Fönsterfråga

Bukefalos 30 år!

MissFideli

Trådstartare
Hittat ett gulligt hus, men med enligt annonsen 1+1 glas kopplade fönster. Min sakkunniga säger att jag ska leta vidare, men jag har googlat fram att man kan byta ena glaset mot isolerglas och på så vis få ett nästan lika bra isolervärde som moderna fönster, fast billigare. Är det nån här som gjort det i närtid? Tänker att priset för 5-10 år sen inte är relevant idag, så helst bara nått/några år sen.

Vad är vanliga fönster? De var vanliga på 80-talet i alla fall. Idag används väl mest 3-glas eller kasett för bästa isolervärde vad jag kan se?

Senast ändrad:
Vad är vanliga fönster? De var vanliga på 80-talet i alla fall. Idag används väl mest 3-glas eller kasett för bästa isolervärde vad jag kan se?
Jo visst, men det är fortfarande väldigt många hus som har sådana fönster och det går alldeles utmärkt. Det går ju åt lite mer energi såklart så ligger man på gränsen på sin budget kan jag förstå, men det var så främmande för mig att eventuellt välja bort ett hus man gillar enbart på grund av det. Jag hade förstått (nästan) om det var englas med lösa innerfönster. Men jag är väl van att inte bo så modernt kanske.
100 % osmart hus, med kopplade 1 1 fönster :p

J

Jo visst, men det är fortfarande väldigt många hus som har sådana fönster och det går alldeles utmärkt. Det går ju åt lite mer energi såklart så ligger man på gränsen på sin budget kan jag förstå, men det var så främmande för mig att eventuellt välja bort ett hus man gillar enbart på grund av det. Jag hade förstått (nästan) om det var englas med lösa innerfönster. Men jag är väl van att inte bo så modernt kanske.

Med dagens elkostnader är ju allt viktigt, åtminstone för mig. Och jo, det är på maxbudget.

Hittat ett gulligt hus, men med enligt annonsen 1+1 glas kopplade fönster. Min sakkunniga säger att jag ska leta vidare, men jag har googlat fram att man kan byta ena glaset mot isolerglas och på så vis få ett nästan lika bra isolervärde som moderna fönster, fast billigare. Är det nån här som gjort det i närtid? Tänker att priset för 5-10 år sen inte är relevant idag, så helst bara nått/några år sen.
Jag hade sånna fönster länge, och jag kom långt med att byta ut tätningslister. På vintern när inga fönster skulle öppnas tejpade jag även mellan fönster och karm på insidan med någon tätningstejp. Var det -25 eller minus och storm så drog det lite kallt ändå, men det var ju inte så ofta tackochlov lov. Jag bytte sen till 3-glas och största skillnaden är väll egentligen att det är mer ljudisolerat nu.

Byta fönster kan man göra relativt enkelt själv med hjälp om man kör på samma storlek så det behöver inte bli svindyrt om du skulle känna att du vill byta i framtiden. Ta ett rum i taget bara.

Jag har inte bytt glas i befintliga fönster, men satte in nya 1+1 med isoler-/energiglas förra året. Ihop med tätningslister i form av ullsnöre (pga min egen vilja, förmodar att moderna hade haft samma effekt :p ) har dom gjort ett jättebra jobb hela vintern, har inte upplevt varken tex kallras eller haft orimliga uppvärmningskostnader.

Så kostnaden kan jag tyvärr inte säga något om, men effekten tror jag blir god :)

Edit: jag har kvar några gamla 1+1 i vissa rum och tycker det är skillnad mot de nya. Dock bodde jag med dem i 6-7 år och det är helt klart görbart det också 😛

Det brukar nästan aldrig löna sig ekonomiskt att byta fönster, om det inte är så att det ändå behöver göras pga. de gamla har nått slutet på sin livslängd.
I det sammanhanget ska man också tänka på att (tillräckligt) gamla fönster har längre kvarvarande livslängd än ett par nya som sätts in idag.

För kopplade tvåglasfönster är det avgörande att man ser över tätningslister. Om det är fönster som varit oskötta länge kan man få dem bra mycket bättre med lite grundläggande omsorg. Fattas det mycket kitt kan det också påverka tätheten.
Är man ändå inte nöjd kan man lägga på fönsterremsor under vintern och använda rullgardin.

@MissFideli Vad är det dina rådgivare säger är dåligt med dessa fönster? Eller är de principiellt bara emot att de inte är nya och moderna? Det blir ju svårt att leta billiga hus om man av det skälet ska rata allt som är enkelt?

Det brukar nästan aldrig löna sig ekonomiskt att byta fönster, om det inte är så att det ändå behöver göras pga. de gamla har nått slutet på sin livslängd.
I det sammanhanget ska man också tänka på att (tillräckligt) gamla fönster har längre kvarvarande livslängd än ett par nya som sätts in idag.

För kopplade tvåglasfönster är det avgörande att man ser över tätningslister. Om det är fönster som varit oskötta länge kan man få dem bra mycket bättre med lite grundläggande omsorg. Fattas det mycket kitt kan det också påverka tätheten.
Är man ändå inte nöjd kan man lägga på fönsterremsor under vintern och använda rullgardin.

@MissFideli Vad är det dina rådgivare säger är dåligt med dessa fönster? Eller är de principiellt bara emot att de inte är nya och moderna? Det blir ju svårt att leta billiga hus om man av det skälet ska rata allt som är enkelt?
Håller med dig. Min snickarbror (och även andra) säger alltid att det inte finns några bättre fönster kvalitetsmässigt än dessa äldre tvåglasfönster. Virket är fantastiskt. Man får missköta de rejält om de ska börja ruttna. Skulle jag "plocka bort" alla hus med sådana fönster här omkring hade det inte funnits många kvar om jag letade hus.

Han säger att jag kommer elda för kråkorna i princip.

Låter som helst normala fönster. Fönster som använts sedan innerfönster blev omoderna ;)
Den är gamla tanten har aldrig sett något annat i ett vanligt hus.

Nyttan av isolerglas ser jag inte? Är huset normalt isolerat finns inga skäl för dyra speciallösningr.

Vill bara påpeka att 1+1 har bättre energivärde än kopplade 2-glas. Förutsatt att innerfönstren passar bra och är rätt monterade. :)

Sen hänger ju mycket på om man har för avsikt att hålla +25 inne mitt i vintern och inte kan acceptera någon som helst temperaturskillnad 3 dm från fönsterrutan. Eller om man inte vill syssla med årligt pyssel. Men det handlar ju mer om preferenser och prioriteringar av annat slag än att fönstren per automatik är någon ekonomisk belastning.

(Mina har nyss fyllt 100 år och kommer hålla minst hundra till med bara kostnader för kitt, färg, och någon ny ruta ibland. Skulle aldrig bli billigare för mig att byta dem än att lägga några kronor på ett par extra kWh el varje vinter. *mvh team osmart och omodern*)

Han säger att jag kommer elda för kråkorna i princip.
Och det skulle vara baserat på en ekonomisk beräkning som väger den årliga energiförbrukningen mot investeringskostnaderna och livslängden på de nya fönstren?

Förutom att många nya fönster inte alls går att underhålla och laga (dvs. man bygger fast sig i att göra nya, dyra byten) så har jag för mig att funktionen hos isolerglas blir sämre med tiden? Eller i vart fall att rätt många efter X år inte håller de energivärden de deklarerats med när de är nya. Men jag har inte helt koll om det gäller alla och under vilka förhållanden. Det är i alla fall värt att kolla upp vad det är du räknar på om det är ett energivärde som kommer att vara det verkliga över tid och utan att det ska till mer nyinvesteringar framöver för att bibehålla det.

Det är väldigt många andra faktorer som spelar roll för värmeekonomin i huset. Värdera helheten. Och ställ det även i relation till hur din egen användning skulle se ut.

Vill bara påpeka att 1+1 har bättre energivärde än kopplade 2-glas. Förutsatt att innerfönstren passar bra och är rätt monterade. :)

Sen hänger ju mycket på om man har för avsikt att hålla +25 inne mitt i vintern och inte kan acceptera någon som helst temperaturskillnad 3 dm från fönsterrutan. Eller om man inte vill syssla med årligt pyssel. Men det handlar ju mer om preferenser och prioriteringar av annat slag än att fönstren per automatik är någon ekonomisk belastning.

(Mina har nyss fyllt 100 år och kommer hålla minst hundra till med bara kostnader för kitt, färg, och någon ny ruta ibland. Skulle aldrig bli billigare för mig att byta dem än att lägga några kronor på ett par extra kWh el varje vinter. *mvh team osmart och omodern*)
Precis, de kräver mera underhåll och vill man ha hög innetemperatur är äldre fönster inte så lyckat men att göra om ett gammalt hus till modern energikomfort kräver betydligt mer än bara fönsterbyte. Dessutom är det tveksamt om det är så trevligt, det blir en stor kontrast varje gång man går ut, temperaturen är helt jämn inne huset så det känns mindre levande osv. Att vänja sig vid lite lägre och ojämnare innetemp tycker jag är en bättre väg att gå.

Liknande trådar

• Min frågetråd gällande husköp och renovering
  • FTX eller självdrag
  • Covertapet
  • Skamtråden- när graviditeten är allt man inte vill

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat