För er som inte vet.

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Spegelboll
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 144
  • Visningar Visningar 12 277
Sv: För er som inte vet.

Jisses, slungades ut i farten. Och de klarade sig från värre skador? Kan riktigt se det framför mig.

Ja, dom klarade sig jättebra med tanke på omständigheterna....den ena hästen sträckte sig nog lite för hon blev lite stel men annars så var det inget fel på dom. Det var den första halkan och det släppte förmodligen för släpet, jag kände bara att jag tappade kontrollen på bilen. Hästtransporten åkte om oss ungefär samtidigt som vi åkte i diket. Det gick inte fort, ca 70 km/h men det är enorma krafter ändå. Hästfinkan gick av stax efter draget och låg ett par meter bortanför bilen. Vi hade änglavakt!

När vi har transporterat ardennrarna när det är deras premiär tur. De är satans starka och envisa,så har vi alltid använt lädergrimma för att de e så starka. Det säger bara smack när de börjar dra i nylongrimmorna..Så vi får väl ha tvärtom när vikör dem...

Herrejisses ! Inte fort. 70 kilometer i timmen är ju JÄTTEFOTR atts slungas ur en bil (eller ett släp då). Ni måst eju verkligen ha hft änglavakt.

Det är skillnad att sitta på eller vara på backen.
Dessutom säger du först -back

Har aldrig varit med om att panikhakarna löser ut sig av sig själv. Vi har alltid hästarnas uppbundna med panikhake i transporten, dock använder vi inte lädergrimmor, tycker själv att dem är hårdare och ger hästarna mer skav, dock använder jag en grimma med tjock teddyfodring mot hästen, alltså inte rent nylon mot hästen. Har aldrig gillat dem som är helt i nylon!

Ämelie skrev:
Anledningen till att man bör (inte måste) ha lädergrimma i transporten är att en nelongrimma kan ge otäcka bränskador på huden om de inte går sönder. En läder grimma går inte sönder lättare utan det hela handlar om att nelongrimmor kan ge bränsskador om hästen sliter sig!

Min häst har iaf lyckas spränga 3 neongrimmor under 1 år (det var inga gammla grimmor) lädergrimman har hon haft i två år och den har alltid hållit då hon hållit på att kasta sig bakåt i stallgången! Efter att jag bytt till lädergrimman så har hon insett att det inte är lönt att kasta sig längre eftersom hon inte kommer loss :devil:

NYLONgrimma heter det inte NEON eller NELON grimma. Sorry men jag var bara tvungen ;) inget illa menat

tintilar skrev:
Skriver, då en del verkar osäkra.

Hästen MÅSTE HA LÄDERGRIMMA i transporten för att försäkringen ska gälla vid olycka. Och precis som trådskrivaren säger så handlar det om vilken skada grimman kan göra på hästen. En vanlig grimma är segare och ger värre sår om den inte går av.

Detta kollade vi upp för ca 1 år sen och jag är väldigt säker på att det fortfarande gäller. Har hört det på senare dar också.

Detta är vad jag också hört, men med tanke på att så många säger att det är en myt så vet jag inte riktigt:confused: Men men då är de väl upp till var och en istället vad man väljer. :bow:

axel skrev:
Det är skillnad att sitta på eller vara på backen.
Dessutom säger du först -back
...eller "fram"...eller "åt sidan"...eller som du mycket riktigt säger, sitter på och ger vikt/skänkelhjälper först. Använder kroppspråk och vill jag ha energi smackar jag;)

Öh ursäkta!

Om man använder smackningen som framåtdrivande eller int är väl ändå från person till person! Du kan inte säga att en hjälp är samma för alla! Speciellt inte en ljud hjälp.

En smackning för mig är inte framåtdrivande utan betyder flytta på dig åt det håller jag nu vill. Är det bakom trycker jag antingen på bogen eller tar henne lätt i svansen. Är det framåt så går jag med henne framåt eller visar med kroppen att jag vill att hon ska gå framåt. Samma med sidvärtes.

Bara för att du gör på ett visst sätt betyder inte det att alla andra gör det!

Spider84 skrev:
Öh ursäkta!

Om man använder smackningen som framåtdrivande eller int är väl ändå från person till person! Du kan inte säga att en hjälp är samma för alla! Speciellt inte en ljud hjälp.

En smackning för mig är inte framåtdrivande utan betyder flytta på dig åt det håller jag nu vill. Är det bakom trycker jag antingen på bogen eller tar henne lätt i svansen. Är det framåt så går jag med henne framåt eller visar med kroppen att jag vill att hon ska gå framåt. Samma med sidvärtes.

Bara för att du gör på ett visst sätt betyder inte det att alla andra gör det!
Ok, da detta ar ett forum, har val jag lika ratt som alla andra att tycka till:mad: , saga min mening, sen, behover inte alla halla med. jag ar inte ute efter att forandra varlden!;)
Men, tycker det ar ett bra tips for de som smackar i tid o otid och inte far den respons som de onskar av sin hast. Sa, istallet for att braka med den i backsituationer, kanske man ska sluta o smacka, om hasten borjar ga framat da. Jag har sett sa manga sadana situationer, o tycker synd om hastarna:cool:

pernilla_s skrev:
Har aldrig varit med om att panikhakarna löser ut sig av sig själv. Vi har alltid hästarnas uppbundna med panikhake i transporten, dock använder vi inte lädergrimmor, tycker själv att dem är hårdare och ger hästarna mer skav, dock använder jag en grimma med tjock teddyfodring mot hästen, alltså inte rent nylon mot hästen. Har aldrig gillat dem som är helt i nylon!

Och jag har aldrig varit med om en panikhake som löst ut som den ska. Hästar har slitit sig och haft sönder grimmor, spännen eller gått omkull och tom haft sönder en stolpe gjuten i betonggolvet.

Den jag har i transporten är smörjd efter konstens alla regler men jag tror inte den skulle lösa ut om så själve fan drog i den, tyvärr. Därför, givetvis, lädergrimma, för att den ska kunna gå sönder.

Nylongrimmor går sönder på ett kick till skillnad mot lädergrimmor om hästen slänger sig.

våra panikhakar har löst ut. Dock brukar vi också binda fast grimskaften med balsnören också för minimal risk, men då våra hästar aldrig nästan har försökt slita sig så har det inte hänt så ofta. Dock har de löst ut när vi inte haft balsnören. Tycker nylon grimmor går sönder lättare än lädergrimmor.

Allmänt!

Är inte det här med nylon kontra läder-grimmor också en myt?

Kan det inte vara så, att en nylongrimma av bra kvalité håller bättre än en lädergrimma av sämre? Och vv?
Om man sedan lägger till åldrande och slitage... spelar grimsort egentligen någon som helst roll i det här sammanhanget???

Varför inte, som jag föreslagit tidigare, ta en billig nylongrimma (eller grimskaft!) och försvaga den genom att skära lite i den? Då vet ni ju att den går sönder vid belastning.

Själv föredrar jag hästar där det inte spelar någon roll. ;)

LIA

Lazio skrev:
Nylongrimmor går sönder på ett kick till skillnad mot lädergrimmor om hästen slänger sig.

Känns som att de skulle kunna stämma ganska bra ja.

MittNyaJag skrev:
*kl*

det där med lädergrimma är, som många sagt, bara myt..
Inte hittat något försäkringsbolag som har som faktiskt KRAV att man måste ha lädergrimma...

Angående och smacka bakåt så gör jag det även när jag rider.
Ryggning är ju frammåt, fast man flyttar fötterna bakåt.. Drivningen ska finnas där på samma sätt fast hästen flyttar fötterna annorlunda, vilket den ju gör i alla gångarter...
Min åsikt..
Jag änvänder dock fast kommando.. *protto back" Kombination av "ptroo", totto (häst.. ;)) och backa, när jag ska ha ut hästen ur transporten..
Pappa körde med det när han hjälpte mig förut och det har fastnat..
Använder alltid när jag backar från backen. vare sig jag är framför eller bakom hästen. :)

Även om d inte skulle krävas så KAN man ju tänka på hästens bästa o faktiskt lägga till lite pengar o köpa en lägergrimma? men du som nu vet, finns d försäkringsbolag som har KRAV på transportskydd?

Inget bolag har några aspekter på vad hästen är iklädd när den åker.

Om du skickar häst med lastbil får du inte ha varken täcke eller transportskydd (hos de flesta)

qodrofenia skrev:
på agrias hemsida under deras rekomendationer för lastning mm av häst står följande .

Använd alltid lädergrimma. Nylongrimmor håller "för bra" och går inte sönder om hästen blir hängande. Dessutom kan de ge allvarliga brännskador om hästen drar hårt.

http://www.agria.se/
Detta är en rekomendation INTE lag...

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 827
Senast: 13579vas
·
Mat Jag är inte särskilt matintresserad, och framförallt till kvällsmat hade jag gärna haft något som är smidigt att "slänga i sig" snarare...
Svar
4
· Visningar
377
Senast: __sofia__
·
Hundträning Behöver lite tips på träning. Min dvärgpudel (snart 11 månader) är lite väl entusiastisk när hon hälsar på folk. Jag har lärt henne att...
Svar
7
· Visningar
867
Senast: Hermelin
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 245
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka