Förslag på hingst?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Magendy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 207
M

Magendy

Funderar på att betäcka mitt sto e:Magini till våren. Hon har tyvärr inte gröna papper utan hennes mamma är import från Ireland. Har full stam därifrån på mammans sida men är ej godkänd i sverige. Så vilken hingst skulle passa?
Mitt sto är ca 160 cm i mkh, ganska kraftig med mycket egen vilja. Skulle vilja ha ett föl med hennes arbetsvilja men med ett jämnare humör.
Halvblodshingst eller korsa med nåt annat?
Och ni som anser att man inte ska avla på hästar med icke godkända papper behöver inte svara i denna tråd!

Sv: Förslag på hingst?

Jag skulle betäcka med en halvblodshingst. Vi hade ett härligt Cortez sto undan ett irländskt sto (Frazer xx - Imperius xx - King of Diamonds). Älskar irländskt blod!
Vad håller ditt sto på mödernet?

Inte mycket till hjälp i ditt hingstval, eller hur? :D Ska fundera lite så återkommer jag.

Hennes mamma heter Raheenglass Pearl e: Legaun Prince ee: Milstone u: Emma ue: Errigal

Vet inte om det hjälper något...

Att ASVH inte godkänner vissa irländska stamböcker tycker jag är trist! Titta bara på alla framgångsrika tävlingshästar som kommer från dessa stammar! Avlar själv på ett sto med icke godkänd mormorsfar och har gott samvete för det!

Hip Hop ger bra temperament till sina avkommor, men det blir kanske för tungt?

Irco Mena verkar ofta passa bra till irländska ston, har sett många fina kombinationer med King of Diamonds blod ( han är ju e Errigal).

Vad vill du att avkomman ska göra och på vilken nivå? (Jag är okunnig - men Magini-hästar brukar väl kunna lite av varje och de irländare jag stött på har skuttat. Det låter som hopp. Jag vet att många här kan avläsa användningsområde ur stammen, men för oss andra blir det mer intressant att följa diskussionen med lite mer kött på benen)

Vilket är prioritet ett? Prestation eller lynne?

PS min åsikt är att köra halvblod (om ingen kommer på en fullblodshingst som sitter som en smäck). Något relativt förvärvningssäkert. Det verkar stämma med den typ av häst som stoet är.

Tänkte faktist också på Hip hop, har själv betäckt med honom i år.
Vet dock inte hur han kombinerar sig med Magini?
Det finns rysligt mycket bra hingstar, mitt tips är att antingen gå in på asvh:s hemsida, där har dom faktablad över tillgängliga hingstar, annars vänta tills nästa år när de kommer ut med en ny hingstkatalog :) Kommer ju nya hingstar varje år... :bump:

Har ju tänkt sälja fölet så vill få fram en bra allround häst. Mitt sto har trevligt steg och hoppar dessutom helt ok. Hennes mamma är tävlad 130 i sverige och angligen högre på Ireland. Svårt att veta vad man ska avla på... Men skulle vilja få ett föl med coolt temperament men ändå alert. Lagom stor och trevlig.... :angel:

Jag hade nog använt en hingst med stort fullblodsinslag, gärna med Ladykiller blod i sig med tanke på det irländska.

Annars har jag hört rykten Magini - Eighty Eight Keys ska bli trevligt (notera att jag inte gillar hingsten själv).

Det är svårt det här med avel!

Eller Irco Marco-blod kanske?

Irco Mena hade ju irländsk på mödernet, och jag har för mig att det finns flera bra hästar med den kombinationen. Lägg därtill att de ofta har ett bra psyke, så kan det nog passa ditt sto ganska bra.

Görel har redan föreslagit Hip Hop, sen finns det ju halvbrorsan Fletcher N, pappa Feliciano, Irco Mena och hans son Dirco.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
802
Senast: Roheryn
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 717
Senast: Mabuse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 456
Avel Funderar på att ev betäcka mitt arabsto nästa säsong. Hon har tidigare varit verksam inom arabaveln innan jag köpte henne. Jag är nu ute...
Svar
7
· Visningar
1 845
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka