För låg i manken

Jamtland

Trådstartare
Jag har köpt en barbackagjord från Hööks och ÄLSKAR att rida med den och hästen tycker också att det är bra med den. Problemet är att den är lite för låg i manken och det är ju inte så bra. Inte så att han får skav, för så mycket rider jag inte, men så pass att det nog inte är helt bekvämt.

Har testat att rida med en westernpad med cutback under, men den far liksom ut framtill och mellanrummet blir för stort uppe vid manken så att kanten på putorna på barbackagjorden hamnar mot manken ändå.

Idag testade jag att fästa ett selunderlägg (modell trav) på varje sida med mellanrum mitt uppe på men de vart för tunna så gjorden ligger ändå för tätt mot manken.

Har ni några förslag på hur jag kan göra den högre? Har funderat på att vika två vojlockar och silvertejpa fast dem på varje sida, men det känns så drastiskt så jag tänkte höara om ni har några bättre ideer först?

Jenny

Sv: För låg i manken

tycker att det låter som om gjorden ligger för långt fram, (eller har hästen mycket, mycket lång manke). har du ingen bild på häst + gjord?

Nej, gjorden är inte för långt fram, den är bara väldigt låg i manken. Ja, det är en sådan där HEMSK en med stigbyglar, har den bara som säkerhet och rider inte lätt med den eller tar stöd i lädrena nämnvärt mycket.

en tjock padd / shabrak under borde fördela trycket lite mer och bygga upp den lite.

är problemet dock att gjorden skaver på manken så är det 1; hästen har en konstig hög manke och lite rygg muskler fram, 2; den ligger för långt fram, 3; den trycks ner av att du tar stöd av stigbyglarna.

vill fortfarande se bild på häst + gjord ^_^

Jag har en bild men ingenstans att lägga upp den, pm:a mailadress så kan jag skicka över. (Om ingen vänlig själ kan låna ut lite plats åt mig att lägga ut bilden på?)

Jenny

Jag har också en sådan barbackagjord fast jag använder den till ett helt annat djurslag. Har dock noterat att gjorden är i stort sett värdelös utan en tjock pad eller filt under.
Kanske en sådan skitopad man har till bomfria sadlar kan vara något för dig?

Här kommer bild på Jamtlands barbackagjord :)

32807417.jpg

Ingen bra bild, men såhär sitter min, alltså inte på manken utan mer på ryggens början

31964418.jpg

Svårt att se exakt var den ligger på bilden, men då du skriver att den trycker på manken, så tror jag att den ligger för långt fram.
Eller så har hästen väldigt lång manke så det blir svårt att lägga den längre bak?

Jag har en sådan gjord också, till den använder jag padd från hööks som är till för bomlösa sadlar. Funkar iaf bra på både min hyrhäst och min kompis egen häst.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en Comfort Shorty med normala paneler (ca 2 cm) till min arab. Nu har han stått mycket i sommar pga skada (sammanlagt ca 10...
Svar
10
· Visningar
2 292
Senast: nira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka