Förslag på sadelmärken till unghäst

Wembley

Trådstartare
Det börjar bli dags att leta efter en begagnad kvalitetssadel till unghästen, 2,5år gammal. Budgeten är begränsad, därav begagnat.

Jag behöver tips på märken som ni tror skulle kunna passa hennes rygg som är kort, rak och platt. Måttlig manke. Några foton, som förhoppningsvis säger något om ryggen iaf (på bilden med två är det skimmeln).

31515495.jpg

31909725.jpg

Tillfälligtvis har vi använt en hoppsadel som ligger ganska väl (min 10 åriga hästs), den ser dock för stor ut för hennes korta rygg, men har fått duga för att lära sig att bära sadel (utan ryttare).

Jag själv är inte så stor, så en 16,5 tums sadel är nog lagom stor till fröken. Det gäller en sadel lämplig för terräng/hopp/uteritter ska tilläggas.

Vad tror ni om bomvidd, kan en normal mot vid fungera? Stör det ryggen för mycket att köpa en något bredare? Hur hade ni gjort? Tacksam för tips, så jag kan börja leta i begagnatdjungeln :bow:

Senast ändrad:
Sv: Förslag på sadelmärken till unghäst

Oavsett villket så hade jag satsat på en sadel med utbytbara koppjärn. Wintec t.ex. har så många trevliga modeller.

Oavsett villket så hade jag satsat på en sadel med utbytbara koppjärn. Wintec t.ex. har så många trevliga modeller.

Tack för tipset :) Min erfarenhet sen tidigare av sadlar med utbytbara koppjärn är att när man byter till vidare järn passar tyvärr inte sadeln en rak rygg längre (effekt lättar bak) :(

Hade satsat på en äldre kvalitetsadel. Av läder inte syntet

Vilket märke får du prova dig fram väldigt individuellt fråb häst till häst ju vad som passar

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
996
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag letar efter en sadel till min unghäst, det är ett fullblod f. mars 2015 (exgaloppör utan karriär) som inte hunnit bygga några...
Svar
6
· Visningar
1 865
Senast: Debsie
·
Utrustning Hej, Vet att det finns en miljard sånahär trådar, har läst de flesta gamla men är fortfarande lite villrådig. Har kontakt med en...
Svar
6
· Visningar
2 574
Utrustning *suck* Då är vi tillbaka i sadelträsket igen. Jag får acceptera att vår nuvarande sadel kanske inte är den bästa lösningen för oss och... 2
Svar
23
· Visningar
3 065
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka