Föräldrapenningstillägg

Bukefalos 30 år!

Men kan inte HR få fram din lönespecar från tidigare system? Annars får de väll plocka fram underlag på den utbetalda föräldraroll ägget när och hur många dagar som är utbetalda.
Sedan är det vanligaste att man får det i kalenderdagar oberoende på hur du tar ut dina FD.
Jag orkar inte bry mig längre. HR kan säkert, men de verkar inte villiga att hjälpa till.

Tycker det är konstigt att de tickar på även om man inte är föräldraledig..

På vårt jobb används Visma löneprogram. Vi har samma funktioner som du beskriver. Vi har haft det så i flera år.
Vi har Visma just nu, men det går inte se nånting. Semesterdagar osv går se på lönespecen, en kort stund. De andra funktionerna är låsta och kan bara ses av admin. Det enda som är bra är att flexsaldo uppdateras dagligen, till skillnad från förra systemet då det uppdaterade en gång i månaden..

Vi har Visma just nu, men det går inte se nånting. Semesterdagar osv går se på lönespecen, en kort stund. De andra funktionerna är låsta och kan bara ses av admin. Det enda som är bra är att flexsaldo uppdateras dagligen, till skillnad från förra systemet då det uppdaterade en gång i månaden..
Ni har inte appen Lön ? Där kan man se alla lönebesked. Vi har Visma (eller Spiris som det heter numer).

Ni har inte appen Lön ? Där kan man se alla lönebesked. Vi har Visma (eller Spiris som det heter numer).
Nej. Man måste logga in via hemsida, och ska det funka vettigt bör man sitta vid en dator. På mobilen går det typ stämpla in och ut hjälpligt..

Det är bara ett tillfälligt system, vi ska snart byta igen.

Jag orkar inte bry mig längre. HR kan säkert, men de verkar inte villiga att hjälpa till.

Tycker det är konstigt att de tickar på även om man inte är föräldraledig..
Vissa har 180 dagar i ett sträck (och tar man bara 100 förlorar man 80) och vissa har att man kan dela upp. Tror jag.

Men jag var ju inte föräldraledig de flesta två-tre månaderna? Jag var sjukskriven. Vilket jag anmälde till arbetsgivaren

Om jag förstått rätt så har handlar det om april-december då du varit FL och sjukskriven? Det är 8-9 mån beroende på hur stor del av april, så där ryms rent kalendermässigt 2-3 mån sjuk + 180 dagar FL. Har du räknat dina dagar efter hur de ligger? FP-tillägget bör ju inte betalas ut när du varit sjukskriven, men om du var sjukskriven i en period så kan 180 dagar FP hunnit betalas ut under övrig tid april-december. Men hade du en sammanhållen semesterperiod också, så bör väl även den perioden räknas bort från FP-tillägget.

Har du frågat HR om tillägget betalas ut kalenderdagar eller FL-dagar, och om de betalas i en följd eller inte? Eller vad är det de svarar goddag yxskaft på?

Om jag förstått rätt så har handlar det om april-december då du varit FL och sjukskriven? Det är 8-9 mån beroende på hur stor del av april, så där ryms rent kalendermässigt 2-3 mån sjuk + 180 dagar FL. Har du räknat dina dagar efter hur de ligger? FP-tillägget bör ju inte betalas ut när du varit sjukskriven, men om du var sjukskriven i en period så kan 180 dagar FP hunnit betalas ut under övrig tid april-december. Men hade du en sammanhållen semesterperiod också, så bör väl även den perioden räknas bort från FP-tillägget.

Har du frågat HR om tillägget betalas ut kalenderdagar eller FL-dagar, och om de betalas i en följd eller inte? Eller vad är det de svarar goddag yxskaft på?
De svarar goddag yxskaft på allt. Frågade varför jag hade 120% ledigt och fick till svar att det var för att jag varit ledig. På den nivån är det.

Jag var sjukskriven maj-juli, kan inte se lönespec från perioden. Fick fp-tillägg sista gången i oktober. Så tydligen har det tickat på trots sjukskriven.

Det är säkert rätt. Jag har nog fått 180 dagar, bara inte i de perioder jag förväntat mig.

De svarar goddag yxskaft på allt. Frågade varför jag hade 120% ledigt och fick till svar att det var för att jag varit ledig. På den nivån är det.

Jag var sjukskriven maj-juli, kan inte se lönespec från perioden. Fick fp-tillägg sista gången i oktober. Så tydligen har det tickat på trots sjukskriven.

Det är säkert rätt. Jag har nog fått 180 dagar, bara inte i de perioder jag förväntat mig.

Det är åtminstone möjligt att det är rätt, men det kan ju vara skönt att veta.

Kanske kan du skriva och formulera frågorna så som diskuterats här? Om det görs uppehåll i utbetalning av tillägget vid sjukskrivning och semester, och om det betalas ut för kalenderdagar eller dagar med FP under föräldraledighet. Utifrån svaret kan du sedan räkna ut om det är rätt eller du borde ha ersättning kvar att få.

Det är åtminstone möjligt att det är rätt, men det kan ju vara skönt att veta.

Kanske kan du skriva och formulera frågorna så som diskuterats här? Om det görs uppehåll i utbetalning av tillägget vid sjukskrivning och semester, och om det betalas ut för kalenderdagar eller dagar med FP under föräldraledighet. Utifrån svaret kan du sedan räkna ut om det är rätt eller du borde ha ersättning kvar att få.
Jag har frågat det och fick till svar att de inte bryr sig. Vad de inte bryr sig om har jag inte fått svar på.

Behöver jag säga att vår HR-avdelning är tämligen värdelös? Det går dessutom inte ringa och prata med en handläggare utan man måste gå via e-tjänst. Via jobbdatorn. Jag är ledig och måste sitta med jobbdatorn och bevaka mail från HR.

Jag har frågat det och fick till svar att de inte bryr sig. Vad de inte bryr sig om har jag inte fått svar på.

Behöver jag säga att vår HR-avdelning är tämligen värdelös? Det går dessutom inte ringa och prata med en handläggare utan man måste gå via e-tjänst. Via jobbdatorn. Jag är ledig och måste sitta med jobbdatorn och bevaka mail från HR.

På en rak fråga om tillägget betalas ut efter antal kalenderdagar så svarar de att de inte bryr sig?

På en rak fråga om tillägget betalas ut efter antal kalenderdagar så svarar de att de inte bryr sig?
Ja. Jag skrev "På intranätet står det att tillägget betalas ut för dagar med föräldrapenning, men det verkar ju inte stämma. Går det istället på kalenderdagar? I så fall, rullar de på även om jag är sjukskriven (och alltså inte föräldraledig)?"

Fick till svar: "Sånt bryr vi oss inte om".

That's it. Vad bryr de sig inte om? Jag vet inte. Skickade en fråga om bad henne förtydliga vad hon menade, men har inte fått svar än.

Ja. Jag skrev "På intranätet står det att tillägget betalas ut för dagar med föräldrapenning, men det verkar ju inte stämma. Går det istället på kalenderdagar? I så fall, rullar de på även om jag är sjukskriven (och alltså inte föräldraledig)?"

That's it. Vad bryr de sig inte om? Jag vet inte. Skickade en fråga om bad henne förtydliga vad hon menade, men har inte fått svar än.
Antar att det är sjukskrivningen de inte bryr sig om

Dvs har du ansökt om föräldraledighet och de tryckt på knappen för utbetalning löper det på i x antal dagar.

Antar att det är sjukskrivningen de inte bryr sig om

Dvs har du ansökt om föräldraledighet och de tryckt på knappen för utbetalning löper det på i x antal dagar.
Förmodligen. Men då skulle jag vilja veta varför det står som det gör på intranätet. Där står det ju att det är dagar med fp som får tillägg.

Men som sagt, jag orkar inte engagera mig mer. Det stämmer säkert. Nu har jag andra problem att reda ut, som varför 120 % ledighet plötsligt förvandlades till att jag jobbat i augusti när jag varit ledig på 100 %.. Suck. Varför kan det inte bara funka?

Jag tolkar det som att hen menar att tillägget betalas ut oavsett om du är sjukskriven, dvs de bryr sig inte om "sånt som nämndes" men det vore bra om de svarar dig att du förstått rätt för det var inte ett tydligt svar.

Har märkt att många idag endast svarar på första eller sista frågan i ett stycke som består av flera, och avstår från att bekräfta att man tolkat rätt om man formulerar sig med ett påstående i frågan. Mycket irriterande eftersom det går åt många fler vändor av kommunikation innan man fått ett helt svar.

När jag träffar på sådana människor kan det underlätta att spalta upp frågorna i punktform, och sedan kan jag svara med att be dem svara även på det de inte svarade på och så markerar jag det med färg eller fet stil etc. Min erfarenhet är att öppna frågor leder till fler ickesvar eftersom dessa personer inte förstår vad som blir otydligt för mottagaren när de "skriver som jag tänker" och trycker på skicka.

Gud så frustrerande @sthu!!! Också att det ska vara så jäkla svårt kring föräldraskap som anställd. Man tycker det borde vara bland det vanligaste utöver semester och ändå verkar alla främst ha frågor, inte svar. Bland annat sådana här rena idiotsaker jag tänkte på i tråden om förkortad arbetstid, sådana otroliga slöserier för flera personer med så värdelösa system och rutiner rent ut sagt. Har inga svar alls men fattar verkligen du ger upp ❤️

Gud så frustrerande @sthu!!! Också att det ska vara så jäkla svårt kring föräldraskap som anställd. Man tycker det borde vara bland det vanligaste utöver semester och ändå verkar alla främst ha frågor, inte svar. Bland annat sådana här rena idiotsaker jag tänkte på i tråden om förkortad arbetstid, sådana otroliga slöserier för flera personer med så värdelösa system och rutiner rent ut sagt. Har inga svar alls men fattar verkligen du ger upp ❤️

Men om det är så i det här fallet att tillägget betalats ut rakt av i 180 kalenderdagar efter att barnet fötts, då är det ju just en förenklad hantering som införts. Så jag ser inga direkta effektiviseringsmöjligheter där, däremot behöver nog den berörda HR-personen tillämpa rutinen att alltid läsa igenom sitt svar och fundera över om hen besvarat frågorna som ställts, innan svaret skickas iväg. Dvs snarare lägga ett par minuter till på svaret, än att "snabbt och effektivt" hantera ärendet med ett kortfattat svar som inte svarar sammantaget på frågorna som ställts.

Men om det är så i det här fallet att tillägget betalats ut rakt av i 180 kalenderdagar efter att barnet fötts, då är det ju just en förenklad hantering som införts. Så jag ser inga direkta effektiviseringsmöjligheter där, däremot behöver nog den berörda HR-personen tillämpa rutinen att alltid läsa igenom sitt svar och fundera över om hen besvarat frågorna som ställts, innan svaret skickas iväg. Dvs snarare lägga ett par minuter till på svaret, än att "snabbt och effektivt" hantera ärendet med ett kortfattat svar som inte svarar sammantaget på frågorna som ställts.

Det är väl definitionen av slöserier pga bristande rutiner och information.

Det är väl definitionen av slöserier pga bristande rutiner och information.

Nja, jag tror faktiskt inte att det är någon hos AG som behöver ta fram en ny rutin att implementera. Jag inser att jag nu kommer att låta gammal och gråbitter, men jag ser mer att det handlar om att gå tillbaka till rena skrivfärigheter, upp till var och en att göra och upp till oss alla att inte uppmuntra den förslappning som skett. Det är ju samma sak i sociala medier som sker i mail numera, man skriver ett ordflöde rakt ut som det uppkommer i huvudet, utan skiljetecken och stora bokstäver och fullt med syftningsfel. Som i TS exempel, "sånt bryr vi oss inte om" - vadå sånt?? Vad syftar det på när det står som enda mening som ett svar på ett ärende som innehåller flera meningar/frågor/påståenden...? Det ger mig ett väldigt slarvigt intryck.

Hos en arbetsgivare blir det ju inte längre bara en fråga om personlig kommunikation, utan då gör man det i tjänsten. Då blir det en fråga för chefer, kollegor och kunder (i detta fall blir ju TS en internkund), att trycka på vikten av kvalitet och inte bara snabbhet. Idag har snabbhet och "good enough" blivit oemotsagda ledord, men ganska ofta blir det också en täckmantel för personer som inte orkar eller vill göra sitt jobb ordentligt, och som med dagens anda tycker att de är bättre än sina kollegor just eftersom de gör allting så snabbt. Vilket de som sagt uppmuntras till av tidsandan att tycka.

Liknande trådar

• Arbeta deltid
  • Behandling av arbetsgivare
  • Vem är du.... vem är jag...
  • Pendlarparkering mellan Uppsala och Stockholm

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat