Folkbokförd där man inte bor

Att våga stöta sig med grannarna är också civilkurage.
Att vara skriven på annan adress än där man bor kan ofta dölja både ekobrott och bidragsbrott.
Är man orolig för det går det att anmäla anonymt till skillnad från när man ingriper fysiskt eller vittnar.
 
Är man orolig för det går det att anmäla anonymt till skillnad från när man ingriper fysiskt eller vittnar.
Visst.
Men det beror ju på hur man bor om det ändå är tydligt vem som kan veta.
På båda ställen som jag har bostäder så finns det inte många att välja på. Finns det bara en granne eller möjligen två, så är det inte så lätt att gömma sig.
 
Det går utmärkt att få reda på denna typen av lagbrott utan att "spana på grannar" och ja jag tycker att det hör ihop med civilkurage på det sättet att vissa anser att om ett brott inte rör en själv personligen så skiter man i det. "Jag bryr mig inte för det berör inte mig". Det är inte speciellt många brott som berör en själv om det inte är man själv som blir utsatt för det. Om jag ser någon som snattar på ICA så berör inte det mig personligen, det är ju butikens problem egentligen. Om min granne har inbrott och jag ser det så är det ju egentligen bara grannens problem, inte mitt för det är inte jag som får inbrott. Om jag ser någon som stjäl en plånbok ur fickan på en gammal tant så är det ju tantens problem, inte mitt, om man ska resonera så. Om en bekant erkänner för mig att h*n fifflar med bokföringen till sin enskilda firma för att tjäna extra pengar så berör inte det mig personligen, det är ju h*ns firma och någon annans pengar. Så då är frågan, var ska man dra gränsen för när det är "okej" att ignorera ett brott som man vet om begås med motiveringen att jag inte bryr mig för det berör inte mig? I TS fall är det ju ingen individuell person som blir lidande på det sättet utan det är kommunen, som drivs av skattemedel, som invånarna tillhandahåller från sin lön. Jag får nog säga att merkostnader hos tex kommuner och andra myndigheter för att folk försöker snylta sig till fördelar genom lagbrott påverkar alla skattebetalare.

Sen är det skillnad på att agera mot ett brott som man får reda på begås (där man enkelt kan verifiera sanningshalten), och att man själv aktivt sitter och kollar upp olika personer utan någon egentlig brottsmisstanke för att försöka hitta folk som bryter mot någon lag bara för att man ska kunna sätta dit dem. Det senare skulle jag nog klassa som en något tveksam aktivitet.
Jodå, att kolla upp någon kan man göra utan att spana, men att ta reda på vika man ska kolla upp tar ett visst engagemang, här i tråden rörde det sig om 10-15 per klass som skulle vara skrivna på fel adress. Och att undersöka något med den omfattningen kallar jag att spana. Det blir mer som en stor hobby eller jobb om man ska ha koll på grannarna på den nivån.

Och jag har för mig att det var civilkurage jag skrev om, inte att det var fel att anmäla om man ramlar på något.

Anmäla kan man göra anonymt.
 
Visst.
Men det beror ju på hur man bor om det ändå är tydligt vem som kan veta.
På båda ställen som jag har bostäder så finns det inte många att välja på. Finns det bara en granne eller möjligen två, så är det inte så lätt att gömma sig.
Här rör det sig om ett villaområde och hyreshus. Då är det extremt svårt att veta.

Kan man inte anmäla utan att bli starkt misstänkt så är det en annan sak. Jag tänkte mest på spaningar/anmälan typ denna, med mängder av skolbarn skriva på fel adress och inte att anmäla den enda grannen på flera km håll som inte har kontakt med någon.
 
Jodå, att kolla upp någon kan man göra utan att spana, men att ta reda på vika man ska kolla upp tar ett visst engagemang, här i tråden rörde det sig om 10-15 per klass som skulle vara skrivna på fel adress. Och att undersöka något med den omfattningen kallar jag att spana. Det blir mer som en stor hobby eller jobb om man ska ha koll på grannarna på den nivån.

Och jag har för mig att det var civilkurage jag skrev om, inte att det var fel att anmäla om man ramlar på något.

Anmäla kan man göra anonymt.
Jag tänker att om man får reda på att ett brott förekommer väldigt frekvent inom en viss grupp personer (i detta faller föräldrar till barn på en viss skola) och man själv är engagerad i konsekvenserna detta kan få, så kan det bli en drivkraft att undersöka hur utbrett problemet är. När man då börjar nysta i det hela så blir det bara större och större. Jag tror inte det i TS fall handlar så mycket om att TS är en Karen som vill sätta dit folk bara för att kunna känna sig lite duktig och klappa sig själv för bröstet utan jag tror att TS oroar sig för vilka konsekvenser som detta kan få för barnen, för kommunen och för skolorna som "blir utan" barn som egentligen skulle gått där. Är man intresserad av en specifik fråga så ser jag inget fel i att man börjar undersöka saker själv ifall man får nys om att det förekommer utbredda oegentligheter.
 
Jag tänker att om man får reda på att ett brott förekommer väldigt frekvent inom en viss grupp personer (i detta faller föräldrar till barn på en viss skola) och man själv är engagerad i konsekvenserna detta kan få, så kan det bli en drivkraft att undersöka hur utbrett problemet är. När man då börjar nysta i det hela så blir det bara större och större. Jag tror inte det i TS fall handlar så mycket om att TS är en Karen som vill sätta dit folk bara för att kunna känna sig lite duktig och klappa sig själv för bröstet utan jag tror att TS oroar sig för vilka konsekvenser som detta kan få för barnen, för kommunen och för skolorna som "blir utan" barn som egentligen skulle gått där. Är man intresserad av en specifik fråga så ser jag inget fel i att man börjar undersöka saker själv ifall man får nys om att det förekommer utbredda oegentligheter.
För att ens veta att det verkligen är så att mängder av barn går på fel skola för att de är skrivna på fel adress så krävs det ett ganska stort engagemang.
 
I området där vi bor förekommer det att folk folkbokförd sig på en adress de inte bor på för att barnen ska få gå i skolan på området. Det är en nybyggd skola med gott rykte så jag förstår att folk vill ha sina barn där, det vill ju jag också, men jag kan inte låta bli att bli lite irriterad faktiskt. Klasserna blir ju onödigt stora och det är ju faktiskt ett brott att vara folkbokförd där man inte bor.

Hade ni anmält?
Så gjorde vissa här, skrev om sina barn till släktingar tillfälligt för att få förtur och slå ut andra barn från näraliggande skola. Det gick bra, kommunen tyckte det var helt ok. De rättade inte heller om de själva slagit ut något barn genom att räkna fel på skolvägen. Känslan av att ha kommit in även om man skrivit sig hos en släkting trumfar eventuella kommunala felaktigheter.

(De som grävt var journalister)
 
För att ens veta att det verkligen är så att mängder av barn går på fel skola för att de är skrivna på fel adress så krävs det ett ganska stort engagemang.
Jag tror att det märks tydligt om man har barn i samma skola.
Jag har varit mycket väl insatt i var skolkamrater till mina barn har bott. Man träffar ju de andra barnen och de pratar med varandra.
Så nej, det kommer nog i huvudet på en även om man försöker blunda för det.
 
För att ens veta att det verkligen är så att mängder av barn går på fel skola för att de är skrivna på fel adress så krävs det ett ganska stort engagemang.
För att veta säkert att något förhåller sig på ett visst sätt så krävs det absolut engagemang, men ofta börjar ju denna typen av engagemang med att folk pratar. Barnen pratar, andra föräldrar pratar, det kanske tom är så att någon förälder erkänner och säger "Ja vi har ju valt att byta adress för att Albin ska komma in på denna skolan, det är jättemånga här som gjort så". Då har det ju snabbt såtts ett frö som får en att tänka "vafan händer här egentligen, detta är ju inte lagligt?" och så börjar man fundera på vilka konsekvenser det kan få, och så blir man engagerad och börjar gräva samtidigt som man funderar på om man borde anmäla eller inte.

Jag är personligen rätt säker på att hade det inte varit för engagerade privatpersoner så hade nog många större brottshärvor aldrig klarats upp eller ens kommit fram i ljuset öht.
 
Man blir ju mörkrädd alltså! Men det om nåt måste ju gå att överklaga till förvaltningsrätten?
Inte för att jag har så mycket tilltro till den heller efter hela härvan med våra förra året. De gör nämligen bara en laglighetsprövning och inte en fallbedömning
Hahaha! vi överklagade i förvaltningsrätten i vår stad (samma system) och vann... hjälpte inte ett dugg. Kommunen överklagade och det skulle ta så lång tid att det inte var någon vits längre (dvs skolan var en F-4). De som överklagade kommunens överklagan fick rätt och fick sin plats i ett år (en familj) O_o, rättssäkerheten är exakt och komplett noll! mot kommunala beslut.

(runt 15-20 överklaganden bara i vår förskolegrupp, de som inte hade en jurist de kände som kunde skriva den förlorade på teknikaliteter som ordvändningar... de som hade en bra jurist vann, (universitetsutbildning inom något annan område än juridik fungerar inte, och det ska inte vara en dålig jurist heller. Alla som överklagade hade något slags universitetsutbildning misstänker jag.) och blev överklagade trots att kommunen hade lovat att om ni skulle vinna så är det bra så.)

(Så barnet som fick vår plats för att hen skrev sig hos ngn släkting + att kommunen räknade fel (hade endera inte skett skulle vi inte behövt skolskjuts, fick behålla den. Vi var den som skulle kommit in på sista platsen kvar av de 15-20 som överklagade eftersom vi hade 500 meter till skolan och 2,4 km till nästa skola.)

Det har varit en härlig resa att se hur vår kommun marknadsfört systemet till andra kommuner. Först drog det upp i tidningarna i Stockholm som en total katastrof. Året efter exploderade det i Göteborg, en kusin drabbades. Bara att vänta på nästa. Finns inget som våra kommuner älskar så mycket som att plocka upp ett system som inte fungerat i någon annan kommun och sedan behålla det in i väggen.
 
Senast ändrad:
När det inte längre är enskilda händelser utan börjar förekomma i någon mängd så blir det ju också ett problem för samhället (=i förlängningen oss alla) genom att det skapar systemfel.
Vad händer när "alla" blir tvungna att välja mellan att mygla eller stå där och alltid bli den missgynnade parten i ett orättvist system. Det blir på sikt bredare följdeffekter än om det enskilda barnet X får gå i skolan Y.
 
Fast när det gäller skolor har man rätt att ansöka om plats på vilken skola man vill. Sen får man se till att barnen kan ta sig till och från skolan på egen hand. Min äldsta bytte vi till en skola i grannkomunen när hon började sjuan, yngsta fick vi plats för i åk 5. Vi har många skolor som är närmare men det här var det bästa alternativet för våra barn.
Sen har man bara rätt att få plats på en kommunal skola, antingen på gångavstånd eller med skolskjuts. Det finns många kommuner som går efter närhetsprincipen men det är inte lagstadgat.
 
Fast när det gäller skolor har man rätt att ansöka om plats på vilken skola man vill. Sen får man se till att barnen kan ta sig till och från skolan på egen hand. Min äldsta bytte vi till en skola i grannkomunen när hon började sjuan, yngsta fick vi plats för i åk 5. Vi har många skolor som är närmare men det här var det bästa alternativet för våra barn.
Sen har man bara rätt att få plats på en kommunal skola, antingen på gångavstånd eller med skolskjuts. Det finns många kommuner som går efter närhetsprincipen men det är inte lagstadgat.
Men man väljer ju inte vilken typ av kommun man bor i och vi har en med den här närhetsprincipen och vill ha en kommunal skola.
 
Är du säker på att folk verkligen folkbokfört sig på fel adress då? Min unge går i skola på helt annat ställe än vi bor. Vi ville inte att hon skulle gå i någon av de två garantiskolor vi fick välja på utan sökte andra. Så fick hon en plats typ 1 mil från där vi bor, vilket är supernära mitt jobb. Vi valde den skolan då den är bra och som sagt nära mitt jobb så det underlättar massor för hämta och lämna.

Lol om folk tror att vi fuskat för att få platsen 🤪 söker man på oss ser man dock att vi är (och senaste sex åren varit) skrivna där vi bor.
 
Alltså det är väl klart att man vill det bästa för sina barn, även om det betyder att man bryter mot lagen. Det drabbar ju ingen direkt att skriva sig på fel adress. Jag gissar att det inte är ett billigt bostadsområde precis, och att de som skrivit sig felaktigt inte har råd att bo där själva. Men kanske önskar de att barnet ska få bättre förutsättningar än de själva har haft?

Mitt förstaval är inte närmaste skolan. Jag tror att en skola som ligger längre bort kommer göra att mitt barn får bättre betyg. Snittet säger i alla fall det, den skolan har klart högre snittbetyg än den som är närmare.
 
Men man väljer ju inte vilken typ av kommun man bor i och vi har en med den här närhetsprincipen och vill ha en kommunal skola.
Fast du kan fortfarande söka till vilken skola du vill, även kommunala, men vara beredd på att stå för transport till och från skolan. Sen är du inte garanterad plats, det är även helt lagligt för kommunen att säga att den närmsta skolan är full, men du får en plats på nästa skola och skolskjuts även om de har närhetsprincip.
 
Fast du kan fortfarande söka till vilken skola du vill, även kommunala, men vara beredd på att stå för transport till och från skolan. Sen är du inte garanterad plats, det är även helt lagligt för kommunen att säga att den närmsta skolan är full, men du får en plats på nästa skola och skolskjuts även om de har närhetsprincip.
Precis. Är ju inte kommunerna som bestämmer det utan det regleras i skollagen. Man ska ha rätt att välja vilken skola man vill inom den kommunen man bor, utanför kommunen är det dock upp till mottagande kommun att avgöra huruvida de vill ta emot elev eller inte (brukar inte vara problem, skolor vill fylla sina platser). Mina barn har också gått i annan skola än den närmsta under många år.
 
Jag tror att det märks tydligt om man har barn i samma skola.
Jag har varit mycket väl insatt i var skolkamrater till mina barn har bott. Man träffar ju de andra barnen och de pratar med varandra.
Så nej, det kommer nog i huvudet på en även om man försöker blunda för det.
Ja då har vi olika erfarenhet.
 
Fast du kan fortfarande söka till vilken skola du vill, även kommunala, men vara beredd på att stå för transport till och från skolan. Sen är du inte garanterad plats, det är även helt lagligt för kommunen att säga att den närmsta skolan är full, men du får en plats på nästa skola och skolskjuts även om de har närhetsprincip.
Om du läste mitt inlägg så tror jag inte förstår vilken relevans ditt inlägg hade.

Vi ville ha en kommunal skola som ligger nära. Den kom vi uppenbarligen inte in på, inte heller på den näst närmsta. Pga närhetsprincipen (Skolval 1. En annan elev har bättre relativt avstånd (dvs om man jämför mellan hens första och andraval är denna skola relativt närmare för hen (tex pga tillfälligt skriven hos släkting). Stryk skola 1. Skolval 2. Eftersom elev har närmare till skola 1 och rätt att gå där stryks skolval 2 (här tas inte hänsyn till att skola 1 redan strykts). Skolval 3. Ligger långt bort och andra elever har närmare, stryks. Elev har ingen skola att gå på så vi placerar elev på skola 4 och ger skolskjuts.

Att kommunen hade fel har ju rättsinstanserna redan konstaterat.
 
Senast ändrad:
Precis. Är ju inte kommunerna som bestämmer det utan det regleras i skollagen. Man ska ha rätt att välja vilken skola man vill inom den kommunen man bor, utanför kommunen är det dock upp till mottagande kommun att avgöra huruvida de vill ta emot elev eller inte (brukar inte vara problem, skolor vill fylla sina platser). Mina barn har också gått i annan skola än den närmsta under många år.
Ja, jag förstår inte riktigt problemet som tas upp om jag ska vara ärlig.
Jag valde skola i en helt annan kommun än den vi bor i till mina barn, jag måste vara en hemsk förälder som snyltade 3 platser från andra för att mina barn skulle få en bra skolgång, vojne vojne!
 

Liknande trådar

Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 754
Senast: Ramona
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
786
Senast: Rosett
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
949
Senast: Crossline
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 047
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp