Författardrömmar (tråd för oss som skriver)

Bukefalos 30 år!

Lyckades inte ens komma i kontakt med någon på Publit, bara deras chat-AI som är helt värdelös så jag gav upp där och sen tappade jag intresset för den tänkta bokserien.
Det finns fb-grupper du kan gå med i, Författare på facebook är en, där du dels kan varna andra för det där "förlaget", dels få feedback och råd kring det hela. Det finns fb-grupper för egenutgivning också men jag är inte med där.

Oavsett så har du ju blivit blåst, av "förlaget" och du hade väl betalat dem pengar för utgivningen?!? Jag hade blivit vansinnig och verkligen jagat dem, anmält dem till Konsumentverket (?) osv.

Det finns fb-grupper du kan gå med i, Författare på facebook är en, där du dels kan varna andra för det där "förlaget", dels få feedback och råd kring det hela. Det finns fb-grupper för egenutgivning också men jag är inte med där.

Oavsett så har du ju blivit blåst, av "förlaget" och du hade väl betalat dem pengar för utgivningen?!? Jag hade blivit vansinnig och verkligen jagat dem, anmält dem till Konsumentverket (?) osv.
Grejen är att jag inte vet hur många ex e-boken sålt, det är några bekanta som köpte och hörde av sig, det är de jag säkert vet har köpt min bok. Jag funderar på att arbeta om den för att bättre få ihop en serie så vet inte om jag bryr mig så mycket, Publit har gratis utgivning av e-böcker så har inte betalat något.

Anonymt konto, jag är i ett läge där jag känner att jag inte kan ANDAS ETT ORD om det här förutom till min partner, för då kommer jag bli självmedveten och jinxa det.

Jag har alltid gillat att skriva. Jag har alltid haft lätt för att skriva. Jag kan kräkas ur mig ord utan större effort och det blir liksom bra ändå. Jag wingar uppsatser och jag kan skriva målande. Det har alltid varit en superkraft för mig. Såklart att det har funnits författardrömmar, men jag har känt att jag inte har haft en unik story att utveckla vidare. Tills nu??

Nu har jag en historia. Jag har karaktärer, som jag älskar allihop. Jag har en scen. Jag har handling. Jag tror på det här.

Jag satte mig ner och och började skiva, alla scener jag har i huvudet - jag bara skriver ner dom. Rått och ofiltrerat, jag stannar inte upp och funderar på rätt ord eller formulering. Jag har skrivit 1000 ord per dag ungefär sen jag började. Och det börjar ju likna något?

Jag vägrar ha prestationsångest. Jag vägrar tänka kritiskt om mig själv. Jag tror att det har gått så enkelt att komma igång för att jag från början tänkte att det här ska enbart vara lustdrivet. Skriv som att ingen någonsin kommer läsa det, liksom.

Och jag känner mig nästan hög på min egna kreativitet. Varför har jag inte gjort det här tidigare?

Jag vet inte ens vad jag gör. När jag har skrivit ner alla scener jag har i mig, hur flätar jag ihop dessa? Hur hittar jag rätt röd tråd att följa?

Någon som har tips på skrivarkurser, antingen på distans eller i/runt Göteborg?

Hur har det gått för dig?

Jag känner igen mig i dig, har alltid haft lätt för att skriva men svårt att få ihop en röd tråd. Jag har skrivit fler fragment eller delar av böcker på det sättet, men sedan fastnat och kommit av mig. I våras började jag skriva på en bok som stagnerade på samma sätt, så nu har jag backat bandet och håller bara på att grotta ner mig i karaktärerna och tidslinjen. En hel del har släppt och jag har bara en del av bokens mitt att få till på ett bra sätt. Men det har verkligen hjälpt att skaffa mig hela bilden innan jag gått vidare, så jag hoppas på att jag ska få ihop hela.

Hur har det gått för dig?

Jag känner igen mig i dig, har alltid haft lätt för att skriva men svårt att få ihop en röd tråd. Jag har skrivit fler fragment eller delar av böcker på det sättet, men sedan fastnat och kommit av mig. I våras började jag skriva på en bok som stagnerade på samma sätt, så nu har jag backat bandet och håller bara på att grotta ner mig i karaktärerna och tidslinjen. En hel del har släppt och jag har bara en del av bokens mitt att få till på ett bra sätt. Men det har verkligen hjälpt att skaffa mig hela bilden innan jag gått vidare, så jag hoppas på att jag ska få ihop hela.
Jag har inte skrivit så mycket i sommar, hade sett framför mig att jag skulle ha gott om tid och massor av energi. Glömde visst att jag har småbarn.

Annars har jag skrivit typ 30 000 ord på den här berättelsen. Jag har hittat hela kurvan. Jag har en början, en mitt och ett slut. Jag vet varför mina två huvudpersoner gör som dom gör. Jag vet vart jag vill att allt ska landa.

Men nu när jag har skrivit alla ”stora” scener (kanske finns det fler som jag inte känner till ännu?) så funderar jag mycket på hur jag ska fylla ut med små där emellan. Och det är svårt. Vad är relevant och vad är bara utfyllnad? Vad för historien framåt? Det är en utmaning för mig.

(Sen har jag redan en idé om en bok till…)

Vad är relevant och vad är bara utfyllnad? Vad för historien framåt? Det är en utmaning för mig.

Håller verkligen med.

Jag skriver dessutom för barn/young adult så jag tycker att det är jättesvårt att hitta balansen mellan beskrivande partier/bygga karaktärer och att föra händelseförloppet framåt i lagom rask takt. Jag hade egentligen kunnat grotta ner mig hur mycket som helst, ett helt kapitel med någon som bara sitter och tänker eller iakttar något. Men det blir för trögt för målgruppen. Samtidigt som barn i den åldern ändå kan stimuleras av en del både lager och komplexitet. Jättesvårt.

Mitt skrivande är hackigt på grund av min sjukdom. Sitter en stund då och då när jag har ork. Orkar inte sitta några längre stunder framför datorn. Har haft handledning på en del av manuset som jag redigerade innan jag blev sjuk i april. Det är ett bra sätt för mig att vara i kontakt med manuset. Några handledningar har varit helt skriftliga eftersom jag var för sjuk för att sitta vid datorn alls i början. Sedan har jag haft några där hon har läst, kommenterat i manus och vi har haft zoommöte. Jag är iallafall väldigt nöjd med henne som handledare, hon heter Rebecka Edgren Aldén och är författare, skrivkursledare och ordförande för Crime time award på bokmässan. Får väldigt rak, ärlig och konstruktiv feedback som kommer utveckla mitt manus mycket när jag kan ta tag i det på allvar igen.

Den feta 30hp-kursen är igång och även om läraren är rätt loopy så är kursplanen riktigt gedigen, oj vad jag lärt mig i processen av att skriva första uppgiften.

Och insåg att jag hade uppslaget till en hel till bok, i princip färdig i strukturen, som jobbar fint enligt både en uppenbar fysisk och temporal dramaturgisk kurva och en inre sådan. Till skoluppgiften skrev jag alltså om en av delarna av resan, men den blev helt uppenbart ett färdigt kapitel i en blivande bok.

Och den känns relativt lätt att skriva på, grunden är ju "bara" en resememoar om en del av allt tok jag sett och hittat på, men sen råkade det bli så i verkligheten, att det var som en roman.

Skriver en del professionellt också (för pengar alltså), fick idag min egen inloggning i publikationssystemet, blir lite lättare att få ut artiklar snabbt nu :).

Hur går det för er andra :)?

Har skumläst tråden och hoppar in, så får vi se om jag blir kvar :)

Jag skrev jättemycket som tonåring. Var på skrivarkurs, fick novell publicerad i lokaltidningen och hade långtgående planer på en fantasy-bok, hade större delen av handlingen klar, ritat en karta m m. Sedan började jag plugga på en krävande utbildning och fortsatte med ett krävande jobb och nu har det gått 25 år...
Jag har alltid tänkt jag ska börja skriva igen, har haft flera idéer men de har inte hållt när jag försökt utveckla dem. Men nu har jag en bok-idé som verkar hålla, i alla fall i mitt huvud. Jag har en huvudperson, en början och ett slut och vet var det ska utspela sig. Saknar en mitten och ev en plot-twist.
Jag har gått ner lite i arbetstid vilket har gjort att jag hunnit läsa enormt mycket böcker senaste halvåret. Så en del av den tiden borde jag kunna lägga på att skriva själv, tänker jag.

Men hur börjar jag? Direkt med min bokidé eller skulle det vara bättre att t ex skriva några noveller för att komma in i det. Då tänker jag bara för mig själv, som övning. Vet inte om jag har tid för någon skrivarkurs med deadlines just nu, men kanske framöver.
Har ni andra alltid skrivit, även om det bara varit för er själva, eller är det någon som börjat som lite äldre?

Jag skrev jättemycket som tonåring. Var på skrivarkurs, fick novell publicerad i lokaltidningen och hade långtgående planer på en fantasy-bok, hade större delen av handlingen klar, ritat en karta m m. Sedan började jag plugga på en krävande utbildning och fortsatte med ett krävande jobb och nu har det gått 25 år...
Jag har alltid tänkt jag ska börja skriva igen, har haft flera idéer men de har inte hållt när jag försökt utveckla dem. Men nu har jag en bok-idé som verkar hålla, i alla fall i mitt huvud. Jag har en huvudperson, en början och ett slut och vet var det ska utspela sig. Saknar en mitten och ev en plot-twist.
Jag har gått ner lite i arbetstid vilket har gjort att jag hunnit läsa enormt mycket böcker senaste halvåret. Så en del av den tiden borde jag kunna lägga på att skriva själv, tänker jag.

Men hur börjar jag? Direkt med min bokidé eller skulle det vara bättre att t ex skriva några noveller för att komma in i det. Då tänker jag bara för mig själv, som övning. Vet inte om jag har tid för någon skrivarkurs med deadlines just nu, men kanske framöver.
Har ni andra alltid skrivit, även om det bara varit för er själva, eller är det någon som börjat som lite äldre?

Skrev mycket som yngre, sen kom livet emellan. Började läsa skrivkurser förra året via universitet, distans utan träffar så det går att kombinera med annat. Halkade på ett bananskal in i journalism i början av året, har både ett voluntärjobb och ett betalt återkommande frilansgig.

Köp boken jag tipsade om och testa hennes övningar :). Jag tycker åtminstone att det är mycket lättare att komma igång när jag har någon sorts struktur att förhålla mig till och uppgifter att lösa.

Jag har alltid skrivit sen jag typ förstod hur man satte ihop bokstäver till ord och ord till meningar. En ettårig skrivarutbildning på folkhögskola hann jag också med när jag var yngre. När jag började skriva på min första bok så började jag bara skriva efter att ha arbetat fram karaktärer, miljö och gjort en del research. Skrev klart första utkastet på kanske åtta månader. Sen skrev jag 50 procent ny text i första redigeringen. Nu är jag på femte utkastet som dock står ganska still sen jag blev sjuk i april. Men någon gång ska jag komma tillbaka till det på allvar när jag mår bättre.

Vad gäller noveller har jag skrivit några noveller utifrån mina karaktärer om viktiga händelser eller vändpunkter i deras liv när de var yngre, alltså innan min historia börjar. Det har varit väldigt bra för mig att kunna plocka in som backstory i manuset. Så om du känner att du vill börja med något kortare som ändå har bäring på ditt projekt så kan det vara en väg att gå. Det bästa med de novellerna är att de inte behöver vara perfekta dramaturgiskt eller i gestaltningen eftersom det inte är tänkt att publiceras utan bara ett sätt att utforska mina karaktärer. Så det kan vara ett roligt sätt att bara hitta ett flöde i skrivande om det var ett tag sedan du höll på aktivt med skrivandet samtidigt som du jobbar med ditt projekt.

Vad gäller noveller har jag skrivit några noveller utifrån mina karaktärer om viktiga händelser eller vändpunkter i deras liv när de var yngre, alltså innan min historia börjar. Det har varit väldigt bra för mig att kunna plocka in som backstory i manuset. Så om du känner att du vill börja med något kortare som ändå har bäring på ditt projekt så kan det vara en väg att gå. Det bästa med de novellerna är att de inte behöver vara perfekta dramaturgiskt eller i gestaltningen eftersom det inte är tänkt att publiceras utan bara ett sätt att utforska mina karaktärer. Så det kan vara ett roligt sätt att bara hitta ett flöde i skrivande om det var ett tag sedan du höll på aktivt med skrivandet samtidigt som du jobbar med ditt projekt.
Låter som en bra idé, kommer jag nog testa.

Jag fick en idé efter en dröm i maj och har som en utmaning för mig själv försökt göra det till en bok! Inte skrivit för nöjes skull sen gymnasiet, och aldrig så här långt.

Ambitionen är "hellre än bra". Är kanske 18000 ord in, siktar på 90000. Betalade 200kr för någon slags online-mall som hjälper mig sortera bland karaktärer, världsbyggande och viktigast av allt: Exempel på olika strukturer för berättelser och färdig mall. Hjälpte att fundera hur min dröm skulle gå från idé till en berättelse där saker händer i rimlig ordning 😁

Första utkastet ska jag försöka få klart till nyår. Hoppas på inspiration på bokmässan!

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka