Förhållning till socker?

Törstig? Ätit frukt? Jag blir sådär sugen ibland (speciellt godissugen) tänker att det är askorbinsyran/citronsyran i godiset som man vill åt. Inte för att jag egentligen tror att kroppen kan "tänka".
Äter mkt sällan frukt. Törstig kan det knappast vara, jag sätter i mig minst 3 liter av god, kalorifri saft.
 
Jag har en tendens att helt felaktigt säga kokosboll, eftersom jag gör chokladbollar med kokos. Dock tror jag kokosboll är en grej med vit fluffsmet inuti och choklad utanpå.
Det är väl inte så jävla noga! Kokosboll, chokladboll, havreboll, delicatoboll, gott är vad det är!

För 2 veckor sedan gjorde jag en smet, som jag åt upp direkt ur bunken.... Det var för gott :d
 
Äter mkt sällan frukt. Törstig kan det knappast vara, jag sätter i mig minst 3 liter av god, kalorifri saft.
Man ska ju äta typ 500 gram frukt och grönt om dagen har jag för mig, för att få i sig C-vitamin i alla fall. C-vitaminbrus är ju inte så bra kanske men askorbinsyra då? om man hatar frukt? Jag tycker att när man är jättesugen på kvällen kan just en frukt eller två vara det som hjälper.
 
Man ska ju äta typ 500 gram frukt och grönt om dagen har jag för mig, för att få i sig C-vitamin i alla fall. C-vitaminbrus är ju inte så bra kanske men askorbinsyra då? om man hatar frukt? Jag tycker att när man är jättesugen på kvällen kan just en frukt eller två vara det som hjälper.

Det har aldrig hjälpt innan, åt mandarin igår, hjälpte inte suget något. Jag är ju till största delen vegetarian så jag får ju i mig grönsaker ordentligt ändå. Framförallt snart när min salladsodling har fått lite fart!

Och frukt är så dyrt! C-vitaminbrus får jag väl försöka med kanske.
 
Det har aldrig hjälpt innan, åt mandarin igår, hjälpte inte suget något. Jag är ju till största delen vegetarian så jag får ju i mig grönsaker ordentligt ändå. Framförallt snart när min salladsodling har fått lite fart!

Och frukt är så dyrt! C-vitaminbrus får jag väl försöka med kanske.
Sist jag kände sådant sug så slukade jag fem mandariner på ett bräde ;) C-vitaminbrus är inte nyttigt i längden men ibland är det nog helt ok. Fast rimligen får du väl i dig C-vitamin som vegetarian, järn då?
 
Sist jag kände sådant sug så slukade jag fem mandariner på ett bräde ;) C-vitaminbrus är inte nyttigt i längden men ibland är det nog helt ok. Fast rimligen får du väl i dig C-vitamin som vegetarian, järn då?

Jag tar blutsaft i perioder, men jag har EXTREMT sparsam mens numera. Så pass att jag inte använder skydd längre, för det behövs liksom inte.
 
Det har aldrig hjälpt innan, åt mandarin igår, hjälpte inte suget något. Jag är ju till största delen vegetarian så jag får ju i mig grönsaker ordentligt ändå. Framförallt snart när min salladsodling har fått lite fart!

Och frukt är så dyrt! C-vitaminbrus får jag väl försöka med kanske.

För mig kommer det galna kvälls-suget främst om jag inte ätit ordentligt med protein under dagen.
 
Och jag är uppväxt i en landsände där n-ordet hängde med väldigt länge (och där många använder det än idag för att de har sunkiga värderingar). Jag är född - 89 och n-ordet var det bakverket hette hemma. Däremot gjorde skolan ett jättejobb med att få alla barn att säga chokladboll istället, så det måste ändå ha varit på 90-talet som normala, vettiga, icke-rasistiska människor slutade använda det. Lika med förfärligt länge sen. Jag trodde faktiskt inte att någon (som inte vill vara rasistisk) använde ordet idag.
 
Jag är 51 år. Då jag var barn så gjorde vi negerbollar, det var så jag lärde mig att de där söta o goda bruna bollarna hette! Några småkillar som ville vara roliga sa negerballar... men jag tror inte ens dom menade något nedlåtande om mörkhyade personer. Vill ni diskutera vad som är rasism och inte så starta en ny tråd.

Säger du staniol och automobil också? Niar alla? Språk förändras.

Min partner är 53 och skulle hellre skjutas på plats än säga n-ordet
 
Ja, det namnet förutsätter väl att bakverket ifråga kommer från Delicato. Vilket hela sortimentet gjorde i skolfiket under min högstadietid. Jag tyckte att det var ett helt hopplöst namn, och successivt blev då chokladboll det accepterade namnet. Oavsett fabrikat på bakverket ifråga.
Chokladboll funkar finfint😊!
 
Och det är inte saften som triggar då? Vissa studier visar ju att man kan få ett sötsug samt bli mer hungrig vid användandet av lightprodukter eftersom kroppen inte märker skillnad på riktigt socker och andra sötningsmedel.
Svårt att veta, men vattnet här är riktigt äckligt, så att dricka bara vatten finns inte på kartan tyvärr.
 
Med tanke på diverse släktförhållanden kan jag datera den diskussionen till någon gång mellan 90 och 95 ungefär. Någon som vet mer exakt?

Så vi bör alltså dra av minst 20-30 år från 51 för att hitta den där åldern när man inte längre utvecklas och förändras? Det är jäkligt bråttom att lära sig saker tidigt i livet alltså, för fönstret är minsann inte stort...

Jag är 36 år och har så länge jag kan minnas sagt chokladboll. Det andra namnet har aldrig använts i min familj.
 
Och jag är uppväxt i en landsände där n-ordet hängde med väldigt länge (och där många använder det än idag för att de har sunkiga värderingar). Jag är född - 89 och n-ordet var det bakverket hette hemma. Däremot gjorde skolan ett jättejobb med att få alla barn att säga chokladboll istället, så det måste ändå ha varit på 90-talet som normala, vettiga, icke-rasistiska människor slutade använda det. Lika med förfärligt länge sen. Jag trodde faktiskt inte att någon (som inte vill vara rasistisk) använde ordet idag.
Kollade just att Bonniers Stora Kokbok från 1983 skriver negerboll. Jag har ingen nyare kokbok att jämföra med.
 
Man ska ju äta typ 500 gram frukt och grönt om dagen har jag för mig, för att få i sig C-vitamin i alla fall. C-vitaminbrus är ju inte så bra kanske men askorbinsyra då? om man hatar frukt? Jag tycker att när man är jättesugen på kvällen kan just en frukt eller två vara det som hjälper.
Askorbinsyra och C-vitamin är samma sak.

Det behövs inte 500 gram frukt o grönt för att få i sig dagsbehovet av C-vitamin, det räcker med en apelsin, en kiwi eller några potatisar. Men det finns andra fördelar med stor mängd frukt o grönt - dels finns det andra vitaminer och mineraler än C-vitamin i dem, och dels så innehåller de mycket fibrer.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej vänner! Jag orkar inte skaffa nytt nick så ni som vet vem jag är ber jag vara respektfulla. Jag undrar var man får hjälp för...
38 39 40
Svar
783
· Visningar
92 417
Senast: Monimaker
·
Gravid - 1år Dottern är nu 9 månader gammal och har börjat äta fler fasta mål om dagen, vilket gör att hon också får smaka saker av oss vuxna, såsom...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
10 703
Senast: TryMe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp