Förslag på bett.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare sundance
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 38
  • Visningar Visningar 2 437
Sv: Förslag på bett.

sundance skrev:
Tack för alla svar! Ska kolla runt när jag får tid att åka iväg. Har haft ute tandläkaren var tionde månad sen jag fick henne. Efter senaste gången i höstas märkte jag ingen skillnad, så då blev det återbesök sex veckor efter. Vid andra besöket var hon fin i munnen. Problemet är inte att hon springer runt och gapar vid ridning. Direkt när man lugnt och stilla tränsat i stallet, står hon och ser lite förvånad ut över att det är nåt stort och konstigt i munnen!
En tanke slog mig!! Betet kanske sitter för högt eller för långt ner! om du förstår va ja menar :confused:
De va bara en reflektion ja fick!! :P

Nej, tränsinpassning har jag inga problem med. Men tack för tipset iaf!

sundance skrev:
Vad tycker ni om waterfordbett?

Jag har aldrig sett ett kulbett som är lika smalt som ett bridong, å andra sidan så kollar jag aldrig på såna bett. Tycker de ser så hemska ut :crazy:.

Om hon inte är stark i munnen , och lyssnar på dej utan massa slitandes å dragandes , så tycker ja du ska prova ett hackamoore. Min hopphäst gick utmärkt på det. Bäst är ändå om du kan rida på vanligt tränsbett, det är grunden i utbildningen att man ska slippa skarpa bett med häveffekt osv..

Nej lika smala som bridong är dom inte (finns nog bara i en tjocklek), men inte lika tjocka som endel pelhamstänger heller. Ser ut och ser ut, tillslut är det ändå handen som avgör ändå.

Ja, en del pelhamstänger är groteska :eek:. Men Pessoa tillverkar ett ganska smalt. Har det till min ibland när jag hoppar, med två tyglar då. Har du sett dom? Vet inte om dom tillverkar stänger och tredelade också, mitt e iaf tvådelat.

waterford kan funka väldigt bra på hästar som gärna tar tag i bettet. man kan liksom "rassla om" lite mer med det sas.

sundance skrev:
Vill ha förslag på bett som tillhör det skarpare slaget, men som inte tar stor plats i munnen. Alltså inte gummipelham, utan mer som ett bridong i tjocklek. Pessoabett gillar jag inte alls.

Thanks.

Jag hade provat jaktkandar. Jag själv föredrar raka fasta bett med tungfrihet. Jag anser att tränsbett och delade bett är skarpare än stångbett.
2 delade bett blir som en nötknäppare rätt upp i gommen och många hästar tycker ej om detta. 3 delade är något bättre.
Har haft möjligheter att prova bett under många år på många olika hästar och 95 % av dessa föredrog stångbett.
Man blir med stångbett finare i hjälperna medans du med tränsbett blir hårdare i tygeltagen.
Alla har vi olika åsikter om bett men det bästa är att prova sig fram.

Min häst fullkomligen hatar tungfrihet, då springer hon och gapar, hänger ut tungan och liknande.

Hittade ett jaktkandar utan tungfrihet som är min absoluta favorit. Damen gillar det också, och det tar inte alls stor plats i munnen.

DSC01316.jpg

DSC01314.jpg

ploppbett med ploppar på.. :smirk:

sundance skrev:
pelham funkar utmärkt i teorin, om man bortser från att hon inte vill/har svårt att stänga munnen.:angel:

Direkt när man lugnt och stilla tränsat i stallet, står hon och ser lite förvånad ut över att det är nåt stort och konstigt i munnen!

min häst göt precis likadant!!! känns lite skönt att veta att vi inte är ensamma:crazy:

"hemma" rider jag på ett fullcheek ca 11-12mm tjockt, det går han bra med, men ute kan han bli väldigt stark o vill gärna dra en rövare på fältet. jag har hittat ett pelham (har tyvärr inte bild) in en av våra små lokala hästaffärer som har samma tjocklek, detta jag ska köpa för att ha mest vid uteritter som lite nödhjälp.
kolla runt o se om du hittar ngt liknande

Ett bett som faktiskt är ganska "snällt" är ju faktiskt gagbett. Kan användas rejält när det verkligen behövs. Fick med det till min en häst vid köp men förra ägaren fick tillbaka det. Jag var väldigt mycket längre än henne och behövde det inte.

mja gags kan man kanske inte direkt kalla snällt som sådant (beror givetvis på hur det används) men det kan vara ett mkt bra bett att rida på i vissa situationer

Mena heller inte att det är snällt men lite roligare att ha i munnen än ett jaktkandar. Men det användes i hoppningen av förra ägaren då hon var väldigt liten och hästen 1,68. Jag red den hästen på bridong och klarade mej jätte bra. Det är alltid handen som bestämmer styrkan i bettet.

Liknande trådar

Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
568
Senast: Elo
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 050
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
688
Senast: cowgirl81
·
Relationer Hur drar man bäst tydliga gränser för krävande föräldrar? Mina föräldrar är 70+ och krassliga båda två. De klarar sig egentligen inte... 2
Svar
21
· Visningar
2 421

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Tar jag rätt beslut att avliva?
  • Vilken ras passar mig?

Hästrelaterat

Tillbaka