Fönsterfråga

Bukefalos 30 år!

Jag har hört att putsnät ska vara det billigaste för att hägna höns. Om det alltså ska vara säkert för räv, fågel, katt, mink och vad som kan bli aktuellt. Det behöver vara metall och småmaskigt. För typ 10 år sedan hade Biltema en prisvärd variant, vet inte hur det är idag.

Att marken lutar borde inte vara något stort problem, när det är någorlunda åt samma håll. Med många gropar och kullar så det är omväxlande upp och ner blir det jobbigare. (Baserat på erfarenhet av att sätta fårnät i oländig terräng och brant backe)

Jag tror utifrån bilderna att du kan räkna med att det som lutar framför/snett framför huset går att stängsla. Men inte bergknallarna. (men även det skulle gå att lösa rent tekniskt om man inte hade begränsningar vad gäller pengar och arbete)

Det är definitivt inte det billigaste för att näta in katt, det kan jag lova 😅 Bästa, ja. Men långt ifrån det billigaste.

Har du testat att sätta just det nätet innan?
Jag testade till min balkong, höll på att bli galen, gav upp och köpte ett annat.

Ja, nätade in syrrans balkong med det för nån månad sen. När vi väl hittat hörnen, var det inga jätteproblem för mig.
20260314_165202.webp

Huset således för 1,75 så mina 1,5 hade inte räckt 😅
Nu är det ju sålt men att byta till isolerfönster är inget jag skulle råda dig att göra om du inte är villig att byta till mekanisk ventilation också. Annars är det lite hugget som stucket.

Jag ägde för några år sedan ett hus i ett område där isolerglasfirmor hade sålt in sina fina fönster. Nästan alla hus (de som alltså nappat på isolerfönster) hade ett mögeltäcke på vinden och skitdålig ventilation. Det var som att lägga på ett lock. Husen var anpassade efter att det skulle komma in luft genom fönstren och ha en oljepanna som tuggade. Isolerglas och byte till elvärme.. well.. noll cirkulation. Det är populärt med isolerglas men det behövs mer för att ha ett välmående hus. Säg att du skulle köra på isolerglasfönster och självdrag, då får du fortfarande in kylan och ingen värmeåtervinning 🤷

Så, summan av kardemumman: låt 2-luft sitta om du inte har en mer långsiktig plan för husets värme och ventilation.

Nu är det ju sålt men att byta till isolerfönster är inget jag skulle råda dig att göra om du inte är villig att byta till mekanisk ventilation också. Annars är det lite hugget som stucket.

Jag ägde för några år sedan ett hus i ett område där isolerglasfirmor hade sålt in sina fina fönster. Nästan alla hus (de som alltså nappat på isolerfönster) hade ett mögeltäcke på vinden och skitdålig ventilation. Det var som att lägga på ett lock. Husen var anpassade efter att det skulle komma in luft genom fönstren och ha en oljepanna som tuggade. Isolerglas och byte till elvärme.. well.. noll cirkulation. Det är populärt med isolerglas men det behövs mer för att ha ett välmående hus. Säg att du skulle köra på isolerglasfönster och självdrag, då får du fortfarande in kylan och ingen värmeåtervinning 🤷

Så, summan av kardemumman: låt 2-luft sitta om du inte har en mer långsiktig plan för husets värme och ventilation.

Ja så är det ju ofta och folk tänker mest på elräkningen. Min pappa tyckte jag skulle sätta in 3 glas (med aluminiumprofil dessutom 😂 ) i mitt torp från slutet av 1800 talet. Som tur väl hade jag redan läst på om att det är dåligt för gamla hus

Ja så är det ju ofta och folk tänker mest på elräkningen. Min pappa tyckte jag skulle sätta in 3 glas (med aluminiumprofil dessutom 😂 ) i mitt torp från slutet av 1800 talet. Som tur väl hade jag redan läst på om att det är dåligt för gamla hus
Ja. Det här var från 60-talet men det är ju lite samma princip. Det droppade vatten från råsponten i taket på höst-vår. I samband med takbyte (inkl råspont pga anmärkning på besiktning = ingen försäkring) bytte vi till mekanisk ventilation och därefter var det torrt så det går ju att lösa. Om man är villig att lägga pengarna. Ventilationen kostade oss ~100' 😬 men vi hade definitivt den bästa i området och det var så skönt att kunna andas igen! Trodde jag hade drabbats av panikångest, som alltid gick över så fort jag öppnade fönstret 🤷

Liknande trådar

• Min frågetråd gällande husköp och renovering
  • FTX eller självdrag
  • Covertapet
  • Skamtråden- när graviditeten är allt man inte vill

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn