fortsättning på "Hur mycket får ett släp dra"?

Re: fortsättning på \"Hur mycket får ett släp dra\"?

Vår får dra 1480 på b-kort, tycker detsamma :smirk: Varför inte 1500?!

Jag håller på med b-kort nu, men e-kortet följer nog ganska snart därefter ;)
 
Re: fortsättning på \"Hur mycket får ett släp dra\"?

Vi ringde till vägverket och polisen enbart för att få reda på hur man det är med transporter ocg hur mycket man får dra och man ska alltid räkna transporten som full lastad även om man kör den tom... Ni kan ju ringa dom och fråga om ni inte tror mig men det var det svaret som vi fick att hur man än gjorde skulle man ha BE-kort... inga undantag!!
 
Re: fortsättning på \"Hur mycket får ett släp dra\"?

Ni har missuppfattat! Ja, du bör räkna transporten som maxlastad för det spelar inger roll på vikten om den är tom eller maxlastad. Har transporten totalvikt 1300 kg så har den det - tom eller lastad. MEN! ...Har du en bil som på B-kort får dra 1400 kg och bilens totalvikt + släpets totalvikt tillsammans inte överstiger 3500 kg så får du dra det på B-kort. Släpets totalvikt får inte överstiga bilens tjänstevikt.

Polisen skulle då få väldigt fullt upp med att stoppa alla som körde släp utan BE-kort och dra in deras körkort för olovlig körning... Tror inte det!

När ändrades dessa regler ;)...

Läs annars här!

http://www.vv.se/faq/fordon/slapfordon/tung.htm
 
Re: fortsättning på \"Hur mycket får ett släp dra\"?

Visst får man dra släp på B-kort! Dock inte min.... :mad: Men det finns ju andra bilar som funkar alldeles utmärkt!

Stallets släp väger 1480, får köra med 945, men inte med V70 (bilen väger för mkt). Min bil får dra 1360 på B, men 1600 på BE.

Jag kan ju antingen köpa en släp med lättare totalvikt, så jag kan dra med min bil, eller ta BE, eller byta bil till en som får dra mer än 1480 på B!
 
Re: fortsättning på \"Hur mycket får ett släp dra\"?

Du kan väga upp bilen, det kostar oftast en passagerarplats (du får inte ha lika många passagerare), det kostar också registreringsbesiktning och du får helt enkelt lasta upp bilen så den väger tillräckligt (en stor verktygslåda?). Jag funderade på att väga upp min 40 kg men insåg att jag är för lat, jag får dra mitt släp med bilen, och håller ändå på att ta BE-kortet.
 
Re: fortsättning på \"Hur mycket får ett släp dra\"?

Jag tycker det är skrämmande med så låg kunskap om något man uttalar sig om!

Samma regler gäller för hästsläp som för andra släp när det kommer till dragvikter och körkortsbehörigheter.

Har du B-kort är det alltid släpets totalvikt som gäller, oavsett om du kör fullt lass eller tomt släp. Har släpet en totalvikt på 1300 kg måste bilen få dra 1300 kg, oavsett om du blir stoppad med tomt släp och alltså faktiskt bara drar t ex 750 kg. Sedan får man inte lasta mer än vad släpet tillåter (i exemplet 550 kg) (550 kg + 750 kg = 1300 kg).

Har du BE-kort gäller vikten vid varje tillfälle, d v s du får dra ett släp med högre totalvikt än fordonet egentligen får dra, om det vid framförandet faktiskt inte väger mer än vad som är lovligt. Det sista är dock en parantes, eftersom diskussionen gäller B-kort.

En bra regel är att alltid ringa bilregistret och kolla vad så att varje kombination är laglig. Lite lurigt är det dock, jag kollade i förra veckan en bil som fick dra 1600 kg på B-behörighet, men 1000 kg totalt. Bilregistret har problem med importbilar med draget importerat de får som regel aldrig får dra mer än 1000 kg (har med draget att göra). En bra grej är alltså att ALLTID fråga efter båda sifforna (B-behörighet och totalt för fordonet).
 
Re: fortsättning på \"Hur mycket får ett släp dra\"?

Förstår inte att just den här frågan alltid lockar fram extra många som skall tala om för folk hur det är fastän de själva inte fattat ett dyft.
Så svårt är det egentligen inte. Reglerna har skrivits i ett antal trådar men det är förstås alltid en massa tokar som förvirrar genom att skriva felaktigheter.
PL
 

Liknande trådar

Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 360
Hästmänniskan Okunnig och lätt neurotisk fundering från mig, hoppas någon vill svara ändå 😅 Jag har en v40 CC (nyare lite mindre modellen) som jag...
2
Svar
28
· Visningar
3 390
Senast: Roheryn
·
Äldre Jag börjar snart gråta, jag måste byta bil :nailbiting: men jag hittar inget som passar, det är alltid nåt som havererar :down: Har...
Svar
0
· Visningar
687
Senast: LillaMy84
·
Hästmänniskan Jag rider en häst 1 dag/veckan sedan ca 1 år tillbaka. Jag älskar den hästen, hon är helt underbar, det var kärlek vid första...
2
Svar
21
· Visningar
3 525
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp