Bukefalos 28 år!

Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Hade jag valt att åka en helg med några vänner hade det troligtvis varit med mina allra allra bästa kompisar!
Om kameran blixtrat så hade jag svurit, klappat kompisen på ryggen och kastat upp pengar. Mina allra bästa vänner är alldeles för värdefulla för att jag skulle orka bry mig om pengar. Dessutom slapp ju jag köra! Utomlands till råga på allt!

Instämmer helt. Jag hade betalat.
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Jag hade betalat om vi hade kommit överens om att splitta på allt, inklusive eventuella böter innan. Jag skulle dock aldrig gå med på en sådan deal.;) Den som kör har ansvaret. Kör hen för fort får hen ta straffet.
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Jag hade skrattat till och sagt "Glöm det!, direkt i bilen. Att komma med invändningar i efterhand är sällan fördelaktigt.

Vill det sig illa kan böterna bli skyhöga.
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Jag skulle aldrig i livet betala någon annans fortkörningsböter! Kan inte se en enda anledning! :eek:

Om någon är tung på gasfoten är det ju inte mitt problem! Man får skylla sig själv och betala!
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Även om fortkörningen hade gjort så att föraren blev av med körkortet? Hade du då varit med och pröjsat ett nytt till personen då?

Du är inne på samma spå som jag tror jag. Hur stotr ansvar har man egentligen... och i det här fallet anser jag att det var ren oaktsamhet som ledde till fotandet.
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Jag lånar också bara ut bilen till de jag känner. Jag skulle svara ärligt på frågan om vem det är (istället för att ljuga och säga att jag inte visste) och sedan aldrig mer låna ut bilen till den personen.
Men det beror så mycket på, är det vårdslös körning där hastigheten är farligt hög så är det en sak. Däremot om personen har kört 80 på en 70 sträcka eller liknande så nej, då skulle jag aldrig avslöja vännen. Går det upp i högre farter däremot så blir det vårdslöst och jag anser mig känna mina vänner såpass att jag vet hur dom kör. Hur många kör liksom perfekt inom hastighetesgränsen konstant, tror inte någon gör det ärligt talat och det är otroligt lätt att missa en kamera.

Däremot medvetet köra för fort förbi kamerorna är fel, och som sagt, jag har inga vårdslösa vänner.
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Om kameran blixtrat så hade jag svurit, klappat kompisen på ryggen och kastat upp pengar. Mina allra bästa vänner är alldeles för värdefulla för att jag skulle orka bry mig om pengar. Dessutom slapp ju jag köra! Utomlands till råga på allt!
Dom är så bra kompisar att det inte finns någon som helst respekt när någon i bilen påpekar hastigheten och backarna och kurvorna? En bra vän respekterar om någon i gruppen tycker det går för fort. Eller rättare sagt en bra chaufför respekterar om dom i bilen anser att man kör för fort. Spelar ingen som helst roll ifall man har stenkoll på allt, man saktar ner när någon ber om det och håller hastighetsgränsen.
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Hade aldrig hjälpt till att betala det.. Det får väl dumarslet som körde för fort göra själv..:wtf:

Mvh Domino_s
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Ett kompisgäng besöker krogen och person A i kompisgänget gör några mindre smarta drag, vilket resulterar i dagsböter. Tycker du att kompisgänget ska dela på den notan också? Om det blir fängelse kanske man ska ta varannan månad?

Sånt har hänt, slagsmål också då någon har gjort ett och annat osmart drag.

Eller skulle du låta din kompis bli slagen sönder och samman om du skulle kunna förhindra det?
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

du menar alltså att man måste reservera sig mot lagöverträdelser för att slippa vara medansvarig?
:banghead:
I min värld håller man sig innanför lagens ramar och har man för avsikt att bryta mot lagar och regler - oavsett vilja - så står man för det själv.

Som passagerare i en bil är det oerhört svårt att påverka hur hårt föraren trycker på gaspedalen. ameo är en åkrädd stackare som OFTA påpekar när någon kör för fort eller vårdslöst, men det har sällan någon effekt. Därför kör ameo helst själv när det ska samåkas och ALDRIG att ameo skulle begära att någon annan skulle betala ifall ameo skulle råka bryta mot någon lag/regel så att det kostar extra pengar.

Fast i den verkliga världen kör folk snabbare än hastighetsbegränsningen. Vilket inte är riktigt samma sak som att köra för fort.

Om man hyr bil, så tar någon på sig betalningsansvaret genom att skriva på kontraktet. I det sammanhanget är det rimligt att man gör en överenskommelse om hur man ska hantera eventuella kostnader.

Självrisken kan exempelvis vara hög och ska föraren välja att sätta bilen i diket istället för att riskera att köra på en älg? Om ingen är med och betalar så kan det vara ekonomiskt fördelaktigt att chansa på älgen istället för att ta det säkra före det osäkra.
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Du är inne på samma spå som jag tror jag. Hur stotr ansvar har man egentligen... och i det här fallet anser jag att det var ren oaktsamhet som ledde till fotandet.

Jag anser inte man har ansvar över någon annans körning alls. Kör någon för fort trots att personen vet om att det finns kameror och vet om vilken den tillåtna hastigheten är, så är det inte JAG som ska vara med och betala ifall personen i fråga ÄNDÅ väljer att gasa på lite extra. Det är inte min uppgift att leka mamma åt någon som har körkort oavsett om personen kör för min skull eller för sin egen. Man kan inte skylla på någon annan när man gör fel som får konsekvenser man inte vill ha.
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Fast i den verkliga världen kör folk snabbare än hastighetsbegränsningen.
det finns inget som säger att "folk" kör fortare än hastighetsbegränsningen. Man behöver inte göra det. Jag vet jättemånga som inte gör det.
Den som väljer att göra det, utan att det finns orsak till det, betalar notan.
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Fast då handlar det om en olycka, att köra för fort är knappast en olycka.

Jag kör väldigt sällan över hastighetesbegränsningen och aldrig på en krokig och backig väg eller där det finns kameror.
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Fast då handlar det om en olycka, att köra för fort är knappast en olycka.

Jag kör väldigt sällan över hastighetesbegränsningen och aldrig på en krokig och backig väg eller där det finns kameror.

Nej det handlar att värdera en trafiksituation. Chansa på att älgen hinner undan eller att sätta bilen i diket. Sätta bilen i diket är ingen olycka. Det är en planerad handling utifrån en trafiksituation.

Om folk inte vill betala för det kan det vara klokare att välja att chansa på älgen.
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Delvis knapplån. Jag har vid ett tillfälle kört för fort, blivit fotad av en fartkamera och haft passagerare i bilen. Inte för en enda sekund har tanken slagit mig att min passagerare skulle vara med och betala boten! Passageraren har ju faktiskt inget som helst ansvar för hur jag kör!

Sedan jag fått ytterligare en fortkörningsbot kör jag nu mera laglydigt till 99%. Jag har inget som helst intresse för att betala någon annans fortkörningsbot bara för att jag åker med och föraren tycker att det är helt normalt att ligga 10 km/h ovanför hastighetsgränsen.
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

det finns inget som säger att "folk" kör fortare än hastighetsbegränsningen. Man behöver inte göra det. Jag vet jättemånga som inte gör det.
Den som väljer att göra det, utan att det finns orsak till det, betalar notan.

Klart man behöver köra fortare, då kommer man ju fram fortare. Särskilt som svenska fartgränser är närmast löjliga. Det finns ingen anledning att sänka till 100 på inlandsvägarna. 110 funkade alldeles utmärkt. 130 hade funkat ännu bättre.
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

det finns inget som säger att "folk" kör fortare än hastighetsbegränsningen. Man behöver inte göra det. Jag vet jättemånga som inte gör det.
Den som väljer att göra det, utan att det finns orsak till det, betalar notan.

Precis! Och jag tycker det är väldigt märkligt att det hos så många är ok att bryta mot just lagen som begränsar hastigheten på vägar! Nej fram för norska varianten, där kostar fortkörningsböterna långt mer än i Sverige! Och dra in körkortet ännu längre för de som kör allra fortast = allra olagligast.

Visst, det kan ju hända den bäste att man sitter och drömmer och inte sänker hastigheten i tid vid en hastighetssänkning, kör på gammal vana och missar den tillfälliga sänkningen osv. Men då står man väl för faen för det?!

Förstår inte alls den bristande respekten för hastigheter! När föräldrar lämnar sina barn och sedan åker dit för fortkörning på 30-sträckan vid skolan, hur tänker man då? Eller när man fräser på för fullt i en sisådär 20- 30 km över gällande hastighet i sin långtradare genom en ort? När man ligger långt över hastigheten på vägen genom landsbygden där det kan vara ryttare, folk på cykel osv på vägen?

Allt för många anser att de ska ha fri väg...
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

det blir allvarligare skador om hastigheten är högre vid en krock - som kan vara med ett annat fordon, ett djur, eller kanske ett fast föremål, tp hus, träd eller bergvägg. Den här filmen borde vara obligatorisk vid körkortsundervisning...

det blir betydligt större mijöpåverkan när man ökar hastigheten

Nej, jag kan inte på något sätt motivera att man ska spara några minuter på att öka hastigheten, de negativa aspekterna är för många.
 

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 402
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp