Folkbokförd där man inte bor

Ja, jag förstår inte riktigt problemet som tas upp om jag ska vara ärlig.
Jag valde skola i en helt annan kommun än den vi bor i till mina barn, jag måste vara en hemsk förälder som snyltade 3 platser från andra för att mina barn skulle få en bra skolgång, vojne vojne!
Att välja där det finns plats är en sak.
Att tränga ut de som verkligen bor nära skolan är en annan sak.
Det fria skolvalet gäller ju så länge som det finns plats.
 
Du hade inte fått platsen till dina barn om någon med rätt till platsen hade behövt den.
Så det hade du ju märkt.
Stämmer verkligen det? För vi fick frågan (för ett par månader sen) av ett par föräldrar på dotterns skola hur det kom sig att vi fick platsen på skolan, för deras bekanta som bor i området fick inte plats på skolan. Nu förstår jag varför de lät så upprörda och anklagande haha, de tror antagligen att vi fuskat oss till platsen.
 
Du hade inte fått platsen till dina barn om någon med rätt till platsen hade behövt den.
Så det hade du ju märkt.
Det förstås.
Det är i och för sig gott om skolor och plats i skolorna där med mycket in- och utflytt så det var ingen större risk att de inte skulle få plats.
 
Stämmer verkligen det? För vi fick frågan (för ett par månader sen) av ett par föräldrar på dotterns skola hur det kom sig att vi fick platsen på skolan, för deras bekanta som bor i området fick inte plats på skolan. Nu förstår jag varför de lät så upprörda och anklagande haha, de tror antagligen att vi fuskat oss till platsen.
När flera som har rätt till platsen vill ha den, så blir det ju annorlunda.
Jag har bara varit med om att det då blir först till kvarn.
Men på andra ställen så kanske man gör annorlunda?
 
Om du läste mitt inlägg så tror jag inte förstår vilken relevans ditt inlägg hade.

Vi ville ha en kommunal skola som ligger nära. Den kom vi uppenbarligen inte in på, inte heller på den näst närmsta. Pga närhetsprincipen (Skolval 1. En annan elev har bättre relativt avstånd (dvs om man jämför mellan hens första och andraval är denna skola relativt närmare för hen (tex pga tillfälligt skriven hos släkting). Stryk skola 1. Skolval 2. Eftersom elev har närmare till skola 1 och rätt att gå där stryks skolval 2 (här tas inte hänsyn till att skola 1 redan strykts). Skolval 3. Ligger långt bort och andra elever har närmare, stryks. Elev har ingen skola att gå på så vi placerar elev på skola 4 och ger skolskjuts.

Att kommunen hade fel har ju rättsinstanserna redan konstaterat.
Så du menar att de tre närmsta kommunala skolor har så många elever som bor nära att ni inte får plats? Då har kommunen problem i sin planering för antalet platser kontra antalet elever.
Dessutom känns det som om tjänstemannen som strök val 2 har gjort fel för så ska inte närhetsprincipen fungera om man använder sig av den. Så visst, din kommun suger men det hindrar inte dig ifrån att söka vilken skola du vill till ditt barn.
 
Stämmer verkligen det? För vi fick frågan (för ett par månader sen) av ett par föräldrar på dotterns skola hur det kom sig att vi fick platsen på skolan, för deras bekanta som bor i området fick inte plats på skolan. Nu förstår jag varför de lät så upprörda och anklagande haha, de tror antagligen att vi fuskat oss till platsen.
Var det samma årskurs/klass? Det kanske fanns plats för ett barn i den årskurs ert barn går men inte i den årskurs de bekantas barn går i.
 
Så du menar att de tre närmsta kommunala skolor har så många elever som bor nära att ni inte får plats? Då har kommunen problem i sin planering för antalet platser kontra antalet elever.
Dessutom känns det som om tjänstemannen som strök val 2 har gjort fel för så ska inte närhetsprincipen fungera om man använder sig av den. Så visst, din kommun suger men det hindrar inte dig ifrån att söka vilken skola du vill till ditt barn.
Uhm ja självklart är de fulla, liksom de två därefter i linjen, annars hade vi ju inte haft ett problem (skulle säga att upp till fem kommunala skolor bort i närhetsraden är fulla, om inte fler.).

Vi blev dock intryckta på tredje närmsta, den vi inte sökt, eftersom den är svårare att hämta och lämna på än fjärde närmsta dit det går bra bussar. Den var full men de utökade de den med två klasser till fyra klasser istället för två i den årskursen så vi skulle få plats hela bunten och skiftade ut ett dagis.

Tjänstemannen hade inte gjort fel, det var uttryckligen så som systemet är skrivet att fungera. Det var så det fungerade för alla som överklagade. Det var bland annat det som överklagades. Och i vårt fall även att de räknat fel på vägen och lagt till ett par hundra meter på vår skolväg.

Självklart hindrar det mig inte från att söka vilken skola som helst i kommunen, det hindrar mig bara från att få plats på någon av dem. Eftersom vi inte kan få de vi bor nära pga närhetsprincipen och inte kan få de som ligger långt bort pga närhetsprincipen. (Rent teoretiskt sett kanske det finns någon skola väldigt långt borta som har plats. Dock har tex skolan i vårt utsatta område som borde tex ha kunnat haft platser (om teorin skulle vara så att folk försöker undvika den skolan, den var dock omtyckt så det kanske inte hade varit så) brunnit ned och de eleverna hyses in dubbelt på andra skolor.)

Den bra friskolan (religiös kristen) har fem års kö, de mainstream friskolorna (engelska och annat) har jag inte kollat. Men dock håller vi oss kvar i skolan vi har eftersom ungen numera är fullt kapabel att cykla och motion är bra för hälsan. Mycket bättre än buss i alla fall, som det skulle bli för alla skolor längre bort än den vi har (de ligger mellan 6 km och uppåt bort).

Självklart suger min kommun, det är ju det jag hävdar. Men de flesta kommuner suger när det gäller skolan (som sagt kolla Göteborg) så det är som det är.
 
Senast ändrad:
Så du menar att de tre närmsta kommunala skolor har så många elever som bor nära att ni inte får plats? Då har kommunen problem i sin planering för antalet platser kontra antalet elever.
Dessutom känns det som om tjänstemannen som strök val 2 har gjort fel för så ska inte närhetsprincipen fungera om man använder sig av den. Så visst, din kommun suger men det hindrar inte dig ifrån att söka vilken skola du vill till ditt barn.
Alltså btw det var ingen tjänsteman som strök val nr 2, närhetsprincipen så som städerna med problem har den kör den i ett dataprogram som är programmerat för att stryka på det viset och som delar ut platserna och som inte använt kommunens aktuella kartor utan gamla kartor. Vilket är orsaken till felräkningarna på väg, förutom övriga problemen.

(och när jag menar att kommunerna suger så menar jag att hela bunten suger ut pengar ur skolan genom hyrorna för att lägga på div idrottshallar och de praktiskt taget tävlar om att vara så dåliga som de kan komma undan med utan att hamna bland de tio sämsta skolkommunerna i landet. Det verkar nämligen inte finnas incitament för dem att vara bra.)
 
Senast ändrad:
Var det samma årskurs/klass? Det kanske fanns plats för ett barn i den årskurs ert barn går men inte i den årskurs de bekantas barn går i.
Hm det vet jag inte. Jag fick iaf intrycket att det va samma. Känner mig nästan lite kränkt såhär i efterhand haha.
 
Uhm ja självklart är de fulla, liksom de två därefter i linjen, annars hade vi ju inte haft ett problem (skulle säga att upp till fem kommunala skolor bort i närhetsraden är fulla, om inte fler.).

Vi blev dock intryckta på tredje närmsta, den vi inte sökt, eftersom den är svårare att hämta och lämna på än fjärde närmsta dit det går bra bussar. Den var full men de utökade de den med två klasser till fyra klasser istället för två i den årskursen så vi skulle få plats hela bunten och skiftade ut ett dagis.

Tjänstemannen hade inte gjort fel, det var uttryckligen så som systemet är skrivet att fungera. Det var så det fungerade för alla som överklagade. Det var bland annat det som överklagades. Och i vårt fall även att de räknat fel på vägen och lagt till ett par hundra meter på vår skolväg.

Självklart hindrar det mig inte från att söka vilken skola som helst i kommunen, det hindrar mig bara från att få plats på någon av dem. Eftersom vi inte kan få de vi bor nära pga närhetsprincipen och inte kan få de som ligger långt bort pga närhetsprincipen. (Rent teoretiskt sett kanske det finns någon skola väldigt långt borta som har plats. Dock har tex skolan i vårt utsatta område som borde tex ha kunnat haft platser (om teorin skulle vara så att folk försöker undvika den skolan, den var dock omtyckt så det kanske inte hade varit så) brunnit ned och de eleverna hyses in dubbelt på andra skolor.)

Den bra friskolan (religiös kristen) har fem års kö, de mainstream friskolorna (engelska och annat) har jag inte kollat. Men dock håller vi oss kvar i skolan vi har eftersom ungen numera är fullt kapabel att cykla och motion är bra för hälsan. Mycket bättre än buss i alla fall, som det skulle bli för alla skolor längre bort än den vi har (de ligger mellan 6 km och uppåt bort).

Självklart suger min kommun, det är ju det jag hävdar. Men de flesta kommuner suger när det gäller skolan (som sagt kolla Göteborg) så det är som det är.
Nåja allt är relativt, mina barn hade 5,5 km till sin närmsta skola upp till åk 6, 8 km till den näst närmaste och 1,2 mil till den tredje så jag har lite svårt att se att 6 km skulle vara ett problem.
Genom att välja en friskola fick de 10 min längre busstid men små grupper och behöriga lärare, helt klart värt det. De kommunala skolarna i min kommun har extremt stora problem, speciellt när det gäller högstadiet.
Här var den stora diskussionen om barn som bodde på fel sida gränsdragningarna skulle få åka med skolbussen som gick från utkanten av staden. Nu var det många föräldrar som valde byskolan som mina gick sina första år ändå eftersom de passerade den på väg till jobbet.
 
Nåja allt är relativt, mina barn hade 5,5 km till sin närmsta skola upp till åk 6, 8 km till den näst närmaste och 1,2 mil till den tredje så jag har lite svårt att se att 6 km skulle vara ett problem.
Genom att välja en friskola fick de 10 min längre busstid men små grupper och behöriga lärare, helt klart värt det. De kommunala skolarna i min kommun har extremt stora problem, speciellt när det gäller högstadiet.
Här var den stora diskussionen om barn som bodde på fel sida gränsdragningarna skulle få åka med skolbussen som gick från utkanten av staden. Nu var det många föräldrar som valde byskolan som mina gick sina första år ändå eftersom de passerade den på väg till jobbet.
Så kan man ju se det om man vill. Men om man ser det så som att man flyttade nära en skola i ett område med många kamrater och tänkte sig att barnet skulle kunna gå till skolan som 6 åring tillsammans med förälder och kunna hämtas lätt så är det en stor skillnad att istället ha skolbuss och ha en lång väg till sina vänner som ligger som ett tunt stråk mellan val 1 och val 2 skolan och inte känna något barn i närområdet.

Sedan är det väl såklart inget att vara 40 minuter till en timma extra på fritids varje dag och hämtas sist heller. Jag menar något barn måste faktiskt vara sist och om vi hade fått den skola som låg nära hade ju något annat barn varit sist kvar så det påverkar ju ingen annan om man säger så.

Där barnen cyklar förbi alla barn som går på de två skolorna och sedan de två skolorna på väg till sin skola ser man ju numera som plus i motion antar jag.

Men absolut hade vi bott på landet så skulle det ju varit så. Men nu bosatte vi oss inte där.

Självklart kan vi också vara glada över att vårt barn inte behöver gå i två timmar till skolan som i filmen "på väg till skolan" också. Det kan alla som bor i Sverige vara glada över. Och de skolbarn i Göteborg som fick någon timma och många byten spårvagn till skolan med samma system behöver inte heller gå flera mil, så varför klaga.

Högstadiet är ju några år bort så det blir ju ett senare problem. Det finns dock ett högstadium på nuvarande skolan och jag tror det är bättre än någon friskola.
 
Nåja allt är relativt, mina barn hade 5,5 km till sin närmsta skola upp till åk 6, 8 km till den näst närmaste och 1,2 mil till den tredje så jag har lite svårt att se att 6 km skulle vara ett problem.
Genom att välja en friskola fick de 10 min längre busstid men små grupper och behöriga lärare, helt klart värt det. De kommunala skolarna i min kommun har extremt stora problem, speciellt när det gäller högstadiet.
Här var den stora diskussionen om barn som bodde på fel sida gränsdragningarna skulle få åka med skolbussen som gick från utkanten av staden. Nu var det många föräldrar som valde byskolan som mina gick sina första år ändå eftersom de passerade den på väg till jobbet.
Så jag förstår inte din argumentering alls egentligen.

Dvs det är ok att en kommun använder felaktiga kartor och felaktigt programmerade datorer i skolvalet och ok att vissa barn skriver sig på annan plats några månader runt skolvalet och ok att de bygger för få skolor i kommunen eftersom om vi hade bott på landet istället för i en stad skulle vi ändå faktiskt haft upp till ett par mil och buss till vilken skola som än fanns. Och om vi hade bott i Argentina kunde vi haft två timmars ridväg.

Ok, klart, jag håller med i delar. Men då kunde de lika gärna gjort skolval genom att kasta konfetti faktiskt. Eller lämnat det som projektarbete till ett gäng högstadieelever med karta, passare och blyertspennor.
 
Så jag förstår inte din argumentering alls egentligen.

Dvs det är ok att en kommun använder felaktiga kartor och felaktigt programmerade datorer i skolvalet och ok att vissa barn skriver sig på annan plats några månader runt skolvalet och ok att de bygger för få skolor i kommunen eftersom om vi hade bott på landet istället för i en stad skulle vi ändå faktiskt haft upp till ett par mil och buss till vilken skola som än fanns. Och om vi hade bott i Argentina kunde vi haft två timmars ridväg.

Ok, klart, jag håller med i delar. Men då kunde de lika gärna gjort skolval genom att kasta konfetti faktiskt. Eller lämnat det som projektarbete till ett gäng högstadieelever med karta, passare och blyertspennor.
Nej jag anser rent krasst att kommunerna borde bli ifrån tagna ansvaret för skolan helt och hållet eftersom det är många kommuner som visar att de är katastrofer som huvudmän för skolan. Men jag kan också tycka att det är en aning bortskämt att man ska ha gångavstånd till skolan när den beviserligen är full av andra barn som bor minst lika nära. Och visst det kanske är gränsdragningarna som blir tokiga, men samtidigt kommer det att behövas gränser så länge en skola är bättre än någon annan.
Jag fattar att ni har hamnat i en dålig sits men det finns liksom inget som säger att den skulle vara bättre om ni fingranskade alla som bor i er omgivning för att se om det möjligtvis är någon som har skrivit sig på en felaktig adress.
 
Här är ett liknande system med skolskjutsen, de mäter kortaste "vägen" och beviljar därför inte skolskjuts. Problemet är att det finns ingen gångväg eller körväg där dom ritat ut det kortaste strecket på kartan, bara en fågel kan ta sig fram den vägen. :laugh: Närmaste gång- och bilväg är mer än tillräckligt lång för att ha rätt till skolskjuts.
Så var det när jag gick gymnasiet med. 6 km var gränsen då, hade typ 5 km fågelvägen men är ju inte riktigt så man alltid tar sig fram så lätt.
Tog studenten 2002. Tror jag ,:p.
 
Ja, jag förstår inte riktigt problemet som tas upp om jag ska vara ärlig.
Jag valde skola i en helt annan kommun än den vi bor i till mina barn, jag måste vara en hemsk förälder som snyltade 3 platser från andra för att mina barn skulle få en bra skolgång, vojne vojne!
Ja det är du. Och vi också..
Vi har våra barn i förskola (kommer gå till nionde klass på samma) 3mil hemifrån i grannkommunen. Friskola, dom har stått i kö sedan födsel och lillebror kom in på syskonförtur så då har vi förmodligen ”stulit” plats för nåt annat barn.
 
Nej jag anser rent krasst att kommunerna borde bli ifrån tagna ansvaret för skolan helt och hållet eftersom det är många kommuner som visar att de är katastrofer som huvudmän för skolan. Men jag kan också tycka att det är en aning bortskämt att man ska ha gångavstånd till skolan när den beviserligen är full av andra barn som bor minst lika nära. Och visst det kanske är gränsdragningarna som blir tokiga, men samtidigt kommer det att behövas gränser så länge en skola är bättre än någon annan.
Jag fattar att ni har hamnat i en dålig sits men det finns liksom inget som säger att den skulle vara bättre om ni fingranskade alla som bor i er omgivning för att se om det möjligtvis är någon som har skrivit sig på en felaktig adress.
Men ser du inte det problematiska i att de barn som går före i kön för att de "bor nära" har fuskat sig till den närmare adressen och egentligen inte alls bor där?
Skulle du tycka det var lika ok att bli utan plats på en utbildning för att de andra som söker gör det med förfalskade betyg som har högre poäng än vad ditt äkta betyg som du faktiskt har pluggat dig till på ett ärligt vis har?
 
Kan kanske finnas andra anledningar till varför barn är skrivna hos släktingar som tex att biologiska föräldrar inte kvar omvårdnaden av sina barn. Borde kunna vara så i vissa fall iaf.
 

Liknande trådar

Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 754
Senast: Ramona
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
786
Senast: Rosett
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
949
Senast: Crossline
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 048
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp