Förmånsbeskattning

H

Helan

Önskar er hjälp med att reda ut ett par frågor. FÖrst lite bakgrund:

* Köpte för några år sen jordbruksmark, 5 ha
* Har nu byggt stall på marken (och hagar)
* Fick krav på att deklarera för näringsfastighet förra året
* Vi får lite (!) EU-bidrag, typ några tusen per år
* "Jordbruks"-verksamheten (näringsfastigheten) lyder under mitt andra vinstrika enskilda företag.
* Jag har 25% häst&ryttarutbildning och 75% arkitektverksamhet i företaget enligt SNI-koden.

* Stallet har 5 boxar
* Jag äger 2 egna hästar som står i 2 boxar
* I den tredje boxen står en häst som är inskriven i företaget som avelshäst och hon är nu högdräktig. Denna häst hyr jag även ut ibland till mina ridelever när hon är ridbar.
* Två boxar står tomma för elevers räkning så att de kan stalla in sina hästar när dom kommer hit och rider.

Kommer jag att bli förmånsbeskattad för de två boxarna som mina egna hästar står i? Eller även för de två tomma boxarna? Vilka belopp gäller?

Om jag inte har några egna hästar alls och bara har tomma boxar på gården (för elevernas räkning), slipper jag då förmånsbeskattningen?

Hur fungerar det egentligen?
Om jag bara har egna hästar och ingen häst inskriven i verksamheten, gäller nåt annat då? Vi har ju ändå krav på oss att deklarera som näringsfastighet.

Hur gör ni, låtsas som det regnar?
För hur lång tid bakåt kan man eftertaxeras om skattemyndigheten anser att man gjort fel?

Måste reda ut röran som blev ännu rörigare efter artikeln i Ridsport senast (som ni säkert läst).

Sv: Förmånsbeskattning

Är det inen som kan vara go och svara lite?
Måste ju vara fler som har liknande situationer som jag.
Annars PM:a om ni inte vill vara offentliga här.

Önskar er hjälp med att reda ut ett par frågor. FÖrst lite bakgrund:

Kommer jag att bli förmånsbeskattad för de två boxarna som mina egna hästar står i? Eller även för de två tomma boxarna? Vilka belopp gäller?

Om jag inte har några egna hästar alls och bara har tomma boxar på gården (för elevernas räkning), slipper jag då förmånsbeskattningen?

Hur fungerar det egentligen?
Om jag bara har egna hästar och ingen häst inskriven i verksamheten, gäller nåt annat då? Vi har ju ändå krav på oss att deklarera som näringsfastighet.

Måste reda ut röran som blev ännu rörigare efter artikeln i Ridsport senast (som ni säkert läst).

Förstår att detta är ett mycket svårt område. Jag har jobbat på SKV med bland annat att åka ut till gårdar och informera om just hästverksamhet på egen jordbruksfastighet och mina erfarenheter säger att det görs extremt mycket fel i landet. Dessvärre finns inte kunskap inom myndigheten vad hästverksamhet faktiskt innebär vilket gör att bedömningen i landet har varit extremt olika. Vilket givetvis är fullt förstårligt men helt fel. Men men, följande gäller...Hoppas att det är begripligt det jag skriver, är ju trots allt fd skattmas :angel:

Du blir förmånsbeskattad för ditt privata utnyttjande. Jämför med bilförmån. Om ditt företag äger en bil som du nyttjar privat, blir du förmånsbeskattad för det. Det är samma sak med stallplatser. Har du i ditt företag säg 10 stallplatser och hyr ut 8 och använder 2 till dina privat hästar förmånsbeskattas du för det. När det gäller beloppen är det lite svårare men det ska vara det marknadsmässiga värdet. Alltså vad du skulle fått betala om du hyrde in dina hästar i nåt stall i området. Detta kan ju skilja oerhört beroende på var i landet man bor. Ju närmare storstäderna desto dyrare kan man ju säga. Det är allstå det pris som råder på orten. Så om dina inackorderingar betalar 1000 kr/box blir förmånsvärdet 1000 kr/box. Lite enkelt uttryckt.

Ett hett tips: Skatteverket har i dag publicerat sin nya promemoria som det skrevs om i förra numret av Ridsport. Det är den som kommer att vara det som gäller för handläggarna när de ska göra bedömningar av olika problem när det gäller hästverksamhet och det är den som gäller i hela landet. Du hittar den på nedanstående adress.
http://www.skatteverket.se/rattsinf...4232709111.5.2e56d4ba1202f95012080006227.html

Tack för mycket bra info. Det var mycket nyttigt att läsa.
Hoppas jag får ställa några frågor till:angel:

Om jag ger bort mitt ena gamla sto 22 år till den flicka som iadg rider henne på heltid och sen får hästen stå kvar i mitt stall gratis, hur blir det då?

Jag har ju bara hästverksamheten till 25% av mitt företagande för närvarande. Räknas det då som vinstdrivande om HELA företaget går plus (dvs om ena delen med arkitektversamhet går superbra och hästverksamheten går minus) eller ska hästdelen för sig gå med vinst också? Alltså, kan man kvitta förluster i hästverksamheten med vinster i arkitektverksamheten? (det är ju inom samma enskilda företag)

Jag har en affärsplan, strategier och några kalkyler inför framtiden som säger att det ska gå med vinst men vi är ju bara i uppbyggnadsskedet än. Hur länge räknas det med att man får vara i ett uppbyggnadsskede?

Klart att du får fråga, sen kanske jag inte har alla svar men jag ska svara så gott jag kan :)

Om du ger bort hästen och låter tjejen ha en box i ditt stall utan att betala gör att du egentligen ska ge henne förmånen istället. Alltså ska du lämna kontrolluppgift till skatteverket att hon har erhållit förmån av stallplats, om man ska hård dra det.

När det gäller fördelningen i ditt företag som har 25% hästverksamhet så tittar man först på HELA verksamheten, det måste inte vara så att var gren för sig går med vinst utan man ser till helheten. Däremot kan det ju bli lite bekymmer om man ser att det är en väldigt stor del, betydligt mer än 25 % av kostnaderna, som hänför sig till hästverksamheten om dessutom intäkterna är väldigt låga på den delen. Då är en stor risk att man börjar fundera på om det egentligen är hobby/privata kostnader det rör sig om. Man tittar också på intäkterna såklart, men det är ju så att man är mer benägen att rota i kostnadssidan eftersom det är väldigt vanligt att man försöker dra privata kostnader i sin verksamhet.

Uppbyggnadsskede kan ju vara väldigt olika för olika typer av företag. Ju högre investeringskostnader man har desto längre tid kan det ju ta. Sen beror det ju lite på om man har sitt företag "vid sidan av" en anställning för att vara säker på att kunna försörja sig i början. Ska man däremot helt leva på sitt företag gäller det ju att man snabbt får överskott i sin verksamhet så att man har pengar till sig egen försörjning. Det kan också accepteras att man går med underskott under en lite längre tid om hela familjens inkomster ändå kan täcka de kostnader man har för familjens försörjning.

En sak som man ialla fall kan vara säker på när det gäller näringsverksamhet och skatter är att det finns inget svart eller vitt. Det är ofta bedömningsfrågor som kan vara mycket svåra. Finns det dessutom inga vägledande domar blir det hela än mer komplicerat. Men det är väl det som gör att det blir intressant.:)

Lycka till i ditt företag!!

Precis som Riverside skriver så tittar man först på hela verksamheten. Det är fritt att bygga upp ett företag kring flera affärsideer. Ofta har man kopplingar mellan som gör att de olika delarna stödjer varandra och därmed är det egentligen bara intressant att delarna bidrar till intäkterna i det stora hela, oavsett i vilken del man fakturerar mest.

Å andra sidan är det ett inte alldeles ovanligt upplägg för att begå skattebedrägerier, där man kvittar stora vinster i ena delen för att försörja egentligen privata utgifter (eller verksamhet där man inte har vinstsyfte) i den andra delen (och drar av moms för privata utgifter). Och det är ju olagligt. Om man inte har vinstsyfte i någon del så får man inte blanda verksamheterna utan måste dela mellan näring och hobbyverksamhet.

Det som du kan göra är att dels för dig själv bestämma hur verksamheten egentligen ser ut och om det är hobby eller näring, hur stor andel som används privat, sedan ta fram affärsplaner för båda planerna där du kan visa ett trovärdigt vinstsyfte för båda delarna individuellt. Då har du en hel del på fötterna om du blir ifrågasatt och dessutom bra chanser att lyckas med båda delarna i företaget (medvetet företagande lyckas alltid bättre än omedvetet)... Anledningen att jag tror att du bör ta fram planer individuellt för delarna är att jag inte uppenbart ser kopplingar mellan dem.

Om du går med förlust i flera år i hästdelen så kommer du med stor sannolikhet att bli ifrågasatt och omtaxerad. Jag tycker att det är med rätta, med tanke på att det förekommer allt för mycket oegentligheter i branschen.

Inte alltför sällan på detta forum förekommer uppfattningar om att man t.ex. ska "tjäna" pengar på avdragen moms vilket är en missuppfattning av momssystemet. Om man går in med den inställningen gör man sig skyldig till skattebedrägeri.

Knapplån. Och väldigt långt. Men aktuellt.

Anonymt nick men har några frågor, hoppas det är ok att jag lånar tråden lite, har ungefär samma frågeställning som trådskaparen.

Jag har F-skatt sedan några år tillbaka, driver hästverksamhet med försäljning och uppfödning och diverse kringtjänster. Affärsplan, marknadsföring osv fick jag hjälp med vid startandet av företaget hos en konsult.

Företaget startades i samband med att jag köpte en större gård, hade även innan en jordbruksfastighet men köpte nu en större eftersom jag ville satsa på mitt företagande. Jag var medveten om att under en uppstartningsperiod skulle det bli minus, eftersom jag inte hade så mycket tillgångar (hästar och annat ) att direkt sätta in i firman utan har köpt eftersom.

Jag har gjort en hel del investeringar i både gård och mark, byggt stall för en del pengar men eftersom gården var i dåligt skick vid köpet har detta kostat en hel del pengar. Det mesta av kostnaderna har finansierats genom min lön, jag tjänar ganska bra och jobbar skift och har mycket tid till företagandet.

Tyvärr har det gått dåligt ekonomiskt under de här åren, mest pga alla kostnader som behövts till renovering och inköp. Jag har också haft extrem otur med uppfödningar som skadats och även dött = nästan inga intäkter på de hästar jag trott mest på. Några hästar har jag sålt, men som sagt till låga belopp och inte alls marknadsvärden. Jag är också mycket noga med att bara köpa och sälja "vitt", och att endast sälja hästar på rätt premisser, och har på ca 20 sålda hästar aldrig fått klagomål från kund.

Skatteverket har granskat våra deklarationer år 1 och 2 och allt har sett ok ut. Inga problem med det alltså. Men stort underskott. Inkomsterna per år har varit mellan 50-100000 men utgifterna ungefär det dubbla, däremot kommer det ju att vända så fort gården är ganska färdig och jag inte längre behöver lägga pengar på det. Hästdriften är inte dyr, har eget foder och mycket mark.

Jag har valt att kvitta förlusten i företaget mot min inkomst för att "få loss pengar" för att kunna investera.

Det var bakgrunden. Nu mina frågor:
-Jag är livrädd för att bli tvungen att betala tillbaka de pengar jag fått från skatteverket om de i framtiden bestämmer sig för att mitt företag inte kommer att kunna gå med tillräcklig vinst. Kan det bli så?
-Jag märker också att ett problem med företaget är att ju mindre hästar jag har desto större är risken att det genererar i lite pengar. Jag vill utöka verksamheten med fler uppfödningar, och ev andra sätt att få in pengar också. Vågar jag satsa mer, med hänvisning till fråga 1. Jag kommer aldrig kunna betala tillbaka de pengar jag fått från skatteverket, dessa pengar är nu instoppade i gården. Samtidigt vill jag satsa för att visa att jag vill göra det här seriöst.

Vad tror ni? Vågar jag satsa. Vad är det absolut värsta som kan hända mig rent ekonomiskt?

Hoppas någon orkade läsa alltihop!

Jag ger inga råd om vad du skall göra men jag kan berätta hur jag gör.

Om jag är osäker i en skatteteknisk fråga och behöver hjälp så vänder jag mig numera alltid till skattemyndigheten direkt. Rör det sig om något mer komplicerat och större summor gör jag det skriftligen. Jag redogör så nogrannt jag kan för det jag tänkt göra eller undrar över och ber om ett skriftligt svar. Då är man så garderad man kan vara. Gäller det mindre och enklare saker ringer jag. Email är också bra.

Man kanske inte skulle tro det men skattemyndigheten är faktiskt ganska "service minded" och de brukar oftast vara villiga att hjälpa till.

Jag vinner två saker på att göra så här:

1) All hjälp är helt gratis. :) Arvodena för privata skattejurister är inte att leka med.

2) Det är inte ovanligt att de privata rådgivarna har fel, det är min erfarenhet i varje fall. Det kan ju som sagt också skattemyndigheten ha, men i så fall blir jag inte lidande.

50' till 100' i underskott de första åren tycker jag inte låter så farligt.

Senast ändrad av en moderator:

Jag kan bara hålla med. Det går att få MYCKET hjälp av SKV, och spelar man med öppna kort är det mycket lättare. Sedan är det aldrig bindande uppgifter man får, men man är åtminstone lite garderad och har det att hänvisa till.

Jag tycker inte heller att verksamheten låter som något problematiskt. 50- 100 kSEK i underskott i ett par år är inget konstigt som uppstart. Det man dock vill se är att intäkterna ökar allteftersom. Om du inte har tagit fram en affärsplan för hur du tänkt att företaget ska bli vinstgenererande, gör det! Det är en utmärkt handling att ha OM det skulle bli diskussioner och inte så komplext, mest en skriftlig redogörelse för att man tänkt hur det ska gå till. Den blir även ett perfekt stöd i driften för att bli framgångsrik.

På de uppgifter du lämnat ser inte jag att det kommer att bli några problem. Du verkar även ha fått igång en skaplig omsättning (20 hästar sålda) vilket är positivt, det visar att företaget inte är en "täckmantel". Inkomsterna verkar dock ganska låga med tanke på antalet sålda hästar? En intäkt på 100.000 brutto går aldrig att leva på även om kostnaderna är NOLL kr, men försörjningsbehovet kanske inte finns? Så liten inkomst är knappt värd att satsa på ens som "extra", så om inte den ökar är risken att SKV tycker att det mer av en hobbyverksamhet.

I värsta fall KAN du bli återbetalningsskyldig (dvs omtaxerad som hobby) men då krävs att det går att bevisa att du medvetet gjort denna satsning utan tillräckligt vinstsyfte. Jag tycker i alla fall att det inte alls verkar så med de uppgifter du lämnat! Det bästa sättet att visa att det inte är så är att få företaget att börja generera vinst så fort som möjligt!

Lycka till med företaget!

Ska försöka förtydliga lite.

De 20 hästar jag sålt är inte enbart inom den tid jag haft företaget, har sålt ca 4 hästar per år i 2 år och 3 första året. Så snittet på försäljning per år är alltså 4 hästar. De övriga hade jag sålt innan jag startade, ville väl bara visa på att jag försöker sköta snygga affärer.

Har även i vissa fall bytt hästar mot andra , som jag ansett, bättre hästar, så just omsättningen är det inga problem med. Tyvärr har alltså de hästar jag sålt haft ett snittpris på runt 20-25000 (lågt eftersom jag bara sålt de skadade, sämsta hästarna). I stallet finns ett mindre antal hästar nu som vardera är värd runt 100 000kr och några unghästar med värde 50000. MEN, jag vill ju inte sälja de bästa hästarna förrän de är som mest värdefulla, däremot är jag mycket snabb med att avyttra hästar när de minskar i värde, skadade eller pga ålder och annat. Målet är att framöver sälja 3-4 hästar per år med (förhoppningsvis) 150000-250000 sek i hästintäkter, och att få in ytterligare 100000 i övriga intäkter.
Utgifterna hoppas jag kan begränsas till 100000-150000/år.
Affärsplan har jag, dvs en budget på vardera häst, vad den kostar och när den ska säljas. Börjar hästens värde understiga kostnader ex vid skada så säljs den direkt. Även affärsplan på intäkter i övrigt på gården.

Underskottet per år har ju varit stort, och intäkterna ganska små. Men jag behöver alltså inte försörja mig på detta på heltidsbasis då jag även jobbar, och planerar att företaget i framtiden ska kunna generera ca 50 % av min årsinkomst.
Att försörja mig på det här på heltid är svårt, eftersom jag tjänar så pass bra idag och jag tror inte mitt företag i framtiden kommer kunna betala mig lika bra som mitt ordinarie jobb.

Kan också säga att jag anser inte att det här är min hobby, jag tävlar inte själv utan lägger all tid på att köpa/sälja hästar, dvs försöker tjäna pengar. Det är mycket slit och hade jag haft det som hobby hade jag endast haft 1 häst som jag istället satsat privat på, så är inte fallet. Men man undrar ju vad skatteverket säger...

Jag vet inte riktigt vad jag ska fråga SKV om, ska jag ringa och berätta att jag är orolig att behöva betala tillbaka pengar låter det ju jättekonstigt. Eller?

Det jag är rädd för är att jag nån gång omtaxeras till hobby och att de vill att jag betalar ut de pengar jag fått utbetalt i moms och som skatteåterbäring, det gäller alltså mycket pengar och skulle jag behöva betala tillbaka skulle jag helt enkelt inte ha råd att göra det utan att ta lån eller sälja av de flesta hästarna.

Men om ni tror att detta är ok så får jag lita på det. Jag vill ju satsa, men samtidigt blir jag så rädd när jag läser artiklar om de som driver seriös verksamhet och ändå får problem. Känns som att det är lätt att hamna i den sitsen.

Senast ändrad av en moderator:

Men om du vänder till vinst snart så kommer du snabbt (dvs ett par år) att ha fått betala in mycket mer moms och vinstskatt än vad du sammanlagt fått ut under uppstarten. Och då kommer det aldrig att bli tal om att taxera om till hobby.

Så fortsätt att satsa och satsa mycket medvetet på att kunna gå med vinst. (Byt t.ex. inte hästar utan pengar inblandat, det är bättre att generera omsättning så det är bättre att sälja och köpa). Då tror jag att det reder sig - ÄVEN om det inte lyckas till 100%! Man får misslyckas med företagande. Och man behöver inte satsa för heltidsförsörjning, det viktiga är att man har vinstsyfte - och att satsningen kan motiveras i en trovärdig affärsplan.

(Dvs man kan inte bygga nytt ridhus om man sedan räknar med att dra in endast ett par tusenlappar per år i ridhushyra som enda intäkt...)

Tack, det låter ju lugnande. Då tänker jag rätt iallafall, satsa framåt är bra.

Hoppas bara att det går vägen också, jag vill börja få in lite pengar nu!

Jag tycker inte heller att det verkar vara något att ifrågasätta i ditt fall. Du verkar uppfylla alla krav som ställs för att det ska vara näringsverksamhet. Det är ju faktiskt inte förbjudet att göra "dåliga" affärer heller. Det är en svår branch du är i och få förunnat att bli rik på vilket jag faktiskt tror att skatteverket börjar förstå. Väldigt ofta i en process med skatteverket gäller det att motivera sin sak så bra man bara kan. Tror man så till fullt och fast på sin egen verksamhet och kan visa att man har omsättning är det inga problem. Som jag sa i tidigare inlägg, det är när man börjar misstänka att det rör sig om privata kostnader som det kan bli problem. Har man rent mjöl i påsen och kan visa att kostnaderna hänförs till intäkterna är det inga problem. Och i ditt fall kan jag inte ens tänka ut en anledning till att riva upp tidigare taxeringar som är beslutade och klara.

Så ge järnet och satsa på ditt företag. Sverige uppmuntrar ju egen företagsamhet:) Lycka till! :banana:

Tack, jag känner mig så mycket lugnare nu.

Förlåt TS för att jag stulit din tråd helt, lämnar den nu då jag fått mina svar!

Anledningen att jag tror att du bör ta fram planer individuellt för delarna är att jag inte uppenbart ser kopplingar mellan dem.

.

Vad menas egentligen att det ska finnas kopplingar mellan verksamheterna?

Jag jobbar som arkitekt, fotograf och författare till största delen MEN är även utbildad ridinstruktör (sen 15 år tillbaka) och håller lektioner och kurser. Den enda kopplingen är väl egentligen att jag håller på att skriva en hästbok... :crazy: och så har jag designat utemiljön på en hästgård en gång, men det är väl de egentliga kopplingarna. Ska framöver har ridträningar här hemma, hyra ut bed&breakfast (typ "Bo på hästgård") och avla i liten skala. De sistnämnda med hästinriktning är för att jag ska slippa åka land och rike runt för att vara arkitekt, så jag anser inte att det är en hobbyverksamhet, däremot en v
erksamhet som ska förenkla mitt liv, men det ska väl inte skattemyndigheten ha nåt med att göra hoppas jag. Tyvärr kommer ju aldrig hästverksamheten på långa vägar inbringa lika mycket pengar som min övriga verksamhet (mindre än ½ timpenningen) men förhoppningsvis ska det kunna göra att jag kan byta ut 1-2 dagar övrigt jobb mot hästjobb.
Kommentarer?

Riverside
Ska man däremot helt leva på sitt företag gäller det ju att man snabbt får överskott i sin verksamhet så att man har pengar till sig egen försörjning. Det kan också accepteras att man går med underskott under en lite längre tid om hela familjens inkomster ändå kan täcka de kostnader man har för familjens försörjning.
Min man kan försörja oss båda och gården på sin lön om det behövs. ÄR det alltså en fördel för mig om min hästverksamhet går lite mindre bra?

Vad menas egentligen att det ska finnas kopplingar mellan verksamheterna?

Jag jobbar som arkitekt, fotograf och författare till största delen MEN är även utbildad ridinstruktör (sen 15 år tillbaka) och håller lektioner och kurser. Den enda kopplingen är väl egentligen att jag håller på att skriva en hästbok... :crazy: och så har jag designat utemiljön på en hästgård en gång, men det är väl de egentliga kopplingarna. Ska framöver har ridträningar här hemma, hyra ut bed&breakfast (typ "Bo på hästgård") och avla i liten skala. De sistnämnda med hästinriktning är för att jag ska slippa åka land och rike runt för att vara arkitekt, så jag anser inte att det är en hobbyverksamhet, däremot en v
erksamhet som ska förenkla mitt liv, men det ska väl inte skattemyndigheten ha nåt med att göra hoppas jag. Tyvärr kommer ju aldrig hästverksamheten på långa vägar inbringa lika mycket pengar som min övriga verksamhet (mindre än ½ timpenningen) men förhoppningsvis ska det kunna göra att jag kan byta ut 1-2 dagar övrigt jobb mot hästjobb.
Kommentarer?

Riverside

Min man kan försörja oss båda och gården på sin lön om det behövs. ÄR det alltså en fördel för mig om min hästverksamhet går lite mindre bra?

1. Finns det inga kopplingar mellan verksamheterna är kravet mycket större på att varje avskild del har ett tydligt vinstsyfte och gör egen vinst så snart som möjligt. Det är inte tillåtet att finansiera icke vinstdriven verksamhet med stora vinster i annan verksamhet. Däremot spelar inte vinstens storlek någon roll, bara intäkterna i varje del överstiger kostnaderna - dvs man tar inte en massa subventioner via skattesystemets moms och utebliven vinstskatt.

2. Nej, det är alltid bättre att visa vinst för den delen så fort som möjligt. Då kan inte vinstsyftet bli ifrågasatt... Går den mindre bra (dvs med stadigvarande förlust) är det stor risk att den omtaxeras till hobby. Det är till och med större risk när försörjningen redan är ordnad på annat sätt eftersom det då (statistiskt) är fler som försöker utnyttja systemet till att finansiera privata hästar (dvs skattebedrägeri).

Så driv företagets hästdel medvetet mot vinst, dvs bryt barriären ((intäkter - kostnader) > 0) så fort som möjligt, så uteblir problemen.

Helan kan nog vara lugn. Ingen skattmas kommer att springa runt och leta efter tomma förmånliga hästboxar. I värsta fall får hon väl ställa dit en spånbal och säga att den används som förråd. Men det här med olika verksamheter är intressant. Hur många småjordbruk är det inte som i realiteten finansieras med skogsbruk. Har någon anmärkt på den kopplingen nån gång?

I värsta fall KAN du bli återbetalningsskyldig (dvs omtaxerad som hobby) men då krävs att det går att bevisa att du medvetet gjort denna satsning utan tillräckligt vinstsyfte. Jag tycker i alla fall att det inte alls verkar så med de uppgifter du lämnat! Det bästa sättet att visa att det inte är så är att få företaget att börja generera vinst så fort som möjligt!

Det finns andra aspekter på det hela.
I vissa lägen så blir det verksamhet hur man än vänder på det.
Och det även om det går dåligt.

Jag har arbetat upp ett ordentlig underskott i min verksamhet.
Men omsättningen och verksamhetens natur gör att jag inte kan krypa undan bokföring och redovisning.
Den förlusten skall jag sedan använda om jag säljer gården (eller hyr ut den) för att dra av mot den hysteriska vinst som jag då kommer att göra.

Man får som ägare tillsätta kapital om det behövs.

Det finns andra aspekter på det hela.
I vissa lägen så blir det verksamhet hur man än vänder på det.
Och det även om det går dåligt.

Jag har arbetat upp ett ordentlig underskott i min verksamhet.
Men omsättningen och verksamhetens natur gör att jag inte kan krypa undan bokföring och redovisning.
Den förlusten skall jag sedan använda om jag säljer gården (eller hyr ut den) för att dra av mot den hysteriska vinst som jag då kommer att göra.

Man får som ägare tillsätta kapital om det behövs.

Fast det är i dessa fall som det blir upp till bedömning. Man kan dessutom driva näring, utan att vara momsregistrerad. Och det är momsregistreringen som kräver vinstsyftet.

Tänker man omvänt förstår man varför. En verksamhet som medvetet går med förluster varje år, där man tar en massa kostnader som inte finns intäkter för - ger skattesubventioner i form av avdragen moms på kostnader. Så är inte systemet tänkt och därför finns vinstsyfteskrav.

Sedan kan en framtida försäljning av något täcka just det vinstsyftet, även om man går med förlust i massor med år innan dess. Och då får man betala tillbaks all moms man dragit av för på den försäljningsdagen.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text... 2
Svar
28
· Visningar
5 121
Anläggning Hej alla kloka Bukeare! Jag ska äntligen köpa min första egna häst. Därför är jag också på jakt efter en lämplig stallplats där jag kan...
Svar
12
· Visningar
1 379
Senast: KattisL
·
Ekonomi & Juridik Jag vill ha lite input på det här lilla "dilemmat" jag har fastnat med. Jag har mina hästar inackorderade, och vår muntliga... 2
Svar
28
· Visningar
3 847
Senast: TinyWiny
·
J
Hästmänniskan Efter en tung vecka med avlivning av min ena häst så kommer nästa "slag" som gör att man bara vill kravla in under en sten och inte... 2
Svar
37
· Visningar
3 404
Senast: elle12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈