För lite näring

• Småbarn
  • Trådstartare Trådstartare Nile
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 2 617
Sv: För lite näring

Jag tror jag "höll mig" tills hon var tre månader och tre veckor. Blandade gröten med bröstmjölk i början, hon blev lite trög i magen men det gick över när jag lärt mig att få i henne tillräckligt med vatten. Eventuellt hjälpte det att jag lade i en klick messmör också. Barnen mår ju såklart inte dåligt av att äta på natten, de ser säkert till att få i sig det de behöver. Men om barnet får i sig vad det behöver OCH sover på natten så mår vi båda prima!

Kram på er!

Men tror du inte att rekomendationerna finns där för en rätt viktig anledning eg, dvs inte enbart för att jäklas med oss föräldrar ?

Att behöva joxa med messmör för att bebismagen ska fungera låter faktiskt helt klart som att det introducerades för tidigt för barnet, men inte för föräldern?

Senast ändrad:

Att behöva joxa med messmör för att bebismagen ska fungera låter faktiskt helt klart som att det introducerades för tidigt för barnet, men inte för föräldern?

Det fick vi lov att blanda i ersättningen åt Rasmus annars blev han förstoppad på en gång.

Ja han kanske inte fixade ersättningen.
Har för mig att du skrivit att Rasmus åt HIPP och att hans mage fungerade bra på det, men jag kanske snurrar ihop dig med någon annan?

Det tog ett tag innan vi hittade hipp på hyllan i en affär inne i uppsala. Hemma hos oss fanns de bara semper och nan. Jag delammade ändå tills han slutade själv vid 5 månader och han åt ersättning på dagen. Men gröt funkade faktiskt.

Det var inte meningen att du skulle känna att du behövde försvara dig :)

Ja men då var det du som använt HIPP, då är jag inte alldeles bakom idag då *visslar*

Hipp verkar ju vara svårt att få tag i tyvärr, den verkar vara himla snäll mot bebismagar och finns ju som gröt oxå.
Jag har tipsat alla mina kompisar att de ska åka till just den ica butiken och ge sitt barn hipps modersmjölkersättning, och den har faktiskt för alla :)

Idag när vi va på återträff med föräldrargruppen, så pratade sköterskan om kost. så kom hon in på det att om ett barn börjar vakna på natten så kan det vara för att dom inte får i sig tillräckligt med näring.

vad vägde era vid 3 månaders ålder.

Jag är däremot av en annan åsikt än dom som skrivit, för jag tror att det kan vara en av orsakerna till att dom vaknar på natten. Sonen började sova hela nätter när han var 2 månader, då åt han drygt 1 liter ersättning om dagen. BVC tyckte att det var en för stor mängd att äta under dagtid så hon mer eller mindre krävde att vi skulle ge mindre mat. Vi testade och sonen började vakna flertal gånger på natten för att äta. Efter några dagar så återgick vi till att sonen fick fri tillgång på mat dagtid, vilket ledde till en son som åter sov nattetid. När han fick begränsad mat så var det enda tiden som han inte sovit på nätterna, även när han blivit äldre (om man bortser ifrån sjukdoms-perioderna ;) )

Han vägde 7100 när han var 3 månader.

Självklart kan hunger vara ett skäl till varför barn har svårt att somna eller att de vaknar ofta. Det är dock inte samma sak som att de får i sig för lite näring.

Dessutom är ju så små barn som TS rent biologiskt konstruerade för att leva på flytande föda och flytande föda mättar inte så som fast föda gör. Det är alltså fullt naturligt och inte alls ett tecken på undernäring att så små barn vaknar ofta.

Hur många spädbarn i Sverige lider av undernäring? Det låter för mig helt vansinnigt att det ens tas upp som ett skäl till varför svenska spädbarn skulle vakna.

De kan vakna för att de är hungriga ja, men hungrig är inte=undernärd.

Ja, det kan också vara en av anledningarna till att småbarn vaknar - deras mage klarar en liten mängd i taget och dom äter oftare. Jag tror på att det finns flera anledningar till att småbarn vaknar nattetid, och att brist på mat(näring) är en av dom.

Hunger kan mycket väl vara ett tecken på för lite näring, även om man får hoppas att det är ovanligt i Sverige. Sen ligger barn olika i sina växtkurvor, min son har alltid legat högt medan en släktings jämngamla barn alltid låg under nedre kurvan fast barnet vägde mer än min son när h*n föddes. Barn kräver näring i olika mängder beroende på hur dom växer, och ingen vikt är fel så länge barnet följer sin kurva.

Näring får man via mat och med för lite mat, så blir det även för lite näring.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är... 2
Svar
23
· Visningar
2 016
Senast: G-uldlock
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
27 283
Senast: Amk
·
Småbarn Det kanske blir fler trådar då det här är en droppe i en bägare.. Jag tycker inte att pappan till vårt barn som nu är 2 år fungerar... 2
Svar
33
· Visningar
4 346
Senast: EmmaW
·
Gravid - 1år Hur har ni gjort? I "alla" böcker så står det att det bästa är att barnet sover i samma rum,men i egen säng för att minska risken för... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 631
Senast: Calazirya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka