Fortsätta eller sluta?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Detta hästköp blev inte som jag tänkt mig, kan inte skylla någon annan än mig själv! Hästen var okomplicerad hos beridare och vi läser in olika i ordets betydelse har jag även märkt.

Tankarna snurrar. Äntligen har jag hittat det perfekta stallet och det enda jag vill är att rida ut och oftast ensam. Älskar att komma ut i skogen på det sättet, gärna med hunden också. I mörker som i ljus.

Nu vill inte min häst det alls. Jag ska gå promenader månaden ut är tanken men är oftast ute när det är mörkt och det gör henne väldigt hoppig, osäker.
Nu har jag tyvärr blivit rädd för att hantera henne... igår fastnade jag i repet med fingret och det är nog ingen fara men det blir inte harmoniskt.
Ibland tycker hon promenader är kul men då om vi håller oss i närheten av stallet.

Jag vet inte men jag skäms att vi inte passar ihop och jag funderar på att sälja?
Hon är ju frisk och snäll!

Jag har redan haft 4 hästar i mitt liv innan och det känns mycket? Jag borde hittat rätt?

Det var rätt med mitt första sto men då satte ekonomin stop, allt föll.
Sen haflingern som jag saknar så :heart då ville jag sälja för att ha en piggare häst och det fick jag, med råge! Hon var även skadad till och från så red gjorde jag 8 gånger under det året, sen slutade det med att jag åkte av och bröt foten.
Sen travaren, 4år som skulle slaktas om hon inte hittade ett nytt hem. Hon blev verkligen jättefin och vi tog oss igenom ett brutet griffelben och ganska lång boxvila. Men hon var tittig ute, hela tiden på tårna! Där kunde jag inte ha med min hund då hon inte alls respekterade henne.
Såldes dock till det perfekta hemmet :)

Ja, ordbajsande... men mycket tankar.

Så nu tänker jag nog sälja. Har en plats hos en utbildare i början av mars.
Har inte råd att ha henne där för länge då jag lagt endel pengar på inköpet men jag borde ge henne de bästa förutsättningarna genom att göra så?
Så hon hittar ett hem där hon får stanna.

Sen vet jag inte, ska man leta häst igen?
Eller ska man sluta med detta.. känns lite hopplöst ibland
 

Ja jag har köpt fel häst :)
Kanske ska förtydliga att det inte finn något fel med att sälja en häst som inte är vad man tänkt sig osv, men för varje inlägg som skrivs här så tycker jag att det låter som att det är något som behöver extra tid mest? Haha, uppenbarligen håller du inte med, och upplever det som tvärt om. Men det känns liksom inte som att du listar något specifikt som fått det att skära sig, som att ni gått omkull eller så, något som kan vara svårt att få upp förtroendet efter. Förstår du hur jag menar? :)
 
Kanske ska förtydliga att det inte finn något fel med att sälja en häst som inte är vad man tänkt sig osv, men för varje inlägg som skrivs här så tycker jag att det låter som att det är något som behöver extra tid mest? Haha, uppenbarligen håller du inte med, och upplever det som tvärt om. Men det känns liksom inte som att du listar något specifikt som fått det att skära sig, som att ni gått omkull eller så, något som kan vara svårt att få upp förtroendet efter. Förstår du hur jag menar? :)

Jag startade tråden då jag är kluven, annars hade jag bara sålt :)

Det som skärt sig är ju vad jag förväntat mig, mina tidigare erfarenheter angående nya hästar, vad jag visste innan köp och nu efteråt, hur hon reagerade vid försöket till uteritt, hur hon alltid är osäker när vi går ner till paddocken, hur pass osäker hon är i hantering överlag, jag har även åkt av och sen har hon bitit och även dragit iväg med mig, gått över mig i stallgången etc

Många här tycker det är helt normalt men enligt mina tidigare erfarenheter har jag aldrig varit med om en så osäker häst och då tycker jag ändå att jag har endel erfarenheter.
 
Då när jag provat (vet inte om du menar mig eller generellt)
Har jag sett till att hon rört sig ordentligt i paddock två dagar innan, sen ridit i paddock först för att sedan provat uteritt. Såklart inte i mörker :)

Mörker var promenader jag har försökt med då jag skulle försöka aktivera henne och skapa ett bra band tillsammans med henne ute ensamma tillsammans

Menade absolut mer generellt. Jag vet ju inte alls hur du lagt upp det. Jag menade mer generellt att många hästar behöver rasta av sig ordentligt och vara både fysiskt och mentalt lösgjorda för att vara trivsamma ute själva :) Sen är det kanske ändå inte en sån häst du önskar. Det vet ju bara du. Jag står ut med min för att han ligger mig varmt om hjärtat, jag vill inte ge upp och han har fina kvalitéer i övrigt!
 
Jag tycker det är viktigt att hästen man köpt funkar för det syfte man i första hand köpt den för.
Jag köpte själv en ny häst förra hösten som rent ut sagt var ett as att rida ut på ensam men jag köpte den för att den kan hoppa och då fick jag ta att allt annat inte var perfekt då jag inte har ekonomi att köpa den perfekta hästen.

Köper man däremot en häst för att i första hand kunna rida ut ensam i alla lägen, väder och tidpunkt så är det ju viktigt att just det fungerar.
Då är det kanske skitsamma om den inte kan hoppa tex. 😊

Jag är helt för att lägga tid på hästar om grundförutsättningarna finns men jag tycker inte det är fel att göra sig av med hästen om det man faktiskt vill ha den till inte funkar.
 
Jag kan väl känna att om man börjat bli rejält rädd så är inte den här typen av häst rätt.
Jag har en väldigt reaktiv sak med enorma mängder energi. Jag skulle inte kunna om han stått rida ut utan att behöva kalkylera för att ha en spänd och tråkig ritt där han skulle kasta sig och jag ha en ritt som är allt annat än kul. Jag tar helst ett pass inne/på ridbanan innan. Alt så tar jag ett aslångt pass där jag går mycket offroad innan jag sitter upp ute.
Dock går det ju att hantera honom avsuttet utan problem. Och jag blir inte rädd. Just det där med att man inte blir rädd tycker jag är det viktigaste.

En sån här häst som är osäker blir jättesvår att få bättre om ryttaren är livrädd. Min hade blivit fullständigt livsfarlig med rädd ryttare. Han känner sånt och reagerar stort på det.
Och jag kan också känna att man som människa ska slippa vara just rädd. Det finns ju hästar som inte triggar rädslor lika lätt. Jag har haft ett gäng kunder som varit livärdda för sina hästar. I ganska många fall främst ute. Det är ju rätt många som inte fått utbildning i att lösa uterittsproblem. Vanliga tränare lär ju sällan ut det och är sällan med i skogen.

Men vill man försöka:

Om du tar såna lååånga pass där du först går med hästen i riktig skitterräng genom ris, klättrar, slalom mellan träd, över stockar etc kan man trötta ut dem mentalt på ett annat sätt än genom att låta dem blåsa ur i högt tempo. Jag upplever de ge ett annat lugn som är mer genuint lugn än bara trötthet.
Jag har använt det på både min då han var yngre, inte skolad för hjälperna korrekt och allmänt mkt värre. Och jag har använt det på många inridningar, rehabhästar, problemhästar etc. Sen har jag också med fördel ridit dem i just sån rejäl terräng. Gärna med såna osäkra att man tar exakt samma runda. De lever sällan rövare lika mkt i sån terräng iom att de måste hålla koll och tänka hela tiden ang var de placerar fötterna.

Jag har god erfarenhet av att det går att utbilda ekipage i att rida ut. Först kanske problemlösaren/tränaren får rida ut hästen själv någon eller ett par ggr baserat på hur illa problematik det finns.
Sen får man vara med då ägaren rider och instruera under ritten.

Det går ju att lära in signalsystem på banan som gör att man får kontroll över hästen ute. Så man kan kontrollera formen, bryta en stegran, bryta en bockning, bryta försök att sticka etc..

Men är man rädd så kan det vara för mycket för en. Vissa vill kämpa igenom det och lyckas. För andra blir rädslan bara värre och "smittar" även på nästföljande hästar.

Det är svårt val!
Men ska man försöka hade jag tagit hjälp av tränare som kan hjälpa dig med just uterittsproblematiken.
 
Jag säger också sälj, det värsta är att vara rädd. det förstör allt det roliga.
Och det verkar ju vara en trevlig häst som någon annan kan få roligt med istället för att du ska må dåligt över den. Tycker upplägget att ställa den till försäljning hos någon duktig låter väldigt bra.
 
Jag vill egentligen inte säga varken bä eller bu (bu eller bä?) hur som helst ang om du ska sälja redan eller inte utan där måste du helt enkelt känna efter verkligen så du inte förhastar fram nånting. Och som sagt tre månader är ingen långt tid.

Kom att tänka på en duktig ryttaresom hamnade i en svacka eller vad man nu ska kalla det och inte vågade rida på såsom det hade krävts utan höll mot och såklart blev det värre. Fin häst men en stam delvis som ör känd för att ge lite knepigare hästar. Den hästen drog iväg ibland och hon kände att hon tappade kontrollen. Så vi gjorde en deal. Eftersom vi hade hästar på samma gård red vi så ofta som möjligt ihop ute. I alla gångarter men jag red alltid först och kunde stoppa om hästen skulle börja bralla iväg och påminna om -slappna av, tänk frammåt, håll men håll inte igen utan låt henne komma fram.
Successivt blev det ju mycket bättre
Jag tycker man hjälper varandra om man står på samma ställe.
 
@Nepenthe ok.Jag hade för mig att du letade efter en lite dyrare häst med extra gång för att du ville tävla. Men om du mest vill rida ut, ja då hade jag oxå bytt häst.
 
Jag vill egentligen inte säga varken bä eller bu (bu eller bä?) hur som helst ang om du ska sälja redan eller inte utan där måste du helt enkelt känna efter verkligen så du inte förhastar fram nånting. Och som sagt tre månader är ingen långt tid.

Kom att tänka på en duktig ryttaresom hamnade i en svacka eller vad man nu ska kalla det och inte vågade rida på såsom det hade krävts utan höll mot och såklart blev det värre. Fin häst men en stam delvis som ör känd för att ge lite knepigare hästar. Den hästen drog iväg ibland och hon kände att hon tappade kontrollen. Så vi gjorde en deal. Eftersom vi hade hästar på samma gård red vi så ofta som möjligt ihop ute. I alla gångarter men jag red alltid först och kunde stoppa om hästen skulle börja bralla iväg och påminna om -slappna av, tänk frammåt, håll men håll inte igen utan låt henne komma fram.
Successivt blev det ju mycket bättre
Jag tycker man hjälper varandra om man står på samma ställe.

Ja sånna hästar har jag oftast ridit.
De jag känner mig helt trygg på och jag har kunnat ta med mig ekipage som då tyckt det varit tryggt att rida med oss.
Då man känner av situationen och inte tar onödiga risker.
Det är perfekt!
 
Utöver mina 4 egna senaste hästar har jag ridit in och utbildat hästar innan. Jag har även jobbat i stall där jag ridit in unghästar, ridit ut tävlingshästar, hingstar och hästar som kommit från Tyskland som varit ovana vid både hage och uteritt.
Har även hjälpt vänner med deras unga hästar som de inte kunnat rida ut.

Nu verkar jag dock gått bet och jag märker att jag kommer i situationer där jag blir riktigt rädd.
Så på så sätt verkar denna häst vara för svår för mig tyvärr.

På ett sätt har jag lättare att lägga grunden på en ung häst som inte varit med om nått innan. Jag sätter liksom upplevelsen tillsammans med den.
Pushar inte för snabbt för att tappa tillit men manar på om jag märker att vi kan gå lyckliga ur situationen!

Sen var jag mer orädd förr..
Olyckan med foten har satt sina spår.
Jag tycker det blir väldigt dubbelt när du berättar hur modig du är och hur mycket du kan göra, när du i nästa andetag backar på en häst, som inte verkar vara så knepig? Hon verkar behöva en del tid på sig. Men med den bakgrunden borde du kunna reda upp det utan problem?

Jag tycker att vara rädd är något av den värsta känslan, har varit det i perioder och kan tycka i efterhand att jag har lagt alldeles för mycket tid på dåliga hästar (som aldrig riktigt blivit bra, de har varit lite för "gamla"). Där man haft andan i halsen. Har såklart lärt mig mycket men är inte intresserad av projekt i den bemärkelsen, utan tar hellre de orutinerade hästarna.
Så trivs du inte och har blivit rädd för henne så tycker jag definitivt du ska sälja henne. Även om du ger henne tid så kan det ta längre tid för dig att hitta självförtroendet för henne igen.
Tänker att nu vet du ännu mer hur viktigt det är för dig med en trygg häst och är ännu mer grundlig nästa gång så att det blir rätt. :)
 
@Nepenthe om du vill ge det mer tid och chans utifrån att du ändå gillar hästen och tror den skulle passa dig så hade jag provat byta stall på den till ett större med fler hästar och mer fasta rutiner. Gärna även mer nära dig i avstånd, så att du kan åka dit närhelst på olika tider utan att behöva planera in resandet .

Som jag reflekterade över i din andra tråd, så har ju hästen verkligen bytt miljö och typ av hållning rätt extremt i samband med att du köpte den.

Från att ha varit van att gå ute i liten hage, stå uppstallad på anläggning , knappt ridas ut till att gå på stora arealer större delen av dygnet med bara 2 andra hästar . Och sen en ny matte som bara kommer några få timmar, resten av tiden är hästen själv ute med sina två kompisar dvs 95% av tiden.

För mig är det självklart att hästen då knyter an något enormt till sina hästkompisar, och att allt annat för den blir en passus i sammanhanget som den inte känner sig så trygg med/prioriterar.
 
Jag tycker det blir väldigt dubbelt när du berättar hur modig du är och hur mycket du kan göra, när du i nästa andetag backar på en häst, som inte verkar vara så knepig? Hon verkar behöva en del tid på sig. Men med den bakgrunden borde du kunna reda upp det utan problem?

Jag tycker att vara rädd är något av den värsta känslan, har varit det i perioder och kan tycka i efterhand att jag har lagt alldeles för mycket tid på dåliga hästar (som aldrig riktigt blivit bra, de har varit lite för "gamla"). Där man haft andan i halsen. Har såklart lärt mig mycket men är inte intresserad av projekt i den bemärkelsen, utan tar hellre de orutinerade hästarna.
Så trivs du inte och har blivit rädd för henne så tycker jag definitivt du ska sälja henne. Även om du ger henne tid så kan det ta längre tid för dig att hitta självförtroendet för henne igen.
Tänker att nu vet du ännu mer hur viktigt det är för dig med en trygg häst och är ännu mer grundlig nästa gång så att det blir rätt. :)

Ja det var inte för att slå mig själv för bröstet och låta bättre än någon annan.

Hon är för svår för mig, det vet jag och det trodde jag att jag skrivit också?

Ja såklart kommer jag leta efter en tryggare häst om jag köper häst igen..
 
Tack för alla svar!

Det senaste här nu av Pilot blev jag tyvärr ledsen av.

Jag försöker ge en bild av vad jag gjort innan för att man ska få en bild av att jag inte brukar bli rädd.
Jag försöker inte låta bättre än någon annan..

Sen att hon inte låter knepig, det är kanske lite svårt att avgöra genom text?

Nej tack, det räcker nu..
Tack för mig
 
Ja det var inte för att slå mig själv för bröstet och låta bättre än någon annan.

Hon är för svår för mig, det vet jag och det trodde jag att jag skrivit också?

Ja såklart kommer jag leta efter en tryggare häst om jag köper häst igen..
Så har jag väl inte skrivit att du gör i heller?
Utan jag menar att det är svårt att ge råd när du verkar ha bakgrunden för att kunna lösa det själv?
Om du tycker hon är alldeles för svår sa har du ju redan bestämt dig för hur du vill göra?

Att du skulle leta efter en tryggare häst var inte det jag syftade på, utan nästa gång så kanske du testar fler gånger/ rider ut många gånger själv/ har hästen inne själv i stallet innan du köper hästen som en extra försäkring, var snarare det jag syftade på.
Vet inte hur många hästägare som har bett mig göra något med deras häst och den bär sig åt som fan, rent ut sagt. Då brukar deras kommentar vara "jag trodde bara den gjorde så med mig/ trodde den kände att jag var nervös och därför gör så".
 
Tack för alla svar!

Det senaste här nu av Pilot blev jag tyvärr ledsen av.

Jag försöker ge en bild av vad jag gjort innan för att man ska få en bild av att jag inte brukar bli rädd.
Jag försöker inte låta bättre än någon annan..

Sen att hon inte låter knepig, det är kanske lite svårt att avgöra genom text?

Nej tack, det räcker nu..
Tack för mig
Då tycker jag du ska läsa mitt inlägg igen, det var verkligen inte mening att trycka till dig.
 
Jag hade missat att det endast fanns 2 andra hästar på gården. Hästar som går i små flockar utvecklar tyvärr oftare någon form av separationsångest, enligt min erfarenhet. Särskilt den första tiden på ett nytt ställe kan vara skrämmande för en häst som är van att vara omgiven av många andra hästar dygnet runt...

Men mtp det så tycker jag att du behöver ta ett snack med din stallägare och berätta läget, att det har strulat till sig helt med uteritterna och du funderar allvarligt på att sälja hästen pga det. Fråga sedan om de skulle kunna tänka sig att hjälpa dig genom att rida ut tillsammans ett par dagar i veckan. Är det någorlunda schyssta människor så borde de ställa upp på detta tills din häst fått in vanan att rida ut och ni blivit tillräckligt trygga för att testa på att rida själv igen.

Massa lycka till oavsett! Hoppast du hittar en bra lösning för både dig och din häst.
 
Ja om hästen har stått på en större anläggning tidigare är det kanske så den trivs bäst och blir lugnast av. Jag flyttade från ett mindre stall 8 hästar till ett större 18 hästar och 2 av mina 3 trivs märkbart mkt bättre och den ena är mkt lugnare i all hantering. Min gamle 27 åring som krubbitit hela sitt liv slutade med det? Jäkligt märkligt...
 
Då tycker jag du ska läsa mitt inlägg igen, det var verkligen inte mening att trycka till dig.

då ber jag om ursäkt.

Det lät som jag skulle försökt låta duktigare än vad jag är och sen har en okomplicerad häst jag ändå inte klarar av.
 
Jag hanterar henne när jag är i fas och känner mig lugn och att det kommer bli roligt. Så jag hoppas inte det men det är ju svårt att säga..

Just nu kanske jag gör det...
Har använt samma metoder jag gjort på flera olika hästar men går som sagt bet här.

Jag tror jag har svårt att släppa vad jag trodde jag köpte.

Min kompis kommer ut i helgen och ska prova.
Jag ska såklart motionera henne dagarna innan nu och hon kommer börja i paddocken i dagsljus.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
806
L
  • Artikel
Dagbok Innan jag skriver dethär så vill jag förklara en sak. Och det är att endel kanske kommer tro att dethär är nåt som jag har be stämt NU...
Svar
8
· Visningar
1 145
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 420
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 174
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Hur få stilla händer?

Omröstningar

Tillbaka
Upp