Försörjd av sin sambo

Bukefalos 30 år!

@Hund! + alla andra

Jag kan nog inte få ut nåt från FK, anser själv att mitt kroknande är mer att jag ledsnat på hela jobb-biten. Är 62 nu, har inget eget pensionsspar, så där finns inget att hämta. Men om jag går nu eller vid 64, så gör det typ ett par hundra i månaden sen när jag får pension, så det handlar mest om att överleva i två år till. Hund! , det låter som vår situation. Stortrivs hemma, har rest mycket tidigare, så att varva ner och leva här och nu, kanske odla lite mer osv, det låter toppen!! Min sambo är också yngre än mig, och är arbetsnarkoman, så man får hålla tummarna för att inget oförutsett händer (vilket det har en viss förmåga att göra i livet…) utan vi bägge är nöjda med situationen.
Ja, precis, jag tröttnade på den allmänna "corporate bullshit" attityden som finns. Precis som att jobba är det viktigaste i livet. Det är det inte! Jag fick dessutom frågan från några, om jag inte skulle anmäla mig till a-kassan och utnyttja den biten? Det skulle jag aldrig få för mig. Dels är det mitt val att sluta jobba och dels så innebär det faktiskt en faslig massa jobb att vara arbetssökande. Och det är jag ju inte.

Man sparar också en del pengar på att inte jobba. Arbetsresor, det vill säga bil. Vi har sålt den ena och har bara 1 bil nu. Kläder, det krävs ändå lite mer av outfiten när du ska till kontoret än när du strövar runt i skogen med hunden. Och tiden man kan lägga på att laga mat och baka från grunden. Då blir maten både godare, nyttigare och billigare.
Men framför allt den själsliga biten. Jösses, så mycket bättre jag mår nu, när jag slipper höra och se alla stressade kollegor med deadlines, som mådde dåligt...

Men glöm för allt i världen inte att tänka på framtiden och säkerhet. Giftermål och testamente är bra grejer!

Min mamma gick i pension för drygt ett och ett halvt år sen, hon hade då ganska nyligen fyllt 63. Hon har haft ett tungt jobb i vården i hela sitt liv och orkade helt enkelt inte mer. Nu vet jag inte exakt, men för henne handlade det om någon tusenlapp som pensionen sänktes för att hon gick för tidigt/behövde börja plocka ut den tidigare. Men har också hört att det är olika regler, att för mammas årsgrupp gick det att göra så men jag har själv en kollega som bara är två år yngre än mamma som inte kommer kunna börja plocka ut pension så tidigt.

Pappa har ett högavlönat jobb och jobbar fortfarande (de är lika gamla). Nu är de gifta, vilket så klart påverkar en del. De har alltid haft gemensam ekonomi, där mamma skött allt det ekonomiska och båda lönerna gått in på gemensamma konton. Pappa har dock alltid tjänat (mycket) mer. Mamma tog all föräldraledighet och VAB (det var ju så på den tiden, min pappa har varit extremt närvarande jämfört med mina kompisars pappor, men det påverkar så klart mammas ekonomi nu).

För dem har ekonomin alltid varit gemensam och pappas lön har alltid betalat mer av räkningar och sånt eftersom han helt enkelt också har tjänat mycket mer. Men jag vet att de har någon försäkring som gör att de pengarna skulle gå till mamma om det händer pappa någonting. Sen vet jag ju inte hur det ser ut för dig, men idag behöver mamma knappt använda bilen så bensinkostnaden sjönk ju radikalt när hon slapp köra till jobbet. Den lilla sänkningen som blev för henne på att hon tog ut pension så tidigt blev typ plus/minus 0 när hon slapp bränslekostnaderna. Mina föräldrar har aldrig haft några dyra intressen eller velat resa eller så, så de har inga dyra utgifter.

Men du är ju några år yngre än henne, så dina förutsättningar lär ju bli lite mer jämställda med min kollega. Men mina bästa tips är att se över så du har både hängslen och livrem om det skulle hända din sambo något. Särskilt om ni då heller inte är gifta. Har ni barn? Gemensamma eller särkullsbarn? Finns det särkullsbarn i bilden är det ju ännu viktigare att man verkligen ser till att man har sitt på det torra ifall det värsta skulle hända.

Jag har funderat lite på detta, eftersom jag har levt lite så fast tidigare i livet. Jag var föräldraledig i 10 år med våra 4 barn (ja, jag tog ut alla dagar som inte var specifikt till pappan - hur klokt det var kan såklart diskuteras men det är inte det den här tråden handlar om) och av olika orsaker var det svårt för mig att få jobb efter det. (Mina tidigare yrkeserfarenheter blev värdelösa eftersom jag utvecklat reumatisk sjukdom och kroppen helt enkelt inte orkade med) Maken tjänade bra så vi klarade oss okej ändå.
MEN... Det allra jobbigaste i sammanhanget var att jag var tvungen att be om pengar, när jag hade gjort slut på barnbidragspengarna. Och då handlade det inte om pengar för nöjen och sånt, utan för att kunna handla mat till familjen.
Så, mitt bästa tips är att ni ser till att ha en rutin för detta med pengar, t.ex något gemensamt bankkonto med varsitt bankkort, eller automatisk överföring av nån bestämd summa som du har att använda på det sätt ni kommer överens om.

Papper, avtal, testamente osv är prio 1

Vad händer om din partner går bort? Blir sjuk? Plan för detta

Hur stor blir din del att röra sig med? Detaljerad plan för vad du behöver bistå med, som någon skrev 1 gemensamt konto där du kan röra dig fritt med handling mm

och eftersom ni onte är gifta papper och avtal in i absurdum. Been there done that när sambon hastigt gick bort och vi hade inget mer än huset som gemensamt ägande vart ett virrvarv av allt efteråt så gå igenom det. Tråkigt men nödvändigt

Ja, precis, jag tröttnade på den allmänna "corporate bullshit" attityden som finns. Precis som att jobba är det viktigaste i livet. Det är det inte! Jag fick dessutom frågan från några, om jag inte skulle anmäla mig till a-kassan och utnyttja den biten? Det skulle jag aldrig få för mig. Dels är det mitt val att sluta jobba och dels så innebär det faktiskt en faslig massa jobb att vara arbetssökande. Och det är jag ju inte.

Man sparar också en del pengar på att inte jobba. Arbetsresor, det vill säga bil. Vi har sålt den ena och har bara 1 bil nu. Kläder, det krävs ändå lite mer av outfiten när du ska till kontoret än när du strövar runt i skogen med hunden. Och tiden man kan lägga på att laga mat och baka från grunden. Då blir maten både godare, nyttigare och billigare.
Men framför allt den själsliga biten. Jösses, så mycket bättre jag mår nu, när jag slipper höra och se alla stressade kollegor med deadlines, som mådde dåligt...

Men glöm för allt i världen inte att tänka på framtiden och säkerhet. Giftermål och testamente är bra grejer!

Jag sparar pengar genom att jobba :) Företaget bistår med bil (vilket jag visserligen skattar för men blir bra mycket billigare att ha än att äga en själv) och arbetskläder. Samt att många luncher i mitt arbete står företaget för.

Mitt klädkonto består typ av springa i skogen fritidskläder :D

Helt OT men bara ett litet inflik :D

Kan inte vara utan fordon i hushållet då jag bor alldels för långt bort för att nyttja det kommunala.

MEN... Det allra jobbigaste i sammanhanget var att jag var tvungen att be om pengar, när jag hade gjort slut på barnbidragspengarna. Och då handlade det inte om pengar för nöjen och sånt, utan för att kunna handla mat till familjen.
Så, mitt bästa tips är att ni ser till att ha en rutin för detta med pengar, t.ex något gemensamt bankkonto med varsitt bankkort, eller automatisk överföring av nån bestämd summa som du har att använda på det sätt ni kommer överens om.
Det här! Det var under såna här förutsättningar min mamma var hemmafru, och det funkade inte så lysande att be om pengar löpande. Så jag håller med om att det är jätteviktigt att sätta upp såna rutiner för pengar

Ja, så får det ju inte bli, att man måste tigga om pengar… Men ett gemensamt kort med en begränsad summa på kanske är en idé.

Ja, så får det ju inte bli, att man måste tigga om pengar… Men ett gemensamt kort med en begränsad summa på kanske är en idé.

Egna pengar. Så du inte ska be om lov för att köpa något. Jag hade aldrig velat behöva det, skulle en sån lösning funka för mig hade jag velat ha ett månatligt apanage och veta att det räcker för mina behov, inkluderat lite nöjen och ostron, drinkar och annat livsnödvändigt. Som ni förstår är jag i behov av ett tilltaget apanage.

Liknande trådar

• Aktivitetsstöd/sjukpenning
  • Jag vill bli mer sparsam
  • Att lämna i smyg
  • Gå ner i tid på jobbet

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Dejtingtråden 39
  • Autistic meltdown
  • Valvaka!

Barn