För er som inte vet.

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Spegelboll
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 144
  • Visningar Visningar 12 277
Sv: För er som inte vet.

ojoj, jag menade inte att vara spydig. trodde bara att det var självklart för alla att dom ska ha framåtbjudning bakåt, har aldrig hört nå annat..

far val skylla pa att jag har ridit mest i Italien. Men jag kallar det "bjudning" anda, vad som an star i alla bocker. Jag kallar andalusier for andaluser! Har bott i andalusien, och tycker det later otroligt fanigt med andalusier. En andalus tva andaluser:rofl:

haha, helt OT men vore det inte roligt att säga Andalöss?! :rofl: :D

Rent grammatiskt vore det ju korrekt, en Andalus, två Andalöss... :p

ha ha, men erkann att det later batter som jag sager!
En andalus tva andaluser!:D

nja, jag håller nog fortfarande på AndalusIer... oom jag nu inte ska gå över till Andalöss bara för att retas... :D

Alltså... Jag har haft min häst i över ett år nu och jag smackar åt henne åt det mästa, i konbination av en hjälp. Tex så kan jag trycka henne på bringan och smacka, då backar hon.

Eller om jag sitter på henne så drar jag i tyglarna och skänklar henne en bit bakom vanliga "skänkelområdet" + smackar, och det funkar fin fint. Hon backar då med.

Så enligt min mening så har det absolut ingen betydelse vilka ord du andvänder vid ryggning. Det är ändå alltid kombinerat med en hjälp från tex hand eller skänkel.

Förresten så måste man väl vara tyst på en dressystävling, så då kan man ju inte säga back när man ska rygga, eller smacka, så då måste hästen ändå kunna lyda. Utan att höra "Back"

ps. hur skapar man en ny tråd? ds

De verkar ha blivit en annan disskusion än den jag startade....

Jag håller helt med.
Mina som är barfota åker alltid utan transportskydd för att det är bekvämast så. Har aldrig sett en tendens till trampskada.
Däremot när jag hade på skydd (länge sedan nu) så försökte de alltid trampa av sig dem och det förekom trampskador när de höll på.

Ja när jag skickade min häst med transportör så visst kunde hon få ha täcke o skydd men de tyckte det var mest ivägen då hon skulle övernatta, dock fick hon en lädergrimma på sig.,
Min andra åkte 30 mil med brodd i utan skydd men det var leasingtagarens val, jag hade lagt fram lindor o paddar som skyddade ngt emn hon valde att åka utan o den hästen står som ett ljus helt otroligt.
Den andra dock skadade huvudet på nåt men det var inet så farligt. det finns dock inga krav på vad som ska användas enligt fsb
men man får använda sitt huvud om någon beter sig dumt åt så hjälper inte all bra utrustning i världen.
Ang att smacka vid backning det har jag aldrig gjort däremot ptrooat på en isläning som tolkade det som full speed ahead:rofl:

Ja, jag anser att smackning lika gärna kan betyda "rör på dig"..så då är det oavsett om det är framåt eller bakåt. Jag smackar sällan men gör jag det gör jag det för att se till att hästen kvicknar till och inget annat. Både i fram och bakväxeln!

Spegelboll skrev:
Ett litet tips/påminnelse till er som inte vet om att man MÅSTE ha lädergrimma på hästen i transporten. Dels för att den går sönder vid en olyckshändelse till skillnad från en vanlig grimma som istället ger brännmärken och liknande. + att man MÅSTE ha lädergrimma för att få ut försäkringen på hästen om ngt olyckligt skulle hända. Tänk på detta när ni färdas på vägarna med era älskade hästar! :)
Så det viktigaste för dej är att få ut försäkringspengar????
Vilket försäkringsbolag har skrivit detta i sina regler?? Har du sett det med egna ögon? jag skulle vilja läsa detta villkor om lädergrimma i transport! Berätta!

meeen.. man skänkla rju när man tex ryggar, eller hur gör du?

Senast ändrad:

Saima skrev:
Jag har också hört att lädergrimmor går sönder vid för stor påfrestning, vilket vanliga grimmor inte gör (om de inte är väldigt slitna).

Däremot så har tanken inte slagit mig att det är smartare att använde dem vid transportering. Visste inte att försäkringsbolagen krävde det. Bra inlägg!

Finns det folk som smackar när hästen ska backa :crazy: Det är ju helt tokigt.

vanliga grimmor går sönder nästan lika lätt.
Vill hästen så drar den sönder grimman på nån enstaka sekund vare sej det är läder eller vanlig nylon. När vår travare blev transporterad de första gångerna slet han av nya grimmor som om dom vora gjorde av spindel tråd.

xDollyx skrev:
meeen.. man skänkla rju när man tex ryggar, eller hur gör du?
Om jag rider in en unghast anvander jag jattemkt rosten, sen gar jag over succsesivt till tystare hjalper
Om jag hanterar en hast lös, sa tycker jag det ar mkt lattare med olika kommandon for bakat och framat, sen kan man sjalvklart anvanda "kaffe" och "kaka" som kommandon om man vill. Jag tycker det bara blir lite enklare kommunikation med OLIKA kommandon, inte vilka dessa ar

Som jag tidigare skrev:
maria-mp skrev:
tycker det ar ett bra tips for de som smackar i tid o otid och inte far den respons som de onskar av sin hast. Sa, istallet for att braka med den i backsituationer, kanske man ska sluta o smacka, om hasten borjar ga framat da. Jag har sett sa manga sadana situationer, o tycker synd om hastarna:cool:

Sen, forstar DU och DIN hast varandra, Jattebra!:) :banana:

okej. om man nu råkar vara veganhästägare då? Fungerar det med balsnöresförsedda nylongrimmor? många bryr sig om hästar, men att bry sig om kor står visst inte lika högt i kurs (jag reserverar mig för eventuella fel gällande vems skinn det är som används)

Ni som har hästarna försäkrade i FOLKSAM behöver inte ha lädergrimma i transporten, har pratat med dom och dom har inga sånna regler.

Sen har jag och många den uppfattningen att man tar på en häst lädergrimma om man inte vill att den kommer lös, för den håller. Syntet grimmorna går sönder i sömmarna vid spännerna.

HeJ!

Vad du transporterar hästen i är din ensak och ingenting försäkringsbolaget lägger sej i.

Däremot vad som lättast går sönder.. hmm.. min tjej hade under en period sönder 4 grimmor och sen gav jag upp och satte på "fingrimman" dvs läder och inte lyckades pållan ha sönder den, inte!
Men det kan ju vara så att min tjej har mycket lätt att ha sönder nylon(eller vad det nu är)grimmor, men inte vill ha sönder den fina lädergrimman. Däremot finns ju risken för rejäla bränsår(har jag hört) av nylongrimmorna.

/ lavinia, som numera kan ha nylongrimma, med ordentligt med "vaddering".

maria-mp skrev:
Jag maste spinna vidare.... Smacka INTE nar ni backar hasten, smacka ar framatdrivande, anvand ordet backa, el ngt annat. Det kliar i mig nar jag hor folk smacka nar de backar sina hastar!:cool:
*KL* Håller fullständigt med dig! :D

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 827
Senast: 13579vas
·
Mat Jag är inte särskilt matintresserad, och framförallt till kvällsmat hade jag gärna haft något som är smidigt att "slänga i sig" snarare...
Svar
4
· Visningar
377
Senast: __sofia__
·
Hundträning Behöver lite tips på träning. Min dvärgpudel (snart 11 månader) är lite väl entusiastisk när hon hälsar på folk. Jag har lärt henne att...
Svar
7
· Visningar
867
Senast: Hermelin
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 245
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka