Föräldrapenningstillägg

Bukefalos 30 år!

sthu

Trådstartare
Någon som är bra på lönefrågor och kan hjälpa mig?

Jag har varit föräldraledig på deltid sen september förra året. Har jag rätt till föräldrapenningstillägg då?

Nu i augusti har jag varit föräldraledig på heltid, har jag rätt till tillägg då?

Försökt få kontakt med vår HR-avdelning men får bara goddag yxskaft till svar.
Enligt intranätet ska tillägget komma automatiskt och inte behöva ansökas om. Mer info än så har jag inte hittat..

Vad säger kollektivavtalet? Är det ett nytt barn du är FL för? Det kan vara lite olika, vissa kräver full FL andra inte, vissa får man en del de tre första månaderna och resterande månader när man har kommit tillbaka och jobbat tre månader.
Hur länge har du varit anställd? Det avgör också hur länge man får tillägget.
Men alla svar borde du hitta i ditt kollektivavtal.

Vad säger kollektivavtalet? Är det ett nytt barn du är FL för? Det kan vara lite olika, vissa kräver full FL andra inte, vissa får man en del de tre första månaderna och resterande månader när man har kommit tillbaka och jobbat tre månader.
Hur länge har du varit anställd? Det avgör också hur länge man får tillägget.
Men alla svar borde du hitta i ditt kollektivavtal.
Jag har läst kollektivavtalet och kan inte se nånting om deltid. Eller några detaljer alls ärligt talat. Jobbar inom kommun, företräds av akademikeralliansen.

Jag har jobbat sen 2022, fick första barn 2024.
Kollade gamla lönespecarna och fick tillägg till årsskiftet. Gick upp i tid runt nyår, från 20 till 80 %. Har jobbat 80 sedan dess (semester i juli och 100 % ledig i augusti)

Min man fick rätt av 6 månader typ 10% på lönen.
Jag får så länge jag är fl-ledig med sjukpenningsgrundande dagar, och skickar in underlag till löneavdelningen (alltså mina fp-utbetalningar). Tror vi får tillägget så länge vi har fp-dagar kvar :idea:

Min man fick rätt av 6 månader typ 10% på lönen.
Jag får så länge jag är fl-ledig med sjukpenningsgrundande dagar, och skickar in underlag till löneavdelningen (alltså mina fp-utbetalningar). Tror vi får tillägget så länge vi har fp-dagar kvar :idea:
Ja, så tolkar jag kollektivavtalet. Men det ska inte behövas skickas in något enligt interna rutinerna.

Vi har bytt HR system och det var mycket som blev fel i den vevan..

"En arbetstagare som är anställd på AB och som är ledig med föräldrapenning utöver grundnivå eller lägstanivå får föräldrapenningtillägg för ledighet som påbörjas efter en sammanhängande anställningstid på minst 365 kalenderdagar (ändras 2022-01-01 till 180 dagar). Föräldrapenningtillägget är endast en förmån för vårdnadshavare, inte mor- farföräldrar mfl.
Arbetstagaren får föräldrapenningtillägget i sammanlagt 180 kalenderdagar per födsel och som längst till dess barnet är 24 månader. Föräldrapenningtillägget motsvarar 10 procent av lönebortfallet beräknat per kalenderdag.

Föräldrapenningtillägget utbetalar arbetsgivaren per automatik till de som uppfyller kvalifikationerna och är därför inget du som medarbetare behöver ansöka om."

Det tolkar jag som att jag har rätt till ersättning, även om jag jobbar deltid?

Ja det låter det som? Men antagligen bara för de % du är ledig (men å andra sidan "räcker" den längre upp till 24 månader)

Ja, jag tycker jag borde få ersättning enligt ovan?
Har varit ledig 118 dagar enligt Försäkringskassan. Var sjukskriven en del i början.

Jag blir tokig! HR svarar inte på mina frågor och verkar ärligt talat inte veta vad de pysslar med..

Jag tolkar det som att du absolut borde få tillägget. Dock förstår jag inte hur det kan komma per automatik om det samtidigt bara är för dagar utöver grundnivå/lägstanivå, dvs "högnivådagarna", minns inte vad de heter. Hos oss får vi för alla högnivådagar utan begränsning i antal, men det innebär också att jag måste redovisa dem till arbetsgivaren, så varje månad med någon F-ledighet skickar jag en kopia på försäkringskassans utbetalning.

Jag tolkar det som att du absolut borde få tillägget. Dock förstår jag inte hur det kan komma per automatik om det samtidigt bara är för dagar utöver grundnivå/lägstanivå, dvs "högnivådagarna", minns inte vad de heter. Hos oss får vi för alla högnivådagar utan begränsning i antal, men det innebär också att jag måste redovisa dem till arbetsgivaren, så varje månad med någon F-ledighet skickar jag en kopia på försäkringskassans utbetalning.
Ja jag fattar inte heller..

Enligt HR har jag varit ledig mer än 180 dagar till och med december förra året. Vilket är helt omöjligt.

För hur många dagar har du fått utbetalt? Det räknas på hur många kalenderdagar du har varit ledig och inte hur många dagar du fått utbetalt från FK. Så exv december innehåller 31 kalenderdagar men man tar oftast inte ut 31 FD. Gå tillbaka och kolla dina tidigare lönespecifikationer och se för hur många dagar du fått utbetalt. Sedan är det även vanligt att de brukar finnas en klausul att FL betalas ut i en följd och i te går att dela upp i fler perioder. Vet dock inte hur ditt avtal ser ut mer än det du kopierat in här så det kan vara andra regler.

Ja jag fattar inte heller..

Enligt HR har jag varit ledig mer än 180 dagar till och med december förra året. Vilket är helt omöjligt.
Men det måste ju vara jätteenkelt att ta ut en rapport om vilka dagar du varit föräldraledig? Så du får se vad de räknar på?

Har du bara fått utbetalt en gång i december?

För hur många dagar har du fått utbetalt? Det räknas på hur många kalenderdagar du har varit ledig och inte hur många dagar du fått utbetalt från FK. Så exv december innehåller 31 kalenderdagar men man tar oftast inte ut 31 FD. Gå tillbaka och kolla dina tidigare lönespecifikationer och se för hur många dagar du fått utbetalt. Sedan är det även vanligt att de brukar finnas en klausul att FL betalas ut i en följd och i te går att dela upp i fler perioder. Vet dock inte hur ditt avtal ser ut mer än det du kopierat in här så det kan vara andra regler.
I och med att vi bytt system ser jag inte lönespec så långt bak. Jag har ju varit ledig sen april 2024, fast i olika omfattning.

Jag vet inte heller mer än det som står här. Får väl ringa facket och fråga dem.

Men det måste ju vara jätteenkelt att ta ut en rapport om vilka dagar du varit föräldraledig? Så du får se vad de räknar på?

Har du bara fått utbetalt en gång i december?
Nej, i och med att vi bytt system är det inte så enkelt. För mig. HR verkar inte vilja hjälpa till alls.

Jag fick inget tillägg i december.

Nej, i och med att vi bytt system är det inte så enkelt. För mig. HR verkar inte vilja hjälpa till alls.

Jag fick inget tillägg i december.
Hur många lönespecar har du då som det framgår att du fått tillägget?

Vad säger din chef, hen borde ju kunna trycka på mot HR.

Det skiljer mycket mellan olika avtal. Generellt brukar tillägger vara tidsbegränsat. Tax 3 mån när ledigheten påbörjas och 3 mån när man kommer tillbaka.

Det skiljer mycket mellan olika avtal. Generellt brukar tillägger vara tidsbegränsat. Tax 3 mån när ledigheten påbörjas och 3 mån när man kommer tillbaka.
Någon sån info finns inte hos oss.

Fick svar nu att det är 180 kalenderdagar från barns födelse, och inte alls kopplat till Försäkringskassan. Men då stämmer ju inte infon från intranätet? Eller tolkar jag det fel?

Nu har HR dessutom fått det till att jag jobbat i augusti O_o

Liknande trådar

• Arbeta deltid
  • Behandling av arbetsgivare
  • Vem är du.... vem är jag...
  • Pendlarparkering mellan Uppsala och Stockholm

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur