fortsättning på "Hur mycket får ett släp dra"?

T

Thuja

fortsättning på \"Hur mycket får ett släp dra\"?

Har ett släp som är invägt till 1300 kg. Bilen får dra 1450 kg och jag har B-kort.
Skulle jag då kunna dra mitt halvblod (ca 500 kg) OCH mitt lilla varmblod (kanske 450 kg?iaf 150 cm hög) med detta? Vad väger egentligen själva släpet? I detta fallet skulle det bara kunna väga *räknar* 350 kg? Kan det funka?
:confused:
 
Re: fortsättning på \"Hur mycket får ett släp dra\"?

Nej, det väger troligen 5-600 kg. Vikten bör stå i regbeviset.
PL
 
Re: fortsättning på \"Hur mycket får ett släp dra\"?

Jag tror inte att dom räknar hur mycket du har lastat i släpet, utan dom tittar på totalvikten 1450 kg.
Däremot har släpet en gräns vad som får lastas i den. Kolla upp vad last vikten är på släpet.
Har en tvåhästars, med 1300 kg vikt och i den får jag lasta 730 kg. Dvs en stor häst och en liten ponny.
 
Re: fortsättning på \"Hur mycket får ett släp dra\"?

Det borde ju vara samma sak som för mig då! Dvs stor häst +liten ponny(250 kg?) eftersom mitt släp är 1300 kg invägt...
 
Re: fortsättning på \"Hur mycket får ett släp dra\"?

Mitt släp är nervägt till 1200 (löjligt) och jag får lasta 640 kg. Jag ska kolla med Kylinge om jag får väga upp det till 1500 med nuvarande axel. Att väga upp den till 1300 är löjligt.
 
Re: fortsättning på \"Hur mycket får ett släp dra\"?

Jag har ett 1,5 hästars boggiesläp med totalvikt 1300 kg. Jag får lasta 580 kg...

Immer
 
Re: fortsättning på \"Hur mycket får ett släp dra\"?

Du kan åka på överlast som är böter på. Att dra tyngre än tillåten vikt är olovlig körning och räknas hårdare. Så bara att lasta och slanta :) men tänk på att den kan uppföra sig mysko med mycket vikt i.
 
Re: fortsättning på \"Hur mycket får ett släp dra\"?

Låter tveksamt. Mitt släp är nedvägt till 1350 och jag får lasta 550 kg i det.
 
Re: fortsättning på \"Hur mycket får ett släp dra\"?

Hej!
Vad har du för slags släp? mvh/ Lavinia
 
Re: fortsättning på \"Hur mycket får ett släp dra\"?

Ifor Williams, 1,5-hästars. Årsmodell 1993. :)

Immer
 
Re: fortsättning på \"Hur mycket får ett släp dra\"?

Då kollar du vad maxlasten är i släpet, det står på regbeviset och sen lastar du inte över den vikten,
 
Re: fortsättning på \"Hur mycket får ett släp dra\"?

Hej!
Och så nästa fråga.. Vad kostar ett sånt??mvh/ lavinia
 
Re: fortsättning på \"Hur mycket får ett släp dra\"?

Jag gav 25 000 för mitt för ett år sedan. tror att de nya kostar omkring 50 000. Kolla svenska hemsidan, tyvärr har jag inte adressen men du kan ju söka på exempelvis AltaVista.

Immer
 
Re: fortsättning på \"Hur mycket får ett släp dra\"?

Det som är lite dumt är att hur man än gör, så får man inte dra trailer, varken tom eller full, om man inte har BE-kort. Det är totalviken som gäller oavsett om du har häst i eller inte. Men bilen och transportens tjänstevikt får inte överstiga 3500 kg heller så...

Polisen går efter totalvikten på släpet även om det är tomt...
 
Re: fortsättning på \"Hur mycket får ett släp dra\"?

Nu är du väl ändå ute och reser! Du påstår att man aldrig får köra med släp om man inte har BE-kort?

Min bil har totalvikt 1800 kg, transporten 1300 kg. Alltså väger hela ekipaget 3100 kg och jag får framföra det med mitt B-kort.

Immer
 
Re: fortsättning på \"Hur mycket får ett släp dra\"?

Håller med Immer; Visst får man dra ett släp med B-kort. Släpfordonets totalvikt får inte överstiga dragbilens tjänstevikt och de båda fordonens sammanlagda totalvikt får inte överstiga 3500 kg.
 
Re: fortsättning på \"Hur mycket får ett släp dra\"?

Lite pinsamt att skriva sånna felaktigheter så tydligt, är det inte bättre at ta reda på fakta innan än skriva denna bullshiten??

Klart att du får dra tranport på B-kort.

Med min bil får jag dra 1400 kg på B kort (vet inte vad min bil väger men eftersom jag får dra 1400 kg på B kort så väger inte bil och transport ihop över 3500 kg) och 1500 kg på BE, min transport väger 1360 kg, av dessa 1360 är 750 vad transporten väger i sig och 610 vad jag får lasta, men sen räknas den när jag drar som 1360 kr oavsett om jag har den tom eller maxlastad.

Om jag skaffar BE kort kan jag väga upp min transport till 1500 kg och då får jag en ökad lastvikt från 610 kg till 750 kg.
 
Re: fortsättning på \"Hur mycket får ett släp dra\"?

Jag har ett startrailer boggi, med en tjänstevikt på 890 kg (om jag minns rätt)... får dra det på B-kort med 945:an(volvo), men kan bara ta en häst, 610 kg, eftersom totalvikten på släpet just nu är 1500...men d e inte många bilar som får dra just det här släpet på B... antingen så e bilen för tung lr så får inte bilen dra d övh.... så d var anpassa bilen efter släpet..
 
Re: fortsättning på \"Hur mycket får ett släp dra\"?

Lånar knapp.
Bästa lösningen är helt klart att ta kortet :D
Min bil får dra 2800, släpets totalvikt 3500 jag kan lasta 1400 i mitt släp. Det är alla tiders det!

//
 
Re: fortsättning på \"Hur mycket får ett släp dra\"?

Löjligt är att min bil får dra 1290 på b-kortet! 10 ynka kilo till ett 1300-släp.... :mad:
BE-kort nästa!
 

Liknande trådar

Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 363
Hästmänniskan Okunnig och lätt neurotisk fundering från mig, hoppas någon vill svara ändå 😅 Jag har en v40 CC (nyare lite mindre modellen) som jag...
2
Svar
28
· Visningar
3 391
Senast: Roheryn
·
Äldre Jag börjar snart gråta, jag måste byta bil :nailbiting: men jag hittar inget som passar, det är alltid nåt som havererar :down: Har...
Svar
0
· Visningar
687
Senast: LillaMy84
·
Hästmänniskan Jag rider en häst 1 dag/veckan sedan ca 1 år tillbaka. Jag älskar den hästen, hon är helt underbar, det var kärlek vid första...
2
Svar
21
· Visningar
3 526
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Hingstval 2024
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp