skolan även vara likvärdig. Framför allt så borde den försöka sträva tillbaka mot en tid då olika förutsättningar i familjeförhållanden spelade mindre roll än de gör nu.
 
Senast ändrad:
Jag blir både ledsen och sjukt frustrerad av att läsa ditt inlägg.
Vi har tack och lov fått som vi ville mot kommunen, men det är helt och enbart tack vare envisa föräldrar och bra kontakt med politiker. Tyvärr hjälper inte detta barnen födda - 11, de har inte fått så mycket som en ursäkt ens.

Så sent som idag läser jag om barn som blivit nekat skolskjuts pga att de bor 6m för nära.. Visst att gränser behöver dras, men det känns som helt fel ände att spara pengar i.

För några år sen stångade jag mig blodig om skolskjuts med taxi, då vi har 2000m till närmaste busshållplats. Kommunen nekade med hänvisning till att vi minsann har 700m till ett ställe där bussen kan stanna. Vi har ungefär 1200m till där kommunen hänvisade till att bussen skulle stanna om där stod barn och väntade. Jag ville dock ha underlag på hur de mätt och garanti på att bussen faktiskt stannar även när det är en vikarie som kör. Inget av detta fick jag och tillslut orkade jag liksom inte dividera mer.
Nu när härvan med skolplaceringar kom, tog jag upp frågan om hållplats mm igen, hänvisade till tidigare diskussioner.
Döm av min förvåning när jag får ett foto från en plats belägen helt ovidkommande för vår adress, en ursäkt och beviljad skolskjuts med taxi då vi har 3400m till denna plats :rofl:
Men vad jag vill ha sagt med detta, är att det som grädde på moset verkar råda stor inkompetens hos många som får fatta väldigt avgörande beslut!

Men tänk om det bara kunde ordnas med platser och resurser efter var det finns barn istället. Istället för att fokusera på några delningstal https://m.facebook.com/groups/315330089453844/permalink/329173118069541/.
Jo jag var medlem i den gruppen pga släkting i den staden som var inne i röran och för att vi fick samma system i vår stad tidigare.
 

Liknande trådar

Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 754
Senast: Ramona
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
786
Senast: Rosett
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
949
Senast: Crossline
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 048
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp