formatering/viruskoll/felsäkert läge mm

C

cissiny

Har lite funderingar som någon datorkunnig Bukefalist kanske kan svara på? :)

Har ju fått virus på datorn - den kraschade ihop totalt tillslut - gick inte att reparera operativsystemet. Efter att jag kontrollerat datorn 3 ggr på Housecall (466 infekterade filer första gången, 0 de två andra) så reparerade jag operativsystemet med hjälp av installationsskivan. Det verkade ha gått bra.

Dock - direkt kom det upp ett fönster där det stod att det var problem med Office. Försökte reparera med Office-installationsskivan. Gick inte. Försökte avinstallera. Gick inte heller. Sen dök det upp ännu flera fel och struligheter.

Så, nu blir det nog att jag får formatera om datorn. Detta har vi tidigare gjort genom att lägga in 2000 Pro i partitionen på D och sedan formatera C därifrån. Finns det nåt annat sätt? Om det hamnat nåt virus i D, kan det då "smitta över" till C innan jag formaterat om D (efter att ha formaterat C och installerat systemet där alltså)?

Misstänker ju att det finns virus kvar i datorn trots Housecall. Den beter sig likadant fortfarande (femtielva processer igång samtidigt trots att jag inte har andra program eller fönster öppna). Fick ju iofs köra viruskollen i felsäkert läge då jag inte kom ut på nätet annars.

Om man kör viruskoll i felsäkert läge, kan man missa virus då?

Funderar på att installera nytt virusprogram i datorn. Vi har Norton hemma (nyinköpt) men jag har hört att det kan bli problem med Norton och en såpass gammal/slö dator. Andra tips?

Mvh Cissi (från sambons dator)
 
Jag har en (troligvis fler då jag förlagt dom ibland :o) startdiskett från min ME tid och har för mig att man kan formatera om rubbet om man har en sådan även nyare versioner av Windows.
Sedan lägger man upp Windows igen :cool:
 
Hmmm... det låter intressant :) Vi får se hur det går nu... Startdiskett - hur är det, gör man en sådan? Eller köper?

Mvh Cissi
 
Om det hamnat nåt virus i D, kan det då "smitta över" till C innan jag formaterat om D (efter att ha formaterat C och installerat systemet där alltså)?
-----
Visst är det väl så.. (tror jag) det är ju på samma dator!!!
-----

Om man kör viruskoll i felsäkert läge, kan man missa virus då?
-----
Vet ej!
-----

Funderar på att installera nytt virusprogram i datorn. Vi har Norton hemma (nyinköpt) men jag har hört att det kan bli problem med Norton och en såpass gammal/slö dator.
-----
Jag har Norton 2002 OCH en (inte gammal) MEN slöööö dator, har ej fått en enda virus.. *peppar, peppar....*!!!

Du har väl en bra brandvägg också.. hoppas jag!!???

Nu förstår jag ju också varför du inte svarat på mina 2 PM ang. stamböckerna!!!

Stackars dig :(

Mvh/ :)Bia
 
En startdiskett gör du.. efter att du installerat virusprogrammet!!! Det föreslås automatiskt då programmet är installerat.. klicka bara på OK, och ha minst 2 formaterade disketter redo, mkt bra att ha vid en krasch.. då kör du igång datorn med dessa disketter!!!
 
Det finns inte möjlighet att fixa startdiskett från alla windowsprogram.
Jag som har Windows XP har inte den möjligheten, däremot så har jag gamla liggandes :cool:
Startdiskett kan man göra under tiden Windows ME eller 98 installeras.
Redan då efterfrågas en diskett.
Annars så gör man en i Lägg till och ta bort program med fliken startdiskett (tror jag det var) i kontrollpanelen, men som jag sa alla vers. av Windows har inte den möjligheten :(
 
Det går att göra i XP också har jag för mig. Sätt i disketten höger klicka och välj formatera. Sedan är det en ruta man bockar för som heter skapa MS-DOS startdiskett, eller något liknande. Jag är dock osäker på om startdisketten var så bra. Den som man skapar i ME är nog bättre. :smirk:
 
Det går att ladda hem en startdiskett från t ex DC++. Kan du få tag på en på annat sätt eller göra själv är det kanske enklare.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Min dator mår synnerligen obra. Den har mått bra tills igår kväll, då jag satt och surfade och skulle ladda in lite bilder från...
Svar
2
· Visningar
1 162
F
IT & mobiler Förra veckan fick jag hjälp att omformatera hårddisken, eftersom datorn var sprängfylld med skit och därmed helknäpp. Fick tillbaka en...
Svar
5
· Visningar
993
Senast: suisyola
·
C
IT & mobiler Sitter just nu i felsäkert läge och gör viruskoll på Housecall. Hoppas att jag kan lägga in en tråd under tiden... Vet ju att många här...
Svar
18
· Visningar
2 077
Senast: Soapbubble
·
T
IT & mobiler Min dator har virus i sig. Kör jag en test via Housecall får jag över 300 infekterade filer. Men dom jäklarna som heter...
Svar
5
· Visningar
1 255
Senast: Prosit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp