Förslag på utrustning tack!

cela

Trådstartare
Hej på er!
Sålde min sista häst 1998 och var därefter hästlös i 8 år, senaste två åren har jag varit medryttare.
Efter sommaren planerar jag att köpa häst igen:), känner dock att jag kommit ifrån en hel del vad det gäller utrustningsbiten. Rider för närvarande i en Frank Bains dressyr vilket för övrigt är det märke, tillsammans med County som jag har mest erfarenhet av (varit mkt nöjd med dessa)
Jag skulle vilja ha förslag på bra sadlar /träns /täcken som ni kan rekomendera. (När det gäller sadel så är det såklart dressyrsadel:-)

Maxpris sadel 5000:- (tänker köpa begagnad)
Maxpris träns ca 1300:- (vill ha ett i riktigt bra kvalitet)
Maxpris vintertäcke ca 1000:-

Hoppas ni har några bra tips! / Cissi

Sv: Förslag på utrustning tack!

sadel är ju väldigt individuellt. de viktigaste är väl att den passar.

Tycker amigo gör bra täcke. hädanefter kommer ja bara köpa sånna! Horseware är ju super, amigo är deras budget variant ( ? )
träns finns de massor. Finns massa trådar om träns!

Lycka till, kul med häst :D

Tack för täckestipset!
jo, självklart måste sadeln passa! Men det är ju lite steg 2, i dagsläget vill jag alltså mer ha tips på vilka märken som kan vara bra /vilka man ska undvika (sen tycker ju såklart folk olika, men det är ändå intressant att få höra olika åsikter) Har sökt lite i tränstrådar, men ville göra det enkelt för mig:ogenom att själv ställa frågan...

Hade jag varit du hade jag lagt hälften av vad du tänkt på träns och lagt det på sadel istället. HdR har ett snyggt dressyrträns för 5-600:-.

Beg sadel för 5-6000:- är väl typ Stübben, Prestige Hippos, Zaldi och HdR som jag kan komma på nu.

Täcke; absolut Horseware Amigo!

Hade jag varit du hade jag köpt ett beg stübben, kieffer eller zalditräns samtliga har dåligt andrahandsvärde men är riktigt trevliga i kvalitén.

oops! men om jag lägger 1300 kr på ett träns måste jag väl få tag i ett i bra kvalitet, som INTE är begagnat? :confused:

Men varför inte köpa ett begagnat träns och lägga tusenlappen (eller kanske inte riktigt, men nästan) som blir över på sadel istället?

Sadel är väldigt inidividuellt och det bästa är ju om du kan åka till en sadelutprovare och se vad som passar både dig och hästen bäst. Ibland kanske man tvingas gå över budgeten någon tusenlapp men det kan det ju mycket väl vara värt om man fortfarande har en hel häst med passande sadel. Frank Baines, County, Zaldi, Hubertus, Stübben, Bates m.fl. kan man hitta beg. i den prisklassen. Det finns även en del trevliga syntetsadlar på marknaden nu, där man får mycket sadel för pengarna eftersom de är välgjorda men de är billigare eftersom materialet är billigare,
de är dessutom lättskötta. Tänker då på främst på Griffin och Wintec sadlarna då, t.ex. Wintec Isabell har ju blivit väldigt populär och det är en väldigt trevlig sadel som du bör kunna hitta beg. runt den prisklassen (om den skulle passa hästen).

Till min häst har jag en Bates Maestro som jag gav 6000 kr för och jag har även haft en Olympic Jessica som jag gav ca 4000 kr för tror jag (Källquists) , samt en Stübben Artus CS hopp, alla har varit trevliga sadlar som varit av fin kvalité och jag anser mig vid samtliga tillfällen ha fått mycket sadel för pengarna. Bates sadeln är en riktig soffa att rida i :love: , min tränare red dessutom i den häromveckan och tyckte också den var riktigt trevlig att rida i.

Beträffande träns så finns det ju många att välja på t.ex.
Henri de Rivel, Glen Gordon, Mark Todd, Hubertus, Knights, Zaldi, Kieffer (m.fl!) är trevliga.

När det gäller täcken så gillar jag själv Mark Todd, Bucas, Horsesaver och Horseware täcken bäst. En del modeller kan du hitta i den prisklassen.

Jag skulle kunna ge förslag på bomlösa sadlar, finns både bomlösa dressyrsadlar och bomlösa hoppsadlar. Dom anpassar sig efter ryggen och funkar riktigt bra. Och jag vet ett ställe där du får sadlar för billigt pris.
www.sadelgrossisten.se kolla in där och glo igenom sadlarna lite men jag lovar dig att dom är riktigt bra

Liknande trådar

Utrustning Dressyrsadel till KORT, något sväng rygg med mycket bog. Hästen har ks så det får absolut inte bli tryck på länden (L5-L7) Det mesta som...
Svar
11
· Visningar
1 582
Senast: Design05
·
Utrustning Vet att det någonstans funnits en tråd med folk som har små ponnyer (kat A-B) som lagt upp kort och tipsat om utrustning och sånt...
Svar
19
· Visningar
4 004
Senast: Barrel
·
Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 455
Senast: lillkillen
·
Utrustning Letar efter en dressyrsadel, har provat en Globus clic som jag tyckte låg bra och passade även mig. MEN har lite frågetecken om kvalitén...
Svar
2
· Visningar
391
Senast: biffen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka