För er som inte vet.

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Spegelboll
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 144
  • Visningar Visningar 12 277
Sv: För er som inte vet.

foxtrot skrev:
men du som nu vet, finns d försäkringsbolag som har KRAV på transportskydd?

Vill du vara vänlig och precisera var du fått denna information ifrån? Att det skulle vara krav på att använda transportskydd har jag aldrig någonsin hört talas om. Och som Lovisaleonora skriver, det finns transportföretag som inte tillåter vare sig transportskydd eller täcken. Hur rimmar det med försäkringbolages krav?

Immer

Krav om transport skydd har jag aldirg hört ngt om, bara angående lädergrimma. Men jag kan inte tänka mig att det skulle vara krav på transportskydd. Vissa hästar- vet att t.ex Malin Baryards ena häst åker utan (såg ett tv-program där hon sa det) detta eftersom hennes häst sparkar nått så fruktansvärt om han har skydden på sig. Och hon om ngn borde väl veta sådant ? eller ?:confused: :)

VARFÖR i hela fridens namn skulle Malin B-J vara mer påläst än andra vad gäller detta?

Det finns en patetisk övertro till att ridsportprofiler skulle vara proffs på ALLT från sadelinpassning till foderlära med allt mittemellan. De är vanliga människor som rider målinriktat. Inte övermänniskor.

Men det vet du väl...vinner man är man GUD/GUDINNA:angel: ... Inte en tanke på att det vimlar av folk som är mycket duktiga på häst/ridning som inte har tävlingsambitioner...men som finns därute i kulisserna;)...varav säkert några även finns här på Buke:smirk:

Lovisaleonora_ skrev:
Det finns en patetisk övertro till att ridsportprofiler skulle vara proffs på ALLT från sadelinpassning till foderlära med allt mittemellan. De är vanliga människor som rider målinriktat. Inte övermänniskor.

Tack för det! :bow:

Immer

Inte? Då måste de ha ändrat på villkoren för jag vill minnas att min syster sa att det stog där. Men efter som att jag inte sätt efter själv kan jag faktikt inte säga att det stämmer. Jag ska fråga igen.

Om inte annat så väljer jag själv att ha lädergrimma på min häst när han transporteras. Min hästs hälsa är, för mig, mer motivaton än alla pengar man får ut på försäkringen.

Jag ber om ursäkt om min information var felaktig.. :bow: Är dock inte helt övertygad än.

Såvitt jag vet har det ALDRIG stått i villkoren, utan endast som rekommendation.
Själv använder jag bara lädergrimmor - i alla situationer.;)

Immer

Denna tråd är intressant faktiskt..
Och jag kom och tänka på att i djurskyddslagen står det att man ska skydda hästen från onödigt lidande..

Och trampskador pga att man åkt utan transportskydd kan man väl annse som onödigt lidande?
Desamma med bränskador från nylon grimma..
Och det är nog detta som försäkringsbolagen kan annama tror jag..

Det står kanske inte i försäkringsbolagens villkor.. men dom kan luta sig mot annat..

*bara en tanke som slog mig*

Jag har sett betydligt fler hästar som är irriterade och lidande av transportskydd som glider, kliar, skaver och är varma än trampskador.

Allt detta är ju faktiskt en bedömning av individen. Ingen av mina hästar åker med transportskydd (eller har gjort). De står som de ska, utom en som hade ett anfall av krafsande.

Det vet jag väl.. står ju i mitt inlägg oxå att det är en rekomendation. ;)

frågan är ju hur försäkringsbolaget kan vrida på det när man står där med en häst som skadats pga att den inte haft lädergrimma?

Jag tror att det är svårt att hävda att hästen utsats för onödigt lidande p g a valet av grimma.

En känslig häst har svårt att ta en smal lädergrimma över nosryggen, den blir ofta för tung för nosbenet som får märken. Då ska det helt plötsligt börja sättas gränser om vilken typ av lädergrimma en viss häst kan ha.

Lovisaleonora_ skrev:
VARFÖR i hela fridens namn skulle Malin B-J vara mer påläst än andra vad gäller detta?

Ingen aning, men jag tänkte bara att så mkt som hon reser och liknande borde väl hon vetat de i så fall. ? Men men, sorry :bow:

FeatherCloud skrev:
rider jag in en häst och lär den "hallonsylt" som kommando för galopp så lär det funka lika bra, bara jag använder en hörvänlig betoning.

:rofl: :rofl:
Bäst idag! :p

Saima skrev:
Finns det folk som smackar när hästen ska backa :crazy: Det är ju helt tokigt.

ungefär lika tokigt som när folk håller ett stadigt tag i hästens mun och samtidigt försöker ´få den att gå framåt.:eek:
DET är tokigt för mig. Att smacka när hästen ska bakåt är väl självklart, det är ju också en framåtdrivande rörelse.

Fippel skrev:
när hästen ska bakåt , är ju också en framåtdrivande rörelse.
Du far ha vilken kommunikation du vill med din hast, bara ni forstar varann e jag nojd, Men... hur far du till att bakot ar framat?:confused:

det står väl i nästan alla ridläror man kan läsa, att en ryggning inte är värd nånting om hästen inte har framåtbjudning i rörelsen? (dvs framåtbjudning, fast med backen ilagd). :p

antar att det är så Fippel menar iaf...

precis som feathercloud skriver så är ju a och o i backningen att hästen har framåtbjudning även bakåt.
iallafall för mina hästar och de flesta andra jag känner.

Jag kallar det bjudning, men da forstar jag vad du menar, tack;) Sen behover du val inte lagga till "de flesta andra jag kanner", far lite spydig ton, vliket jag inte har anvant mot dig!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 827
Senast: 13579vas
·
Mat Jag är inte särskilt matintresserad, och framförallt till kvällsmat hade jag gärna haft något som är smidigt att "slänga i sig" snarare...
Svar
4
· Visningar
377
Senast: __sofia__
·
Hundträning Behöver lite tips på träning. Min dvärgpudel (snart 11 månader) är lite väl entusiastisk när hon hälsar på folk. Jag har lärt henne att...
Svar
7
· Visningar
867
Senast: Hermelin
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 244
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka