Formen i högervarv på volter = Problem! Vad göra??

Varmblod90

Trådstartare
Hejsan:laugh:

Som det flesta redan vet så har jag en ridtravare på 9 år. Har alltid varit fin att rida men nu på sistone har jag märkt att han håller inte formen i högervarv om man rider in på en volt. Han är inte sån i vänstervarv, där håller han formen både rakt fram och på volter.
Sen märker jag att han är en aningen stelare i högervarv.
Hur kan man göra för att han ska bli lika fin som i vänstervarvet? Jag rider mycket i högervarv, men tycker det är så jobbigt när han kör upp huvudet så. Är det mycket longering som gäller?? Ska man han några inspänningstyglar i så fall som hjälper honom lite mer att söka sig mer framåt och neråt?
Däremot är han skit fin i högergaloppen, mycket bättre än i vänstergaloppen. Så han skiftar lite så ^^ Men har hört att hästar är som vi människor, höger och vänster hänta?

Vill bara ha lite tips på vad man kan göra för att mjuka upp honom mer och även hur man kan göra för att han ska kunna orka bära upp sig på volterna?

Tack på förhand:bow:
 
Sv: Formen i högervarv på volter = Problem! Vad göra??

eftersom du skriver att de kommit på sistone så funderar jag direkt på om han har ont nån stans? lär kunna ligga en liten hälta som han känner av mer i högervarvet än vänstervarvet. ibland är de enda sättet man känner av mindre hältor på, att de blir lite förändrad i ena varvet på volten. så kolla han för säkerhetsskull hos veterinär som kan känna igenom ryggen och böja honom :)
 
Sv: Formen i högervarv på volter = Problem! Vad göra??

Jag fundera oxå på om det kan vara något sånt. Hur mycket kan en vet. ta för det?? Runt 1000 lappen?
 
Sv: Formen i högervarv på volter = Problem! Vad göra??

Om hästen inte visar ngn rörelsestörning hade jag börjat med att ta ut en Equiterapeut, han kan ju ha fått ngn låsning elr så.
 
Sv: Formen i högervarv på volter = Problem! Vad göra??

ja, men jag kollade igenom honom extra noga idag och kände att han va varm i hoven fram. På sidan och under. Så ska be min ridlärare att trycka på hans hov, kan ju ha fått hovböld...
 
Sv: Formen i högervarv på volter = Problem! Vad göra??

Om det nu inte är hoven som är problemet så kan det vara värt att kolla upp om han fått någon låsning:). Jag har ridit ett antal travare och ett stort problem bland dem har varit just låsningar i bog och nacke, vilket yttrat sig i att de har haft att gå i höger varv.
 
Sv: Formen i högervarv på volter = Problem! Vad göra??

jo helt klart är det värt att kolla upp om det inte är hoven. Men ska kolla hoven först.
Vill oxå gärna veta hur mkt en sån Equiterapeut kan kosta?? Har lite bekymmer med pengar just nu så måste veta vad det kan gå på nämligen =)
 
Sv: Formen i högervarv på volter = Problem! Vad göra??

Det är olika från olika personer, hon jag har tar 450:-/behandling, och så samarbetar hon med en massör som man brukar få ta ut som efterbehandling, hon tar 400:-/behandling. Men jag vet även folk som tar 1000:- för en behandling.. :)
 
Sv: Formen i högervarv på volter = Problem! Vad göra??

Okej, får väl spara undan till det om det skulle bli aktuellt :)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 157
Senast: super
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 104
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 596
Ridning Hej alla hästfolk! Sitter nu här precis efter att ha kommit hem från stallet och scrollar igenom snap- och instaflödet. Stöter då på en...
2
Svar
38
· Visningar
3 037
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Det här med klädsel
  • GVFÖ 2024
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Magsår eller kolik?
  • Vi som letar häst II
  • Hovelände

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp