Föräldrapenningstillägg

Bukefalos 30 år!

Två. September och oktober.
Har inte blandat in chefen än. Tycker nog att det är HR som ska kunna svara för sig..
Men det är svårare för HR att säga emot din chef än dig. Eftersom HR inte svarar för sig så kanske det är en bra idé.

Jag tolkar infon på intranät som du, att det är 180 dagar med föräldrapenning.

Men jag tror inte kommunen har någon koppling till försäkringskassan. Utan i praktiken räknar man beviljade (av arbetsgivaren) dagar med föräldraledighet från att den börjar tas ut till man har varit föräldraledig i 180 dagar. Så var det här, för drygt 10 år sedan i alla fall ;).

Men det är svårare för HR att säga emot din chef än dig. Eftersom HR inte svarar för sig så kanske det är en bra idé.

Jag tolkar infon på intranät som du, att det är 180 dagar med föräldrapenning.

Men jag tror inte kommunen har någon koppling till försäkringskassan. Utan i praktiken räknar man beviljade (av arbetsgivaren) dagar med föräldraledighet från att den börjar tas ut till man har varit föräldraledig i 180 dagar. Så var det här, för drygt 10 år sedan i alla fall ;).
Nej, någon koppling har de inte. Men som sagts i tråden kan man ju lämna in underlag. 180 kalenderdagar är ju något helt annat.
Varför skulle jag anmäla sjukdom under föräldraledigheten till arbetsgivaren undrar jag ju i nästan steg. Ja ja, skit samma. Jag orkar inte med dem mer.

Har redan tagit upp med både chef och chefs chef att det är fel i mitt schema (tydligen väldigt svårt att göra schema för 7-16 måndag-fredag O_o ). De ändrade så det såg rätt ut men nu säger HR att jag jobbat i augusti i alla fall. Jag känner att jag gjort mitt. Är det fel så är det i varje fall inte mitt fel.

Nej, någon koppling har de inte. Men som sagts i tråden kan man ju lämna in underlag. 180 kalenderdagar är ju något helt annat.
Varför skulle jag anmäla sjukdom under föräldraledigheten till arbetsgivaren undrar jag ju i nästan steg. Ja ja, skit samma. Jag orkar inte med dem mer.

Har redan tagit upp med både chef och chefs chef att det är fel i mitt schema (tydligen väldigt svårt att göra schema för 7-16 måndag-fredag O_o ). De ändrade så det såg rätt ut men nu säger HR att jag jobbat i augusti i alla fall. Jag känner att jag gjort mitt. Är det fel så är det i varje fall inte mitt fel.
Men har du då fått allt du har rätt till? Bara vid andra tillfällen än du trodde?

Låter stökigt, hoppas det löser sig!

Men har du då fått allt du har rätt till? Bara vid andra tillfällen än du trodde?

Låter stökigt, hoppas det löser sig!
Det vet jag inte. Det beror på vem som har rätt, damen på HR som säger 180 kalenderdagar från barns födelse eller intranätet som säger 180 dagar med ersättning från Försäkringskassan..

Jag orkar inte hålla på mer. Det får väl vara som det är. Jag har gjort vad jag kunnat känner jag.

Fick svar nu att det är 180 kalenderdagar från barns födelse, och inte alls kopplat till Försäkringskassan.

Så som du skriver här ovan sa mitt lönekontor till mig. Jag skulle bara gå in och registrera barnet med personnummer i löneportalen när han föddes. Väntar på första utbetalningen nu.
Jobbar kommunalt. Jag tar inte ut föräldrapenning.

180 levnadsdagar, inte dagar med föräldrapenning?
Precis, levnadsdagar. Andra avtal, tex inom LO-förbund, har samband med föräldrapenning. Så jobbar man tex med IF metalls avtal, så lönar det sig ofta att ta sju dagar i veckan från försäkringskassan, för att sedan kunna ansöka om 10% av lönen. Men för mig inom kommun så var det som sagt 10% av all lön, oberoende av försäkringskassans föräldrapenning, de 180 första levnadsdagarna. (I mitt fall är jag mamma och var FL först, hade mannen arbetat inom kommun hade det varit hans 180 första dagar som föräldraledig, inte 180 första levnadsdagar)

Det jag inte får ihop är varför det är levnadsdagar och inte dagar som man får ersättning för.. Och hur sjutton går det ihop med upp till 24 månaders ålder?

Min man får ersättning från Afa för dagar han skulle ha jobbat (inkl de månader jag var sjukskriven). Det verkar lättare att vara man när det kommer till sånt här ;) (menat lite på skämt)

Någon sån info finns inte hos oss.

Fick svar nu att det är 180 kalenderdagar från barns födelse, och inte alls kopplat till Försäkringskassan. Men då stämmer ju inte infon från intranätet? Eller tolkar jag det fel?

Nu har HR dessutom fått det till att jag jobbat i augusti O_o

Ja de är det normala. Det handlar om dagar du varit ledig från ditt jobb. Om du sedan tar ut ledigheten från FK eller inte spelar ingen roll. Din lön påverkas av hur mkt ledighet du tar från ditt jobb och det är det din arbetsgivare kompenserar. Är du bara delvis föräldraledig minskas din ersättning i proportion till det.

Hos oss var det de 180 första dagarna som man var frånvarande på grund av föräldraledighet.

Min man fick sedan 180 dagar också (annat företag) och då var barnen 8 månader varje gång han gick på föräldraledighet (180 dagar upp tills barnet var 2 år).

Inget behövde rapporteras det räckte att det stod frånvaro på grund av föräldraledighet i systemet. Mycket smidigt.

Men jag var ju inte föräldraledig de flesta två-tre månaderna? Jag var sjukskriven. Vilket jag anmälde till arbetsgivaren

Ja jag fattar inte heller..

Enligt HR har jag varit ledig mer än 180 dagar till och med december förra året. Vilket är helt omöjligt.

Min arbetsgivare skiter i om man tar ut fp eller inte. "Det bryr inte vi oss om" sa de när jag frågade om de ville ha intyg på uttagna dagar för föräldrapenningstilläggets skull.

Jag har fått 10% av lönebortfallet relaterat till föräldraledighet i 180 kalenderdagar. Betydde att en hel förändraledig månad gav 30-31 dagar med föräldrapenningstillägg. Finna ett litet räkneverk på våran personalsida som visar hur mycket systemet anser att man varit ledig med och utan tillägg.

Min arbetsgivare skiter i om man tar ut fp eller inte. "Det bryr inte vi oss om" sa de när jag frågade om de ville ha intyg på uttagna dagar för föräldrapenningstilläggets skull.

Jag har fått 10% av lönebortfallet relaterat till föräldraledighet i 180 kalenderdagar. Betydde att en hel förändraledig månad gav 30-31 dagar med föräldrapenningstillägg. Finna ett litet räkneverk på våran personalsida som visar hur mycket systemet anser att man varit ledig med och utan tillägg.
Ett sånt system hade jag med velat ha. Vi ser inte ens hur många semesterdagar vi har..

Ett sånt system hade jag med velat ha. Vi ser inte ens hur många semesterdagar vi har..

Alltså... jag är ju galet ny som fast anställd men jag måste säga att jag blir gladare och gladare för Fortnox! Jag bara loggar in mig och så ser jag semesterdagar, lönebesked osv samt att jag väldigt enkelt kan registrera frånvaro, traktamenten odyl.

Alltså... jag är ju galet ny som fast anställd men jag måste säga att jag blir gladare och gladare för Fortnox! Jag bara loggar in mig och så ser jag semesterdagar, lönebesked osv samt att jag väldigt enkelt kan registrera frånvaro, traktamenten odyl.
På vårt jobb används Visma löneprogram. Vi har samma funktioner som du beskriver. Vi har haft det så i flera år.

Vi har arbetsförkortning, dessa timmar kan vi se på lönespecifikationen, men inte där vi tidrapporterar 🤷 företaget har ett egenutvecklat program där vi tidrapporterar och får lönespecifikationen hos Benify. Vi har haft samma system sen jag började för tio år sedan.

Men kan inte HR få fram din lönespecar från tidigare system? Annars får de väll plocka fram underlag på den utbetalda föräldraroll ägget när och hur många dagar som är utbetalda.
Sedan är det vanligaste att man får det i kalenderdagar oberoende på hur du tar ut dina FD.

Liknande trådar

• Arbeta deltid
  • Behandling av arbetsgivare
  • Vem är du.... vem är jag...
  • Pendlarparkering mellan Uppsala och Stockholm

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?