Fondvägg på vind

Bukefalos 30 år!

Det är inte skarvarna som drar våder utan det är hur stor mönsterpassningen är. Har du en mönsterpassning på 1.5 m blir det väldigt mycket mer tapet än 10%.
Har du 4 meter till tak på mitten så lär det ju bli 5-6 meter extra. Fast utan att veta hur loftet ser ut blir det ju en gissning.

Inget problem när man tar med de extra 10% procenten, Då får man precisa övergångar i tapeten så skarvarna inte syns om gubbe (eller du) gör rätt.

Det måste väl ändå variera beroende på hur långt avståndet är mellan att mönstret upprepar sig? Om jag tapetserat bredvid fönstret så röd blomma hamnar i höjd ovanför fönstret, och jag sen ska tapetsera från fönster upp till nock så kan jag ju inte bara börja på en ny rulle utan får beskära den så den platsar in där den röda blomman befinner sig. Nu upprepar sig detta mönster efter 1,5 meter vad jag minns men väljer jag varianten Grand där mönstret är större är det längre avstånd. Då måste jag ju beskära så det blir svinn om biten inte går att platsa in någon annanstans. Dessutom är det snedtak nästintill hela vägen och tapeter är raka så det lär bli betydligt mer svinn. Jag kan ju inte platsa in en stuvbit triangel någon annanstans hur som helst. Så jag förstår inte riktigt hur det kan bli så okomplicerat? En enfärgad tapet eller litet mönster på vanliga väggar förstår jag bättre.

Bifogade filer

• 20251105_192644.webp
    20251105_192644.webp
    155 KB · Visningar: 73
Nu är det fullkomligt kaos där uppe så jag letade upp en gammal mäklarbild. Ur bild till höger är såklart också en skorsten som går, och ska tapetseras in. Men jag har en idé, jag måste bara mäta när jag kommer hem ikväll och så ska jag rita upp lite på väggen.

IMG_3556.webp

Där ser ni också de inbyggda bokhyllorna som ska bli gröna sen.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka