Förslag på hudraser önskas

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare mon ami
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 827
M

mon ami

Hej

Vi ska köpa hund men vet inte riktigt vilken som blir bäst för oss.
Vi har funderat länge på hund men nu är det dags.
Vi vill gärna ha en mellanstor/mindre hund
en korthårig eller lättskött päls som inte fäller vrålmycket
inte skällig mer än normalt
lagom aktiv som gillar normala promenader men inte kräver massa motion.
smart/lättlärd som tycker det är kul med någon form av träning/lek. Lättfostrad.
barnvänlig, ska passa i familj som go, lugn kompis
flera förslag mottages tacksamt.

Sv: Förslag på hudraser önskas

Nu tänker jag klockrent på två raser.. :) Cavalier king charles spaniel och dansk/svensk gårdshund. :)

Dansk/svensk gårdshund tror även jag kan passa om man ser utifrån de önskemål som TS skrivit. Jag tänkte även på att mellanpudel skulle kunna vara något?

Är det bara min DSG som kräver mer än promenader för att vara nöjd + att när hon fäller så fäller hon allt?!

Jag tänker mer på de renodlade sällskapsraserna...
Typ Mops, affenpincher, norfolk-/norwhich-terrier, papillon/phalene, cavalier king charles spaniel eller king charles spaniel eller kanske en liten pudel :)

/Swat

Griffon/Brabancon!!!

Är nyfrälst och därför inte speciellt neutral i frågan men... fy f*n vilka underbara individer! :love::D

en fransk bulldogg skulle passa klockrent hos er! Är nog partisk men det är en helt underbar ras som knappt skäller, hårar inte mer än normalt. Det är en trevlig familjehund som älskar barn och inte är överdrivet aktiv! En kanonhund helt enkelt. http://frallanelsa.bloggsida.se

en fransk bulldogg skulle passa klockrent hos er! Är nog partisk men det är en helt underbar ras som knappt skäller, hårar inte mer än normalt. Det är en trevlig familjehund som älskar barn och inte är överdrivet aktiv! En kanonhund helt enkelt. http://frallanelsa.bloggsida.se

Det är ju otroligt fina hundar :love: Men du är det med sjukdomar inom rasen? Bara jag som inbillat mig att de kan vara lita "olycksdrabbade" :confused:

Det är ju otroligt fina hundar :love: Men du är det med sjukdomar inom rasen? Bara jag som inbillat mig att de kan vara lita "olycksdrabbade" :confused:

Tyvärr är det en av raserna som kan ha en del problem, men därför måste man vara extra noga med att köpa en hund från hälsosamma linjer och en seriös uppfödare. Jag skulle aldrig köpa en fralla från Blocket utan papper.....

Är det bara min DSG som kräver mer än promenader för att vara nöjd + att när hon fäller så fäller hon allt?!

Typ Mops, affenpincher, norfolk-/norwhich-terrier, papillon/phalene, cavalier king charles spaniel eller king charles spaniel eller kanske en liten pudel :)

/Swat

Instämmer, det TS beskriver passar knappast en DSG.

Jag tycker att alla typer av sällskapshundar passar er. Frågan är ju lite vad man har för smak? Tycker du tex att papillon är en söt hund eller är du mer för tex boston terrier eller fransk bulldog stuket?

Jag tänker pudel eller bedlington terrier:
* Fäller inte
* Längre päls, men går att snagga utan att hunden ser allt för tokig ut
* Lättlärda och smarta (pudlar har man ju på cirkus!)
* Ganska lugna i sättet, relativt friska raser som lever minst 12-14år om de inte blir sjuka
* Skallet är träningsbart, men bedlisen är ingen riktig terrier och har heller inte det där riktiga terrier temperamentet

/Swat

Min krävde massor förut, men kom på att det var jag som gjort henne så. Nu har jag varvat ner över sommaren o då har hon lärt sig vara nöjd med bara promenader vissa dagar. Tror nog att de lugnar ner sig med åldern också. Plus att det beror lite p åvilka linjer hunden kommer från. Det är väldigt olika från kennel till kennel med aktivitet, jakt- vakt instinkt.

För övrigt är det INTE kul när hon fäller... små vita hår som finns o fastnar överallt. Mellan fällningarna tappar hon nästan inget som tur är.

Visste inte att du har en dsg heller. Har jag totalt missat. :o
Var kommer den ifrån?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 916
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt... 2 3
Svar
55
· Visningar
4 944
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 753
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av... 11 12 13
Svar
249
· Visningar
31 120
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31