Bukefalos 28 år!

Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

alla delar, om det bestämts innan.
Bilens ägare står för alla böter i samband med bilen, om den är oförsäkrad, oskattat, för dåliga däck etc.

Föraren tar de böter som hänger ihop med själva körningen

Nej, i Sverige tar ägaren P-böter. Det funkar inte längre med att jag körde inte, jag parkerade inte. Vilket i och för sig gör att det inte är böter längre utan avgift.

Vilket har den underliga konsekvensen att det är förmodligen bättre att parkera på ett övergångsställe eller mitt på en hårt trafikerad led. Då blir det en polisiär fråga där man måste utreda vem som gjort vad.

Så vill du unvika p-böter i Sthlm. Parkera på Essingeleden.
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

För det första lär de inte lägga ner jobb på att söka reda på en utländsk bil (i alla fall fick jag inga böter så länge min bil fortfarande var svensk reggad) och för det andra kostar fortkörningsböter typ nada i Tyskland.

Nu låter det kanske som om jag kör för fort här jämt, men det är verkligen väldigt många kameror och väldigt få hastighetsskyltar på vägarna här. Jag råkade köra 63 km på 50 väg och fick 25 Euro i böter.

Det lär ju föraren själv kunna betala tycker jag. Och om inte skulle jag inte som passagerare bråka över de ungefär 50 kr jag skulle få lov att lägga till. Det vore det mig värt för att slippa köra faktiskt!
 
Senast ändrad:
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

För det första lär de inte lägga ner jobb på att söka reda på en utländsk bil (i alla fall fick jag inga böter så länge min bil fortfarande var svensk reggad) och för det andra kostar fortkörningsböter typ nada i Tyskland.

Nu låter det kanske som om jag kör för fort här jämt, men det är verkligen väldigt många kameror och väldigt få hastighetsskyltar på vägarna här. Jag råkade köra 63 km på 50 väg och fick 25 Euro i böter.

Det lär ju föraren själv kunna betala tycker jag. Och om inte skulle jag inte som passagerare bråka över de ungefär 50 kr jag skulle få lov att lägga till. Det vore det mig värt för att slippa köra faktiskt!

Hark hark... hören hören
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Skulle aldrig falla mig i att betala någon annans fortkörningsböter. Att hålla hastigheten och följa lagarna är förarens ansvar.

Enda böterna jag skulle kunna tänka mig att dela på är för parkering, om man gemensamt kommit överens om innan att "okej, vi chansar och ställer oss här. Blir de böter delar vi".
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Skulle aldrig falla mig i att betala någon annans fortkörningsböter. Att hålla hastigheten och följa lagarna är förarens ansvar.

Enda böterna jag skulle kunna tänka mig att dela på är för parkering, om man gemensamt kommit överens om innan att "okej, vi chansar och ställer oss här. Blir de böter delar vi".

Precis vad jag tänkte skriva. :)

101010
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Vi var ett gäng på fyra som i fredags hyrde en bil. Jag själv, T, M och S skulle bila från Belgien till Tyskland för att hälsa på hemma hos T. Det föll sig naturligt att T som är bekant med området körde bilen.

Vi skulle till en mindre by utanför Köhln och T berättade att det finns många fartkameror i området och att hon fotats ett par ggr redan. Resan dit går fint, vi har en väldigt trevlig helg och på söndagen kör vi mot Bonn. Även det mindre vägar med rätt så tätt med fartkameror. Så plötsligt svär T till, jag ser en röd blixt ... och ja men, visst har hon kört för fort och fortkörningskameran knäppte en bild på henne.

S säger genast - oroa dig inte, vi delar på böterna. T muttrar nått, funderar över hur det funkar med en belgisk bil i Tyskland ... sen kläcker hon ur sig "det här var ju ingen överraskning precis" ..

M är tyst, jag är tyst. S upprepar att "nåja, när böterna kommer berätta hur mycket vi ska betala".

Personligen känner jag att, hallå. Varför ska jag kasta bort pengar för att hon inte kan hålla fartgränserna? Övriga i bilen berättar om de gånger de fotats och jag inser att jaha, så jag är den enda av oss (äldst är jag också) som aldrig fått fortkörningsböter, fint.

Hade vi varit med om en olycka, alltså något som faktiskt kom som en överaskning, så hade jag självklart betalat min del av självrisken men det här... jag vet inte.

Klart du måste betala. Alla för en och en för alla eller så ser man till att åka med personer som har bättre vett i skallen :meh:
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Klart du måste betala. Alla för en och en för alla eller så ser man till att åka med personer som har bättre vett i skallen :meh:

Du lärde dig nåt 1/5

internationell solidaritet, arbetarklassen kampenhet!

Hur vill du ha din kalasjnikov?
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Ett kompisgäng besöker krogen och person A i kompisgänget gör några mindre smarta drag, vilket resulterar i dagsböter. Tycker du att kompisgänget ska dela på den notan också? Om det blir fängelse kanske man ska ta varannan månad?
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Aldrig att jag hade betalat, det är ju inte du som har kört för fort. Dessutom verkade det som om personen som körde var bekant med området och visste att det fanns fartkameror? Då borde hon verkligen tänkt på det själv. Vill den andra personen betala får väl hen göra det, men den personen kan inte tala för alla andra på det sättet utan att ens fråga.
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Det är en kollektiv resa. Gemensamma beslut om väg och gemensamma beslut om vem som kör. Är man inte nöjd med besluten om vem som kör eller hur den kör får man köra själv eller kliva av.

Fast hastighetsbegränsningar och trafikregler/lagar bestäms knappast av passagerare.
Har man TAGIT PÅ sig ansvaret att köra (och således även beslutet att köra för fort) så får man ta det.
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Fast hastighetsbegränsningar och trafikregler/lagar bestäms knappast av passagerare.
Har man TAGIT PÅ sig ansvaret att köra (och således även beslutet att köra för fort) så får man ta det.

Del ett, någon dvs den som betalade bilen har tagit på sig det gemensamma ansvaret för bilen.

Man kan innan man åker ge sig tid att bestämma vad som är föraransvar eller inte. Men moraliskt sett är det tveksamt att undandra i sig ansvar i efterhand.

Del två, när den som ansvarar för fordonet och överlämnar det till en annan förare bör kollektivet av resenärer säkerställa vad som gäller av av eget och och personligt ansvar.

Som del i ett kollektivt resande är du moralisk ansvarig. Har du inte reserverat dig mot exempelvis fortkörning är du ansvarig.
 
Senast ändrad:
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Hade absolut inte betalat. Finns ingen anledning överhuvudtaget.
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Så om busschauffören får böter så betalar du gärna halva, om du var ensam passagerare vid tillfället?
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Hade jag valt att åka en helg med några vänner hade det troligtvis varit med mina allra allra bästa kompisar!
Om kameran blixtrat så hade jag svurit, klappat kompisen på ryggen och kastat upp pengar. Mina allra bästa vänner är alldeles för värdefulla för att jag skulle orka bry mig om pengar. Dessutom slapp ju jag köra! Utomlands till råga på allt!

Ruska på dig, betala, glöm, och kör själv nästa gång!

Mvh Miks
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Det går ju att vända på saken också...

Vad är det för vänner som anser att man är så lite värd, att man kör över tillåten hastighet? Och sen tycker att man dessutom ska betala "sin del" ekonomiskt. Som att man inte redan betalat med att riskera sitt eget liv?
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Som del i ett kollektivt resande är du moralisk ansvarig. Har du inte reserverat dig mot exempelvis fortkörning är du ansvarig.
du menar alltså att man måste reservera sig mot lagöverträdelser för att slippa vara medansvarig?
:banghead:
I min värld håller man sig innanför lagens ramar och har man för avsikt att bryta mot lagar och regler - oavsett vilja - så står man för det själv.

Som passagerare i en bil är det oerhört svårt att påverka hur hårt föraren trycker på gaspedalen. ameo är en åkrädd stackare som OFTA påpekar när någon kör för fort eller vårdslöst, men det har sällan någon effekt. Därför kör ameo helst själv när det ska samåkas och ALDRIG att ameo skulle begära att någon annan skulle betala ifall ameo skulle råka bryta mot någon lag/regel så att det kostar extra pengar.
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Att köra för fort är en medveten handling och böter betalas av den som gör det Det är upp till mig vilken hastighet jag kör i
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

kl

Det bästa med buke! - för min del så är själva principfrågan det intressanta (det är inte ens säkert att det dyker upp några böter) men för att förtydliga:

Det var kollegor/vänner jag åkte med, vissa närmre än andra, vi har känt varandra i tre månader totalt. Föraren insisterade på att leasa bilen och köra själv, det var ingen diskussion där.

Jag påpekade körningen ett antal ggr då området vi befann oss i var extremt kurvigt med branta backar. Hon pekade även ut en minnesplats där en 18-åring kört ihjäl sig... man kan ju då tycka att hon borde ha mer respekt för skarpa kurvor och sakta ned men hon snarare gasade på (visst att hon växt upp i området och kört både moppe och bil den vägen ett otal ggr...) gruppkonstelationen är, som sagt relativt ny.
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

*kl*

Det beror nog lite på situation tycker jag.

Hade jag fått fortkärningsböter så hade jag inte över huvudtaget funderat på att få in pengar från ev medpassagerare.

Men om jag hade bott hemma hos en vän och fått mat och husrum (nu vet jag inte hur det var i TS fall - hon kanske betalade för mat och husrum osv så mitt resonemang är rent hypotetiskt) under en helg, och den vännen hade ställt upp och kört bilen så att jag själv slipper köra nån stans där jag inte känner mig helt bekväm att köra och bara kan åka med och ha de gôtt så skulle jag inte tveka en sekund utan att jag hade erbjudit mig att betala.
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

kl

Det bästa med buke! - för min del så är själva principfrågan det intressanta (det är inte ens säkert att det dyker upp några böter) men för att förtydliga:

Det var kollegor/vänner jag åkte med, vissa närmre än andra, vi har känt varandra i tre månader totalt. Föraren insisterade på att leasa bilen och köra själv, det var ingen diskussion där.

Jag påpekade körningen ett antal ggr då området vi befann oss i var extremt kurvigt med branta backar. Hon pekade även ut en minnesplats där en 18-åring kört ihjäl sig... man kan ju då tycka att hon borde ha mer respekt för skarpa kurvor och sakta ned men hon snarare gasade på (visst att hon växt upp i området och kört både moppe och bil den vägen ett otal ggr...) gruppkonstelationen är, som sagt relativt ny.

Oj, nu hann du före mig... :)

Hmmm... i den situationen så känns det ju lite mer... sådär... iom att föraren faktiskt insisterade på att köra själv och att du påpekat att du tyckte att det gick för fort så förstår jag att det känns mindre..... angeläget. :)
 

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 402
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp