Författardrömmar (tråd för oss som skriver)

Bukefalos 30 år!

Hur går det för er?

Halvvägs på min nästa bok, känner behov av en till för jag måste ju få veta vad de som köpte första tyckte, om den var helt kass och bortkastade pengar eller om de vill läsa nästa (fristående) del i serien :)
Jag blir ju väldigt nyfiken - vad heter din bok?? (Eller har du redan nämnt det i tråden...?)

Hur går det för er?

Halvvägs på min nästa bok, känner behov av en till för jag måste ju få veta vad de som köpte första tyckte, om den var helt kass och bortkastade pengar eller om de vill läsa nästa (fristående) del i serien :)

står lite still med skrivandet tyvärr på grund av nackproblem efter bilolyckan. Har begränsad med ork p.g.a nacksmärta som blir sämre av att sitta vid datorn. Men läser mycket för research och gör mer detaljerad planering för kommande böcker.

Har börjat ha handledning med en författare och det har gett mig en del insikter om att första manuset har en del jobb kvar. Så det känns väldigt tråkigt att jag inte kan skriva nu i någon större utsträckning.

Hur går det för er?

Just nu har jag en del annat, som t.ex. min universitetskurs. Jag skriver när jag känner att lusten kommer :) . Jag är ju inte en etablerad författare som måste skriva för att tjäna pengar - och därför måste skriva ett visst antal sidor per dag - utan det ska vara roligt när jag sätter mig och skriver :) !

Jag skrev sista sidorna på ett av mina projekt, häromdagen. Nu är den ute hos testläsare då får se vad de tycker. Hittills är responsen positiv, vilket är kul förstås!
Har börjat på ett nytt projekt som poppade upp i hjärnan, helt annan genre. Spännande att se om det blir något.

I övrigt har jag ett ännu ett ”färdigt” manus som ska få genomgå en totalrenovering framöver.
Plus att ännu en idé med tillhörande scener pockar på min uppmärksamhet. Så ska väl skriva ner dem så att de inte försvinner ut huvudet.

mitt skrivande står helt stilla men har valt att behålla min handledning med författare på onsdag. Har redigerat tillräckligt mycket innan i lördags för att det ska kännas meningsfullt att ha den.. Ska försöka få ihop ett dokument och skicka sedan. Blir nog tillräckligt utmanande när varken syn eller hjärna fungerar optimalt. Men ska oavsett bli kul även om jag inte kan redigera just nu. Blir ett sätt att hålla manuset levande.

Anonymt konto, jag är i ett läge där jag känner att jag inte kan ANDAS ETT ORD om det här förutom till min partner, för då kommer jag bli självmedveten och jinxa det.

Jag har alltid gillat att skriva. Jag har alltid haft lätt för att skriva. Jag kan kräkas ur mig ord utan större effort och det blir liksom bra ändå. Jag wingar uppsatser och jag kan skriva målande. Det har alltid varit en superkraft för mig. Såklart att det har funnits författardrömmar, men jag har känt att jag inte har haft en unik story att utveckla vidare. Tills nu??

Nu har jag en historia. Jag har karaktärer, som jag älskar allihop. Jag har en scen. Jag har handling. Jag tror på det här.

Jag satte mig ner och och började skiva, alla scener jag har i huvudet - jag bara skriver ner dom. Rått och ofiltrerat, jag stannar inte upp och funderar på rätt ord eller formulering. Jag har skrivit 1000 ord per dag ungefär sen jag började. Och det börjar ju likna något?

Jag vägrar ha prestationsångest. Jag vägrar tänka kritiskt om mig själv. Jag tror att det har gått så enkelt att komma igång för att jag från början tänkte att det här ska enbart vara lustdrivet. Skriv som att ingen någonsin kommer läsa det, liksom.

Och jag känner mig nästan hög på min egna kreativitet. Varför har jag inte gjort det här tidigare?

Jag vet inte ens vad jag gör. När jag har skrivit ner alla scener jag har i mig, hur flätar jag ihop dessa? Hur hittar jag rätt röd tråd att följa?

Någon som har tips på skrivarkurser, antingen på distans eller i/runt Göteborg?

Jag har varit väldigt nöjd med Joruns Modens kurser på distans. Jag valde proffsvarianten av två skäl. Dels var det livelektioner och möjlighet att interageramed både lärare och andra kurskamrater under lektionerna. Dels ingick det i proffsvarianten lektörsläsning och feedback av läraren 5000 ord under kursens gång. Lektörsfeedback lärde mig otroligt mycket.

https://forfattarkurs.se/

Anonymt konto, jag är i ett läge där jag känner att jag inte kan ANDAS ETT ORD om det här förutom till min partner, för då kommer jag bli självmedveten och jinxa det.

Jag har alltid gillat att skriva. Jag har alltid haft lätt för att skriva. Jag kan kräkas ur mig ord utan större effort och det blir liksom bra ändå. Jag wingar uppsatser och jag kan skriva målande. Det har alltid varit en superkraft för mig. Såklart att det har funnits författardrömmar, men jag har känt att jag inte har haft en unik story att utveckla vidare. Tills nu??

Nu har jag en historia. Jag har karaktärer, som jag älskar allihop. Jag har en scen. Jag har handling. Jag tror på det här.

Jag satte mig ner och och började skiva, alla scener jag har i huvudet - jag bara skriver ner dom. Rått och ofiltrerat, jag stannar inte upp och funderar på rätt ord eller formulering. Jag har skrivit 1000 ord per dag ungefär sen jag började. Och det börjar ju likna något?

Jag vägrar ha prestationsångest. Jag vägrar tänka kritiskt om mig själv. Jag tror att det har gått så enkelt att komma igång för att jag från början tänkte att det här ska enbart vara lustdrivet. Skriv som att ingen någonsin kommer läsa det, liksom.

Och jag känner mig nästan hög på min egna kreativitet. Varför har jag inte gjort det här tidigare?

Jag vet inte ens vad jag gör. När jag har skrivit ner alla scener jag har i mig, hur flätar jag ihop dessa? Hur hittar jag rätt röd tråd att följa?

Universiten har kurser i kreativt skrivande på distans. Jag har gått en 15hp i höstas, och sökt in till en massiv 30hp till denna höst (två olika uni, hoppas jag kommer in på mitt förstaval).

Det har varit hjälpsamt och jag lärde mig en hel del.

...och det är gratis. Med feedback, av både kurslärare och kamrater.

Jag skriver på en novell, har bara kommit på manus och delar, tycker det är svårt. Har också en hämning efter mobbning i skolan. Därför vill jag utmana mig själv.

Universiten har kurser i kreativt skrivande på distans. Jag har gått en 15hp i höstas, och sökt in till en massiv 30hp till denna höst (två olika uni, hoppas jag kommer in på mitt förstaval).

Det har varit hjälpsamt och jag lärde mig en hel del.

...och det är gratis. Med feedback, av både kurslärare och kamrater.
Fast väldigt svårt att komma in på gamla mediokra gymnasiebetyg 🤪. Jag sökte många innan jag lyckades komma in och blev sedan rätt besviken på den jag kom in på. Vi skulle, bland annat, ge feedback till kurskamrater. Jag gav min feedback (tror det var till tre) men fick knappt något tillbaka pga att personer hade hoppat av kursen. Det kändes som om lärarna hade väldigt lite koll... :cautious:

Jag gav ut min bok via Publit som e-bok men det blev något fel så på mitt konto där står fortfarande noll (0!) sålda exemplar och då låg ändå min bok riktigt högt upp på Adlibris över mest sålda av årets utgivningar i våras. Hade en uppföljare halvklar men att inte få feedbacken av hur många ex den första delen sålt och hur Publit sköter sin kundkontakt gjorde att jag lackade ur och tog bort min bok från dem. Har fortfarande inte fått några pengar och när jag loggar in på Publit står samma: inga sålda ex trots att boken bevisligen har sålt (folk som köpt och läst har hört av sig). Hade en ljudboksversion också nästan klar men jag kommer inte använda Publit igen så jag får se hur jag gör.

Jag gav ut min bok via Publit som e-bok men det blev något fel så på mitt konto där står fortfarande noll (0!) sålda exemplar och då låg ändå min bok riktigt högt upp på Adlibris över mest sålda av årets utgivningar i våras. Hade en uppföljare halvklar men att inte få feedbacken av hur många ex den första delen sålt och hur Publit sköter sin kundkontakt gjorde att jag lackade ur och tog bort min bok från dem. Har fortfarande inte fått några pengar och när jag loggar in på Publit står samma: inga sålda ex trots att boken bevisligen har sålt (folk som köpt och läst har hört av sig). Hade en ljudboksversion också nästan klar men jag kommer inte använda Publit igen så jag får se hur jag gör.
Men, oj, så konstigt? Om du VET att du har sålt så hade jag inte gett mig. Jag hade inte använt dem igen, men hade inte heller gett mig på att få ersättning. Så märkligt. För ebok har jag använt och gillat digibook :) . Man betalar en engångskostnad för publicering och får sedan 70% royalty. Har varit snabba och trevliga att ha att göra med.

Men, oj, så konstigt? Om du VET att du har sålt så hade jag inte gett mig. Jag hade inte använt dem igen, men hade inte heller gett mig på att få ersättning. Så märkligt. För ebok har jag använt och gillat digibook :) . Man betalar en engångskostnad för publicering och får sedan 70% royalty. Har varit snabba och trevliga att ha att göra med.
Lyckades inte ens komma i kontakt med någon på Publit, bara deras chat-AI som är helt värdelös så jag gav upp där och sen tappade jag intresset för den tänkta bokserien.

Vad tråkigt att höra. Förstår att du är både förbannad och besviken. Jag vet flera som är väldigt nöjda med digibook som @bettysmatte rwkommenderade. Där kan man också publocera ljudböcker.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka