Folksam och T-märkning

_carmenzita_

Trådstartare
Jag har letat överallt i villkoren men hittar inte hur de delersätter vid T-märkning. Har också sökt i forumen men hittar inget. Har hört att det är livbeloppet minus 10'000 kr, stämmer det?
Vill inte ringa och fråga då det känns lite girigt när jag nyss skickat in papper på min häst.

Sv: Folksam och T-märkning

Hej! Det stämmer att det är livbeloppet minus 10 000. Sedan har hästen kvar 10 000 på liv med reservation på tex benen om det är det den trianglmärks för. Jag triangelmärkte min förra häst för ca 4 år sedan så jag tror inte att det är någon ändring.

Men var inte rädd för att ringa, de är ju till för dig och ditt ärende!

Jag Triangelmärkte min häst i höstas och han var försäkrad A:1 för 15.000 kr. Min ersättning blev 5000 kr i handen eftersom Folksam drar bort 10.000 kr för stor häst. De var oerhört bra och effektiva att ha att göra med och min ersättning dröjde inte mer än nån vecka efter att alla papper från veterinären var klara. Självklart ska du kontakta dem direkt och min erfarenhet av dem är, trots att min häst är kroniskt sjuk, är bara positiva. Lycka till!!!!

svarar er båda genom denna knapp
Tack för hjälpen, det var alltså som jag trodde :)
Jag har aldrig behövt T-märka en häst och är skraj att bolaget inte går med på veterinärens rekommendationer. Han sade visserligen att han nästan kunde "lova" att det skulle gå igenom.
En fråga till ang de där 10'000. Vad händer med dem om jag beslutar mig för att avliva hästen? Inte får man väl dem också ??? Hästen är inte ordinerad avlivning utan det är mest jag som velar hit och dit hur jag ska göra med henne.

Jag tror dom måste frysmärka, brännmärkning är väl inte tillåtet längre..... det är ju rätt dyrt att frysa tyvärr....

Det är frysmärkning, brännmärkning är förbjuden sedan X år.

Jag T-märkte med 'hemmavet' och betalade totalt 850 kr för det, inte speciellt dyrt tycker jag.

Du får ha kvar hästen i de 10 000 kr de inte betalar ut, men om hästen måste tas bort för något som har med anledningen till triangelmärkning eller komplikationer/följder till/Av det får du inte ut något (dvs du kan inte få ut 'två gånger'). Du får dessutom livstids reservationer i BÅDE veterinärvårdsförsäkringen och livförsäkringen.

Kan ta min valack som ex. Dömdes ut för kronisk hälta från hasleden VB. Stod i 40 000 kr i A1, men hade reservation för beloppet överstigande 30 000 kr för bägge bak, så det var alltså 30 000 kr i liv som var aktuellt.

Jag T-märkte och fick ut 22 000 kr (30 000 - 8000 kr, han är ponny så då drar de av 8 000 kr). MINUS den del av premien (jag betalar per månad) som var obetald.

Han står nu i 8000 kr i A1 i liv, med reservationer för hältor på alla fyra benen i både vetvård och livvärde.

Om han bryter benet och måste avlivas och han inte lyckas bryta just VB just på defektstället eller liknande får jag ut mina 8000 kr. Om han drabbas av en förslitningshälta, oavsett typ och oavsett ben får jag inte ut ett öre.

Om han drabbas av en ledinflammation så får jag heller inte ett öre för VETERINÄRVÅRD.

Får han kolik t ex så betalar försäkringen både veterinärvården, samt om han måste avlivas, de 8000 kr han är livförsäkrad i.

Oj var denna tråden igång.. ?
Jag beslutade mig för att ta bort henne, detta är nu 2 veckor sedan.
Jag fick ute hela livbeloppet minus resterande premie. Det som var trist var att försäkringen precis slagit om till ny avtalsperiod, så jag fick betala 4300 i premie.

Täcker Folksams A1-försäkring avlivningskostnaderna? Jag tolkar ditt inlägg så.

ok. läste nog Alex inlägg lite slarvigt.

Hur kommer det sig förresten att de inte bertalar avlivningen? Gör andra bolag det?

När katten skulle avlivas så gick det på försäkringen.

Har aldrig funderat över det, har hållt på med det här för länge... Kanske Agria Maximal, men jag tycker det är en så liten kostnad i förhållande till resten av hästhållningen att jag aldrig reflekterat över den. Det är liksom punkten på just den hästhållningen.

Ursäkta en inflik, men jag hörde något mycket skumt igår och skulle vilja vet om det stämmer.

Här berättades det att för ston kan man behålla en del av livvärdet pga avelsvärdet, dvs en häst som blev utdömd där behöll man 20000 kr i värdet och betalade ut resten. Just i detta fall var aktuellt belopp en valack, så man kan förstå att ägaren blev lite *sur* och protesterade. Men det var förklaringen han fick.

Då undra jag lite i min enfald, hur gör man vid te x spatt som faktiskt är något som finns på defektlistan, räknar man fortfarande stoet som avelsdugligt. :angel:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 600
Senast: Korven
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka... 7 8 9
Svar
164
· Visningar
35 712
Senast: cirkus
·
Äldre Har under det senaste året hållit utkik efter en begagnad bil att ersätta min äldre bil med, specifikt märke och modell. Sedan i maj har...
Svar
6
· Visningar
1 463
Senast: EmmaW
·
Kropp & Själ Min käre far, som jag talade med på julafton och då svarade att allt var bara bra när jag frågade hur det var, åkte in akut till sjukhus...
Svar
11
· Visningar
8 286

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Vilken hundras?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka