För lång?!

Status
Stängd för vidare inlägg.
L

lilleloppan

Hejsan, jag har aldrig skrivit här på Bukefalos någon gång men nån gång måste vara en första gång..
Just nu så är det många som pratar om just; är jag för lång för min ponny/häst?
Och det har jag också funderat på. Jag känner mig inte för lång för henne, men är jag det..?
Jag är 168cm och väger nästan precis 50kg. Hästen är 154cm, och är inte "kraftig" men hon är inte tunn heller. Mycket muskler har hon iaf.
Så frågan är, är jag för lång? Skulle jag t.o.m kunna rida ponny? D-ponny isf.

Tacksam för alla svar ;)

Sv: För lång?!

Du kan rida C-ponnier (och B) också, rent estetiskt utifrån de normer som finns i ponnyvärlden skulle du nog varit väl lång på en c-ponny. Vikten är inga problem om hästen är hyfsat byggd och frisk.

Min minsta häst är ca 1.52 och jag är 1.67 och väger 60 kg. Hon är kraftigt byggd. Och hon passar mej alldeles utmärkt.

Jag rider även kraftiga d-ponnysar om tillfälle ges. Aldrig nåt problem där heller.

Så du kan inte på något vis vara för lång för din häst.

Mvh Domino_s

Jag är 163 och rider C-ponny skulle kunna rida B-ponny också om jag inte var så tjock

Vem bestammer vem som ar for lang for vad?? Bara den som det galler.
Jag har en ungsto som ar 142.2 cm jag sjalv ar 175 cm och ar INTE for lang for henne. Och viktmassigt klarar hon av det ocksa..
Med de matt som du uppgav ar det ju bara lojligt att saga att man kanske ar for lang for sin pony.. Se hur vuxna man rider icelands hastar, ingen sager ngt om det..
Sa bry dig inte om ngn sager till dig att du ar for lang for din pony. NAR du borjar dra fotterna i marken, DA kan du kanske kan tanka pa att byta hast...
PS. det ser mkt varre ut nar en liten liten person sitter hogt daruppe pa en Bamse hast...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så sugen på att ha egen häst igen, men skulle isf vilja ha en häst som mitt barn också kan rida på ibland. Barnet är knappt 120...
Svar
18
· Visningar
1 637
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Troligtvis blir det ponnyköp nästa år! Känns superkul men är lite kluven hur vi ska tänka med storlek på ponny. Dottern är född -15 dvs... 2 3
Svar
56
· Visningar
4 296
Senast: dream
·
Hästmänniskan hej! jag e 12 år o är 164 i väger 40kg. är jag för stor för b ponnys? för just nu på min ridskola rider jag bara små ponnies även om jag... 2
Svar
21
· Visningar
1 919
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 681
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka