Sv: Folksam och T-märkning
Det är frysmärkning, brännmärkning är förbjuden sedan X år.
Jag T-märkte med 'hemmavet' och betalade totalt 850 kr för det, inte speciellt dyrt tycker jag.
Du får ha kvar hästen i de 10 000 kr de inte betalar ut, men om hästen måste tas bort för något som har med anledningen till triangelmärkning eller komplikationer/följder till/Av det får du inte ut något (dvs du kan inte få ut 'två gånger'). Du får dessutom livstids reservationer i BÅDE veterinärvårdsförsäkringen och livförsäkringen.
Kan ta min valack som ex. Dömdes ut för kronisk hälta från hasleden VB. Stod i 40 000 kr i A1, men hade reservation för beloppet överstigande 30 000 kr för bägge bak, så det var alltså 30 000 kr i liv som var aktuellt.
Jag T-märkte och fick ut 22 000 kr (30 000 - 8000 kr, han är ponny så då drar de av 8 000 kr). MINUS den del av premien (jag betalar per månad) som var obetald.
Han står nu i 8000 kr i A1 i liv, med reservationer för hältor på alla fyra benen i både vetvård och livvärde.
Om han bryter benet och måste avlivas och han inte lyckas bryta just VB just på defektstället eller liknande får jag ut mina 8000 kr. Om han drabbas av en förslitningshälta, oavsett typ och oavsett ben får jag inte ut ett öre.
Om han drabbas av en ledinflammation så får jag heller inte ett öre för VETERINÄRVÅRD.
Får han kolik t ex så betalar försäkringen både veterinärvården, samt om han måste avlivas, de 8000 kr han är livförsäkrad i.