Föräldrapenningstillägg

Bukefalos 30 år!

Nja, jag tror faktiskt inte att det är någon hos AG som behöver ta fram en ny rutin att implementera. Jag inser att jag nu kommer att låta gammal och gråbitter, men jag ser mer att det handlar om att gå tillbaka till rena skrivfärigheter, upp till var och en att göra och upp till oss alla att inte uppmuntra den förslappning som skett. Det är ju samma sak i sociala medier som sker i mail numera, man skriver ett ordflöde rakt ut som det uppkommer i huvudet, utan skiljetecken och stora bokstäver och fullt med syftningsfel. Som i TS exempel, "sånt bryr vi oss inte om" - vadå sånt?? Vad syftar det på när det står som enda mening som ett svar på ett ärende som innehåller flera meningar/frågor/påståenden...? Det ger mig ett väldigt slarvigt intryck.

Hos en arbetsgivare blir det ju inte längre bara en fråga om personlig kommunikation, utan då gör man det i tjänsten. Då blir det en fråga för chefer, kollegor och kunder (i detta fall blir ju TS en internkund), att trycka på vikten av kvalitet och inte bara snabbhet. Idag har snabbhet och "good enough" blivit oemotsagda ledord, men ganska ofta blir det också en täckmantel för personer som inte orkar eller vill göra sitt jobb ordentligt, och som med dagens anda tycker att de är bättre än sina kollegor just eftersom de gör allting så snabbt. Vilket de som sagt uppmuntras till av tidsandan att tycka.

Precis. Rätt person på rätt plats som gör sitt jobb. Denna HR har ju garanterat tagit en massa andra anställdas tid och energi på liknande sätt.

Förmodligen. Men då skulle jag vilja veta varför det står som det gör på intranätet. Där står det ju att det är dagar med fp som får tillägg.

Men som sagt, jag orkar inte engagera mig mer. Det stämmer säkert. Nu har jag andra problem att reda ut, som varför 120 % ledighet plötsligt förvandlades till att jag jobbat i augusti när jag varit ledig på 100 %.. Suck. Varför kan det inte bara funka?
Det är nog inte HR som skriver på intranätet utan en kommunikatör som kanske missförstått informationen från HR. Däremot borde de vara måna om att rätta till det nu när de vet om felet.

På vilket sätt har du fått 120% ledigt?

Det är nog inte HR som skriver på intranätet utan en kommunikatör som kanske missförstått informationen från HR. Däremot borde de vara måna om att rätta till det nu när de vet om felet.

På vilket sätt har du fått 120% ledigt?
Det står 1.2 på ledig på lönespecen och lönen är -2000 kr ungefär 🤷‍♀️

Men jag fick 1700 utbetalt idag, så jag fattar ännu mindre nu än innan..

Är inte det kalenderdagsavdrag då? Eller vad det heter. Man räknar på hela månadens dagar (även helger) och då blir varje dag mer än 1.
(Kan vara helt fel ute här..)
Har aldrig stått så innan, och som sagt är lönen negativ på lönespecen.

Konstigt att det aldrig stått mer än 1.0 innan då. Och att lönen blev negativ. Och att i frånvarorapporten sin jag kollade nu står 100% föräldraledig och 20% tjänstledig (var nu de kom ifrån).

Men jag fick lite lön i vilket fall så jag tänker inte lägga nån mer energi på HR.
Är lediga fredagen tjänstledighet eller föräldraledighet?

Förmodligen. Men då skulle jag vilja veta varför det står som det gör på intranätet. Där står det ju att det är dagar med fp som får tillägg.

Men som sagt, jag orkar inte engagera mig mer. Det stämmer säkert. Nu har jag andra problem att reda ut, som varför 120 % ledighet plötsligt förvandlades till att jag jobbat i augusti när jag varit ledig på 100 %.. Suck. Varför kan det inte bara funka?
Det här borde väl löneavdelningen svara på men det brukar vara så att förändringar betalas ut först månaden efter, dvs nu på augusti lön borde det vara semester/sjukskrivning/föräldraledighet i juli som syns som löneposter?
Men du ser augusti redan på denna lönen?

Det låter himla rörigt!

Är lediga fredagen tjänstledighet eller föräldraledighet?
Föräldraledigt.
Det här borde väl löneavdelningen svara på men det brukar vara så att förändringar betalas ut först månaden efter, dvs nu på augusti lön borde det vara semester/sjukskrivning/föräldraledighet i juli som syns som löneposter?
Men du ser augusti redan på denna lönen?

Det låter himla rörigt!

Nä, vi ser på aktuell månad. Ingen förskjutning. Tittar man på datumen är det 1-31 augusti det gäller. Sker det ändringar efter lön rättas det månaden efter.

Det är total kaos på lönerna. Det är mycket som blir fel, inte bara för mig utan för de som jobbar "normalt" också. Och lönespecarna är inte alltid lätta att tolka..

Föräldraledigt.

Nä, vi ser på aktuell månad. Ingen förskjutning. Tittar man på datumen är det 1-31 augusti det gäller. Sker det ändringar efter lön rättas det månaden efter.

Det är total kaos på lönerna. Det är mycket som blir fel, inte bara för mig utan för de som jobbar "normalt" också. Och lönespecarna är inte alltid lätta att tolka..
Om det hade legat tjänstledighet inlagt på mig utan anledning hade jag inte gett mig förrän det blev rätt.

Konstigt att det aldrig stått mer än 1.0 innan då. Och att lönen blev negativ. Och att i frånvarorapporten sin jag kollade nu står 100% föräldraledig och 20% tjänstledig (var nu de kom ifrån).

Men jag fick lite lön i vilket fall så jag tänker inte lägga nån mer energi på HR.

Aldrig som i detta nya system trots att din ledighet varit likadan tidigare, eller aldrig som i det gamla systemet?

Huruvida du ska fortsätta fråga om svar beror väl på om du fortfarande tror att du fått för lite utbetalt eller inte?

Å andra sidan så tycker jag att du ska ta detta med din chef, om HR gjort fel och vägrar att hantera det. Chefen bör vara intresserad av att sådana interna problem rättas till, för nu framstår er arbetsplats (som jag antar är hyfsad stor som kommunal verksamhet), som oprofessionell och inte attraktiv att söka sig till. Inte så man vill framstå som arbetsgivare...

Å andra sidan så tycker jag att du ska ta detta med din chef, om HR gjort fel och vägrar att hantera det. Chefen bör vara intresserad av att sådana interna problem rättas till, för nu framstår er arbetsplats (som jag antar är hyfsad stor som kommunal verksamhet), som oprofessionell och inte attraktiv att söka sig till. Inte så man vill framstå som arbetsgivare...
Håller med.

Aldrig som i detta nya system trots att din ledighet varit likadan tidigare, eller aldrig som i det gamla systemet?

Huruvida du ska fortsätta fråga om svar beror väl på om du fortfarande tror att du fått för lite utbetalt eller inte?

Aldrig i detta systemet, trots att jag varit ledig på samma sätt tidigare.

HR säger att de inte gjort fel. Jag har cc:at chefen men har svårt att tro att hon bryr sig faktiskt. En annan avdelning och allt sånt. Och HR hävdar att jag har fel men de kan inte svara på hur jag har fel.
Jag väljer att lita på att de vet vad de gör, jag orkar inte med det mer. Kanske när jag är tillbaka på jobbet och kan bevaka mailen på ett annat sätt.

Vi är redan en sjukt oattraktiv arbetsplats. Vet inte hur många kollegor som kommit och gått sen jag började 2022..

HR säger att de inte gjort fel. Jag har cc:at chefen men har svårt att tro att hon bryr sig faktiskt. En annan avdelning och allt sånt. Och HR hävdar att jag har fel men de kan inte svara på hur jag har fel.
Jag väljer att lita på att de vet vad de gör, jag orkar inte med det mer. Kanske när jag är tillbaka på jobbet och kan bevaka mailen på ett annat sätt.

Vi är redan en sjukt oattraktiv arbetsplats. Vet inte hur många kollegor som kommit och gått sen jag började 2022..
Men är inte detta en fråga för lön? Hos oss har hr inte något med lön att göra.

Fast jag tänker att chefen inte ska bry sig för att det är hens ansvar att styra upp en annan avdelning, utan för att hen är AG:s representant. När de anställda lägger ut på nätet hur kass arbetsplats man är så har man ett problem, vilket kan påverka ens möjlighet att rekrytera ny personal.

Och gentemot dig som är hens egna medarbetare så bör hen ha ett intresse av att du ska förstå varför det blivit som det blivit om det är rätt, och att rätta till det om det blivit fel. Kanske extra stort intresse om det blivit rätt, eftersom den dåliga reklam de nu får i så fall är helt i onödan och endast beror på missförstånd i kommunikationen.

Senast ändrad:
Fast jag tänker att chefen inte ska bry sig för att det är hens ansvar att styra upp en annan avdelning, utan för att hen är AG:s representant. När de anställda lägger ut på nätet hur kass arbetsplats man har så har man ett problem, vilket kan påverka ens möjlighet att rekrytera ny personal.

Och gentemot dig som är hens egna medarbetare så bör hen ha ett intresse av att du ska förstå varför det blivit som det blivit om det är rätt, och att rätta till det om det blivit fel. Kanske extra stort intresse om det blivit rätt, eftersom den dåliga reklam de nu får i så fall är helt i onödan och endast beror på missförstånd i kommunikationen.
Jag fattar, men som sagt. Chefen har fullt upp med att få ordning på egna avdelningen. Kanske chefens chef kan ta tag i det, men det får de sköta själva.

Liknande trådar

• Arbeta deltid
  • Behandling av arbetsgivare
  • Vem är du.... vem är jag...
  • Pendlarparkering mellan Uppsala och Stockholm

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat